Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helpoin tapa saada selville perän välitys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    Helpoin tapa saada selville perän välitys?

    Tuollanen kysymys, ku ei oikeen searchilla löytynyt. Senhän voi perän kannesta vissiin tarkastaa, mutta jos onkin kulunut pois? Voiko jotenkin ajamalla kokeilla?

    Oma 320i (E30) menee kakkosella 100-105 mittariin, ja tietääkseni noi menee sen 80-85 vakioperällä? kolmosella en päässy kokeilemaan ku suora loppu.

    Vrt.
    E30 320i: 2vaihde 100-105
    E28 520i: 2vaihde 80

    kiihtyvyys 0-100 kuitenkin molemmissa melkein tasan sama.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
  • teme e30 320i
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 162
    • Kemijärvi

    #2
    Originally posted by Supra^
    Tuollanen kysymys, ku ei oikeen searchilla löytynyt. Senhän voi perän kannesta vissiin tarkastaa, mutta jos onkin kulunut pois? Voiko jotenkin ajamalla kokeilla?

    Oma 320i (E30) menee kakkosella 100-105 mittariin, ja tietääkseni noi menee sen 80-85 vakioperällä? kolmosella en päässy kokeilemaan ku suora loppu.

    Vrt.
    E30 320i: 2vaihde 100-105
    E28 520i: 2vaihde 80

    kiihtyvyys 0-100 kuitenkin molemmissa melkein tasan sama.
    3,64 taitaa olla sulla tuo välitys.

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Originally posted by teme e30 320i
      3,64 taitaa olla sulla tuo välitys.
      onko tietoo onko toi perä vaihettu jälkeenpäin? kuis sulla menee, ja onko vakio perä?
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • asuzag
        Bimmer Rookie
        • Mar 2004
        • 163
        • Oulu/Jämsä

        #4
        riittää kun tiedät laatikon välityksen niin siitähän sen saa sitten laskettua kun kierrosluku,nopeus ja renkaan koko on mitä ilmeisimmin tiedossa. onhan noita laskureita netissä aiheesta..tosin taitaa mittarinopeus olla varmaan vähän turhan epätarkka laskutoimitukseen.
        mutta enpä tähän hätään muista sivuja missä olis laskuria...
        1hp/1kg....ei mihkään

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11719
          • Kouvola

          #5
          Jos en väärin muista ni mulla on 3,64 ja kakkosella auto ei kulje kuin joku 90km/h jossa on jo 10km/h mittarivirhettäkin!

          Vähä tunkilla nostat perää, että pääset auton alle ja perästä pitäisi löytyä ruuvin alta sellanen metallinen levyn palanen johon on stanssattu perävälitys. Likainen se varmasti on mutta ei ne numerot sieltä mihinkään katoa ellei joku irrota koko metallilevyä sieltä.

          Comment

          • jmp2002
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 5727
            • Rovaniemi

            #6
            Tai sitten ajamalla.. Sama ohje löytyy search:llakin..

            Eli nakkaat 4 vaihteen silmään, kun se on suora ja ajat todellista nopeutta 100km/h eli gps:llä katot (ei mittarista) ja se kuinka paljon näyttää kieroksia olevan, on peränvälitys. eli jos kiekat sen 3600, niin siellä on 3.6 perä..
            E30 325i Touring -89
            E30 325i touring -88 m50tbo
            G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • csimann
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 433
              • (not available)

              #7
              Tai sitten ihan yksinkertaisesti pyörittämällä, onnistuu ilman GPS:ää, helpoiten tietenkin irrallaan olevan perän kanssa. Pyörität kierroksen vetarin laipasta, niin näet montako kertaa kardaanin laippa pyörii ympäri kertoen välityksen. Jos se pyörii esimerkiksi hiukan yli 3½ kertaa, niin silloin voidaan olettaa välityksen olevan 3.64! Apuna voi käyttää kaveria ja listaa ko. malliin saatavilla olleista perävälityksistä.

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #8
                Kiitos näistä mainioista vinkeistä, pitää tarkastaa. Mikäs perä noissa vanhanmallisissa E30 kakslitrasissa sit on ollu vakiona? vai onko vakionaki ollu eri välityksillä?
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • f1zz
                  GTi:stä tuttu
                  • Sep 2003
                  • 1469
                  • Veikkola

                  #9


                  tosta.

