Announcement

Collapse
No announcement yet.

Getrag 260 huolto/korjaus -yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeWe
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 168

    #16
    Itse en lähtis avaamaan turhaan sitä alempaa laakeripesää.






    synkro puristuu kartiota vasten ja pahimassa tapauksessa juuttuu siihen kiinni. Lähtee kyllä irti, mut ei tee hyvää venyminen synkalle ))) ei pysäytä niin tehokkaasti pyörintää )))) rusahdus. Varren kapeasta kohdasta ottaa tukea työkalulle ja vastin laakeria vasten. Sitten vaan työntää laakerin pohjaan (oma työkalu pitkät pultit teettämässäni käikäleessä joka puristuu siihen akselin ympärille.)

    Perkele. Meni pitkä juttu tosta välistä taivaantuuliin, ku vähän osui käsiväärään. Ei jaksa kirjoitta nyt uudestaan. Soita niin voin kertoa.
    Leksa 050-63119

    Comment

    • Martti
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 787
      • Suomi

      #17
      Noniin nyt kysymys hieman aiheen vierestä: Voiko kampiakselin takapään stefan työntää liian pitkälle vai onko siellä takana joku olake mihin stefan takareuna ottaa? Vaihoin vanhan vuotavan stefan uuteen ja nyt rupesinkin miettimään, että ei tainnut olla se vanha aivan yhtä syvällä siellä paikallaan..? Ei tullut siinä kateltua sinne väliin sen kummemmin, puhistin vaan tiivistepinnat ja öljyn kanssa uus stefa paikalleen. En irroittanut sitä "kantta" mikä siinä kampiakselin päässä muutamalla ruuvilla on kiinni vaan tein ko. toimenpiteen auton alla.
      Toinen kysymys samaan aiheeseen liittyen: Saako stefan asennossa olla yhtään virhettä vai kuseeko öljyt pihalle jos näin käy? Silmämääräisesti näyttäis olevan suorassa, mutta holkki, jota stefan asentamiseen käytin, ei ollut paras mahollinen--> ei 100% varmasti aivan kympilleen suorassa.

      Että tämmöstä tällä kertaa.

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #18
        Originally posted by Martti
        Noniin nyt kysymys hieman aiheen vierestä: Voiko kampiakselin takapään stefan työntää liian pitkälle vai onko siellä takana joku olake mihin stefan takareuna ottaa? Vaihoin vanhan vuotavan stefan uuteen ja nyt rupesinkin miettimään, että ei tainnut olla se vanha aivan yhtä syvällä siellä paikallaan..? Ei tullut siinä kateltua sinne väliin sen kummemmin, puhistin vaan tiivistepinnat ja öljyn kanssa uus stefa paikalleen. En irroittanut sitä "kantta" mikä siinä kampiakselin päässä muutamalla ruuvilla on kiinni vaan tein ko. toimenpiteen auton alla.
        Toinen kysymys samaan aiheeseen liittyen: Saako stefan asennossa olla yhtään virhettä vai kuseeko öljyt pihalle jos näin käy? Silmämääräisesti näyttäis olevan suorassa, mutta holkki, jota stefan asentamiseen käytin, ei ollut paras mahollinen--> ei 100% varmasti aivan kympilleen suorassa.

        Että tämmöstä tällä kertaa.
        Suorassahan sen stefan siinä täytyy olla... Stefan etureuna kuuluu samaan tasoon sen irroitettavan kannen kanssa joka on kiinni 8:lla ruuvilla (2 öljypohjan reunan puolelta). Miten sait sen stefan irti naarmuttamatta sen kannen reikää johon stefa tulee tai kampea jollet irroittanut sitä?


        Crankshaft rear oil seal -renewal

        2. Remove the bolts and/or nuts attaching the seal retainer to the engine block. Be sure to remove the two bolts (from underneath) connecting the rear of the sump to the bottom of the seal retainer.

        3. Run a sharp, thin knife between the sump gasket and the seal retainer, cutting the retainer free from the gasket. Be very careful not to damage the gasket, and keep it clean so you can re-use it.

        4. Break the seal retainer-to-block gasket seal by tapping the retainer with a plastic mallet or block of wood and hammer. Do not prise between the retainer and the engine block, as damage to the gasket sealing surfaces will result.

        5. Using a scraper, remove all traces of old gasket material from the sealing surfaces of the retainer and engine block. Gasket removal solvents are available at car accessory shops, and may prove helpful. After all gasket
        material has been removed, the gasket surfaces can be degreased by wiping them with a rag dampened with a suitable solvent. Caution: Be very careful not to scratch or gouge the delicate aluminium surfaces. Also, do not damage the sump gasket, and keep it clean.

