Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B25 säksätys ja käynnistysongelmia, KORJATTU!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • boxer33
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 47
    • Espoo

    M52B25 säksätys ja käynnistysongelmia, KORJATTU!

    Elikkä auto on ollut minulla nyt 2 kk ja takana on noin 5000 kilsaa. Kaikenkaikkiaan autolla on ajettu 77 tkm. Auton kun sain, niin eritoten kiinnitin huomiota koneen äänettömyyten. Tyhjäkäynnillä kone lämpimänä sai tosissaan kuunnella oliko auto ylipäätänsä käynnissä. Nyt kuitenkin on koneesta sillontällöin alkanut kuulumaan ns. tikittävää tai säksättävää ääntä. Auton sisälle ääntä tuskin kuulee ja konepellin ollessa kiinni erittäin huonosti, mutta kun pelti avataan kuuluu ääni ihan selkeästi ja mielestäni ääni tulee koneen etuosasta. Ekan kerran kun äänen kuulin se loppui auton uudelleen starttauksella, mutta nyt en sitä saanut enään loppumaan. Auto käy ja kukkuu muuten normaalisti, mitä nyt paukuttaa jonkun verran putkessa..

    Suunnilleen samoihin aikoihin, eli pari päivää sitten ilmeni ajoittain käynnistyvyys ongelmia. Kone ei käynnistykään laakista, vaan sahaa sekunnin tai pari pidempään. Lisäksi juuri äsken puolilämmintä konetta käynnistäessä se kävi hetken ja sammui. Tuntui kun kaikki pytyt ei olisi olleet pelissä. Tokalla yrittämällä se käynnistyi normaalisti.

    Missähän voisi olla vika, vai onko sitä? Auto on liikkeestä ostettu, joten takuukin on vielä voimassa.
    Last edited by boxer33; 20-04-2006, 20:40. Reason: Päivitystä..
    E46 320i Touring -02
    Ex: E36 323ti M-Tech -98
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    #2
    Ensimmäisenä kannattaisi käydä luetuttamassa vikamuisti. Jos auto herjaa jostain niin jää turha arpominen pois ja päästään suoraan "asiaan". Jotain häikkäähän siihen on tullut jos aiemmin toiminut moitteetta.

    Comment

    • boxer33
      Bimmer Rookie
      • Dec 2005
      • 47
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Tojopa
      Ensimmäisenä kannattaisi käydä luetuttamassa vikamuisti.
      Mitähän tuollainen maksaa? Ja onnistuuko muuallakin kuin BMW huollossa? Pohjoistapiolan Essolla?
      E46 320i Touring -02
      Ex: E36 323ti M-Tech -98

      Comment

      • Soprano
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 198

        #4
        säksätys & tikitys ? Eli jonkinsortin nakutusta ? - Kuuluuko ääni kenties auton alta ? Itselläni oli saman tapainen oire.. ääni kuului ikäänkuin auton alta, mutta venttiilin nostimista se tuli... ja se hoitu ihan sillä että putsasi venttiilikopan ja muut paikat.. (puhalsin ite paineilmalla) oli hieman paskaa täynnä... Eri öljyllä voi myös tuo ääni lähteä pois...
        Se menee sit....

        Comment

        • boxer33
          Bimmer Rookie
          • Dec 2005
          • 47
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Soprano
          Eli jonkinsortin nakutusta ?
          Mielestäni ei. Venttiileistä kuuluva nakutus on yleensä kovempi ja karumpi. Lisäksi tää ääni ei täysin seuraa kierroksia. Eli siis tahti kasvaa kierroksilla, mutta vain hieman ja joillain tietyillä kierroksilla lähes katoaa (ehkä jossain 2500 rpm).
          E46 320i Touring -02
          Ex: E36 323ti M-Tech -98

          Comment

          • Tojopa
            BTCF Member
            • Mar 2004
            • 1592
            • Kuopio

            #6
            Hinta riippuu paikasta. Merkkihuolto yleensä kallein. Mutta edullisestikin selviää..

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #7
              Tarkista piruuttas tulppien kiristys jos et muuta keksi. Itsellä naputti m50b20 kun yks tulppa oli löysä, tosi 270 tkm ajettu, että muutenki ehkä äänekäs.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • Kolme2viis
                Bimmer Rookie
                • Jul 2005
                • 93

                #8
                Mulla kuulu tyhjäkäynnillä naputus ja kun konepelti oli kiinni se kuului selvimmin apparin puolelta ja auton alta kuunneltuna. Luulin ensin että putken liitos vuotaa jostain vaan kun kovilla pakkasilla oli korkannut venttiilikopan tiivisteen jouduin purkamaan ja tiivisteen vaihtoon ja yllätys yllätys: tulpan "koloissa" 2 oli vahän öljyä ja kolmannessa oli melkein tulpan yläosaan asti.


