memebuy23buy

Öljy experteille...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FlyingFinn
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 657

    #16
    Originally posted by antti79
    Mutta jos ne öljyt on vaihdettu merkkihuollossa niin kyllä siinä takuu silloin pysyy! Takuuhan raukeaa joka tapauksessa jos menet ominpäin vaihtamaan öljyjä, käytit sitten BMW approval öljyjä tai jotain muuta litkua. En oikeen ymmärrä miksi vleivo nyt hötkyilee uuden autonsa kanssa, eikös siinä ole ihan tarkat kilometrit annettu ensiöljyjen vaihtoon jne.?
    Kyllä minäkin vaihdan sisäänajoöljyt pois hyvissä ajoin. Uudesta moottorista irtoaa kuitenkin paljon pieniä metallipartikkeleita öljyn sekaan kun osat hioutuvat. BMW:n mukaan öljyjä ei tarvitse vaihtaa ennen ensimmäistä varsinaista öljynvaihtoa mutta itse en ainakaan aja sisäänajoöljyillä 30 tuhatta. M-sarjan autoillehan BMW:kin edellyttää öljynvaihdon muistaakseni kahden tuhannen kilometrin kohdalla.

    Comment

    • Suutari
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 3064
      • Suomi

      #17
      Älkäähän nyt tärrätkö...jos jotain kiinnostaa noin tarkkaan niin esim.

      löytyy spec sheetit noille slx öljyille. eikun sieltä vertailemaan.

      Jos viskositeetti ja laatuvaatimukset muuten täyttyy niin no hätä. nuo vw aproved yms. on justiinsa noita hyväksyntöjä joita käytetään vaan ilmottamaan että se on kyseisen valmistajan käyttämä ja suosittama öljy...VALMISTAJAN SUOSITTAMA!!!!! ei määräämä.

      kunhan nuo laatukriteerit muuten täyttyy esim. samat tai paremmat api yms. laatuluokat nin ei mitään hätää..voit jopa laittaa koneeseen parempaaxin öljyä ...

      esim tuosta slx spec sheetistä acea ja api laatuluokitukset...sitten tulee valmistajien hyväksyntöjä ja suositukset eli suositukiset!!! täyttää valmistajan vaatimukset. ei tarkoita sitä ettei samat laatuluokat omaava öljy täytä samoja vaatimuksia!! jos siinä nyt ei sitten vaikka luekkaan esim. jaguar tai lada...toki valmistaja on joissain tapauksssa voinut tehdä sopimuksen jonkun öljyn käyttämisestä autossaan ja sitten vaatii siä huoltojen yhteydessä mutta yleensä näin ei ole. eli takku raukeaisi jo sbmw on sopinu castrolin kanssa että käytettään niitten öljyä ja laittaa vastaavaa mobilia koneseen.

      Specifications / Performance

      API SL/CF !!!!!
      ACEA A3/B3/B4 !!!!!!


      BMW LL 01
      VW 502 00/505 00/503 01
      MB 229.3

      ja toisekseen myös sellanen juttu että minkähän takia siellä moottorissa on suodattimet ..j aminkäköhän takia moottria sisäänajetaan..että paikat hiotuu. kannattanee siinä kohdassa noudattaa valmistajan ohjeita. jos ne sanoo että voit ajaa niillä 30 000tkm niin nuku huoletta.

      takuut raukeaa yleensä siitä että öljynvaihtovälit ohittaa valmistajan ohejeet ja näissäkin on joustoa eli ei sen ihan tasan 30 000tkm tarvitse olla vaan voi mennä muutaman kilsan ylikin ennen takuihin puuttumista.
      Last edited by Suutari; 21-02-2006, 16:05.
      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
      -Official BTCF-Sauna Team-
      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
      -Team BTCF Top Alcohol-
      -Team Pimp My Bride-
      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

      Comment

      • Suutari
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 3064
        • Suomi

        #18
        http://www.elf.com/lub/lubroot.nsf/V...005182C5&LG=EN&

        To earn certification, lubricants have to fulfil international standards - mainly those issued by ACEA (the European Automobile Manufacturers Association ) and API (the American Petroleum Institute) - as well as manufacturer-specific standards.

