Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diesel öljyt bensakoneeseen, uskaltaako?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • narude
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 245
    • Helsinki

    Diesel öljyt bensakoneeseen, uskaltaako?

    Eli otsikon mukaisesti uskaltaako laittaa diesel koneeseen tarkoitettuja öljyjä bensakoneeseen? Kaverin mielestä tää olis yksi vaihtoehto mun nakuttavaan koneeseen johon forte käsittely auttoi vain väliaikaisesti, kuulemma se "pesee" konetta jatkuvasti hieman forte käsittelyn tavoin.

    Koska en tiedä asiasta niin paljoa niin täältä hieman neuvoja, että onko toi ihan "nappi otsaan" idea vai voisiko sitä tosissaan harkitakkin? Jos voi, onko mitä riskejä?
    -18 F30 318iA
    -04 E46 316i
    -04 E46 316i
    -95 E36 320i Coupe
    -85 E30 316
  • okko
    BTCF Honorary Member
    • Apr 2005
    • 1766
    • Honkajoki

    #2
    mun mielestä se on vaan sellasta saattohitoa vanhemmille koneille, pysyy paremmin sisällä, mut ei se mitään siellä korjaa.
    When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

    Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

    Comment

    • avr
      Bimmer Fanatic
      • May 2005
      • 290
      • Vaasa

      #3
      Oon kuullu et elinikäkin olis ainaski pidempi dieselöljyssä! Tiedä sitten et onko totta vai ei!

      Comment

      • huru-ukko
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 4052
        • Inkoo/Portimao

        #4
        Olen "okko":n kanssa samaa mieltä eli apu jäänee diesel-öljyllä lyhytaikaiseksi...
        Aikoinaan - kun ei niin välittänyt,millä ajoi - tuli "kaahattua" munavolvolla eli 544:lla.Erään sellaisen öljynpainevalo alkoi hämyisesti vilkkua,kun autolla oli ajanut sopivan rupeaman...Huoltoasemalla vähäteltiin varoitusvalon merkitystä ja kehoitettiin laittamaan dieselin öljyt sisälle.Niin tein ja läksin tuollaiselle 150 km:n (...ja takaisin..) matkalle.Puolimatkan kahveelle höllätessä valo taas matalilla kierroksilla vilkkui.Pääsin kuitenkin takaisin himaan,mutta yöllä piti heittää vielä lapsenvahti muutaman kilsan päähän - ja - pientä haipakkaa ajaessani alkoi jumalaton kolina ja kalina...Hätäsesti uskalsin pihaani takaisin - aina pikkasen kaasua polkaisten ja rullaten.Aamusella vielä onneton uskoin ongelman kadonneen,kun kylmä kone ei kolissutkaan...! Mutta kyllä homma oli selvä - koneen laakerit siinä menivät!! Tuo DIESEL-ratkaisu oli vain lopun alkua.Niin - vaikka kolinasta on jo yli 40 vuotta,sen äänen muistaa kuin eilen olisi tapahtunut!
        Hmmm! Pahalta näyttää,ja kannattaa ryhtyä toimenpiteisiin,ennenkuin näyttää ja kuulostaa vielä pahemmalta...

        Mutta - toisaalta - pitäisi myös kuulla tuon nakutuksen laatu! Voihan olla,että
        se on peräisin venttiilipuolelta,ja silloin nopeat(1000 km:n välein)öljynvaihdot korjaavat ongelman eli siivoavat koneen.Ja se hoito olisi taas pikku juttu.Mulle tuo nakutus on jäänyt niin kiinni muistiin,että tulee ekax aina pahin mieleen.
        Jenkki-fordeissa hydraulisten venttiilien nostinten nakutus oli todella kuuluvaa ja erityisesti auton sisälle.Se todellakin hävisi kokonaan pikaisilla öljynvaihtosarjoilla...Ja ne koneet piti "huuhdella" vielä karkealla mineraaliöljyllä hienon synteettisen sijaan.Vain mineraaliöljy vei "paskatulpat" mukanaan...

        Toivottavasti ongelmasi on tätä pienempää sorttia!
        Last edited by huru-ukko; 03-01-2006, 19:41.

        Comment

        • ropo
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 648

          #5
          Originally posted by okko
          mun mielestä se on vaan sellasta saattohitoa vanhemmille koneille, pysyy paremmin sisällä, mut ei se mitään siellä korjaa.
          Tuskimpa se enää koneen käyttöikääkään lyhentää...
          Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

          Comment

          • Jeremias_touring
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 170
            • Kuopio

            #6
            Meikä ajeli kesät entisellä vehkeellä, Ford Escort vm-82 ihan jollain Teboilin 10W30 vai oliks se 10W40 diesel-öölillä jota käytettiin Mersun kuorma-autoissa. Talveksi sitten laitoin jotain vähän 'ohkasempaa' öljyä.

