Sporttiautosta kysyin mahdollista penkitystä turbotuksen jälkeen ja sanoin, että käytössä olisi Megasquirtti. Janne sanoi, että ei sen väliä. Hän voi sanoa, mitä säädetään ja itse sitten laitan ne siihen megaan. Eli itse säädöstä ei tarvitse tietää mitään, mutta "mistä megaa säädetään" tulisi tietää. Näin ainakin itse tajusin asian.
Puolen tunnin setti taisi hinnastossa olla n. 80€ ja puoli päivää 300€. Eli jos sen tuohon puoleen päivään saisi puristettua, niin hyvä olisi.
Noniin, ei tuo puol päivää oo vielä mikään mahdoton eli ei muuta ku megatunen opettelua ja raision suuntaan..
Kova hinta silti toi 300e ja siihennähen vielä että ei kukaan edes suostu ms:ää säätämään.
Ja oikeasti kannattaa tutustua siihen säätöohjelmaan miten sitä säädetään ja mistä tapahtuu mitäkin, ennenku lähtee käkäilemään mihikää dynoon.
Jos se kertoo että siitä kohilta sytkää alas ni osaatko tehä sit..
Kaveri kävi viimevuonna Opelin Lotuksella Karalalla säädössä. OLi vaihtanut tulpat + jotain pientä ja tietty ohjelman tehnyt uusiks. Hinta oli ollut 650€.
Tehot 486hv väärillä kateilla ja vääntö 741Nm.
Kyllä nuo säätöpaikkojen hinnat ovat aika linjassa. Dynokalusto on aika tajuttoman kallista ja äijät tekevät työtä ammatikseen (siis yleensä osaamista riittää.
Kalustosta pitää myös huomata se, että haluttua kierrosaluetta halutulla vastuksella kuormittava dyno on ehkäpä dekadia helpompi moottorinohjauksen mappaustouhussa verrattuna inertiadynolla nykimiseen.
Kalustosta pitää myös huomata se, että haluttua kierrosaluetta halutulla vastuksella kuormittava dyno on ehkäpä dekadia helpompi moottorinohjauksen mappaustouhussa verrattuna inertiadynolla nykimiseen.
Inertiadynot onkin ihan hanurista, ellei ole kyseessä pelkkä tehonmittaus. Täytyyhän laitteistosta löytyä säädöt tasakuormituksella tai tasaisella kierrosnopeudellaajoon. Helpottaa huomattavasti säätäjän hommia...
Onkohan Turun seudulla jossain tuollaista "yksityisdynoa" jota voisi _järkevää_ korvausta vastaan käyttää?
Paikka jota haen on siis sellainen jossa pääsisi auton kanssa itse dynoon säätämään. Tuota kun kyselin Sporttiautosta niin ei kuulema onnistu =( Sain sitten onneksi koululta hieman dynoaikaa ilmaiseksi mutta öljyletku ei kestänyt pakosarjan kuumuutta joten leikki jäi kesken. Ei vaan viitsisi maksaa 85e/tunnilta hommasta jonka voi itsekkin tehdä.Kyllä megan saa aika hyviin säätöihin radallakin kun on laajakaista lambda mutta onhan se vaikeampaa kuin dynossa tietysti.
Ei tarvittaisi kuin rullat pyörien alle ja hieman vastusta =) Muistan joskus nähneeni rekan akselistosta tehdyn dynon =) Tosin onhan kunnon dynoissa hienot ominaisuudet jotka helpottavat oleellisesti säätämistä.
ootko turun amk:ssa? ite oon siellä autopuolella ja tuun hyvin juttuun labrainssin kanssa... joten mun kautta voisit päästä sinne ajaa säätöihin kunhan boschin kaveri tulee eka korjaa penkin... voisin vääntää siit vaikka jonkun tutkimuksen... ja tietysti vastapalveluksena jos osaat hyvin säätää megaa ni oon ite asentamas sellast syksyllä omaan autoon...
No tossa edellisellä sivullahan zombie kirjotti että on siellä käynyt.. Mitäs sulle sanottiin hinnaks?
Joo näin sen ja olisi mukava saada myös muiden kokemuksia. Karala veikkas mulle noin ~400€. Onhan sekin vähemmän kuin 650€ mitä Opelin säätäminen oli maksanut.
BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Ainakin täälläpäin yksi dyno näyttää hurjia lukemia reilusti enemmän kun kaikki muut,kesäharrasteautoa käynyt parin yksilön kanssa penkissä ja tiedän 99% varmasti vuosien kokemuksella mitä ko. paketit tuottaa noin heppoja,aina mennyt tajuttomasti yli arvion,jotka ei ole mahdollista edes ko.osilla,lähinnä mitä pyöräteho näyttää vois olla likellä konetehoa. Hyvän mielenhän se antaa kun saa lapun käteen jossa isot teholukemat ja munan mittaa kasvaa esson baarissa mutta todellisuus on jotain muuta...
En viitsi paikkaa nimetä sen kummemmin,paikkakuntalaiset harrastajat kyllä tietävät. Palvelu on aina ollut hyvää ja yritetty on säätää tosin viime kerta meni vituiksi ja piti itse säätää seosmittarin kanssa lopulta maantiellä.
Kaveri tuossa naureskeli aikanaan kun hän kävin ko. paikassa Jokkis Fiat 133:sella jossa golfin 8V 1.6 kone joka tuottaa vakiona 70hv koneessa oli yks tupla,hiottu nokka,peltisarja ja vähän kantta itse avarrettu ei mitään sen kummempaa perus kyläkisakone,näytti penkissä muistaakseni 161hv joka ei ole ko osilla mitenkään mahdollista. Kaveri kävi muistaakseni samalla paketilla kisan jälkeen toisessa paikassa kun kaasari vaihtui 40:sestä 45:seksi ja paketti tuotti vähän päälle 110hv... Molemmissa paikoissa kone oli säädöissä ja lauloi niin hyvin kun vain voi.
Itse myin aikanaan yhden moottorin jossa oli yhdellä 2 kurkkusella 36drla kaasarilla mitattu ko. paikassa 101hv,tyyppi sitten laittoi 2xtuplat 40.set sopivilla säätöosilla ja kone säädettiin toisella puolella maata eräässä penkissä ja antoi kahdella tuplalla 88Hv!!! tai jotain sinnepäin Kuitenkin hepat kadonneet matkalla muka ja välissä ei ajettu yhtään...
Nämä vain esimerkkinä ei kannata sokeasti luottaa mitä ne näyttää tehoiksi vaan käydä useammassa paikassa samalla paketilla niin saa faktaa!
Nämä vain esimerkkinä ei kannata sokeasti luottaa mitä ne näyttää tehoiksi vaan käydä useammassa paikassa samalla paketilla niin saa faktaa!
Niin, jos haluaa tarkan teholukeman. Eri asia jos haluaa saada omansa parhaisiin säätöihin riippumatta siitä mikä se tehon lukuarvo on ja onko se oikea vai ei.
Mutta, kuten sanottu, jos se nimenomainen lukuarvo kiinnostaa, niin sitten vain yksi mittaus on epäluotettava kuten tuossa edellinen kirjoittaja sanookin.
Comment