        6. Support the retainer on two blocks of wood, and drive out the seal from behind with a hammer and screwdriver. Be very careful not to damage the seal bore in the process.

        7. Coat the outside diameter and lip of the new seal with multi-purpose grease, and drive the seal into the retainer with a hammer and a
        block of wood.

        8. Apply a film of RTV-type gasket sealant to the surface of the sump gasket that mates with the seal retainer. Apply extra beads of RTV sealant to the edges where the gasket meets the engine block. Note: If the sump gasket is damaged, instead of fitting a whole new gasket, you might try trimming the rear portion of the gasket off at the point where it meets the engine block, then trim off the rear portion of a new sump gasket so it’s exactly the same size. Cover the exposed inside area of the sump with a rag, then clean all traces of old gasket material off the area where the gasket was removed. Attach the new gasket piece to the sump with contact-cement-type gasket adhesive, then apply RTV-type sealant as described at the beginning of this paragraph.

        9. Coat both sides of the new retainer gasket with RTV-type gasket sealant, then attach the gasket to the seal retainer. Fit the seal retainer to the rear of the engine, then refit the bolts and tighten them evenly to the torque listed in this Chapter’s Specifications. Work from bolt-to- bolt in a criss-cross pattern to be sure they’re tightened evenly.

        Note 1: Tighten the retainer-to-block bolts first, then tighten thesump-to-retainer bolts.

        Note 2: After applying RTV-type sealant, reassembly must becompleted in about 10 minutes so the RTVwon’t prematurely harden.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Martti
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 787
          • Suomi

          #19
          niin no. noniin. eli uusiks meni, stefa on liian syvällä vakosessa porkele. vaan eipä se vanhakaan stefa ihan siinä reunan tasalla ollut. Pitänee irrottaa se härpäke siitä ja laitella paremmalla onnella ens kerralla se stefa paikalleen.

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #20
            Originally posted by Martti
            niin no. noniin. eli uusiks meni, stefa on liian syvällä vakosessa porkele. vaan eipä se vanhakaan stefa ihan siinä reunan tasalla ollut. Pitänee irrottaa se härpäke siitä ja laitella paremmalla onnella ens kerralla se stefa paikalleen.
            Ei se välttämättä vuoda heti, ehkä ei koskaan. On vaan turhauttavaa huomata 1000km:n ajon jälkeen että se vuotaa ja tehdä sama homma uudelleen...
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Alpina E34
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1122
              • Masku

              #21
              Mitenkäs se laakerinvaihto etenee? Kiinnostais kun pitäs itsekin vaihtaa tuo kytkinakselin laakeri.
              E34 Lenz 536ds -89

              E34 osille tarve:
              https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

              Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
              Originally posted by T3
              BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
              'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

              Comment

              • Martti
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 787
                • Suomi

                #22
                Joo eteneehän se pikkuhiljaa, ei passaa kiireellä pilata hyvää hommaa. Sain nyt hyvät ohjeet miten se homma tapahtuu, pitäs vaan keretä tekeen pari työkalua tms. että saa homman alulle. Pistän jotaki kommenttia tänne kuhan saan homman siihen vaiheeseen, että on jotaki kerrottavaa.

                p.s. joko luovut niistä rondelleistas?

                Comment

                • Alpina E34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1122
                  • Masku

                  #23
                  Originally posted by Martti
                  Joo eteneehän se pikkuhiljaa, ei passaa kiireellä pilata hyvää hommaa. Sain nyt hyvät ohjeet miten se homma tapahtuu, pitäs vaan keretä tekeen pari työkalua tms. että saa homman alulle. Pistän jotaki kommenttia tänne kuhan saan homman siihen vaiheeseen, että on jotaki kerrottavaa.

                  p.s. joko luovut niistä rondelleistas?
                  Jepjep. kiireellähän tulee vaan ..... jne. Teeppä oikeen buenot niistä työkaluista nii voit lainata niitä sitten mulle. Tossa ois yks ylimääränen loota oottelemassa laakeria...

                  ps. Milläs mää sitten kesällä ajelen??
                  E34 Lenz 536ds -89

                  E34 osille tarve:
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                  Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                  Originally posted by T3
                  BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                  'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                  Comment

                  • e24
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2005
                    • 628

