Mä olen nyt aivan ymmälläni.
Mulla olis seuraavanlainen tarina.
Ostin keväällä -04 tuon mun nykyisen kikottimen. Papereissa ja myyjän mukaan, keulalla oli M40B16 moottori. Hän kertoi autossa esiintyneen ajoittaista nykimistä muttei ollut löytänyt vikaa.
Tähän päivään asti, mulla on ollut samaa ongelmaa tuon nykimisen kanssa, tosin, ilmamäärämittaria ei olla vieläkään aukaistu kun ei duunissa luvata siihen käestää (pitäis ostaa uusi).
Mutta, kyse ei olekaa tästä nykimisongelmasta vaan siitä, mitä tuolta moottoritilasta oikein löytyy.
Töissä tein yksi päivä tilauksen moottorin lämpötila-anturista, toinen löytyi hyllystä, toinen piti siis tilata. Tein sen M40B16 koneen mukaan. Toissa lauantaina sitten irroitettiin ensin sininen anturi ja mittailtiin arvoja vanhasta ja uudesta. Olivat samat. Sitten ruskea irti ja kappas, kun löytyi koneesta sellainen anturi joka ei sinne kuuluisi. Ei sitten päästy vertailemaan niitä, kun tilaamani oli ihan erilainen.
Tämä koneesta löydetty anturi kuului bmw-ohjelman mukaan M40B18 koneeseen (joku ihme Ruotsi-versio), ruskeapäinen, mutta noin 8 cm pitkä ja kaksi-napainen. Anturille tuleva johtokin sisältää kaksi liitintä joten ihan sattumalta se sielä tuskin on. Ohjelman mukaan 1.6 kuuluu noin 5 cm pitkä ja 1-napainen anturi.
Torstaina laitoimme testerin kiinni ja tulos: Ohjainlaite M40B16 ja vikamuistikin ihan tyhjä...
Tänään sitten töissä tutkiskeltiin taas mistä nykiminen voisi johtua ja otin ylös pari numeroa; imusarjan alemmasta osasta ja alhaalta koneesta. Ensinnäkään ohjelmamme ei tunnista imusarjan numeroa (1706937) ja koneessa olevan numeron loppu on tuntematon (alku normaali 16 4E 1 sen alla 02636750).
Bemun huiput karvan verran alle 190 ja kiihtyykin mainiosti.
Onko siis mahdollista että koneeseen olisi eksynyt vain väärä anturi johtoineen (sopiiko sinne miten hyvin) vai sisältääkö se jotain B18 osia? Vai mahdollisesti viritelty jotenkin? Mä en tiedä mistä etsiä vastausta ja olisi kuitenkin kiva tietää mitä tuolla konehuoneessa oikein on. Anteeksi pitkä teksti ja kiitos niille jotka jaksoivat lukea.
Mulla olis seuraavanlainen tarina.
Ostin keväällä -04 tuon mun nykyisen kikottimen. Papereissa ja myyjän mukaan, keulalla oli M40B16 moottori. Hän kertoi autossa esiintyneen ajoittaista nykimistä muttei ollut löytänyt vikaa.
Tähän päivään asti, mulla on ollut samaa ongelmaa tuon nykimisen kanssa, tosin, ilmamäärämittaria ei olla vieläkään aukaistu kun ei duunissa luvata siihen käestää (pitäis ostaa uusi).
Mutta, kyse ei olekaa tästä nykimisongelmasta vaan siitä, mitä tuolta moottoritilasta oikein löytyy.
Töissä tein yksi päivä tilauksen moottorin lämpötila-anturista, toinen löytyi hyllystä, toinen piti siis tilata. Tein sen M40B16 koneen mukaan. Toissa lauantaina sitten irroitettiin ensin sininen anturi ja mittailtiin arvoja vanhasta ja uudesta. Olivat samat. Sitten ruskea irti ja kappas, kun löytyi koneesta sellainen anturi joka ei sinne kuuluisi. Ei sitten päästy vertailemaan niitä, kun tilaamani oli ihan erilainen.
Tämä koneesta löydetty anturi kuului bmw-ohjelman mukaan M40B18 koneeseen (joku ihme Ruotsi-versio), ruskeapäinen, mutta noin 8 cm pitkä ja kaksi-napainen. Anturille tuleva johtokin sisältää kaksi liitintä joten ihan sattumalta se sielä tuskin on. Ohjelman mukaan 1.6 kuuluu noin 5 cm pitkä ja 1-napainen anturi.
Torstaina laitoimme testerin kiinni ja tulos: Ohjainlaite M40B16 ja vikamuistikin ihan tyhjä...
Tänään sitten töissä tutkiskeltiin taas mistä nykiminen voisi johtua ja otin ylös pari numeroa; imusarjan alemmasta osasta ja alhaalta koneesta. Ensinnäkään ohjelmamme ei tunnista imusarjan numeroa (1706937) ja koneessa olevan numeron loppu on tuntematon (alku normaali 16 4E 1 sen alla 02636750).
Bemun huiput karvan verran alle 190 ja kiihtyykin mainiosti.
Onko siis mahdollista että koneeseen olisi eksynyt vain väärä anturi johtoineen (sopiiko sinne miten hyvin) vai sisältääkö se jotain B18 osia? Vai mahdollisesti viritelty jotenkin? Mä en tiedä mistä etsiä vastausta ja olisi kuitenkin kiva tietää mitä tuolla konehuoneessa oikein on. Anteeksi pitkä teksti ja kiitos niille jotka jaksoivat lukea.
Comment