        ja tuo valmistajan speksit yleensä täyttyy kyllä kun öljy täyttää nuo api/acea luokitukset ehkä se bmw vaan tykkäää tehä testinsä castrollilla ja kuten sanottu ei siihen purnukkaan kaikkia vaatimuksia lykätä vaan nuo tärkeimmät. sitten jos autosi valmistja vaatimalla vaatii että käytät vain ja ainoastan jotain öljyä niin sitten sitä kannattaa käyttää. en ole yhteenkään vielä moottoriöljyissä törmännyt mutta ehkä niitäkin tulee. ja noissa valmistajan laatulokituksissa yleensä on sitten kyse esim. long life öljyistä jne.

        ja mitenkähän tämän sanosi kauniisti..jos vaihdat öljyt normi ajassa niin ihan sama jos vaan api ja acea luokitukset täyttyy tai ylityy. HUOM siihen koneeseen voi laittaa myös parempaa ölppää kun valmistajan minimivaatimukset omaava

        esim. yleensä merkkiliikkeessä(vaikka 5 eri merkkiäkin) tulee esim. mobilin 1 joka hanasta ja sitä laitetaan joka autoon kun se täyttää api ja acea vaatimukset. ei siellä autokohtasia koneöljyjä käytetä. toki voi itse viedä niitä jos se mielenrauhaa tuo..ja nukut unesi paremmin.

        joihinkin autoihin on sitten omia automaattilaatikko öljyjä enemmänkin ja ne on sitten valmistajan määräämiä..mutta se on sitten ihan toinen juttu...
        Last edited by Suutari; 21-02-2006, 16:01.
        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
        -Official BTCF-Sauna Team-
        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
        -Team BTCF Top Alcohol-
        -Team Pimp My Bride-
        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

        Comment

        • eeki
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 1966
          • HKI

          #19
          Autonvalmistajien vaatimuksia ne Aceankin vaatimukset ovat, vain hieman eri valmistajien. [edit] Näköjään myös BMW kuuluu tuohon porukkaan.

          Tuossa Castrolin SLX LL-04-öljyssä on se ero että se täyttää Acea C3-standardin, mitä nuo muut eivät täytä. Acean sivuilta katsottuna se tarkoittaa että siinä on vähemmän partikkeleita, jolloin se säästää katalysaattoria ja dieselin partikkelisuodatinta. Ok, ei mikään älyttömän iso juttu välttämättä, öljyä ei paljoa pakoputkistoon pääse, mutta kuitenkin sen verran että siitä on katsottu tarpeelliseksi tehdä oma vaatimuksensa.

          Erikoista muuten että volkkareihin tarkoitetuissa slx:ssä ei ole castrolin sivuilla mitään mainintaa muiden standardien täyttämisestä kuin vw:n omat standardit.
          Last edited by eeki; 21-02-2006, 16:24.
          Ducati 998 -02 //

          Comment

          • NHB
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1120

            #20
            Originally posted by FlyingFinn
            Kyllä minäkin vaihdan sisäänajoöljyt pois hyvissä ajoin. Uudesta moottorista irtoaa kuitenkin paljon pieniä metallipartikkeleita öljyn sekaan kun osat hioutuvat. BMW:n mukaan öljyjä ei tarvitse vaihtaa ennen ensimmäistä varsinaista öljynvaihtoa mutta itse en ainakaan aja sisäänajoöljyillä 30 tuhatta. M-sarjan autoillehan BMW:kin edellyttää öljynvaihdon muistaakseni kahden tuhannen kilometrin kohdalla.
            Jos suodatus ei poista niitä siruja kierrosta, niin silloin peli on menetetty muutenkin. Minkähän vuoksi näitä öljyjä vaihdellaan ennen aikojaan? On äärimmäisen harvinaista, että nykymoottoreissa olisi mitään ongelmia moottorin mekaanisen kulumisen kanssa.

            Comment

            • FlyingFinn
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 657

              #21
              Originally posted by NHB
              Jos suodatus ei poista niitä siruja kierrosta, niin silloin peli on menetetty muutenkin. Minkähän vuoksi näitä öljyjä vaihdellaan ennen aikojaan? On äärimmäisen harvinaista, että nykymoottoreissa olisi mitään ongelmia moottorin mekaanisen kulumisen kanssa.

