Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmamäärämittarikonversio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Japi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 276
    • Espoo

    Ilmamäärämittarikonversio

    Välähti mieleen villi idea perinteisen mekaanisen ilmamäärämittarin korvaamisesta nykyisellä kuumalankamallisella.
    Tämähän luonnollisesti aiheuttaa hieman "sähkösoppaa", mutta ei varmaankaan ylitsepääsemätöntä.
    Potilaana tulisi siis olemaan L-jetillä höystetty 318i -87, jossa ohjausboksit yms. olisi tarkoitus säilyttää alkuperäisenä.

    Suurimpana ongelmana tässä on, ainakin toistaiseksi, sopivan mittarimallin löytäminen.
    Mistähän voisi mahdollisesti löytyä tarkempaa tietoa ko. mittareista ja niiden ominaisuuksista?
    Boschin eCatista ei tähän oikeastaan ole juurikaan apuja.
    Onko joku kenties törmännyt netissä vastaavaan aiheeseen, kenties jopa itse toteuttanut muunnoksen?
    "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
    -Tuntematon
    ex-E30 318i -87
    droF Mondeo STW (eka ja vika...)
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: Ilmamäärämittarikonversio

    Originally posted by Japi
    Välähti mieleen villi idea perinteisen mekaanisen ilmamäärämittarin korvaamisesta nykyisellä kuumalankamallisella.
    Tämähän luonnollisesti aiheuttaa hieman "sähkösoppaa", mutta ei varmaankaan ylitsepääsemätöntä.
    Potilaana tulisi siis olemaan L-jetillä höystetty 318i -87, jossa ohjausboksit yms. olisi tarkoitus säilyttää alkuperäisenä.

    Suurimpana ongelmana tässä on, ainakin toistaiseksi, sopivan mittarimallin löytäminen.
    Mistähän voisi mahdollisesti löytyä tarkempaa tietoa ko. mittareista ja niiden ominaisuuksista?
    Boschin eCatista ei tähän oikeastaan ole juurikaan apuja.
    Onko joku kenties törmännyt netissä vastaavaan aiheeseen, kenties jopa itse toteuttanut muunnoksen?

    Onnea vaan. Itse pohdin samaa viime vuoden lopulla, ajatus ammuttiin alas sekä täällä että parilla muulla BMW foorumilla mahdottomana. Kustannuksien puolesta fiksumpaa siirtyä suoraan johonkin kolmannen valmistajan systeemiin, kuten Hestec tms... Saa lisäksi säädettävyyttä yms.

    Comment

    • Japi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 276
      • Espoo

      #3
      Re: Ilmamäärämittarikonversio

      Originally posted by Kyytsis
      Onnea vaan. Itse pohdin samaa viime vuoden lopulla, ajatus ammuttiin alas sekä täällä että parilla muulla BMW foorumilla mahdottomana. Kustannuksien puolesta fiksumpaa siirtyä suoraan johonkin kolmannen valmistajan systeemiin, kuten Hestec tms... Saa lisäksi säädettävyyttä yms.
      Juu, nyt minäkin puusilmä löysin erään threadin missä tätä on aiemmin puitu.
      Täältä ainakin jotain tarinaa

      Pitää näemmä haudata ideanpoikanen... ainakin jos meinaa säilyttää systeemin muuten entisellään.
      "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
      -Tuntematon
      ex-E30 318i -87
      droF Mondeo STW (eka ja vika...)

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Tulitkin jo itse oikeaan lopputulokseen. Joten se siitä....

        Jos siitä todella haluat eroon, kertakaikkisesti ja edullisesti, jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi MegaSquirt. Se on a) halpa (no OK, kohtuullisen hintainen), b) itse asennettavissa ja c) koettu ja kokeiltu systeemi, asennettu useisiin L-jet BMW:ihin ympäri maailmaa.

        Täällä olen nähnyt kaupattavan valmista boxia 300€:lla. Hinta on siinämielessä houkutteleva että harkitsen vakavasti alanko itse tekemään systeemiä vai ostanko valmiina. Jos itse tekee, osat maksanevat n. 150€. Mutta sitten se kaikki tekemisen vaiva.

        Itse tekemisen puolesta puhuisi se, että minulla on 2-3 viallista motronicia (kahdella liittimellä, moottori ja vaihteisto). Voisin suunnitella piirilevyn joka menee samaan tilaan ja voisin käyttää hyödyksi originaalia liitintä ja originaalia johtosarjaa melkein sellaisenaan. Vain pieniä muutoksia tarvitaan originaaliin johtosarjaan. Lisäksi boxiin jää tilaa vaikka toiselle piirilevylle, jos päivityksiä/lisälaitteita tulee tarjolle.

        Kyllä L-jet pelaa hienosti kun kaikki on kunnossa. Mutta jos ongelmia siunaantuu, se saattaa olla yksi perkele paikallistaa (joskus).

        MegaSquirtilla moottorinohjaus hyppää monta pykälää ylemmäksi verrattuna lähtökohtaa (eli L-jet). Ja hinta on todella houkutteleva.

        t: Timo

        Comment

        • new_beemer
          Bimmer Rookie
          • Aug 2003
          • 127
          • Kotka / Joensuu

          #5
          Mistähän noita Megasquirteja saa? (ummikko)
          -Juho (Carsu @ #btcf)
          E28 520i (Oo=[][]=oO)

          Comment

          • Japi
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 276
            • Espoo

            #6
            Originally posted by tihuovin
            Tulitkin jo itse oikeaan lopputulokseen. Joten se siitä....

            Jos siitä todella haluat eroon, kertakaikkisesti ja edullisesti, jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi MegaSquirt. Se on a) halpa (no OK, kohtuullisen hintainen), b) itse asennettavissa ja c) koettu ja kokeiltu systeemi, asennettu useisiin L-jet BMW:ihin ympäri maailmaa.
            Juu, olen tutkaillut ko. viritelmää, mutta kun ei ole suunnitelmia viritellä pannua millään tavalla niin tuskin ropojani siihen sijoitan.

            Nykyinen ilmamäärämittari tuppaa hieman pätkimään, eikä putsauksesta / neulanväännöstä ole kovin paljoa apuja, niin ajattelin ko. muunnosta.
            Pitänee hommata joskus uusi / käytetty, kunhan vanha leviää lopullisesti...
            "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
            -Tuntematon
            ex-E30 318i -87
            droF Mondeo STW (eka ja vika...)

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