            Mut tohon sun mainitsemaan nakutukseen en kyllä huomannu mitään vaikutusta noilla öljyillä, ekkerissä kun nakutti hydrauliset venannostajat.
            RWD on pop

            Comment

            • janne75
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 80

              #7
              Dieseliin sopivilla öljyillä on korkeampi laatuluokitus kuin bensakoneisiin tarkoitetuilla öljyillä

              Tämä siis jos puhutaan mineraaliöljyistä ja samasta viskositeetistä.

              Eli bensa-autoon voi laittaa dieselin öljyä, mutta ei toisinpäin.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10059
                • KVLA

                #8
                Kuinkas dieselöljyjen kierroskestävyys yms. verraten bensiinimoottorille tarkoitettuihin öljyihin.(vaahtoaminen)
                Luin jokunen aika sitten jostain "öljyartikkelista",että diesel-moottoriöljyt ei ole tarkoitettu koville max.kierroksille ja öljykalvo saattaa pettää.Humpuukiako..?

                Tarkennuksena:Öljykalvo häviäisi/ohenisi siis laakeripinnoista,ei sylintereeden seinämiltä.
                Tosin "diesel-moottoriöljyjä" olisi sitten vastaavasti lisäaineistuksella parannettu pintapaineen sietokykyä.Humpuukiako tämäkin?

                Ja tämä siis on vain netistä/lehdistä luettua.Ei omakoht. kokemusta.
                Last edited by Heguli 31; 07-04-2006, 10:07.

                Comment

                • janne75
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 80

                  #9
                  Tuskin se öljy tietää miten lujaa mootori pyörii.

                  Taitaa männän nopeus ja kiihtyvyys olla pitkäiskuisissa dieseleissä vähintään sama kuin bensakoneissa.

                  Tarkoitin noita laatumerkintöjä (SF,SG,SH,SJ,jne) niissä usein dieselillä korkeampi vaatimus, en tiedä minkä takia.

                  Comment

                  • mukko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 5965
                    • Uleåborg

                    #10
                    .........
                    Last edited by mukko; 30-10-2007, 20:01.
                    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                    Save the World, Fuck The Fuel Economy
                    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                    Comment

                    • JSE
                      Newbiemmer
                      • Oct 2005
                      • 8

                      #11
                      Diesel-öljy toimii bensakoneessa. Ainakin itellä harvassa 2.3-kutosessa pelaa paremmin kun jotkut lirut. Pysyvät edes hetken sisällä. Jotain 15W-40 Nesteen raskaankaluston öljyä oon sinne kaadellut. Eikä se vaahtoile, vaikka kierrätetään tiuhaan rajoittajalle asti. Diesel-öljyillä taitaa olla vielä konetta pesevä vaikutuskin. 20-litran kannussa hintakin on melko kilpailukykyinen.

                      Koneeseen vaan!.

                      Comment

                      • tmth
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 2194
                        • Kangasala

                        #12
                        Ite kanssa Sierrassa käytin aina Neste Diesel 10W-30. Oli halpaa ostaa 20 litran kannu. Eikä mitään ongelmia ollut. Ainakaan siis öljystä johtuvia.

                        F10 & R55
                        ex:
                        E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Suosittelen laadukkaiden diesel moottori öljyjen käyttöä bensiinikoneissa. Puhdistaa ja pitää koneen todella puhtaana, on paremmat laatu vaatimukset kuin normi bensamoottoriöljyissä. Talvella voi olla hiukan nihkeetä lähtee käyntiin 15w-40 öljyillä.

                          Taatusti kestää jossain bemarin koneessa, jos kerran kestää 550hv turbo ahdetussa 15l Cumminsissa joka pauhaa joka päivä pölyssä ja paskassa 12h täysillä kierroksilla. Ja onhan tuo halvempaa kun ostaa tynnyrin kerralla, kuin ostaa 28-35€ mobil1 pönttöjä pari kuukaudessa...

                          Comment

                          • bmwjuke
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 201

                            #14
                            kyllä ne sinne käy, käytämme f-ryhmän escortissa aina nesteen diisseli öljyä ja on todettu ihan hyväksi, kierroksiakin koneessa varmaan ihan riittämiin..
                            E36 325TDS M-SPORT ex:E36 316, E21 318, E34 525IX, E30 318IS, E39 525TDS, E34 535. +erillaisia kulkuvälineitä joita ei viitti mainita

                            Comment

                            • 525TDS Touring
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 483
                              • Sahalahti

                              #15
                              Originally posted by Jeremias_touring
                              Meikä ajeli kesät entisellä vehkeellä, Ford Escort vm-82 ihan jollain Teboilin 10W30 vai oliks se 10W40 diesel-öölillä jota käytettiin Mersun kuorma-autoissa. Talveksi sitten laitoin jotain vähän 'ohkasempaa' öljyä.

                              Mut tohon sun mainitsemaan nakutukseen en kyllä huomannu mitään vaikutusta noilla öljyillä, ekkerissä kun nakutti hydrauliset venannostajat.
                              Escossa ei kyllä ole ollut hydraulisia nostimia tuohon aikaan.
                              Ex-525TDSa Touring -98
                              Ex-MB E220T CDi -02
                              E61 520D -09
                              F11 518d -16

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