Helpoin tapa saada selville perän välitys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #16
    Originally posted by Meisseli
    Joo, mutta eihän se vaikuta nopeusmittarin ja kierroslukumittarin näyttämiin mitään. Voihan tuollaisen testin tehdä vaikka autossa ei olisi edes pyöriä. Perä ilmaan, vaihde päälle, nopeusmittariin satanen ja katsotaan mitä rundikello näyttää.

    Huono puoli on tietysti tossa se, ettei tuo testi taida toimia. Nelosella kun ajelen mittarin mukaan satasta, ei kierroksia ole todellakaan 3900rpm, vaikka tietääkseni tossa on etu- sekä takaperässä 3.91 välitykset.
    Kiitän, sait selitettyä sen, jota en itse osannut sanoiksi muuttaa

    Muttasiis tuo testi näyttää olevan sitte ihan turha jossei se silleen(kään) toimi..
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #17
      Originally posted by M5 talviautona
      http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml

      Laitappas tuonne nopeuden laskenta ohjelmaan renkaan halkasijan tilalle vaikka 70cm eli 0,7metriä.. Silloinhan saavutettu nopeus saadaan jo eri kierroksilla.. eli esim konees kiertää 3000rpm satasessa 4sella 1:1 välitys ja peräs vaikka 3,95perä välityksellä renkaan halkaisija 0.7m mennään 100km/h ja ku vaihat ton renkaan halkasijan vaikka 0.6metriin kas kummaa nopeutesi tippuu 86km/h 3000rpm kierroksilla.. Mistä johtuu? Renkaan halkaisija muuttu, =kierrokset pysyy samassa mutta vauhti muuttuu.. Eli tarvit enemmän kierroksia jotta saat taas ton 100km/h linssiin..?
      Tuo perän tunkkaaminen ilmaan on eri asia kuin ajo tiellä minun järjen mukaan..
      Tuskinpa tuo ohjelma nyt huijaa meitä..?

      Tietystihän tuo perän ilmaan tunkkaaminen on ihan eri asia, kun se anturi tosiaan vieläkin on sielä perässä, eikä se huomaa paskan vertaa onko sulla 13-tuumaset peltivanteet vai jotku 19"BLINGBLING ALESSIOT, mittariVIRHETTÄ tulee tietty, siksi juuri ajetaan mittarin mukaan se 100km/h, oikee nopeus on mitä on.

      Mut näköjään aivan sama, ku ei tuo käytännössä läheskään aina toimi.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • M5 talviautona
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 242
        • Kokkola

        #18
        Originally posted by Supra^
        Tietystihän tuo perän ilmaan tunkkaaminen on ihan eri asia, kun se anturi tosiaan vieläkin on sielä perässä, eikä se huomaa paskan vertaa onko sulla 13-tuumaset peltivanteet vai jotku 19"BLINGBLING ALESSIOT, mittariVIRHETTÄ tulee tietty, siksi juuri ajetaan mittarin mukaan se 100km/h, oikee nopeus on mitä on.

        Mut näköjään aivan sama, ku ei tuo käytännössä läheskään aina toimi.
        Joo eihän se anturi tajuakkaan sitä renkaan halkasijan muutosta, mutta se halkaisijan muutos vaan vaikuttaa siihen nopeuteen,kierroksiin ja mittari virheeseen.
        Meinaatteko nytten että jos vaihat renkaat niin se ei vaikuta kokonais välitys suhteeseen? Vai hä hö? En nyt oikeen tajua mitä tässä kukin ei ymärrä?
        Toivottavasti tähän nyt joku tulis selittään et mitä siellä nyt oikeesti tapahtuu.. itellä ei pää kestä moista..
        Se todellin nopeus muuttuu renkaan halkaisijan muututtua jos kierrokset pysyy samassa.. Mittari virheestä en osaa sanoa mitään. ja netistä löytyy tuo mittarivirheen laskurikin jos muutat renkaan kokoa..
        ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

        325e 2,7 e30
        318i e30
        535ia e34
        m5 e34
        525 e34
        316i e30
        524td e28 = Ei savua ilman tulta
        Viimesin bemari 316i e36
        Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

        Comment

        • jmp2002
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 5728
          • Rovaniemi

