Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40B16 lämpötila-anturi ja muuta ihmeellistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW_M3
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 775
    • Vaasa

    M40B16 lämpötila-anturi ja muuta ihmeellistä

    Mä olen nyt aivan ymmälläni.
    Mulla olis seuraavanlainen tarina.

    Ostin keväällä -04 tuon mun nykyisen kikottimen. Papereissa ja myyjän mukaan, keulalla oli M40B16 moottori. Hän kertoi autossa esiintyneen ajoittaista nykimistä muttei ollut löytänyt vikaa.

    Tähän päivään asti, mulla on ollut samaa ongelmaa tuon nykimisen kanssa, tosin, ilmamäärämittaria ei olla vieläkään aukaistu kun ei duunissa luvata siihen käestää (pitäis ostaa uusi).

    Mutta, kyse ei olekaa tästä nykimisongelmasta vaan siitä, mitä tuolta moottoritilasta oikein löytyy.

    Töissä tein yksi päivä tilauksen moottorin lämpötila-anturista, toinen löytyi hyllystä, toinen piti siis tilata. Tein sen M40B16 koneen mukaan. Toissa lauantaina sitten irroitettiin ensin sininen anturi ja mittailtiin arvoja vanhasta ja uudesta. Olivat samat. Sitten ruskea irti ja kappas, kun löytyi koneesta sellainen anturi joka ei sinne kuuluisi. Ei sitten päästy vertailemaan niitä, kun tilaamani oli ihan erilainen.

    Tämä koneesta löydetty anturi kuului bmw-ohjelman mukaan M40B18 koneeseen (joku ihme Ruotsi-versio), ruskeapäinen, mutta noin 8 cm pitkä ja kaksi-napainen. Anturille tuleva johtokin sisältää kaksi liitintä joten ihan sattumalta se sielä tuskin on. Ohjelman mukaan 1.6 kuuluu noin 5 cm pitkä ja 1-napainen anturi.

    Torstaina laitoimme testerin kiinni ja tulos: Ohjainlaite M40B16 ja vikamuistikin ihan tyhjä...

    Tänään sitten töissä tutkiskeltiin taas mistä nykiminen voisi johtua ja otin ylös pari numeroa; imusarjan alemmasta osasta ja alhaalta koneesta. Ensinnäkään ohjelmamme ei tunnista imusarjan numeroa (1706937) ja koneessa olevan numeron loppu on tuntematon (alku normaali 16 4E 1 sen alla 02636750).

    Bemun huiput karvan verran alle 190 ja kiihtyykin mainiosti.

    Onko siis mahdollista että koneeseen olisi eksynyt vain väärä anturi johtoineen (sopiiko sinne miten hyvin) vai sisältääkö se jotain B18 osia? Vai mahdollisesti viritelty jotenkin? Mä en tiedä mistä etsiä vastausta ja olisi kuitenkin kiva tietää mitä tuolla konehuoneessa oikein on. Anteeksi pitkä teksti ja kiitos niille jotka jaksoivat lukea.
    Last edited by BMW_M3; 21-01-2006, 21:34.
    -VaasaConnection-

    Volvo 745 2.0 -88 koiravankkuri
    Chevrolet Impala Hardtop Coupe -69 projekti

    Ex Volvo 855 2.0 T5 -94
    Ex Volvo 855 2.3 T5 -95
    Pink Panther
    Ex Volvo V70 2.4 20V -00
    Ex BMW E34 520iA -91
    Ex BMW E30 316i -89
    Ex BMW E30 318 -84

    BTCF: Mukana vuodesta 2001



  • BMW_M3
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 775
    • Vaasa

    #2
    Vai olisiko sinne vain eksynyt väärä anturi ?
    Kuitenkin tuo johto mietityttää ? Minkälainen pää on "oikeassa" M40B16 koneen ruskeapäisessä anturinjohdossa ?

