Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 venttiilinnostajien vaihto - yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masa-76
    Newbiemmer
    • Nov 2005
    • 13

    M20 venttiilinnostajien vaihto - yhdistetty topikit

    On tuossa varaston pöydällä m20 moottorin kansi,
    josta pitäisi saada venttiilinnostajat pois,
    eli otetaan ne nostajan peltiklipsut irti ja
    nokkapyörä pois, että päästään työntämään/naputtelemaan
    ne nostajan akselit pois??
    Se nokkapyörän päässä olevan pultin koko??
    Onko se torx 10mm?? Ei ole avainta siihen, pitäisi
    ostaa hylsy, mutta pitäs saada varmuus, mikä se on..
    Aukeaako nokkapyörän pultti myötä- vai vastapäivään?
    (niinkuin viskon pultti)
    Hyviä vinkkejä otetaan vastaan ko. operaatioon.

    Searchilla olen saanut hyviä ohjeitä kansi- ja
    venttiiliremonttiin täältä, sekä jakoremmin ajoitukseen,
    näitä ylläolevia juttuja en löytänyt.
    Auttakaa ensikertalaista!!
    Last edited by petrolhead; 12-01-2012, 13:12.
  • superfast
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 567
    • Kurikka

    #2
    Eikös siellä kannen kummassakin päässä ole vielä sellaiset metalli levyt jotka pitää niitä tankoja paikallaan..
    Mulla oli muistaakseni ne nokkapyörän pultit mallia kuusiokolo
    E60 525 Msport
    E36 318ti compact

    Comment

    • Masa-76
      Newbiemmer
      • Nov 2005
      • 13

      #3
      Originally posted by superfast
      Eikös siellä kannen kummassakin päässä ole vielä sellaiset metalli levyt jotka pitää niitä tankoja paikallaan..
      Mulla oli muistaakseni ne nokkapyörän pultit mallia kuusiokolo
      Joo, siellä oli nokkaremmin päässä metallistoppari
      ja kannen päissä kumitulpat ja kyllä se nokkapyörän keskipultti
      on joku torx, kuusisakarainen ja urospuolinen.
      Kone on muuten motronic-mallinen, eli onko siinä vanhemmassa
      kuusiokoloilla, en tiedä..

      Comment

      • qizmo
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 234

        #4
        Kokeile sopivalla tavan 6kulmahylsyllä jos ei ois kovin tiukassa. ite muistaakseni aukasin ja laitoin kiinni niin eikä menny mitenkään pilalle

        Comment

        • 2CooL
          Bimmer Rookie
          • Mar 2005
          • 12

          #5
          Eikun

          Käy vaan kaupassa ja osta torx sarja, pultti aukeaa normaaliin suuntaan. Kun naputtelet tankoja pois katso , että nostajien järjestys säilyy ja muista tietenkin löysätä nostajat.

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #6
            Ennenkuin käyt naputtelee tankoja pois, löysää imu ja pakopuolen takimmaiset, 6 pytyn, nostajat ja siirrä ne aivan kannen takareunaan kiinni, näin ne eivät enää ota kiinni nokkiin ja pääset pyörittämään nokan sellaiseen asentoon, missä mikään nostaja ei enää kosketa sitä (eli kaikissa tuntuu välys). Nyt tangot lähtevät kevyellä voimalla pois. Muista löysätä venttiilinvälykset maksimiin ennen tätä.

            Jos hakkaat tangot irti jonkin venttiilin ollessa auki eli nostajan ollessa jännityksellä, joudut käyttämään niin paljon voimaa että tangon pää voi levitä jolloin se tulee ainoastaan väkisin sieltä ulos.

            Comment

            • Masa-76
              Newbiemmer
              • Nov 2005
              • 13

              #7
              Juu, sain eilen nostajan tangot irti,
              hoksasin tuon nostajien siirtely idean, oli vain akselit aika
              jankissa, mutta CRC:llä liottelu ja naputtelu saivat ne liikenteeseen,
              alumiinitappia käytin lyödessä, ettei mene tapit pilalle.
              Siihen nokkapyörän pulttiin sopi 11mm torx hylsy,
              oli hyvä että ostin sopivan hylsyn, oli tosi tiukassa se pultti.
              Nyt on osat pestynä, uusia leluja kaupasta ja kansi nippuun...
              Kiitos vinkeistä!!