                    #24
                    getrag 260 korjauksesta kyssäriä

                    2. vaihde tahtoo rusahtaa luvattoman helpolla, kun yrittää nopeemmin ryskästä päälle. ilmeisesti synkrot alkaa antautumaan?

                    vaatiiko ko laatikko jotain erikoistyökaluja jotta lelyt saa ulos?
                    onko mitään tietoa saisko tuohon laatikkoon jotenkin puljattua 1, 2, ja 3. vaihteille tiuhemman välityksen?

                    tietenkin perä pitäis vaihtaa tieuhemmaksi, jotta sais kiukkusemman lähdön ja kiihtyvyyden, mutta samalla matka-ajossa 5. vaihteella kierrokset kasvaa =(.
                    tosin tuo lukoton aavikkoperä täytyy jokatapauksessa talven aikana vaihtaa.

                    mitä olette mieltä, kannattaako ruveta ton vanhan laatikon kanssa puljaamaan ja yrittää välityksiä muuttaa samalla kun kuluneita osia pitää vaihtaa, vai olisiko joku ehdoton suositus, mikä laatikko kannattasi hommata.

                    niin autona siis 635csi ja motti m30b34
                    käyttis Honda CR-v
                    .... MR2
                    ----------------------------
                    ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                    Comment

                    • ViperHawk
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2005
                      • 312
                      • Joensuu

                      #25
                      Tälläisitä nettiosoitteista löytyy jotain tietoa Getrageista:
                      http://www.metricmechanic.com/
                      http://www.metricmechanic.com/pg49.htm
                      http://www.manta-seite.de/ausgabe/te...rag/getrag.htm

                      Tuolta Metric Mechanic korjaa myös noita 260 Getrageita ja vahvistaa niitä. Hinta on kyllä tosin suolainen. Samaan hintaan kyllä kuuluu laatikon vahvistaminen. Vaikka eipä tuo taida maksa sen enempää kuin muihinkaan merkkeihin tehdyt laatikkoremontit tai muutokset.

                      Jos meinaat aukaista tollaisen vaihdelaatikon tarvitset ainakin muutamaan tuhanteen kilogrammaan kykenevän prässin ja muutaman erikoisemman avaimen. Kait.

                      Itse jos lähtisin muuttamaan 260 Getragin välitystä pidentäisin 5. vaihdetta ja laittaisin tiukemman perän. Auto kiihtyisi nopeammin ja pidemmän 5:n ansiosta matka-ajossa kierrokset pysyisivät järkevämpänä. Vaikka 260 Getragissa välitykset on minun mielestä ihan kohdallaan. Ajattelumallina kun on ollut tasainen suorituskyky nollasta auton maksimi nopeuteen, 0-100 kilsan tai 0-400m:iin sijasta. Toisin kuin eräillä....

                      Tosin helpommalla ja halvemmalla, reilusti, pääset kun etsit käytetyn ja ehjän vaihdelaatikon. Tosin jossain vaiheessa nekin loppuu
                      E30 -90 320i

                      Comment

                      • Vilhosuuri
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 139
                        • Nurmijärvi

                        #26
                        Originally posted by ViperHawk
                        Tälläisitä nettiosoitteista löytyy jotain tietoa Getrageista:
                        http://www.metricmechanic.com/
                        http://www.metricmechanic.com/pg49.htm
                        http://www.manta-seite.de/ausgabe/te...rag/getrag.htm

                        Tuolta Metric Mechanic korjaa myös noita 260 Getrageita ja vahvistaa niitä. Hinta on kyllä tosin suolainen. Samaan hintaan kyllä kuuluu laatikon vahvistaminen. Vaikka eipä tuo taida maksa sen enempää kuin muihinkaan merkkeihin tehdyt laatikkoremontit tai muutokset.

                        Jos meinaat aukaista tollaisen vaihdelaatikon tarvitset ainakin muutamaan tuhanteen kilogrammaan kykenevän prässin ja muutaman erikoisemman avaimen. Kait.

                        Itse jos lähtisin muuttamaan 260 Getragin välitystä pidentäisin 5. vaihdetta ja laittaisin tiukemman perän. Auto kiihtyisi nopeammin ja pidemmän 5:n ansiosta matka-ajossa kierrokset pysyisivät järkevämpänä. Vaikka 260 Getragissa välitykset on minun mielestä ihan kohdallaan. Ajattelumallina kun on ollut tasainen suorituskyky nollasta auton maksimi nopeuteen, 0-100 kilsan tai 0-400m:iin sijasta. Toisin kuin eräillä....