    Eikö kellään ole tietoa/epäilyksiä ?
    -VaasaConnection-

    Volvo 745 2.0 -88 koiravankkuri
    Chevrolet Impala Hardtop Coupe -69 projekti

    Ex Volvo 855 2.0 T5 -94
    Ex Volvo 855 2.3 T5 -95
    Pink Panther
    Ex Volvo V70 2.4 20V -00
    Ex BMW E34 520iA -91
    Ex BMW E30 316i -89
    Ex BMW E30 318 -84

    BTCF: Mukana vuodesta 2001



    Comment

    • -Tk-
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2002
      • 387
      • Jyväskylä

      #3
      Kyllä siellä mun muistin mukaan kuuluu olla sellanen 2-napainen ruskea anturi. Mitä vikaa koitat tuota anturia vaihtamalla korjata, se anturi kun on vain mittaristossa olevaa lämpömittaria varten. Ja jos lämpömittari näyttää väärin niin todennäköisemmin vikaa on mittaristossa.
      325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

      Comment

      • Xhawk
        OBTCF Member
        • Jul 2004
        • 2326
        • Kierrosalueella (hki)

        #4
        Eikös toinen niistä antureista maksa jotain 160 €. Ihan sika hintainen. Ite kun etsiskelin viime kesänä omiin tyhjäkäyntiohgelmiini ratkaisua, kyselin noitten antureiden hintoja. Toinen oli jotain 30 €, en muista oikein, ja toinen oli jotain 160 € tai jotain ihan mahdotonta. Kävi kuitenkin ilmi että en kumpaakaan tarvinnut, kun vaihdon hiiliradaltaan ehjän ilmamäärämittarin autoon.

        Tiedä sitten miten sinun bemari nykii?
        "Position One, Position One"
        Punainen miesten voimisteluauto

        BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

        Comment

        • Venture
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 278
          • Kempele

          #5
          itsellä oli tosi pahantuulinen tuo M40 ennen kun tuon kannen aukaisin ja putsasin paikat. Kylmällä koneella nyki ja kuikutteli. Sai ajaa aika reilulla kaasulla. Tyhjäkäyntimoottorin ja kaasuläpän asentotunnistimen putsasin ja testasin ja säädin(asentotunnistin ei naksunut). Nyt se on ollut taas säyseä - oli kylmä tai lämmin.

          Comment

          • BMW_M3
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2002
            • 775
            • Vaasa

            #6
            Originally posted by -Tk-
            Kyllä siellä mun muistin mukaan kuuluu olla sellanen 2-napainen ruskea anturi. Mitä vikaa koitat tuota anturia vaihtamalla korjata, se anturi kun on vain mittaristossa olevaa lämpömittaria varten. Ja jos lämpömittari näyttää väärin niin todennäköisemmin vikaa on mittaristossa.
            En mä koitakkaan mitään vikaa korjata, vaan selvittää mitä tuolle pannulle on tehty, vaiko mitään... Yritän selvittää mitä konehuoneessa on.

            Duunissa ohjelma ei anna M40B16 koneelle 2-napaista ruskeapäistä anturia...
            Liian uusi ohjelma? Vai onko tuo tosiaan joku ruotsiversio tmv? Mietityttää vain, että kuuluuko se anturi tuonne tosiaan vaikka ohjelma sanoo muuta. Ohjelman mukaan kyseinen anturi kuuluisi siis M40B18 koneeseen.
            -VaasaConnection-

            Volvo 745 2.0 -88 koiravankkuri
            Chevrolet Impala Hardtop Coupe -69 projekti

            Ex Volvo 855 2.0 T5 -94
            Ex Volvo 855 2.3 T5 -95
            Pink Panther
            Ex Volvo V70 2.4 20V -00
            Ex BMW E34 520iA -91
            Ex BMW E30 316i -89
            Ex BMW E30 318 -84

            BTCF: Mukana vuodesta 2001



            Comment

            • BMW_M3
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2002
              • 775
              • Vaasa

              #7
              Originally posted by Xhawk
              Eikös toinen niistä antureista maksa jotain 160 €. Ihan sika hintainen. Ite kun etsiskelin viime kesänä omiin tyhjäkäyntiohgelmiini ratkaisua, kyselin noitten antureiden hintoja. Toinen oli jotain 30 €, en muista oikein, ja toinen oli jotain 160 € tai jotain ihan mahdotonta.
              Ohjelman mukaan olevat anturit M40B16 maksavat meidän puljussa arviolta 20 e ja 40 e. M40B18 anturit 40 e ja 140 e joista 40 euroa maksava on sama kummassakin; sinipäinen anturi.

              Siis tämä 160 e maksava oli B16 koneen anturi ?

              Alkaa tuntua siltä, että tuo anturi on ollut "ennen" B16 koneessa, mutta nykyään tungetaan vain B18 koneeseen...
              -VaasaConnection-

              Volvo 745 2.0 -88 koiravankkuri
              Chevrolet Impala Hardtop Coupe -69 projekti

              Ex Volvo 855 2.0 T5 -94
              Ex Volvo 855 2.3 T5 -95
              Pink Panther
              Ex Volvo V70 2.4 20V -00
              Ex BMW E34 520iA -91
              Ex BMW E30 316i -89
              Ex BMW E30 318 -84

              BTCF: Mukana vuodesta 2001



              Comment

              • tepi_
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2185
                • TKu

                #8
                Itellä on ollu kanssa 316i m40 motilla,ja se meni kyllä himpun verran ylikin 190km/h...nykyinen taas on 318i,m40 sekin,tällä ei tosin ole huippuja koeteltu..