              Comment

              • Nipsu
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 202
                • Tampere

                #8
                m20 venttiilien säätö

                Ongelmaa m20 koneen säätöepäkeskojen kanssa. Epäkeskot olleet irti ja nyt pitäisi saada säädettyä. Ongelma on kuuluuko epäkeskon eniten ulkoneva osa olla kohti keinuvipua, vai keinuvivusta poispäin. Eli kun säädetään venttiilinvälystä, niin kumaltko puolen venttiilin päätä epäkeskon tulee lähestyä, keinuvivun "sisälaidalta", vai "ulkolaidalta"?

                Comment

                • Sami
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1332
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by Nipsu
                  Ongelmaa m20 koneen säätöepäkeskojen kanssa. Epäkeskot olleet irti ja nyt pitäisi saada säädettyä. Ongelma on kuuluuko epäkeskon eniten ulkoneva osa olla kohti keinuvipua, vai keinuvivusta poispäin. Eli kun säädetään venttiilinvälystä, niin kumaltko puolen venttiilin päätä epäkeskon tulee lähestyä, keinuvivun "sisälaidalta", vai "ulkolaidalta"?
                  Epäkeskon reikä ylöspäin ja välys säätyy tiukemmalle kun kääntää reikää keinun päätä kohti ....

                  Comment

                  • Nipsu
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 202
                    • Tampere

                    #10
                    Homma selvä, kiitos. Työt jatkuu.

                    Comment

                    • apina
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2004
                      • 274
                      • Espoo

                      #11
                      m20 venttiilien säätö

                      Morjens, lueskelin tuolta faqista nuo Lekan ohjeet m20/m30 venojen välysten säätöihin ja askarruttamaan jäi pari kysymystä.

                      Ensinnäkin, mistä tietää tarkalleen että nokka osottaa alaspäin, loksahtaako se venttiilikuppiin vai miten ? Eli joka kerta kun säätää yhden venttiilin keinuvivun epäkeskopalikkaa, niin aina pitää nokka-akselia kääntää ?

                      Kannattaako/saako keinuvipun epäkeskojen säätömuttereihin laittaa ruuvilukitetta ? Onko näille mitään kiristysmomenttia, vai väännetäänkö niin paljon kun 10mm lenkillä kykenee ? Mitä nuo mutterit ja ruuvit maksavat ja onko yleensä hyllytavaraa vai meneekö tilaukseen ?

                      Ja entäpä kun koneeseen on tehty kansiremontti ja osa venttiileistä ja keinuvivuista on 15v toisia uudempia (elikkä ei niin kuluneita), niin säädetään silti samallalailla ?
                      Last edited by apina; 04-09-2006, 23:47.
                      318iA Touring -02
                      ex 316 2.5l -87
                      ex 525tdsA Touring -95

                      Comment

                      • Kyytsis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 3472
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by apina
                        Ensinnäkin, mistä tietää tarkalleen että nokka osottaa alaspäin, loksahtaako se venttiilikuppiin vai miten ? Eli joka kerta kun säätää yhden venttiilin keinuvivun epäkeskopalikkaa, niin aina pitää nokka-akselia kääntää ?
                        Tämän näkee ihan otsalla, ottaa vaikka taskulampun avuksi jos ei muuten, se nokan asento on todella selvästi nähtävillä. Ei ole aivan tarkkaa että nokka osoittaisi täsmälleen alaspäin, kunhan ei ole yhtään nostamassa.

                        Originally posted by apina
                        Kannattaako/saako keinuvipun epäkeskojen säätömuttereihin laittaa ruuvilukitetta ?
                        Ei kannata, jos tuntuu että luistavat, niin sitten mieluummin uusia osia.


