Announcement

Collapse
No announcement yet.

m42/m50 sisukset m20 koneeseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hezzu
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 220

    m42/m50 sisukset m20 koneeseen

    Tarkoitus olisi tehdä 2.7 m20 tbo. M50 veivit ilmeisesti kestää melko pitkälle ahdetuissakin, entä männät? m42 vai m50?

    Eli onko kukaan tehnyt moista svappia ja voisi näin ollen jakaa tarkempia tietoja?

    Pystyykö noita m50 veivejä/mäntiä käyttämään tuon diiselin kampuran kanssa vai joudunko laittamaan 2.5 akselin?

    Puristukset tulisi saada n.8 nurkille ja tehotavoitteet on +500hv

    Ruotsista bongasin m20b25 koneen joka oli tehty m42 männillä ja m50 veiveillä ja sysäsi suht riittävästi.

    Mitä ongelmia tai huomioitavaa tulee eteen jos alkaa tollasta tekemään?

    Ps, koitin söörtsätä, en löytänyt(tai sitte en osaa)
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #2
    Se ongelma noissa M42-männissä on, että ne maksaa merkkiliikkeestä ostettuna kohtalaisten alennusten jälkeenkin vielä sen verran, että samalla rahalla saa jo melkeen mitkä männät tahansa, esim. Wisecot.

    Nipponin turbokoneen mäntiä saa satasen kappale, mutta ei ne ole kestäneet edes 300 hevosta neloskoneessa, niin ei kai sellasiin paskoihin kannata rahaa pistää, vaikka halvat oliskin.

    Kuplan mäntiä tulee aina joku tyrkyttämään, kun männistä puhutaan, mutta niissä on puristuskorkeus yleensä liian suuri M20-moottoriin. Vapariin varmaan kävis. Ja vähän epäilyttää sekin, että onko ne kaikki kuplan takomännät edes oikeasti takomäntiä? 50 euroa kappale takomännistä?

    M50-veivit pitäis sopia M21-kampuraan.

    Ei kai siinä mitään ongelmia, kun ei väärissä paikoissa säästä.

    Joko oot miettinyt, että millasen kannentiivisteen pistät?


    Comment

    • hezzu
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 220

      #3
      Originally posted by Bullitt
      Joko oot miettinyt, että millasen kannentiivisteen pistät?

      En oo vielä miettiny, koko kone hieman suunnitteluasteella vielä.

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        #4
        Hankala yhdistelmä tuo 81mm:n iskulla oleva kampiakseli ja 135mm-kiertokanki.
        Nojoo, vaparina semmosta yhtä tossa rakentelen ja se varmaan toimiikin, kun puristukset pitää saad ylös, mutta turbokone onkin toinen juttu. Jos tuo kampiakseli/kiertokankiyhdistelmä on ehdoton, niin ERITTÄIN vaikea löytää tarpeeksi matalaa mäntää, joka olis suoraan sopiva. Tokihan aina sorvata voi, mutta kuinka paljon kestää on eri juttu.
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • Janek
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 631
          • Nakkila

          #5
          miten noi audin turbomallin männät sopii/toimii, joskus eräs turbomies tarjosi ex-supraan sellasia kun olivat kuulemma halvat, ja väitti kestävän nelosessa lähemmäs 400hv... saatto olla kyllä kovasti liiottelua. enkä edes kysynyt mitä ne sitten maksaa.. ja onkohan ne liian isoja halkaisijaltaankin, en tiiä mutta kysykää ja tutkikaa..

          edit. niin minusta sen ohc sierrassa oli tollaset männät ja takapyöräteho oli sen yli 400hv, mutta muisti voi pätkiä kun on siitä jo jotain 5-6v
          Audi A4 Avant 2.7BITURBO
          Bmw 740 E38

          Comment

          • Sag
            Bimmer Rookie
            • Jul 2003
            • 104

            #6
            Ei taida löytyä VAG konsernin valikoimistakaan sellaista mäntää, joka täyttäisi kriteerit iskutilavuuden suhteen ja olisi helposti/halvalla saatavilla. 81,01mm koossa valikoimaa löytyy sitten ihan kivasti, eli m20b20/b23 lohkoon rakentavalle.

            Audin V8 koneesta löytyy kyllä matala 84,5mm mäntä, mutta saatavuus onkin toinen juttu.. Ja muutenkin noiden sekasikiöiden tekemisen kanssa on vähän niin ja näin, koska kanget joudut holkittamaan eri kokoisille männäntapeille jne. Mikäs siinä tietysti jos saa joko osat ilmaiseksi, tai on mahdollisuus tehdä koneistukset itse. Muuten kyllä kannattanee harkita ihan kaupan osia.

            Comment

            • BMW 325I avo
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 832
              • Tampere

              #7
              Originally posted by T3
              Hankala yhdistelmä tuo 81mm:n iskulla oleva kampiakseli ja 135mm-kiertokanki.
              Nojoo, vaparina semmosta yhtä tossa rakentelen ja se varmaan toimiikin, kun puristukset pitää saad ylös, mutta turbokone onkin toinen juttu. Jos tuo kampiakseli/kiertokankiyhdistelmä on ehdoton, niin ERITTÄIN vaikea löytää tarpeeksi matalaa mäntää, joka olis suoraan sopiva. Tokihan aina sorvata voi, mutta kuinka paljon kestää on eri juttu.
              Vähä menee ohi, mutta laitan kuitenkin. Eli itsellä on tulossa 2.7L ahdettuna ja hiukan laskeskellen oma prokkis voisi koostua: 81mm kampi, 135mm kiertarit ja 8.8 männät(-2mm materiaa pois ja se onnistuu helposti pienentämättä männän laen min.paksuutta) + ppf:lta 3mm pahvi. Näillä pitäisi tulla n. 9.2 puristukset. Omiin tehotavoitteisiin täysin riittävät puristukset, mutta tosiaan 500HV vaatii jo alempia.