                Huolellinen puhdistus/kuivaus, uusi tiiviste, uudet tulpat ja naputus hävisi...
                m50b25

                Comment

                • boxer33
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2005
                  • 47
                  • Espoo

                  #9
                  Nyt ilmojen taas viilentyessä on säksätys ja käynnistysongelmat ainakin toistaiseksi kadonneet . Tilalle on kuitenkin tullut koneen sammuminen joka ilmenee parhaiten esim. liikennevaloihin moottorijarrutuksen jälkeen pysähtyessä. Aiemmin ilmeni pari kertaa kierrosten tippumista alle 500, mutta nyt kone sammuu näissä tilanteissa lähes poikkeuksetta. Tämän jälkeen se lähtee kuitenkin laakista käyntiin ja pysyykin ihan nätisti käynnissä, kunnes tullaan taas seuraaviin valoihin.. Auton saa kyllä väkisin pidettyä käynnissä, jos ehtii polkaista kaasua ennen sammumisilmiötä, mutta jotainhan tolle on tehtävä. Heti kun duuneilta ehdin, niin käyn luetuttamassa vikakoodit, mutta voisikohan näillä yhtäkkiä ilmestyneillä violla olla jokin yhdistävä tekijä?
                  E46 320i Touring -02
                  Ex: E36 323ti M-Tech -98

                  Comment

                  • Rapamaha
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 683
                    • -

                    #10
                    Kampuran asennontunnistin on oireista päätellen ainakin mennyt.

                    Comment

                    • mikron
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 2171
                      • Himas

                      #11
                      Itellä kans ollu samoja oireita, käy hyvää tyhjäkäyntiä ja yhtäkkiä liikennevaloissa voi sammua. Mulla joutuu tosin starttaamaan sen jälkeen normaalia pidempään. Tänään vaihdetaan testerin ilmoittama viallinen kampuran asentotunnistin, 90e Merteilistä.
                      F11 530dA xDrive M-sport -13
                      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                      Ex: E38 740iA -98
                      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                      Ex: E39 523i -96
                      Ex: E34 520i -89

                      Comment

                      • antti79
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 2499
                        • Littoinen

                        #12
                        Originally posted by mikron
                        Itellä kans ollu samoja oireita, käy hyvää tyhjäkäyntiä ja yhtäkkiä liikennevaloissa voi sammua. Mulla joutuu tosin starttaamaan sen jälkeen normaalia pidempään. Tänään vaihdetaan testerin ilmoittama viallinen kampuran asentotunnistin, 90e Merteilistä.
                        Oliskos sulla tai jollain muulla laittaa kuvaa, että missä tuo kampuran asentotunnistin tarkalleen sijaitsee M50/M52 koneessa, kiitos.
                        sigpic
                        Originally Posted by jari kihlman
                        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                        Comment

                        • mikron
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 2171
                          • Himas

                          #13
                          Ite en viittinyt edes ite alkaa vaihtaa, mutta tossa on linkki jos siitä jotain apua.
                          F11 530dA xDrive M-sport -13
                          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                          Ex: E38 740iA -98
                          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                          Ex: E39 523i -96
                          Ex: E34 520i -89

                          Comment

                          • olaus
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 687
                            • jyväskylä

                            #14
                            Pieni säksätys on normaalia mutta jos ääni kuuluu selvästi/häiritsevästi kun peltikin on kiinni niin sitten voi halutessa olla huolestunut.

                            Sammuilu ja kova kalkatus/naputus ei taas oo tyypillistä hyväkuntoiselle pelille

                            Comment

                            • boxer33
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2005
                              • 47
                              • Espoo

                              #15
                              Kävin Tapiolan Essolla kysäisemässä mitä ottavat vikakoodien luvusta. Vastaus tuli huonolla suomella, että ei onnistu heidän laitteilla noin uuteen. Vm -96 on kuulemma viimeinen jolla pelittää

                              No kipaisin siitä sitten Olarinluomaan Laakkoselle, jossa vastaus oli tyrmistyttävät 89 euroa . Totesin että aika kallista, johon vastaus tuli, että niinhän se on.. No aikani rupateltua tultiin kertomillani vikakuvauksilla samaan tulokseen, että 99% todennäköisyydellä se olisi juurikin tämä kyseinen kampiakselin asennon tunnistinanturi. Sen ajoittainen toimimattomuushan selittää myös käynnistysvaikeudet. Hintaa sillä olisi ollut 108 euroa ja vaihtotyö 50 päälle.

                              Palvelu oli kyllä kaikinpuolin kiitettävää ja tulihan siinä ostettua paikkamaalausvälineet (maali + lakka) hintaan 12,90.

                              Huvittavaa sinäänsä että edellisestä kulkineestani (Alfa 147) hajosi myös tämä samainen anturi, joka kuitenkin vaihdettiin vaihtotakuun piikkiin (Olikin muuten sen auton ainoa vika..). Ihmetyttää vain, että hajoaako nää anturit todella, vai tuleeko vikä liittimiin/liitäntöihin? Tällä hetkellä auto toimii välillä normaalisti ja välillä ei.
                              E46 320i Touring -02
                              Ex: E36 323ti M-Tech -98

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