Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä automaatti M30 perään?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    Mikä automaatti M30 perään?

    Nyt se iski sitten lopullisesti. Pakko saada autolodju tuohon paskarotteloon, vaikka paljon pahaa kuultu M30 perään sopivista. Nyt kaipaan kokemuksia yleisesti ajomukavuudesta ja ennen kaikkea tietoa kestävyydestä... ettei tarvitsisi heti tapella toimivuuden kanssa. Kone siis M30B35 joka toistaiseksi vakio, mutta ainakin varaudutaan lisävoimaan.

    ZF3HP22 on kuulemma tämä "bullet proof" malli, mutta bensaa syö (ei niin oleellista, pidempi perävälitys?). Pitäisi olla helppo nakata autoon kun ei ole sähköohjattu. Entä ajomukavuus?

    ZF4HP22(EH) perusvikoja on toistettu jo tarpeeksi, ei tarvitse enää. Ratkaisuista taas vähemmän tietoa, voiko tuota modata jotenkin sellaiseksi että oikeastikin toimii ja kestää. Ilmeisesti EH mallissa pakko vaihtaa vielä ecu automaattimallista. Uusimmat (E32:ssa käytetyt) parempia mutta sähköjen kanssa voi tulla äitiä ikävä..

    GM laatikoita ilmeisesti myös käytetty joissakin malleissa, näistä ei mitään tietoa.


    Kiitän ja kumarran.
    Last edited by muuris; 06-11-2005, 20:59.
    E30 325iX '86
    Instagram
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    #2
    Itselläni on 3hp22 ja kaverilla pari vuotta uudemmassa vastaavassa vekottimessa 4hp22.

    Kyllä on ajomukavuudessa ja kulkupuolessa suuri ero! Näin mopolla koneella 4hp22:n kanssa on paljon mukavampi ajella, ja tuntuu myös syövän vähemmän pensiiniä. Eli on kyllä eroa ja paljon, mutta se kestävyys kuulemma...

    3hp22:lla varustetulla autollani on vedetty kolmasosa auton kilometreistä isohkoja vaunuja ilman mitään ongelmia. Pelkkää öljynvaihtoa ja puhdistusta.

    4hp22 taas on korjattu useampaankin kertaan kevyemmässä ajossa (ei edes ole koukkua).
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985

    Comment

    • Jarkko S
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 595
      • Käärmelahti/Maaninka

      #3
      M30:n perässä on ollut 4HP22:sia vaijeriohjattuinakin, eli ei tartte mitään bokseja sunmuita vaan vaijeri kaasuvivustoon ja menoksi.

      Jos virittää meinaat niin ei välttämättä se paras vaihtoehto Tosin 4HP22:sen saa kestämään yli 400Nm vääntöä, todistetusti.

      Pienemmissä koneissa on ollut GM 4L30:stä, osapuilleen yhtä luja kuin ZF:kin.
      Last edited by Jarkko S; 07-11-2005, 19:52.
      E60 530d M-Sport
      E53 X5 3.0d Sport
      E53 X5 3.0d Sport Paku
      E93 330d
      E61 535d M-Sport
      E61 520d
      E46 320i

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17845
        • PKS

        #4
        Ensimmäiseksi täytyy todeta, että onnea metsästykseen! Onneksi itsellä loppui vihdoin 7kk helvetti laatikon metsästyksen kanssa kun viikonloppuna päätin, että manuaaliáski tulee ja tänään tein kaupat siitä.

        Koitin siis tämän ajan metsästää ZF4HP22 laatikkoa, muuta en suostunut alkaa autoon laittamaan. Kolmilovisella bensaa palaa ja auton sporttisuus häviää lopullisesti. Huutaa ja ei kulje mihinkään, IMHO.

        3HP22sía laatikoita tuntuu löytyvän vähän joka purkaamolta suunnilleen hintaan 100e. Katsoppa vaikka nettivaraosahaut. Mutta entäpä sitten nelilovisia, ei sitten millään. Sellaisten hinnat myös pyörivät ymmärtääkseni jossain taivaissa.

        4HP22EH olisi varmasti ollu ässä vaihtoehto, mutta jos sellaisen haluat niin melkein pitäisi olla E28sista peräsin. Muissa vehkeissä tuppaa olemaan ECU moottoriohjauslaatikon sisällä, joten uudelleen ohjelmointia pitäs tehdä moottoripuolelle.

        Tässä oli nyt enemmän tällästä höpinää aiheesta, koska ittee otti pannuun suunnattomasti 7kk tämän projektin kanssa. Onneksi on manuaalit olemassa.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          #5
          Jees, tämmöistä vähän odotinkin. Tuo oli tiedossa että 4hp22 on myös ei-sähköohjattua mallia mutta eihän ne sähköt varsinainen ongelma ole, vaan juuri ed. mainitut kestävyysongelmat ja suht heikko saatavuus. Paskarottelohan on tien päällä todennäköisesti vasta ensi bimmerpartyjen aikoihin että aikaa on...

          Mitäs laatikoita noissa (W134, 124) mersuissa on käytetty? Tuntuvat kestävän ainakin noiden super-urpo juttujen perusteella ja tarvittaessa vahvistamalla kestää huimia koneen resursseja. Tietysti saattaa olla kohtuuton homma sovittaa M30 perseeseen mutta katsotaan nyt ensin, kenellä on tietoa.

          Niin, ja kiitos jo vastanneille. Dualille tsemppiä omaan rojektiinsa
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • Jarkko S
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 595
            • Käärmelahti/Maaninka

            #6
            Mersun 722.3 kestää vakiona ~200-250hp moitteetta, ja vahvistettuna tuplasti, ellei jopa enemmänkin.

            Vaatisi vaijerin lisäksi alipaineohjauksen jonka saa tietty imusarjasta aika pienellä vaivalla bensakoneessa.
            E60 530d M-Sport
            E53 X5 3.0d Sport
            E53 X5 3.0d Sport Paku
            E93 330d
            E61 535d M-Sport
            E61 520d
            E46 320i

            Comment

            • muuris
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3501
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Jarkko S
              Mersun 722.3 kestää vakiona ~200-250hp moitteetta, ja vahvistettuna tuplasti, ellei jopa enemmänkin.

              Vaatisi vaijerin lisäksi alipaineohjauksen jonka saa tietty imusarjasta aika pienellä vaivalla bensakoneessa.
              Kiitoksia, tästä oli ainakin jotain apua näin alkuunsa. Alipaine/vaijeriohjauksethan on helppo värkätä, mutta kytkinkoppa ei varmasti istu M30 perseeseen. Nykyisessä Getragissa on irroitettava kytkinkoppa jonka joku asiansa osaava varmaan taikoisi 722.3 perään mutta katsotaas ny vielä..
              E30 325iX '86
              Instagram

              Comment

              • Jarkko S
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 595
                • Käärmelahti/Maaninka

                #8
                Tekasee sovitelevyn väliin, silleen on moni sovitellut vieraita laatikoita moottoreihinsa. Joutus tekee turbiinillekkin jonkunsortin systeemin että sais kiinni vetolevyyn.

                Mesen laatikko ois aika loistava M30:n perään. Ylivaihdettahan siinä ei olisi joten perääkin pitäisi harventaa mahdollisesti.
                E60 530d M-Sport
                E53 X5 3.0d Sport
                E53 X5 3.0d Sport Paku
                E93 330d
                E61 535d M-Sport
                E61 520d
                E46 320i

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