              Eihän se peli ole menetetty kun vaihtaa öljyt. Eiköhän se M-mallien kahden tuhannen kohdalla tehtävä öljynvaihto perustu juuri tähän. Nykymoottorin mekaaniseen kulumiseen en sinänsä osaa ottaa kantaa sillä olen aina tehnyt uuteen autoon ensimmäisen öljynvaihdon alle 5000 km ajon jälkeen. Yli 50 k€:n auton ollessa kyseessä haluan pelata varman päälle jos vaikka ajelisin samalla kärryllä pidempäänkin. Yksi ylimääräinen öljynvaihto on kuitenkin aika pieni hinta tästä.

              Sitäpaitsi kyllä sitä hienoa metallipurua muutenkin moottorista irtoaa. Myös vanhemmasta. Suodattimeen ei läheskään kaikki hienojakoinen "pöly" jää. Itselläni oli joskus todella kauan sitten vanha Escort johon koneremontin yhteydessä liimasin magneetin öljytulpan sisäpuolelle ja kyllä siihen aina jotain metallitörkyä oli kiinni jäänyt kun avasin tulpan öljyjä vaihtaessa.

              Comment

              • FlyingFinn
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2005
                • 657

                #22
                Originally posted by Suutari
                http://www.elf.com/lub/lubroot.nsf/V...005182C5&LG=EN&

                To earn certification, lubricants have to fulfil international standards - mainly those issued by ACEA (the European Automobile Manufacturers Association ) and API (the American Petroleum Institute) - as well as manufacturer-specific standards.

                ja tuo valmistajan speksit yleensä täyttyy kyllä kun öljy täyttää nuo api/acea luokitukset ehkä se bmw vaan tykkäää tehä testinsä castrollilla ja kuten sanottu ei siihen purnukkaan kaikkia vaatimuksia lykätä vaan nuo tärkeimmät. sitten jos autosi valmistja vaatimalla vaatii että käytät vain ja ainoastan jotain öljyä niin sitten sitä kannattaa käyttää. en ole yhteenkään vielä moottoriöljyissä törmännyt mutta ehkä niitäkin tulee. ja noissa valmistajan laatulokituksissa yleensä on sitten kyse esim. long life öljyistä jne.

                ja mitenkähän tämän sanosi kauniisti..jos vaihdat öljyt normi ajassa niin ihan sama jos vaan api ja acea luokitukset täyttyy tai ylityy. HUOM siihen koneeseen voi laittaa myös parempaa ölppää kun valmistajan minimivaatimukset omaava

                esim. yleensä merkkiliikkeessä(vaikka 5 eri merkkiäkin) tulee esim. mobilin 1 joka hanasta ja sitä laitetaan joka autoon kun se täyttää api ja acea vaatimukset. ei siellä autokohtasia koneöljyjä käytetä. toki voi itse viedä niitä jos se mielenrauhaa tuo..ja nukut unesi paremmin.

                joihinkin autoihin on sitten omia automaattilaatikko öljyjä enemmänkin ja ne on sitten valmistajan määräämiä..mutta se on sitten ihan toinen juttu...
                No kun se nyt vaan ei ole ihan sama mitä öljyä siihen laittaa. Nyt puhutaan nimenomaan Long Life öljyistä eikä perinteisistä. Niissähän asia on juuri niin kuin sanoit. Long life suosituksia on syytä noudattaa ja kuten sanottua juuri tätä mainittua Castrolin SLX 0W-30 öljyä on ainakin neljällä eri lisäaineistuksella merkistä riippuen. BMW:llä itselläänkin on kahdella eri speksillä tätä samalla luokituksella olevaa öljyä ja nämä LL-01 ja LL-04 ovat eri öljyjä ja tarkoitettuja eri moottoreihin.

                Kyllä ainakin Espoon Laakkosella laitetaan BMW:hen juuri sitä öljyä mitä pitääkin. Kävin itse toteamassa asian. Täytyy edelleen muistaa että normaalit synteettiset ja long life öljyt ovat ihan eri juttu.

                Comment

                • NHB
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 1120

                  #23
                  Originally posted by FlyingFinn
                  Sitäpaitsi kyllä sitä hienoa metallipurua muutenkin moottorista irtoaa. Myös vanhemmasta. Suodattimeen ei läheskään kaikki hienojakoinen "pöly" jää. Itselläni oli joskus todella kauan sitten vanha Escort johon koneremontin yhteydessä liimasin magneetin öljytulpan sisäpuolelle ja kyllä siihen aina jotain metallitörkyä oli kiinni jäänyt kun avasin tulpan öljyjä vaihtaessa.
                  Tottakai metallia irtoaa. Irronneet partikkelit ovat vielä kovempia kuin mitä laakeroitavat pinnat, niin jälki olisi rumaa jos suodatin ei poistaisi niitä kierrosta. Oljypojaan sijoitettu magneetti luonnollisesti kerää purua, koska sieltä ne partikkelit vasta imetään ja pumpataan suodattimeen.

                  Comment

                  • FlyingFinn
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 657

                    #24
                    Originally posted by NHB
                    Tottakai metallia irtoaa. Irronneet partikkelit ovat vielä kovempia kuin mitä laakeroitavat pinnat, niin jälki olisi rumaa jos suodatin ei poistaisi niitä kierrosta. Oljypojaan sijoitettu magneetti luonnollisesti kerää purua, koska sieltä ne partikkelit vasta imetään ja pumpataan suodattimeen.
                    No mistäs sitä voi tietää mitä kautta ne partikkelit sinne öljypohjaan tulevat? Ihan hyvin ne voivat tulla suodattimen läpi ja varmasti osittain tulevatkin. Ainakin uuden Bemun suodattimesta näkee jo silmällä että sen suodatusteho on aika karkea.

                    Voi olla että olen ylivarovainen mutta jos saan alle parilla sadalla mielenrauhaa niin aion myös öljyt vaihtaa. Joskus kymmenen vuotta sitten monessa uudessa autossa oli aikaistettu öljynvaihto. Moottoreissa käytetyt materiaalit eivät juurikaan ole tästä muuttuneet ja eri valmistajat kilpailevat silti keskenään pidennetyillä öljynvaihtoväleillä. Öljyt ovat varmasti kehittyneet mutta silti en jaksa uskoa että nimenomaan uudessa moottorissa öljynvaihto pian sisäänajon jälkeen olisi täysin turha.

                    Comment

                    • NHB
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1120

                      #25
                      Originally posted by FlyingFinn
                      No mistäs sitä voi tietää mitä kautta ne partikkelit sinne öljypohjaan tulevat? Ihan hyvin ne voivat tulla suodattimen läpi ja varmasti osittain tulevatkin. Ainakin uuden Bemun suodattimesta näkee jo silmällä että sen suodatusteho on aika karkea.
                      Mitenhän kävisi jos ne suodattimet olisivat suodatustehoiltaa "karkeita". 30 tkm vaihtovälin lopuksi öljy olisi varmaan aikamoista hiomatahnan ja tervan sekoitusta.

                      Comment

                      • FlyingFinn
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 657

                        #26
                        Originally posted by NHB
                        Mitenhän kävisi jos ne suodattimet olisivat suodatustehoiltaa "karkeita". 30 tkm vaihtovälin lopuksi öljy olisi varmaan aikamoista hiomatahnan ja tervan sekoitusta.
                        Niin, sehän tässä koko hommassa onkin ideana ja siksi kannattaa vaihtaa pahimmat hioutumisjätteet pois heti sisäänajon jälkeen.

                        Eihän se irtoava metalli varmaan ole edes paljaalla silmällä nähtävissä. Etenkään se mikä suotimen läpi tulee. Em. magneettiinkin se jäi kiinni yhtenä puurona.

                        Jenkkien BMW keskustelupalstoilla muutama kaveri on vienyt öljyn laboratorioon analysoitavaksi ja kyllä sieltä sitä metallia on löytynyt ja enemmän juuri sisäänajon jälkeen.

                        Comment

                        • NHB
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 1120

                          #27
                          Tottakai sieltä löytyy yhtä sun toista. Kerran itsekkin tutkitutin öljyä, kun uusi nokka-akseli kului silmissä. Tuloksista pystyi päättelemään yhtä sun toista. Kone on varmasti suunniteltu kestämään se metallin matellihiukkasten määrä ja koko mikä siellä öljyssä on. Karkeammat hiukkaset jotka aiheuttavat tuhoja tarttuvat kyllä suodattimeen. Muokkauslujittuneina ne kyntäisivät kaikki laakeripinnat rikki. Noh, kukin tyylillään. Tuskinpa siitä ylimääräisestä vaihdosta haittaakaan on.

                          Comment

                          • Suutari
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 3064
                            • Suomi

                            #28
                            Originally posted by FlyingFinn
                            No kun se nyt vaan ei ole ihan sama mitä öljyä siihen laittaa. Nyt puhutaan nimenomaan Long Life öljyistä eikä perinteisistä. Niissähän asia on juuri niin kuin sanoit. Long life suosituksia on syytä noudattaa ja kuten sanottua juuri tätä mainittua Castrolin SLX 0W-30 öljyä on ainakin neljällä eri lisäaineistuksella merkistä riippuen. BMW:llä itselläänkin on kahdella eri speksillä tätä samalla luokituksella olevaa öljyä ja nämä LL-01 ja LL-04 ovat eri öljyjä ja tarkoitettuja eri moottoreihin.

                            Kyllä ainakin Espoon Laakkosella laitetaan BMW:hen juuri sitä öljyä mitä pitääkin. Kävin itse toteamassa asian. Täytyy edelleen muistaa että normaalit synteettiset ja long life öljyt ovat ihan eri juttu.
                            näin juurikin. mutta sitten pitää muistaa ettet saavuta ylimääräistä hyötyä jos vaihdat ölpät normaali kilsojen mukaan/ tai vaihtoajan mukaan kumpi ensin tulee täyteen(esim. 2 vuoden välein ja ajelet sen 10 000km/2.v)..eli jos ajat long life öljyillä niin ajat niillä turhaan jos vaihdat ne ennen kun tarvitsee sen luokituksen mukaan vaikka esim. 30 tai 40tkm. usein normaali autoissa öljyt vaihdetaan jo olosuhteidenkin takia täällä suomessa n. 2.v tai n.20tkm mikä tulee ensin.

                            ja sitten oikeesti joskus sisäänajovaiheessa on hyvä kun moottori hioutuu kohilleen ja näin sen pitääkin olla. tässä asiassa noudattaisin valmistajan suosituksia sisäänajoöljyjen vaihdosta. Toki joku 5000km riittänee normaaleille koneille vallan hyvin, mutta jos ryntää vaihtamaan öljyt 500km jälkeen niin ei sekään hyvä juttu ole. muistaakseni esim. citikoissa tais olla 2500km tms. tuo vaihto. ellei sitten erikseen ole tuota vaihtoa vaadittu 500km kohdalla.
                            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                            -Official BTCF-Sauna Team-
                            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                            -Team BTCF Top Alcohol-
                            -Team Pimp My Bride-
                            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                            Comment

                            • FlyingFinn
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 657

                              #29
                              Originally posted by Suutari
                              näin juurikin. mutta sitten pitää muistaa ettet saavuta ylimääräistä hyötyä jos vaihdat ölpät normaali kilsojen mukaan/ tai vaihtoajan mukaan kumpi ensin tulee täyteen(esim. 2 vuoden välein ja ajelet sen 10 000km/2.v)..eli jos ajat long life öljyillä niin ajat niillä turhaan jos vaihdat ne ennen kun tarvitsee sen luokituksen mukaan vaikka esim. 30 tai 40tkm. usein normaali autoissa öljyt vaihdetaan jo olosuhteidenkin takia täällä suomessa n. 2.v tai n.20tkm mikä tulee ensin.

                              ja sitten oikeesti joskus sisäänajovaiheessa on hyvä kun moottori hioutuu kohilleen ja näin sen pitääkin olla. tässä asiassa noudattaisin valmistajan suosituksia sisäänajoöljyjen vaihdosta. Toki joku 5000km riittänee normaaleille koneille vallan hyvin, mutta jos ryntää vaihtamaan öljyt 500km jälkeen niin ei sekään hyvä juttu ole. muistaakseni esim. citikoissa tais olla 2500km tms. tuo vaihto. ellei sitten erikseen ole tuota vaihtoa vaadittu 500km kohdalla.
                              Niin no, BMW:n suositus on vaihtaa öljyt sitten kun huoltovälin ilmaisin näin ilmoittaa. Tällä hetkellä se on omassa autossani 28 tkm:n kohdalla. Enkä varmasti aja sisäänajoöljyillä näin pitkään.

                              Comment

                              • *Kaide
                                Moderator
                                • Nov 2002
                                • 3244
                                • HELLsinki

                                #30
                                Olen etsinyt käyttöautoksi diesel passattia ( ) ja itseäni ainakin hirvittää että 130hv TDI moottorilla ajetaan 18-20tkm ensiasennusöljyillä.

                                Edellisessä bensapassatissa vaihdatin öljyt 10tkm välein ihan oman mielenrauhan takia.....
                                E9, E21, E46/5, G01

                                Comment

                                Working...
                                X