                Mutta ton huippujen mukaan vaikuttaa ihan normi 316i:selta...

                Comment

                • Venture
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 278
                  • Kempele

                  #9
                  Originally posted by tepi_
                  Itellä on ollu kanssa 316i m40 motilla,ja se meni kyllä himpun verran ylikin 190km/h...nykyinen taas on 318i,m40 sekin,tällä ei tosin ole huippuja koeteltu..

                  Mutta ton huippujen mukaan vaikuttaa ihan normi 316i:selta...
                  Essolla huhutaan, että se M40 316i ottais sen 200 MITTARIIN, jolloin todellista nopeutta ois se about 180.. Siinä alkaa sitten tämä oma laitos kummastuttamaan.. Se ottaa sen 180 mittariin(sitten nykii rajottimeen) ja GPS:ssällä mitattuna todellista nopeutta 165 . Voi veljet mulla on hurja kikotin
                  Pitää katsoa onko siellä edes oikea boksikaan, kun se nuin aikasin alkaa tuota menoa toppuuttelemaan

                  EDIT: Ja juu.. Aika harhateillehän mä tätä anturitopikkia taas vien.. Rapatessa roiskuu
                  Last edited by Venture; 24-01-2006, 22:02. Reason: :ooops:

                  Comment

                  • E65
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2003
                    • 130

                    #10
                    Kytkentäkaaviosta tuo ongelma selvinnee...
                    Last edited by E65; 24-01-2006, 22:40.

                    Comment

                    • Xhawk
                      OBTCF Member
                      • Jul 2004
                      • 2326
                      • Kierrosalueella (hki)

                      #11
                      Originally posted by BMW_M3
                      Ohjelman mukaan olevat anturit M40B16 maksavat meidän puljussa arviolta 20 e ja 40 e. M40B18 anturit 40 e ja 140 e joista 40 euroa maksava on sama kummassakin; sinipäinen anturi.

                      Siis tämä 160 e maksava oli B16 koneen anturi ?

                      Alkaa tuntua siltä, että tuo anturi on ollut "ennen" B16 koneessa, mutta nykyään tungetaan vain B18 koneeseen...
                      160 € maksava on juurikin tuon B18 anturi. Minun auton kone siis M40B18. Mitähän eroo noilla antureilla sitten on ku jos samaan reikään menee B16:sta 20 € anturi ja B18 160 € anturi? Aika hurjaa.
                      "Position One, Position One"
                      Punainen miesten voimisteluauto

                      BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                      Comment

                      • BMW_M3
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2002
                        • 775
                        • Vaasa

                        #12
                        Originally posted by Xhawk
                        160 € maksava on juurikin tuon B18 anturi. Minun auton kone siis M40B18. Mitähän eroo noilla antureilla sitten on ku jos samaan reikään menee B16:sta 20 € anturi ja B18 160 € anturi? Aika hurjaa.
                        Jaa..a. Ku ei tiedä. Tietty se ero että toinen 1-napainen ja toinen 2 ja pituudessa eroa about 2cm. Toi mikä tuolta mun koneesta (muka siis B16) löyty niin tosiaan maksaa sen reilu 140 e eli vissiin toi sun 160e, eri hintaisia vaan eri paikoissa. Se siis löytyy ainakin sieltä B18 koneesta... mutta mitä ihmettä se tekee tuolla mun konehuoneessa... Pitää varmaan jostain kaivaa niitä sähkökaavioita, jos niistä tajuais/selviäis jotain...
                        -VaasaConnection-

                        Volvo 745 2.0 -88 koiravankkuri
                        Chevrolet Impala Hardtop Coupe -69 projekti

                        Ex Volvo 855 2.0 T5 -94
                        Ex Volvo 855 2.3 T5 -95
                        Pink Panther
                        Ex Volvo V70 2.4 20V -00
                        Ex BMW E34 520iA -91
                        Ex BMW E30 316i -89
                        Ex BMW E30 318 -84

