Joo, mutta eihän se vaikuta nopeusmittarin ja kierroslukumittarin näyttämiin mitään. Voihan tuollaisen testin tehdä vaikka autossa ei olisi edes pyöriä. Perä ilmaan, vaihde päälle, nopeusmittariin satanen ja katsotaan mitä rundikello näyttää.
Huono puoli on tietysti tossa se, ettei tuo testi taida toimia. Nelosella kun ajelen mittarin mukaan satasta, ei kierroksia ole todellakaan 3900rpm, vaikka tietääkseni tossa on etu- sekä takaperässä 3.91 välitykset.
Kiitän, sait selitettyä sen, jota en itse osannut sanoiksi muuttaa
Muttasiis tuo testi näyttää olevan sitte ihan turha jossei se silleen(kään) toimi..
Laitappas tuonne nopeuden laskenta ohjelmaan renkaan halkasijan tilalle vaikka 70cm eli 0,7metriä.. Silloinhan saavutettu nopeus saadaan jo eri kierroksilla.. eli esim konees kiertää 3000rpm satasessa 4sella 1:1 välitys ja peräs vaikka 3,95perä välityksellä renkaan halkaisija 0.7m mennään 100km/h ja ku vaihat ton renkaan halkasijan vaikka 0.6metriin kas kummaa nopeutesi tippuu 86km/h 3000rpm kierroksilla.. Mistä johtuu? Renkaan halkaisija muuttu, =kierrokset pysyy samassa mutta vauhti muuttuu.. Eli tarvit enemmän kierroksia jotta saat taas ton 100km/h linssiin..?
Tuo perän tunkkaaminen ilmaan on eri asia kuin ajo tiellä minun järjen mukaan..
Tuskinpa tuo ohjelma nyt huijaa meitä..?
Tietystihän tuo perän ilmaan tunkkaaminen on ihan eri asia, kun se anturi tosiaan vieläkin on sielä perässä, eikä se huomaa paskan vertaa onko sulla 13-tuumaset peltivanteet vai jotku 19"BLINGBLING ALESSIOT, mittariVIRHETTÄ tulee tietty, siksi juuri ajetaan mittarin mukaan se 100km/h, oikee nopeus on mitä on.
Mut näköjään aivan sama, ku ei tuo käytännössä läheskään aina toimi.
Tietystihän tuo perän ilmaan tunkkaaminen on ihan eri asia, kun se anturi tosiaan vieläkin on sielä perässä, eikä se huomaa paskan vertaa onko sulla 13-tuumaset peltivanteet vai jotku 19"BLINGBLING ALESSIOT, mittariVIRHETTÄ tulee tietty, siksi juuri ajetaan mittarin mukaan se 100km/h, oikee nopeus on mitä on.
Mut näköjään aivan sama, ku ei tuo käytännössä läheskään aina toimi.
Joo eihän se anturi tajuakkaan sitä renkaan halkasijan muutosta, mutta se halkaisijan muutos vaan vaikuttaa siihen nopeuteen,kierroksiin ja mittari virheeseen.
Meinaatteko nytten että jos vaihat renkaat niin se ei vaikuta kokonais välitys suhteeseen? Vai hä hö? En nyt oikeen tajua mitä tässä kukin ei ymärrä?
Toivottavasti tähän nyt joku tulis selittään et mitä siellä nyt oikeesti tapahtuu.. itellä ei pää kestä moista..
Se todellin nopeus muuttuu renkaan halkaisijan muututtua jos kierrokset pysyy samassa.. Mittari virheestä en osaa sanoa mitään. ja netistä löytyy tuo mittarivirheen laskurikin jos muutat renkaan kokoa..
ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.
325e 2,7 e30
318i e30
535ia e34
m5 e34
525 e34
316i e30
524td e28 = Ei savua ilman tulta
Viimesin bemari 316i e36
Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.
Huono puoli on tietysti tossa se, ettei tuo testi taida toimia. Nelosella kun ajelen mittarin mukaan satasta, ei kierroksia ole todellakaan 3900rpm, vaikka tietääkseni tossa on etu- sekä takaperässä 3.91 välitykset.
Itse kun ajan nelosella 100km/h niin kiekkamittari näyttää siinä 4200-4300 nurkilla. ja mulla on 4.27 perä, Ethän sinä voi edes täysin tarkkaan kiekkamittarista nähä, että paljon sulla on kieroksia, mutta kun tietää perän mahdollisuudet, niin siitä on todella helppo päätellä mikä siellä on..
Joo eihän se anturi tajuakkaan sitä renkaan halkasijan muutosta, mutta se halkaisijan muutos vaan vaikuttaa siihen nopeuteen,kierroksiin ja mittari virheeseen.
Meinaatteko nytten että jos vaihat renkaat niin se ei vaikuta kokonais välitys suhteeseen? Vai hä hö? En nyt oikeen tajua mitä tässä kukin ei ymärrä?
Toivottavasti tähän nyt joku tulis selittään et mitä siellä nyt oikeesti tapahtuu.. itellä ei pää kestä moista..
