Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kampiakselin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • piru
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 194
    • Tammisaari

    Kampiakselin vaihto

    Onko vaikea vaihtaa kampiakselin m20 koneella? Pitäiskö otta kansi pois?
  • t-race
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 722
    • North from Nurmijärvi

    #2
    Ei tarvi ottaa kantta pois. Kiertokanget voi löysätä alakautta (pois niitä ei sieltä saa). Eli kone pois ja pöydälle ylösalaisin tai kyljelleen. Öljypohja irti ja akseli pois.

    Mutta miksi tuo akseli pitää vaihtaa? Jos on sattunut esim. laakerivaurio, niin suosittelisin kuitenkin purkamaan koko koneen ja mittaamaan että on ok ennen kuin laittaa kasaan. Kiertokankien silmukat voi kärsiä laakerivauriossa. Ja niitä ei ainakaan irroiteta alakautta...

    Ja jos taas aiot vaihtaa pidempi-iskuisen akselin, niin silloin menee männät vaihtoon. Ja taas kantta irti....
    BMW Rennsport Racing Motorsport Club
    BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
    Ach so, je mehr, desto besser!
    sigpic

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      kampuraa voi tarkistella alakautta, muttei irroittaa. Sehän on takapäästään kiinni vauhtipyörässä => pitäisi ottaa myös laatikko irti. Se on etupäästään kiinni kampiakselin nokkapyörässä (kiilahihnapyörä joka pyörittää mm. laturia). Pitäisi irroittaa se, sen jälkeen jakoketkun/hihnan koppa. Sen kopankin irroitus vaatii useimmiten muidenkin kikkuloiden irroitusta.

      Eli unohda koko alakautta irroitus juttu mielestäsi. Jos ja kun kampiakseli vaatii huomiota => KOKO KONE POIS. Pääsee kaikkein helpoimmalla joka suhteessa.

      t: Timo

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Eikä taida maksaa vaivaa lähteä tämän ikäisessä koneessa mihinkään kampiakselin/kilkkeiden vaihto-operaatioihin. Paitsi tietysti vaihtamisen ilosta jos haluaa maksaa. Saa varmasti toimivia vaihtokoneita sen verran edullisesti.

        Comment

        • piru
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2003
          • 194
          • Tammisaari

          #5
          Oi vittu :oops:

          Tarkoitin nokkaakselin!

          Suomea voi olla vaikea suomenruotsalaiseen
          Mutta kiitos kuitenkin!

          Comment

          • Sene
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 925
            • Enschede, The Netherlands

            #6
            Eiköhän sen ilman kannen irroitusta pois saa. Kun on kuitenkin kannen yläpuolella. Eli varmaan venttiilikoppa irti ja entieminkänimiset kilkkeet siitä akselin päältä pois ja nokka hihna ja nokkapyörä irti. Vai onko tossa ketju?
            F11 LCI 535xi


            Ex.

            E36 320i sedan
            E36 LCI 328i coupe
            E61 LCI 530xi

            Comment

            • Cee.Koo
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 354
              • Twilight zone

              #7
              Karkeesti vois olettaa et jos nokka on vaihtokunnossa niin myös kansi vois kaivata remonttia. Parempi vois olla irrottaa kansi ja tutkia samalla sen kunto. Ja toisaalta ei se nokka taida mahtua tulemaan pois jos kansi on paikoillaan mutta varma en tästä ole. Helvetisti helpompi koko operaatio kuitenkin on kun kansi on irti.
              With jap crap, life sucks and then you die

              Comment

              • Rubberduck
                Bimmer Rookie
                • Jul 2003
                • 48

                #8
                Originally posted by Hemi
                Eikä taida maksaa vaivaa lähteä tämän ikäisessä koneessa mihinkään kampiakselin/kilkkeiden vaihto-operaatioihin. Paitsi tietysti vaihtamisen ilosta jos haluaa maksaa. Saa varmasti toimivia vaihtokoneita sen verran edullisesti.
                Varmasti vaihtokoneita saa edullisesti, mutta itse olen ainakin kaiken varalta kurkistanut niidenkin sisälle ennen asennusta. Mikäs sen mukavampaa kuin kaksi viikkoa "takuukoneen" asentamisen jälkeen sekin pitää nypätä ulos remontoitavaksi...

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Nokka-akselin voi poistaa ja asentaa konetta irroittamatta, kansi paikallaan.

                  Vaikeinta on saada keinuvipuakselit ehjänä pois, eli jos on toiset vippa-akselit niin voi sit esim tngeilla tai naputtelemalla ottaa.

                  Mahdollisesti joutuu myös lyömään ihan pienen loven syylärin tukipeltiin, muttei aina.
                  Olli.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