                        BTCF: Mukana vuodesta 2001



                        Comment

                        • Phaedrus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1888
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by BMW_M3
                          Jaa..a. Ku ei tiedä. Tietty se ero että toinen 1-napainen ja toinen 2 ja pituudessa eroa about 2cm. Toi mikä tuolta mun koneesta (muka siis B16) löyty niin tosiaan maksaa sen reilu 140 e eli vissiin toi sun 160e, eri hintaisia vaan eri paikoissa. Se siis löytyy ainakin sieltä B18 koneesta... mutta mitä ihmettä se tekee tuolla mun konehuoneessa... Pitää varmaan jostain kaivaa niitä sähkökaavioita, jos niistä tajuais/selviäis jotain...
                          Olen vaihtanut omaani (boksille menevän) moottorin lämpötila-anturin Motonetin mallilla, ja se on toiminut moitteetta. Hinnaston mukaan 316i anturi maksaa 9,50e (sin) ja 318i anturi 10,90e (valk), molemmat 2-napapikaliittimellä. Mittaritaulun lämpötila-anturi on erikseen, muistaakseni ruskea yksinapainen liitin (Motonet 6,40e).

                          Comment

                          • BMW_M3
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2002
                            • 775
                            • Vaasa

                            #14
                            Originally posted by Phaedrus
                            Olen vaihtanut omaani (boksille menevän) moottorin lämpötila-anturin Motonetin mallilla, ja se on toiminut moitteetta. Hinnaston mukaan 316i anturi maksaa 9,50e (sin) ja 318i anturi 10,90e (valk), molemmat 2-napapikaliittimellä. Mittaritaulun lämpötila-anturi on erikseen, muistaakseni ruskea yksinapainen liitin (Motonet 6,40e).
                            Aivan aivan, mutta kun mun autossa tämä mittaritaulun anturi onkin 2-napainen ruskeapäinen ja vielä about 8 cm pitkä. En ole ostamassa uutta anturia, vaan ihmettelen, mitä tämä B18 moottorin 2-napainen anturi tekee minun autossani !
                            -VaasaConnection-

                            Volvo 745 2.0 -88 koiravankkuri
                            Chevrolet Impala Hardtop Coupe -69 projekti

                            Ex Volvo 855 2.0 T5 -94
                            Ex Volvo 855 2.3 T5 -95
                            Pink Panther
                            Ex Volvo V70 2.4 20V -00
                            Ex BMW E34 520iA -91
                            Ex BMW E30 316i -89
                            Ex BMW E30 318 -84

                            BTCF: Mukana vuodesta 2001



                            Comment

                            • Phaedrus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1888
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by BMW_M3
                              Aivan aivan, mutta kun mun autossa tämä mittaritaulun anturi onkin 2-napainen ruskeapäinen ja vielä about 8 cm pitkä. En ole ostamassa uutta anturia, vaan ihmettelen, mitä tämä B18 moottorin 2-napainen anturi tekee minun autossani !
                              Netti-ETK kertoo lämpötila-antureista seuraavaa:

                              316i -89
                              11 ENGINE COOLANT TEMP SENSOR 1-POL 1 12621710512 $17.52
                              13 TEMPERATURE SENSOR M12X1,5 1 13621709966 $32.36

                              318i -89
                              11 ENGINE COOLANT TEMP SENSOR 1-POL 1 12621710512 $17.52
                              11 ENGINE COOLANT TEMP SENSOR 2-POL. 1 12/1989 12621721651
                              11 ENGINE COOLANT TEMP SENSOR 1-POL 1 12/1989 12621710512 $17.52
                              13 TEMPERATURE SENSOR M12X1,5 1 13621709966 $32.36

                              Eli ei siellä mitään +140e antureita pitäisi olla lämpötilan mittausta varten...

                              Sen ruskean anturin jättäisin muutenkin omaan arvoonsa, kun sillä sillä ei ole muuta merkitystä kuin mittaritaulun näyttö. Jos lämpömittari liikkuu normaalisti niin kaikki on ok. Nykimisen kannalta oleellinen on se sininen anturi. En tosin usko että se olisi rikki, mutta hyvä se on mitata (erityisesti jos on imusarja irti). Näin vanhan auton vikamuistiin ei yleensä kerry yhtään mitään.

                              Suosittelen että avaat ilmamäärämittarin ja puhdistat sen, sanovat toiset työpaikalla mitä tahansa. Hyvät työohjeet löydät käyttämällä searchia. Samalla voit kokeilla eri säätöjä (ja jos parempi säätö löytyy, niin käytä vielä
                              päästökaasumittauksessa, ettei jää liian laihalle seokselle).

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