Se todellin nopeus muuttuu renkaan halkaisijan muututtua jos kierrokset pysyy samassa.. Mittari virheestä en osaa sanoa mitään. ja netistä löytyy tuo mittarivirheen laskurikin jos muutat renkaan kokoa..
Tietysti tuo todellinen nopeus muuttuu, niinkuin sanoit. Ja tuo laskutapa jonka näytit toimii hyvin.
Mutta siis.... Jos mittari näyttää 100km/h ni silloinhan akselit pyörii tietyllä nopeudella. Ja on aivan paskat sama mitkä renkaat/vanteet sinne vaihtaa alle ni aina ku mittari näyttää 100km/h, ni akselit pyörivät just sitä samaa vauhtia. Ja niinkuin meisseli tossa aikasemmin sano, ihan sama vaikka laittais pukeille ja vanteet pois, 100km/h ne akselit pyörii sitä yhtä ja samaa vauhtia.
Joo totta akselit pyörii yhtä lujaa jotta mittari näyttää sen 100, mutta miten käy moottorin kierrosten? Moottorissa muuttuu kierrokset minun järjen mukaan..?
325e 2,7 e30
318i e30
535ia e34
m5 e34
525 e34
316i e30
Viimesin bemari 316i e36
Itse kun ajan nelosella 100km/h niin kiekkamittari näyttää siinä 4200-4300 nurkilla. ja mulla on 4.27 perä, Ethän sinä voi edes täysin tarkkaan kiekkamittarista nähä, että paljon sulla on kieroksia, mutta kun tietää perän mahdollisuudet, niin siitä on todella helppo päätellä mikä siellä on..
Miten selität mun kesäauton kierrokset? nelonen suora ja perä 3,08 ja kone kiertää 4sella satasessa about 2600rpm.. Renkaina 205/60-15 tai sit uudet renkaat 235/45-17 näillä muuttuu kierrokset aiankin mun mittarissa. Mutta se on niin vähä ettei edes huomaa kun halkaisija likimain sama.. Muutukohan halkaisija jollain 1-2cm:rillä?
325e 2,7 e30
318i e30
535ia e34
m5 e34
525 e34
316i e30
Viimesin bemari 316i e36
Miten selität mun kesäauton kierrokset? nelonen suora ja perä 3,08 ja kone kiertää 4sella satasessa about 2600rpm.. Renkaina 205/60-15 tai sit uudet renkaat 235/45-17 näillä muuttuu kierrokset aiankin mun mittarissa. Mutta se on niin vähä ettei edes huomaa kun halkaisija likimain sama.. Muutukohan halkaisija jollain 1-2cm:rillä?
Ei taatusti muutu kierrokset suhteessa mittarinopeuteen.Todelliseen nopeuteen vaikuttaa kylläkin mutta mittarinopeutta et saa muuttumaan millään muulla kuin perän tai vaihdelaatikon vaihtamalla erilaiseen.Eli siis tulee aina olemaan 2600rpm oli renkaat mitkä hyvänsä.Eikö tämä nyt ole ihan selvä homma?
Kokonaisvälityssuhde, kampiakselilta tienpintaan asti, muuttuu kun vaihtaa renkaita, olet siinä ihan oikeassa. Mutta tässä oli kyse vain ja ainoastaan sen perämurikan välityksistä, mitkä ei muutu renkaiden vaihtamisella yhtään miksikään. Siinä se ero.
Ei tässä kukaan väittänytkään että perän välitys muuttuisi..
Mutta minun mielestä tuo kierroslukumittarin katsominen ei tarkoita sitä mikä siellä on perävälityksenä. Ei mene siinä suhteessa jos auto kiertää 4000 nelosella niin olisi 4,0välitys.. Ei voi pitää paikkaansa..
325e 2,7 e30
318i e30
535ia e34
m5 e34
525 e34
316i e30
Viimesin bemari 316i e36
ei tarvitse laskea mitään rattaita vaan siel perässä on sellainen lätkä metallinen sen putsaa ja siin on myös välitys sekä maininta onko kitkalukko vai ei jos on kitkalukko on se merkitty pienellä 's' kirjaimella!
Ei tässä kukaan väittänytkään että perän välitys muuttuisi..
Mutta minun mielestä tuo kierroslukumittarin katsominen ei tarkoita sitä mikä siellä on perävälityksenä. Ei mene siinä suhteessa jos auto kiertää 4000 nelosella niin olisi 4,0välitys.. Ei voi pitää paikkaansa..
Sopivan kokoisella renkaan halkaisijalla ja todellista nopeutta mittaamalla tämä onnistuu. Renkaan halkaisijan ollessa lähellä 0,53 m todelliseen nopeuteen vaaditaan kierroksia noin peränvälitys * 1000
Tai sitten ajamalla.. Sama ohje löytyy search:llakin..
Eli nakkaat 4 vaihteen silmään, kun se on suora ja ajat todellista nopeutta 100km/h eli gps:llä katot (ei mittarista) ja se kuinka paljon näyttää kieroksia olevan, on peränvälitys. eli jos kiekat sen 3600, niin siellä on 3.6 perä..
Tämähän toimii ainoastaan, jos renkaan (todellinen) kehä on 1667mm. Silloin halkaisija on 1667mm/pî=n.530mm.
Comment