              Mutta mäntäehdotuksena pistä ROSSin männät En tiedä niistä mitään, mutta kaikki niistä puhuu. Sikahalpoja takoja pitäisi olla. Searchillä löytyy varmasti lisää.
              // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

              Comment

              • Maza
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 4319
                • Kannus/Kokkola

                #8
                Originally posted by BMW 325I avo
                Mutta mäntäehdotuksena pistä ROSSin männät En tiedä niistä mitään, mutta kaikki niistä puhuu. Sikahalpoja takoja pitäisi olla. Searchillä löytyy varmasti lisää.
                ROSSin männät 790e / sarja kutoseen (ainakin s38)

                Comment

                • BMW 325I avo
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 832
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Maza
                  ROSSin männät 790e / sarja kutoseen (ainakin s38)
                  No viuttu, jostain täältä foorumilta lukenut, että olisi huokeempaa(se oli kyllä m20;seen musitaakseni) vai onko 790€ halvat? Paljos vastaavat Mahlet?

                  Mutta sörtsillähän nekin tarinat löytää, ken takomäntiä haluaa ostaa. Itse en nyt ehdi, koska keskityn tähän konjakin kumoamiseen...
                  // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                  Comment

                  • Maza
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 4319
                    • Kannus/Kokkola

                    #10
                    Originally posted by BMW 325I avo
                    No viuttu, jostain täältä foorumilta lukenut, että olisi huokeempaa(se oli kyllä m20;seen musitaakseni) vai onko 790€ halvat? Paljos vastaavat Mahlet?

                    Mutta sörtsillähän nekin tarinat löytää, ken takomäntiä haluaa ostaa. Itse en nyt ehdi, koska keskityn tähän konjakin kumoamiseen...
                    790e on halpa ! Siis ku vertaa vaihtoehtoja..

                    CP pistons ~225e/kpl
                    Wiseco ~190e/kpl
                    Italialaiset (en muista merkkiä) 170e/kpl
                    Rossin männille tulee hintaa ~132e/kpl

                    Comment

                    • m50 turbo
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2005
                      • 454

                      #11
                      männät

                      mistä kannattaa kysellä rosseja m50b25 mosaan?
                      http://www.teammadmax.com

                      Comment

                      • Maza
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 4319
                        • Kannus/Kokkola

                        #12
                        Originally posted by m50 turbo
                        mistä kannattaa kysellä rosseja m50b25 mosaan?
                        ROSSilta ! Olikohan osoite jotain rosspiston.com tms.. googlella löytynee. Racersplace myy suomessa mikäli ei omatoiminen tilaaminen kiinnosta.

                        Comment

                        • jmp2002
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 5727
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Ei mitään enään.. vois lukea topikin loppuu ennen kuin kysyy mitään...
                          E30 325i Touring -89
                          E30 325i touring -88 m50tbo
                          G20 330e M-Sport -20

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            #14
                            Originally posted by BMW 325I avo
                            Eli itsellä on tulossa 2.7L ahdettuna ja hiukan laskeskellen oma prokkis voisi koostua: 81mm kampi, 135mm kiertarit ja 8.8 männät(-2mm materiaa pois ja se onnistuu helposti pienentämättä männän laen min.paksuutta) + ppf:lta 3mm pahvi. Näillä pitäisi tulla n. 9.2 puristukset. Omiin tehotavoitteisiin täysin riittävät puristukset, mutta tosiaan 500HV vaatii jo alempia.
                            No jos olet kerran laskenut tämän homman, niin kai se sitten on niin.
                            Itse olen tehnyt esim 2,3-kampiakselilla, 135mm-kiertokangella ja 2,5-männillä. Tuolla hommalla männistä piti ottaa aika hyvin pois ja siltikin pitää käyttää paksumpaa tiivistettä. Puristukset noissa tekemissäni koneissa ovat olleet 10,2-10,6:1:n välillä.
                            Jos aiot tehdä homman 81mm-kampiakselilla, jossa mäntä käy 2,1mm ylempänä, niin hieman epäilen, että puristukset jäävät koneessasi 9,2:1:een, jos otat männästä vain 2mm pois.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • BMW 325I avo
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 832
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by T3
                              No jos olet kerran laskenut tämän homman, niin kai se sitten on niin.
                              Itse olen tehnyt esim 2,3-kampiakselilla, 135mm-kiertokangella ja 2,5-männillä. Tuolla hommalla männistä piti ottaa aika hyvin pois ja siltikin pitää käyttää paksumpaa tiivistettä. Puristukset noissa tekemissäni koneissa ovat olleet 10,2-10,6:1:n välillä.
                              Jos aiot tehdä homman 81mm-kampiakselilla, jossa mäntä käy 2,1mm ylempänä, niin hieman epäilen, että puristukset jäävät koneessasi 9,2:1:een, jos otat männästä vain 2mm pois.
                              Miten tuon voisi väärin laskea? Laskin kaavalla (isku+palotila)/palotila=puristukset. Toi on kyllä vain teoriaa, koska pitäähän niitä venttiilitaskuja syventää myös ja en ole katsonut miten ohkoseksi laki menee niiden kohdalta.

                              Mutta aivan hyvin voin laittaa ne 130mm kangetkin, ajattelin vain, että noinkin voisi tehdä. Harmi kun tähän ei saa exceliä liitteeksi, niin laittaisin tuon mun laskusysteemin tähän. Voihan olla, että olen tehnyt virheen.
                              // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