                        Tosin helpommalla ja halvemmalla, reilusti, pääset kun etsit käytetyn ja ehjän vaihdelaatikon. Tosin jossain vaiheessa nekin loppuu
                        Sinänsä hauska lukea tuota tekstiä tuolta Metricin sivuilta. Jos äkkiä lukisi niin voisi saada käsityksen että kaikki Bmw:n käyttämät Getragit olisi ihan paskoja eikä juuri yhdenkään pitäisi kestää 100tkm, saati sitten 200tkm...
                        Ihan pikkuisen tuli sellainen olo että tekstissä liioiteltiin. Ilmeisesti kyseisen firman asiakkaat ovat juuri niitä joilla on rahaa ja kaasussa kaksi asentoa... Sen metrin mittaisen rautatiekiskonkin saa rikki kun oikein yrittää.

                        Lainatakseni tätä topiccia, itselläni olisi myös tarvetta hieman purkaa tuollaista 260 laatikkoa. Eli takakuori pitäisi saada vaihdettua kun toinen kiinnike on murtunut. Tallilla on onneksi varaosalaatikko mistä kuoren saa mutta lähinnä tuo irroitus on hieman askarruttanut, kun olen käsittänyt että se ei siitä ihan helposti irtoa...?

                        vnu
                        Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                        Bmw E30 316 -87
                        Bmw E34 "525i" -89
                        Citroen DS23 -73
                        Citroen Saxo 1.4 -99
                        AS-202 Bravo

                        Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #27
                          260 Getraggeja löytyy vielä siihen hintaan ettei niitä kannata ruveta korjaamaan jollei välttämättä ole pakko, eli siinä on jotain spesiaalia mitä vakiosta ei löydy. Se ettei 260 Getrag kestä on täyttä BS:ää, Ruåttalaiset on käyttäneet 260:iä monessa sen luokan turbovehkeessä että luulisi lootan antautuvan jo ensimmäisessä täyskaasuvedossa kunnon pidolla. Tiedän myös Suomesta yhden 260:n joka on saanut semmoista puhallinselkäsaunaa että hirvittää...

                          Niin ja niitä 240/260/265:n korjausohjeita voi kysellä multa privalla jos joku rupeaa laatikkohommiin.
                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • e24
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 628

                            #28
                            Originally posted by ViperHawk
                            Vaikka 260 Getragissa välitykset on minun mielestä ihan kohdallaan. Ajattelumallina kun on ollut tasainen suorituskyky nollasta auton maksimi nopeuteen, 0-100 kilsan tai 0-400m:iin sijasta. Toisin kuin eräillä....

                            itdellä tais olla n.4000rpm, tai aavistuksen alle, kun vautoa oli 190kmh mittarin mukaan. kovempaa vauhtia ei ole tullut kokeiltua, mutta kait se joskus pitäis maksimit kokeilla.

                            taitaishan siinä päästä helpommalla kun perän pistäis tiheemmäks ja vitosen välityksen muuttais. tuolla ei vaan pääse vielä rusahtavasta 2.vaihteesta eroon

                            aikoinaan kyselin noita latikoita, mutta sellaista ei löytynyt, missä olis vauhtipyörän vr-antureille reiät, nykyään sellaisia ei tarvi, kun ruisku vaihtunut, eli mahdollisia vaihtoehtoja on tainut tulla lisää
                            käyttis Honda CR-v
                            .... MR2
                            ----------------------------
                            ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)

                            Comment

                            • ///X-POWER
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2006
                              • 424
                              • kajaani

                              #29
                              GETRAG 260 remontti

                              alkaa tuo e30 325 laatikko antautua, tai lähinnä 2-vaihteen päälle meneminen alkaa tehä tiukkaa. rajummassa kiihdytyksessä pitää suostuttelemalla laittaa päälle ja taas 3:selta kakkoselle laitettaessa rusahtaa jos ei odota vähän aikaa että hammasrattaiden pyörintänopeudet tasaantuu. eli synkrot nyt ainakin menisi vaihtoon ja siinä samassa tietysti laakerit, stefat ja puslat. niin kertokaahan jotka tietää ensiksikin että mistä kannattaa nuita varaosia ostaa että halvimmalla sais. ja toiseksi tarviiko erikoistyökaluja. ja remontti vinkit on tervetulleita.

                              Comment

                              • Leka
                                BTCF Member
                                • Sep 2003
                                • 7701
                                • Vilppula

                                #30
                                Laittelinkin äsken privalla ohjeita ja päittäisvälyksiä ym. tarkistusmittoja löytyy tästä.
                                sigpic

                                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