Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20b25 optimaali puristussuhde turbotukseen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • heimo huima
    BTCF Member
    • Aug 2004
    • 32
    • Lahti

    m20b25 optimaali puristussuhde turbotukseen.

    Olen lukenut jo kaikki otsikot aiheesta, mutta kumminkin
    epäselvää mikä olisi sopivin puristussuhde n. 400 hepan myllylle,
    joka tulisi olemaan ix:ssä ympärivuotisena käyttiksenä.

    turbona on hx40:n 8:n pesällä ja nokkana enemin Z45.
    Ohjaimena VEMS
    Tarkoitus olisi saada ylläolevat tehot n. 1bar paineella.

    Kumpi olisi järkevämpi?

    1. orkkis 8.8 puristus MLS-tiivisteellä
    2. Diesel kampura +130mm kanget jolloin puristus tippuisi siihen 7.9-8.0?

    Tällä hetkellä ei viitsi panostaa SPM:n kankiin ja Ross:in takomäntiin, jos
    tuon 400:n saa kohtuu luotettavasti irti orkkiksenakin.
    E36 M3 -94, E30 325ix -89,
    Callaway Twin turbo -90, Callaway aerobody -90

    Ex: E30 325 -87, E30 325 -89
  • Sickness
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 1923
    • Helsinki

    #2
    Lataa netistä sellainen ohjelma kuin Turbocalculator. Siellä saat laskettua esim. "paineistetun puristussuhteen" vai miten tuon nyt suomentaisi. Antaa siis vähän kuvaa siitä millaiselle rasitukselle moottori joutuu.

    8.8 puristeisessa uskoisin, että pitää olla ympärillä aika tarkasti kaikki kohdallaan että kestää luotettavasti 1bar paineen. Asiasta kokemusta omaavat varmasti kertovat lisää.
    E39 520iA -02

    Comment

    • heimo huima
      BTCF Member
      • Aug 2004
      • 32
      • Lahti

      #3
      Uskoisin, että toi 8.8 riittäisi, jos kaikki olisi vimpan päälle mutta harvoimpa se on noin vanhassa vehkeessä. Eli lisää mielipiteitä? Mistäs löytyy
      toi turbocalculator, sen omasivu ei toimi.
      E36 M3 -94, E30 325ix -89,
      Callaway Twin turbo -90, Callaway aerobody -90

      Ex: E30 325 -87, E30 325 -89

      Comment

      • Sickness
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 1923
        • Helsinki

        #4
        Enpäs osaakaan sanoa mistä se löytyi. Itse hain sen joskus Wittu_joo:n postaaman linkin perusteella, mutta siitä on varmaan jo vuosi aikaa.
        E39 520iA -02

        Comment

        • ///X-POWER
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 424
          • kajaani

          #5
          jatketaampa sen verran että kertokoot ketkä tietää ja omaa kokemusta asiasta että mikä on sopiva puristus/ahtopaine vakio alakerralla olevaan m20b25 koneeseen ja tako osilla olevaan? jos vaikka vakio hiluilla laittas tehotavoitteen ~350hv niin mikä ois hyvä ruttu/paine? ja ylipäänsä mitä tehoja kannattaa vakio osilla tavoitella.. kuitenkin kunnollisella moottorinohjauksella? ja mitä pieniä lisä muutoksia yleensäkkin kannattaa tehä koneeseen? esim. tasapainotusta ym. ja kertokaa ihmeessä kokemuksia että minkälaisia tehoja eri kokoonpanoista on milläkin puristuksilla ja paineilla tullu ja minkälainen ajettavuus läpi kierrosalueen.. ja ennenkaikkea miten on kestäny?
          ja ne turbo koneen puristussuhdelaskuri linkit ois tervetulleita..
          Last edited by ///X-POWER; 16-09-2007, 15:04.

          Comment

          • Jantunen
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2002
            • 251
            • Mustasaari

            #6
            Tuossa jotain.

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3449
              • Janakkala

              #7
              -xxx-
              Last edited by Spetke; 28-09-2010, 13:36.
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #8
                Originally posted by Spetke View Post
                Mikäli katu käyttöautoa meinaa tehdä niin tuollaiset 7-8 ovat todellakin liian matalia puristus suhteita.
                9.0 niin ruvetaan olemaan sopivassa suhteissa.
                -Tosin kiihdytys ym pelit sitten erikseen.
                Mene ja tiedä. Esim. samaa teknistä tasoa edustava M106 (käytännössä M30) 745i:ssä oli 7,0:1 puristuksilla. Eiköhän sinne oltaisi korkeammat puristukset rakennettu, jos kone sen luotettavasti olisi kestänyt?