          #19
          Originally posted by Meisseli
          Huono puoli on tietysti tossa se, ettei tuo testi taida toimia. Nelosella kun ajelen mittarin mukaan satasta, ei kierroksia ole todellakaan 3900rpm, vaikka tietääkseni tossa on etu- sekä takaperässä 3.91 välitykset.
          Itse kun ajan nelosella 100km/h niin kiekkamittari näyttää siinä 4200-4300 nurkilla. ja mulla on 4.27 perä, Ethän sinä voi edes täysin tarkkaan kiekkamittarista nähä, että paljon sulla on kieroksia, mutta kun tietää perän mahdollisuudet, niin siitä on todella helppo päätellä mikä siellä on..
          E30 325i Touring -89
          E30 325i touring -88 m50tbo
          G20 330e M-Sport -20

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #20
            Originally posted by M5 talviautona
            Joo eihän se anturi tajuakkaan sitä renkaan halkasijan muutosta, mutta se halkaisijan muutos vaan vaikuttaa siihen nopeuteen,kierroksiin ja mittari virheeseen.
            Meinaatteko nytten että jos vaihat renkaat niin se ei vaikuta kokonais välitys suhteeseen? Vai hä hö? En nyt oikeen tajua mitä tässä kukin ei ymärrä?
            Toivottavasti tähän nyt joku tulis selittään et mitä siellä nyt oikeesti tapahtuu.. itellä ei pää kestä moista..
            Se todellin nopeus muuttuu renkaan halkaisijan muututtua jos kierrokset pysyy samassa.. Mittari virheestä en osaa sanoa mitään. ja netistä löytyy tuo mittarivirheen laskurikin jos muutat renkaan kokoa..
            Tietysti tuo todellinen nopeus muuttuu, niinkuin sanoit. Ja tuo laskutapa jonka näytit toimii hyvin.
            Mutta siis.... Jos mittari näyttää 100km/h ni silloinhan akselit pyörii tietyllä nopeudella. Ja on aivan paskat sama mitkä renkaat/vanteet sinne vaihtaa alle ni aina ku mittari näyttää 100km/h, ni akselit pyörivät just sitä samaa vauhtia. Ja niinkuin meisseli tossa aikasemmin sano, ihan sama vaikka laittais pukeille ja vanteet pois, 100km/h ne akselit pyörii sitä yhtä ja samaa vauhtia.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • M5 talviautona
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 242
              • Kokkola

              #21
              Joo totta akselit pyörii yhtä lujaa jotta mittari näyttää sen 100, mutta miten käy moottorin kierrosten? Moottorissa muuttuu kierrokset minun järjen mukaan..?
              ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

              325e 2,7 e30
              318i e30
              535ia e34
              m5 e34
              525 e34
              316i e30
              524td e28 = Ei savua ilman tulta
              Viimesin bemari 316i e36
              Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

              Comment

              • M5 talviautona
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2005
                • 242
                • Kokkola

                #22
                Originally posted by jmp2002
                Itse kun ajan nelosella 100km/h niin kiekkamittari näyttää siinä 4200-4300 nurkilla. ja mulla on 4.27 perä, Ethän sinä voi edes täysin tarkkaan kiekkamittarista nähä, että paljon sulla on kieroksia, mutta kun tietää perän mahdollisuudet, niin siitä on todella helppo päätellä mikä siellä on..
                Miten selität mun kesäauton kierrokset? nelonen suora ja perä 3,08 ja kone kiertää 4sella satasessa about 2600rpm.. Renkaina 205/60-15 tai sit uudet renkaat 235/45-17 näillä muuttuu kierrokset aiankin mun mittarissa. Mutta se on niin vähä ettei edes huomaa kun halkaisija likimain sama.. Muutukohan halkaisija jollain 1-2cm:rillä?
                ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                325e 2,7 e30
                318i e30
                535ia e34
                m5 e34
                525 e34
                316i e30
                524td e28 = Ei savua ilman tulta
                Viimesin bemari 316i e36
                Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                Comment

                • Racink
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2004
                  • 840
                  • Jkl

                  #23
                  Originally posted by M5 talviautona
                  Miten selität mun kesäauton kierrokset? nelonen suora ja perä 3,08 ja kone kiertää 4sella satasessa about 2600rpm.. Renkaina 205/60-15 tai sit uudet renkaat 235/45-17 näillä muuttuu kierrokset aiankin mun mittarissa. Mutta se on niin vähä ettei edes huomaa kun halkaisija likimain sama.. Muutukohan halkaisija jollain 1-2cm:rillä?
                  Ei taatusti muutu kierrokset suhteessa mittarinopeuteen.Todelliseen nopeuteen vaikuttaa kylläkin mutta mittarinopeutta et saa muuttumaan millään muulla kuin perän tai vaihdelaatikon vaihtamalla erilaiseen.Eli siis tulee aina olemaan 2600rpm oli renkaat mitkä hyvänsä.Eikö tämä nyt ole ihan selvä homma?
                  Last edited by Racink; 08-01-2006, 14:13.