                        Originally posted by apina
                        Onko näille mitään kiristysmomenttia, vai väännetäänkö niin paljon kun 10mm lenkillä kykenee ?
                        Ei todellakaan väännetä niin pajoa kuin menee, jengat ei kestä.

                        Originally posted by apina
                        Mitä nuo mutterit ja ruuvit maksavat ja onko yleensä hyllytavaraa vai meneekö tilaukseen ?
                        Parikymmentä senttiä kipale, ainakin pari vuotta sitten löytyi hyllystä Laakkosella.

                        Originally posted by apina
                        Ja entäpä kun koneeseen on tehty kansiremontti ja osa venttiileistä ja keinuvivuista on 15v toisia uudempia (elikkä ei niin kuluneita), niin säädetään silti samallalailla ?
                        Kyllä.

                        t.Ville

                        Comment

                        • tonnikala
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2002
                          • 199
                          • Mikkeli

                          #13
                          Originally posted by apina
                          Ensinnäkin, mistä tietää tarkalleen että nokka osottaa alaspäin
                          Yksi hyvä keino tähän on seuraavanlainen: Jos esim sylinterissä nro 1 on vaihto menossa, niin silloin säädetään välykset sylinteristä nro 6. Jos taas vaihto kolmosessa, niin säädetään nelosesta.

                          Kaava menee seuraavasti: Sylinteri mistä säädetään välykset = 7-x (x=sylinteri missä on vaihto menossa).

                          Kun vielä pitää mielessä että sytytysjärjestys on 1-5-3-6-2-4, niin tästä saadaan suoraan välyksien säätämisjärjestys. Eli jos sylinterissä 5 on vaihto, niin säädetään sylinteristä 2. Sylinterin 5 jälkeen vaihto tulee sylinteriin 3, sitten 6 jne jne.. Tämä siis pitää paikkansa jos moottoria pyöritetään myötäpäivään.

                          Comment

                          • Racink
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 840
                            • Jkl

                            #14
                            Originally posted by tonnikala
                            Kaava menee seuraavasti: Sylinteri mistä säädetään välykset = 7-x (x=sylinteri missä on vaihto menossa).

                            Kun vielä pitää mielessä että sytytysjärjestys on 1-5-3-6-2-4, niin tästä saadaan suoraan välyksien säätämisjärjestys. Eli jos sylinterissä 5 on vaihto, niin säädetään sylinteristä 2. Sylinterin 5 jälkeen vaihto tulee sylinteriin 3, sitten 6 jne jne.. Tämä siis pitää paikkansa jos moottoria pyöritetään myötäpäivään.

                            Mihin tämä maailma on menossa kun venttiilejäkin aletaan säätämään laskukoneella?

                            Eihän tuohon venttiilien säätämiseen nyt mitään pitkää matikkaa ainakaan ennen ole vielä tarvinnut.Eli kyllä sen silmällä näkee helpoiten mikä seuraavaksi on säätövuorossa kun konetta pyörittelee, mutta tietysti ne menee juuri tuon sytytysjärjestyksen mukaan mutta turha sitä on ulkoa alkaa opettelemaan kun silmätkin on keksitty.

                            Originally posted by apina
                            Eli joka kerta kun säätää yhden venttiilin keinuvivun epäkeskopalikkaa, niin aina pitää nokka-akselia kääntää ?
                            Ei.Vaan aina yhden sylinterin säädön jälkeen, yhdessä sylinterissä 2 venttiiliä.
                            Last edited by Racink; 05-09-2006, 17:41.

                            Comment

                            • ile01
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 191
                              • Helsinki

                              #15
                              Olen nähnyt tapauksen, jossa oli kiristelty venoja verenmaku suussa, pultit venyny ja prikat haljennu, sit vähä kierrätystä, ni hups oli prikat katki ja tippunu suoraa öljykanavasta mäntienpäälle ja aiheuttaneet täyden tuhon, putket naarmuilla...jne...
                              vhl:llän vemppa team

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