                Comment

                • heimo huima
                  BTCF Member
                  • Aug 2004
                  • 32
                  • Lahti

                  #9
                  Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                  Mene ja tiedä. Esim. samaa teknistä tasoa edustava M106 (käytännössä M30) 745i:ssä oli 7,0:1 puristuksilla. Eiköhän sinne oltaisi korkeammat puristukset rakennettu, jos kone sen luotettavasti olisi kestänyt?
                  Ton ajan ruiskunohjauset on vähän eri hehtaarlla kuin nykyiset saati uutena
                  ollut tehdastakuukin ja säädöt sen mukaiset. On mullakin kesäautona alkuperäinen 7.5 puristeinen ja ahdettu peli..Ilman turboja vehje ei liiku mihinkään.
                  Last edited by heimo huima; 17-09-2007, 20:44.
                  E36 M3 -94, E30 325ix -89,
                  Callaway Twin turbo -90, Callaway aerobody -90

                  Ex: E30 325 -87, E30 325 -89

                  Comment

                  • ///X-POWER
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 424
                    • kajaani

                    #10
                    Originally posted by Spetke View Post
                    Mikäli katu käyttöautoa meinaa tehdä niin tuollaiset 7-8 ovat todellakin liian matalia puristus suhteita.
                    9.0 niin ruvetaan olemaan sopivassa suhteissa.
                    -Tosin kiihdytys ym pelit sitten erikseen.
                    9 puristus kuulostaa kohtuu kovalta.. jos vakio hiluillaki meinais 1 bar pistää painetta. ei se niin iso haitta ois jos ne alaväännöt hieman kärsii kuhan se alkaa sitte vetää raivona! faktaa kehiin elävästä elämästä!

                    Comment

                    • Zeik88
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 300
                      • Suonenjoki

                      #11
                      No mulla on 325 vm 87 katiton malli. Konetta ei ole avattu ja 0.7 ahoilla ajettu jo kaks kesää edellyttäen että on ruiskunohjaus kunnossa.
                      Nyt palo kannentiiviste ihan muista syistä (visko jumittu) otin kannen irti niin tiiviste ei ollut vuotanut mistään liekkirenkaista. Ja pahvi tiivisteellä tullaan myös jälleen kasaamaan.

                      Eli en oo 1bar ahoilla ajanu mut 0.7 0.8 kestää ainaskiin
                      chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
                      ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

                      Comment

                      • Zeik88
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 300
                        • Suonenjoki

                        #12
                        No mulla on 325 vm 87 katiton malli. Konetta ei ole avattu ja 0.7 ahoilla ajettu jo kaks kesää edellyttäen että on ruiskunohjaus kunnossa.
                        Nyt palo kannentiiviste ihan muista syistä (visko jumittu) otin kannen irti niin tiiviste ei ollut vuotanut mistään liekkirenkaista. Ja pahvi tiivisteellä tullaan myös jälleen kasaamaan.

                        Eli en oo 1bar ahoilla ajanu mut 0.7 0.8 kestää ainaskiin
                        chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
                        ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

                        Comment

                        • ///X-POWER
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2006
                          • 424
                          • kajaani

                          #13
                          Originally posted by Zeik88 View Post
                          No mulla on 325 vm 87 katiton malli. Konetta ei ole avattu ja 0.7 ahoilla ajettu jo kaks kesää edellyttäen että on ruiskunohjaus kunnossa.
                          Nyt palo kannentiiviste ihan muista syistä (visko jumittu) otin kannen irti niin tiiviste ei ollut vuotanut mistään liekkirenkaista. Ja pahvi tiivisteellä tullaan myös jälleen kasaamaan.

                          Eli en oo 1bar ahoilla ajanu mut 0.7 0.8 kestää ainaskiin
                          eli sillä yli ysin puristeilla ilmeisesti on.. onko tehoista tietoa? ja mielenkiinnosta kysyn että mikähän moottorinohjaus on?

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3449
                            • Janakkala

                            #14
                            -xxx-
                            Last edited by Spetke; 28-09-2010, 13:37.
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • Muumi
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 1702
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Originally posted by pk-racing View Post
                              ei se niin iso haitta ois jos ne alaväännöt hieman kärsii kuhan se alkaa sitte vetää raivona!
                              Ilmeisesti et ole koskaan ajanut ahdettua autoa missä on tuon tyylin moottori?
                              Kokemuksesta voin kertoa et 7.4 rutuilla oleva ahdettu M10 oli turha peli muualla kuin suoraan ajettaessa. Tietty jos omaa vaikka Vatasen kädet niin eiköhän tuokin taitu...
                              Puristusten nosto kahdeksaan muutti menon mukavammaksi.
                              E24 635csi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