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #24
                    Jos kyseessä on ALKUPERÄINEN auto,

                    mihin EI ole tehty PERÄÄN muutoksia, niin katsoo välityksen käyttöohjekirjasta.

                    Comment

                    • Racink
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2004
                      • 840
                      • Jkl

                      #25
                      Originally posted by nullzwei
                      mihin EI ole tehty PERÄÄN muutoksia, niin katsoo välityksen käyttöohjekirjasta.
                      jossa on ainakin kaksi eri vaihtoehtoa.

                      Comment

                      • Meisseli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 1003
                        • Kotka

                        #26
                        Originally posted by M5 talviautona
                        Meinaatteko nytten että jos vaihat renkaat niin se ei vaikuta kokonais välitys suhteeseen? Vai hä hö? En nyt oikeen tajua mitä tässä kukin ei ymärrä?
                        Kokonaisvälityssuhde, kampiakselilta tienpintaan asti, muuttuu kun vaihtaa renkaita, olet siinä ihan oikeassa. Mutta tässä oli kyse vain ja ainoastaan sen perämurikan välityksistä, mitkä ei muutu renkaiden vaihtamisella yhtään miksikään. Siinä se ero.
                        Eioo penaria alla enää.. :(

                        Comment

                        • M5 talviautona
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 242
                          • Kokkola

                          #27
                          Ei tässä kukaan väittänytkään että perän välitys muuttuisi..
                          Mutta minun mielestä tuo kierroslukumittarin katsominen ei tarkoita sitä mikä siellä on perävälityksenä. Ei mene siinä suhteessa jos auto kiertää 4000 nelosella niin olisi 4,0välitys.. Ei voi pitää paikkaansa..
                          ex talviautot vuodesta 2003 alkaen.

                          325e 2,7 e30
                          318i e30
                          535ia e34
                          m5 e34
                          525 e34
                          316i e30
                          524td e28 = Ei savua ilman tulta
                          Viimesin bemari 316i e36
                          Ei enään Bemaria! Ja kyllä helpottaa.

                          Comment

                          • jupe_84
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 241
                            • Joensuu

                            #28
                            ei tarvitse laskea mitään rattaita vaan siel perässä on sellainen lätkä metallinen sen putsaa ja siin on myös välitys sekä maininta onko kitkalukko vai ei jos on kitkalukko on se merkitty pienellä 's' kirjaimella!

                            Comment

                            • Tiger2
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2004
                              • 49
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by M5 talviautona
                              Ei tässä kukaan väittänytkään että perän välitys muuttuisi..
                              Mutta minun mielestä tuo kierroslukumittarin katsominen ei tarkoita sitä mikä siellä on perävälityksenä. Ei mene siinä suhteessa jos auto kiertää 4000 nelosella niin olisi 4,0välitys.. Ei voi pitää paikkaansa..
                              Sopivan kokoisella renkaan halkaisijalla ja todellista nopeutta mittaamalla tämä onnistuu. Renkaan halkaisijan ollessa lähellä 0,53 m todelliseen nopeuteen vaaditaan kierroksia noin peränvälitys * 1000

                              Comment

                              • overboost
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2004
                                • 181
                                • E-Suomi

                                #30
                                Originally posted by jmp2002
                                Tai sitten ajamalla.. Sama ohje löytyy search:llakin..

                                Eli nakkaat 4 vaihteen silmään, kun se on suora ja ajat todellista nopeutta 100km/h eli gps:llä katot (ei mittarista) ja se kuinka paljon näyttää kieroksia olevan, on peränvälitys. eli jos kiekat sen 3600, niin siellä on 3.6 perä..
                                Tämähän toimii ainoastaan, jos renkaan (todellinen) kehä on 1667mm. Silloin halkaisija on 1667mm/pî=n.530mm.
                                Last edited by overboost; 08-01-2006, 15:56.

                                Comment

                                Working...
                                X