                  Ja edelleen se kaikista HELPOIN mutta ei kaikista tarkin on ajaa 4-vaihteella ~110kmh ja kattoa kierroslukumittarista se.. Jos autossasi on optiona vaikka 3.6 tai 4.1 välitykset niin huomaat kiekkamittarijutulla sen helposti.

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #10
                    Originally posted by csimann
                    Pyörität kierroksen vetarin laipasta, niin näet montako kertaa kardaanin laippa pyörii ympäri kertoen välityksen.
                    Toimii ainoastaan lukkoperän kanssa. Normaalin perän kanssa pitää tietenkin pyörittää tasaisesti MOLEMMISTA vetarintumpeista.

                    Viimeinen ja TARKIN/VARMIN keino on laskea murikasta kurat ulos ja avata se takakansi. Sitten laskee ison lautaspyörän hampaat ja jakaa lukumäärän pinionin hampaiden lukumäärällä.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • M5 talviautona
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 242
                      • Kokkola

                      #11
                      Originally posted by jmp2002
                      Tai sitten ajamalla.. Sama ohje löytyy search:llakin..

                      Eli nakkaat 4 vaihteen silmään, kun se on suora ja ajat todellista nopeutta 100km/h eli gps:llä katot (ei mittarista) ja se kuinka paljon näyttää kieroksia olevan, on peränvälitys. eli jos kiekat sen 3600, niin siellä on 3.6 perä..
                      Minä kyseen alastan tämän tekstin..
                      Itselläni on kesäautossani perävälitys 3,08 ja laatikossa 4nen on suora ja jos ajan mittarin mukaan 100-110km/h niin kone kiertää n:2500rpm..
                      Mihin perustelet tämän? Vitosella kone kiertää 0,79välitys joku vajaa 2000rpm.

                      Tuo kierros luku on hyvin pitkälti riippuvainen auton renkaan halkaisijasta..

                      eli otetaan esimerkki: renkaan halkasija 620mm nopeus 100km/h 4sen välitys suhe 1:1 ja moottorin kierros luku esim: 3600rpm

                      Tästä tehdää kaava jonka kopioin autotekniikan kirjasta, saman varmaan löytää netistä?
                      renkaan halkasija metreinä x kierrosluku jaettuna vaihteen välitys suhteella x nopeus x 0,189 = välitys suhde.

                      eli 0,62x3600:1x100x0,189= 4,218

                      tuossa linkki joka laskee välityksen..

                      Last edited by M5 talviautona; 07-01-2006, 21:45.
                      ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                      325e 2,7 e30
                      318i e30
                      535ia e34
                      m5 e34
                      525 e34
                      316i e30
                      524td e28 = Ei savua ilman tulta
                      Viimesin bemari 316i e36
                      Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                      Comment

                      • Supra^
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 5150
                        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                        #12
                        Originally posted by M5 talviautona
                        Minä kyseen alastan tämän tekstin..
                        Itselläni on kesäautossani perävälitys 3,08 ja laatikossa 4nen on suora ja jos ajan mittarin mukaan 100-110km/h niin kone kiertää n:2500rpm..
                        Mihin perustelet tämän? Vitosella kone kiertää 0,79välitys joku vajaa 2000rpm.

                        Tuo kierros luku on hyvin pitkälti riippuvainen auton renkaan halkaisijasta..

                        eli otetaan esimerkki: renkaan halkasija 620mm nopeus 100km/h 4sen välitys suhe 1:1 ja moottorin kierros luku esim: 3600rpm

                        Tästä tehdää kaava jonka kopioin autotekniikan kirjasta, saman varmaan löytää netistä?
                        renkaan halkasija metreinä x kierrosluku jaettuna vaihteen välitys suhteella x nopeus x 0,189 = välitys suhde.

                        eli 0,62x3600:1x100x0,189= 4,218

                        tuossa linkki joka laskee välityksen..

                        http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml
                        Siis jos en nyt itseäni ihan sekaisin ajatellu ni miks renkaan halkaisija muuttais tota? siis tietysti jos OIKEATA nopeutta ajetaan 100km/h ni kusee jos on renkaat pikkasenki korkeammalla/matalemmalla profiililla.. Mutta se nopeusanturihan on siellä PERÄSSÄ...

                        Sitä en just aikasemmissa viesteissä ymmärtänyt että miksi pitäisi ajaa TODELLISTA sen 100km/h, koska jos on vähänki renkaat/vanteet toisenlaiset ni siinähän kusee sit koko homma?
                        En tiedä onko toi tapa mistä lie revitty, mut eikö se ois loogisesti ajateltuna niin että poljetaan mittariin se 100km/h ja siitä nähään? Muutenhan toi koko homma ois turha, ku näyttäis aika reilusti päin helvettiä heti ku rengas/vannekoko vaihtuu.

                        Enkä nyt sano että tossa sun laskutavassa ois mitään vikaan, toihan on tarkka ja hyvä tapa laskea.

                        BTW. OLEN VARMASTI VÄÄRÄSSÄ JOTEN KORJATKAA. mut saipahan ainaki taas purettua koko viikon vitutusta....
                        Musti 8HP
                        Nokivasara M47
                        TeiniCoupé DCT
                        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                        Ex:
                        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                        Comment

                        • M5 talviautona
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 242
                          • Kokkola

                          #13
                          No mun järjen mukaan jos halkaisijaa kasvattaa, niin silloinhan kehä kasvaa.. Eli sama kun otat esim 2rengasta toinen vaikka 165/70-14 ja sitten vaikka joku maasturin rengas 235x70-16 ja paat nuo renkaat vierekkäin ja pyörität yhen kierroksen, niin tuo maasturin rengashan pyörii paljon pidemälle kun tuo pienempi ennen kuin on pyörähtänyt sen kierroksen.. Testaa ellet ymärrä.
                          Ja tässä tapauksessa kun tuo renkaan halkaisija muuttu, niin silloin periaatteessa muuttuu auton kokonais välitys suhde?
                          Eli pienempi rengas kierättää moottoria enemmän= ei kule enään niin lujaa, kun taas isompi tiputtaa kierroksia= kulkee karvan lujempaa.. Laitappa vaikka autoos vetäville pyörille erikokoset renkaat kun nyt, ja mene ajamaan. Kierrokset muuttuu vähäsen ja vastaavasti huippunopeus muuttuu myös vähä..
                          ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                          325e 2,7 e30
                          318i e30
                          535ia e34
                          m5 e34
                          525 e34
                          316i e30
                          524td e28 = Ei savua ilman tulta
                          Viimesin bemari 316i e36
                          Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                          Comment

                          • Meisseli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1003
                            • Kotka

                            #14
                            Originally posted by M5 talviautona
                            No mun järjen mukaan jos halkaisijaa kasvattaa, niin silloinhan kehä kasvaa..
                            Joo, mutta eihän se vaikuta nopeusmittarin ja kierroslukumittarin näyttämiin mitään. Voihan tuollaisen testin tehdä vaikka autossa ei olisi edes pyöriä. Perä ilmaan, vaihde päälle, nopeusmittariin satanen ja katsotaan mitä rundikello näyttää.

                            Huono puoli on tietysti tossa se, ettei tuo testi taida toimia. Nelosella kun ajelen mittarin mukaan satasta, ei kierroksia ole todellakaan 3900rpm, vaikka tietääkseni tossa on etu- sekä takaperässä 3.91 välitykset.
                            Eioo penaria alla enää.. :(

                            Comment

                            • M5 talviautona
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 242
                              • Kokkola

                              #15


                              Laitappas tuonne nopeuden laskenta ohjelmaan renkaan halkasijan tilalle vaikka 70cm eli 0,7metriä.. Silloinhan saavutettu nopeus saadaan jo eri kierroksilla.. eli esim konees kiertää 3000rpm satasessa 4sella 1:1 välitys ja peräs vaikka 3,95perä välityksellä renkaan halkaisija 0.7m mennään 100km/h ja ku vaihat ton renkaan halkasijan vaikka 0.6metriin kas kummaa nopeutesi tippuu 86km/h 3000rpm kierroksilla.. Mistä johtuu? Renkaan halkaisija muuttu, =kierrokset pysyy samassa mutta vauhti muuttuu.. Eli tarvit enemmän kierroksia jotta saat taas ton 100km/h linssiin..?
                              Tuo perän tunkkaaminen ilmaan on eri asia kuin ajo tiellä minun järjen mukaan..
                              Tuskinpa tuo ohjelma nyt huijaa meitä..?
                              Last edited by M5 talviautona; 08-01-2006, 12:34.
                              ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                              325e 2,7 e30
                              318i e30
                              535ia e34
                              m5 e34
                              525 e34
                              316i e30
                              524td e28 = Ei savua ilman tulta
                              Viimesin bemari 316i e36
                              Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