Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viritysnokka m20

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    Viritysnokka m20

    Mitä tulisi huomioida viritysnokkaa asentaessa?

    Vaativatko aina säädettävän nokkapyörän? Esim 282/272 asteisen kanssa jossa avautuma 11,4mm luokkaa? Entäpä miten m20b25 vakiojouset riittävät? Siinähän on vakiona jo tuplajouset, vai?

    t.Ville
  • ZoMbiE
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2583
    • Lohja, Virkkala

    #2
    Ei pitäisi tuon vielä vaatia säädettävää nokkapyörää. Pitäisi noilla jousilla toimia, jos ne ei oo ihan loppu.
    EDIT: Tääl on jossai topic ,missä puhutiin tuosta, mutta en nyt just löytäny.

    Comment

    • Freak
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2539
      • .

      #3
      Originally posted by Kyytsis
      Mitä tulisi huomioida viritysnokkaa asentaessa?

      Vaativatko aina säädettävän nokkapyörän? Esim 282/272 asteisen kanssa jossa avautuma 11,4mm luokkaa? Entäpä miten m20b25 vakiojouset riittävät? Siinähän on vakiona jo tuplajouset, vai?

      t.Ville
      Schrick? 284/272?
      Mittaa kellolla venttiilin nousu valmistajan antaamaan arvoon ykk:ssa.
      Vakiolla nokkapyörällä saa helposti säädettyä ajoituksen kohdalleen, kunhan vain vähän askartelee. Säästää useita kymppejä/satasia.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Originally posted by Freak
        kunhan vain vähän askartelee.
        Viilaa kiinnitysreiät soikeiksi?

        Comment

        • Freak
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2539
          • .

          #5
          Originally posted by Bmw Master
          Viilaa kiinnitysreiät soikeiksi?
          Jos sen tekee, niin metsään menee tai ainakin alkaa pahasti heittämään.
          Kiinnitys keskeltä yhdellä mutterilla -> ei kannata viilata reikää soikeaksi.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by Freak
            Jos sen tekee, niin metsään menee tai ainakin alkaa pahasti heittämään.
            Kiinnitys keskeltä yhdellä mutterilla -> ei kannata viilata reikää soikeaksi.
            Ok, ei sitten viilata, enpä tosin olisi kokeillutkaan ihan kylmiltään...

            Comment

            • Bääm
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 401
              • Pori

              #7
              Jos nokan vaihtaa niin kyllä siihen kannattaa vaihtaa kys. nokkaan tarkoitetut jouset. Eli ei hyvä jos liian löysät taikka jäykät.
              330d -03 M57N

              Comment

              • anssip
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 233

                #8
                -venttiilijousen kokoonpuristusvaran riittävyys:venttiilin ollessa täysin auki täytyy liikkumavaraa olla vielä 2-2,5mm,että jousivoima pysyy kohtuullisena max.noston kohdalla.
                -viritysnokan(lisää nostoa ja aukioloaikaa)yhteydessä vakio venttiilinjouset kestävät kierroksia n.500-1000 enemmän kuin vakio akselilla.
                -voitele laakeripinnat ja nokat ennen asennusta.
                -huomioi viritys akselin suurempi nosto ja muuttunut ajoitus.

                Comment

                • Suutari
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 3059
                  • Suomi

                  #9
                  sekä hiotut tai uusitut keinut ettei mene se 400e nokka sitten ekan 10 000km:n jälkeen vituiks
                  Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                  -Official BTCF-Sauna Team-
                  -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                  -Team BTCF Top Alcohol-
                  -Team Pimp My Bride-
                  TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                  R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                  R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                  526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                  Comment

                  • tuRbo
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 292

                    #10
                    .....
                    Last edited by tuRbo; 23-02-2014, 18:23.
                    e30 325i M-tech II

                    Comment

                    • ZoMbiE
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 2583
                      • Lohja, Virkkala

                      #11
                      Originally posted by tuRbo View Post
                      Moii!

                      Kuuluuko kaikissa m20b25 koneissa olla vakiona tupla jouset venttiileissä?:think
                      Minkälaisii venttiilinjousia suosittelette käyttämään tommossen nokan kanssa?:think

                      M20 Z45 turbo
                      280 grader. 11mm lyft. 112 graders lobseparation. Ventilfjädrar bör bytas. Mycket bra gatkamaxel med bra vakuum. Brukar ge max effekt 6000-7000 rpm.
                      Kyllä, B25:ssa on tuplajouset vakiona. Yleensä kun vaihdetaan joihinkin virijousiin, niin ne muuttuvat singleiksi. Eikös tuo ole Enemin nokka? Löytyisiköhän heiltä siihen oikeat jouset?

                      Itselläni on Shrickin 284/272/110 nokka, ja vakio jousilla on ajettu jo useampi vuosi ilman mitään ongelmia. Imupuolella max nosto 11,4mm, pako 11,0mm.

                      Comment

                      • Maza
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 4319
                        • Kannus/Kokkola

                        #12
                        Originally posted by tuRbo View Post
                        Moii!

                        Kuuluuko kaikissa m20b25 koneissa olla vakiona tupla jouset venttiileissä?:think
                        Minkälaisii venttiilinjousia suosittelette käyttämään tommossen nokan kanssa?:think

                        M20 Z45 turbo
                        280 grader. 11mm lyft. 112 graders lobseparation. Ventilfjädrar bör bytas. Mycket bra gatkamaxel med bra vakuum. Brukar ge max effekt 6000-7000 rpm.
                        Paljon ajetuilla b25 tuplajousilla max rpm rajoittui hyvin terävästi lukemaan 7000rpm. Mulla tolla nokalla tuli max teho 2.5L ja 8.4:1 puristussuhteella 6500rpm kohdalla ja 2.7L 7.5:1 puristeisena 6750rpm. Shimmasin viimeiseen versioon vakiojouset niin, että oli 1mm irti "putkelta" max nostolla ja sillon pysty pyörittään n. 7400rpm. Noi on sitte ihan max lukemia ja tarkoittaa, että siinä nurkilla alkaa venttiili leijumaan ja ennen pitkää tulee romua.

                        Jos rahalla tekee niin hommaisin ton nokan kanssa miedot schrickin single jouset ja laittasin noi orkkis sisäjouset kaveriks.

                        Comment

                        • tuRbo
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 292

                          #13
                          .....
                          Last edited by tuRbo; 23-02-2014, 18:23.
                          e30 325i M-tech II

                          Comment

                          • Lep1
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 396
                            • Keminmaa

                            #14

                            Tuolta oon ite ostanu shrickin jouset
                            e46 330xia 00
                            e3 3.0Sa 77
                            e30 325i 89 cabrio
                            e30 320i 88
                            e32 735iL 88
                            e30 318is 90
                            e28 520i 86
                            e30 320i 89

                            Comment

                            • tuRbo
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2005
                              • 292

                              #15
                              .........
                              Last edited by tuRbo; 23-02-2014, 18:22.
                              e30 325i M-tech II

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