Announcement

Collapse
No announcement yet.

Peltipakosarja + öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Simo69
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 119
    • Joensuu

    #16
    Pitää ihan kysästä oliko iso homma vaihtaa pakosarjat? mahtuko koneen välistä hyvin pois ja uudet tilalle.. ois itelläkin pakosarjan vaihtoa tulossa!

    Comment

    • Juspa
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1243
      • Pori

      #17
      Originally posted by -Tapi
      ..vaihda pakoventtiilien ohjurinkumit ja kerro sitten muillekin mistä ne löysit

      Miten se erityisen laihalle voisi mennä pakovastuksen muutoksesta? Miten se seossuhde vaikuttaisi öljynkulutukseen? Perusasiat on tässä topicissa nyt ihan metsässä..
      Eikös se helposti voi mennä laihalle jos on avarampaa putkea ja jos ruisku ei korjaa tilannetta?

      Jos taas seos menee laihalle, niin lämpötila sylinterissä nousee (voi sulattaa männät) ja kaiken järjen mukaan kovemmassa lämpötilassa voi öljykin "palaa" pois..
      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

      Ex.
      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
      E90 320d -05 Schwartz 2
      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
      E36 352i -91 Diamantschwartz

      Comment

      • Juspa
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1243
        • Pori

        #18
        Originally posted by Simo69
        Pitää ihan kysästä oliko iso homma vaihtaa pakosarjat? mahtuko koneen välistä hyvin pois ja uudet tilalle.. ois itelläkin pakosarjan vaihtoa tulossa!
        Mahtu kyllä koneen välistä hyvin pois, mutta niiden h...tin pulttien kanssa meinas mennä hermot kun ne oli niin pienes välis ja niitä oli vain ne vaivaiset 24kpl...

        kyl on pakko olla monttu tossa hommassa, ei pysty yläkautta niitä vaihtaa
        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

        Ex.
        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
        E90 320d -05 Schwartz 2
        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
        E36 352i -91 Diamantschwartz

        Comment

        • Meisseli
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1003
          • Kotka

          #19
          Originally posted by Juspa
          Eikös se helposti voi mennä laihalle jos on avarampaa putkea ja jos ruisku ei korjaa tilannetta?
          Niin, mutta miksi ihmeessä ei korjaisi?
          Eioo penaria alla enää.. :(

          Comment

          • Juspa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1243
            • Pori

            #20
            Originally posted by Meisseli
            Niin, mutta miksi ihmeessä ei korjaisi?
            No ei oo Bemarin ruiskusta tietoo, mut yleensä kai ei ruisku ite osaa tarpeeks, et täytyy säätää ite sitä. Näin ainakin moottoripyörissä. Mut en nyt sitä silti usko et olis laihalle menny autossa.
            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

            Ex.
            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
            E90 320d -05 Schwartz 2
            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
            E36 352i -91 Diamantschwartz

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #21
              Itseasiassa virtaus ei kasva ennen kuin päästään yläkierroksille, syystä että isommassa putkessa virtausnopeus on pienempi. Tai siis, virtausvastus on toki pienempi, mutta virtausnopeuden laskiessa putki ei enää "jaksa" imeä pakokaasuja sylinteristä. Yläkierroksilla tilanne korjaantuu taas.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #22
                Originally posted by Juspa
                kaiken järjen mukaan kovemmassa lämpötilassa voi öljykin "palaa" pois..
                Mistä? Öljypohjasta? öljykannusta tallin nurkassa? Mikä öljy palaa paremmin pois kun palotapahtuma on kuumempi? Mitä öljyä palotapahtumassa olisi ja miksi?

                Jos sinulla kuluu öljyä, se ei liity mitenkään pakosarjaasi. Ja pakoventtiileissä ei ole edes tapana olla ohjurinkumeja. Pakopuolella kun on aina ylipaine, se huohottaa venttiilikoppaan päin eikä pakosarjaan. Vaikka laittaisit kuinka suuren putken, tilanne ei muutu.
                ---

                Comment

                • Dr_ink
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 402
                  • Vantaa

                  #23
                  Työntääkö se sinistä savua moottorijarrutuksissa?
                  toisaalta meneekö niistä sit se litra/2000km sitä en osaa arvioida.
                  - Trying is the first step towards Failure -

                  Comment

                  • Juspa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1243
                    • Pori

                    #24
                    Originally posted by -Tapi
                    Mistä? Öljypohjasta? öljykannusta tallin nurkassa? Mikä öljy palaa paremmin pois kun palotapahtuma on kuumempi? Mitä öljyä palotapahtumassa olisi ja miksi?

                    Jos sinulla kuluu öljyä, se ei liity mitenkään pakosarjaasi. Ja pakoventtiileissä ei ole edes tapana olla ohjurinkumeja. Pakopuolella kun on aina ylipaine, se huohottaa venttiilikoppaan päin eikä pakosarjaan. Vaikka laittaisit kuinka suuren putken, tilanne ei muutu.
                    Jos koko sylinteri on kuumempi ja mäntä myös, niin kai se männän ja sylinterin välissä oleva öljy voi sillon palaa pois yhtälailla kun mäntäkin voi sulaa. Luulen et ennen männän sulamista palaa se öljykin sieltä välistä pois.

                    mihin ne 12 muuta ohjurinkumia sit tulee jos siihen remonttiin vaaditaan 24 niitä ja pakopuolella ei oo??
                    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                    Ex.
                    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                    E90 320d -05 Schwartz 2
                    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                    E36 352i -91 Diamantschwartz

                    Comment

                    • Juspa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1243
                      • Pori

                      #25
                      Originally posted by Dr_ink
                      Työntääkö se sinistä savua moottorijarrutuksissa?
                      toisaalta meneekö niistä sit se litra/2000km sitä en osaa arvioida.
                      Ei pöllytä missään tilanteessa.
                      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                      Ex.
                      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                      E90 320d -05 Schwartz 2
                      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                      E36 352i -91 Diamantschwartz

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #26
                        Originally posted by Juspa
                        Jos koko sylinteri on kuumempi ja mäntä myös, niin kai se männän ja sylinterin välissä oleva öljy voi sillon palaa pois yhtälailla kun mäntäkin voi sulaa. Luulen et ennen männän sulamista palaa se öljykin sieltä välistä pois.

                        mihin ne 12 muuta ohjurinkumia sit tulee jos siihen remonttiin vaaditaan 24 niitä ja pakopuolella ei oo??
                        Höpöhöpö. Jos sylinterin seinämillä oleva öljy palaessaan näkyisi öljynkulutuksessasi, olisi jotakin pahasti pielessä. Yhtälailla kuuma se palotapahtuma on öljyn kannalta vaikka seos olisi rikkaalla. Sylinterin seinämillä männän alasmenoliikkeen jälkeen oleva öljymäärä on melko olematon kun renkaat ovat kunnossa.

                        Jos 24-bemarin kannessa on sekä imu- että pakoventtiileissä ohjurinkumit, pakoventtiileissä ne ovat vain "tunnelman vuoksi"
                        ---

                        Comment

                        • Tzeimi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 2068
                          • Banshee - Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by -Tapi
                          Jos 24-bemarin kannessa on sekä imu- että pakoventtiileissä ohjurinkumit, pakoventtiileissä ne ovat vain "tunnelman vuoksi"
                          Minkä autonvalmistajan autonmoottoreista tämä jonnenjoutava tunnelmointi on jätetty pois?

                          Pakopuolella aina ylipaine!
                          http://webhome.idirect.com/~trini/car/muffler.html
                          tosta nyt pääsee alkuun...
                          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                          & 02 tulpo saniteetti dyno




                          Älä väkisin, ota isompi vasara.
                          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #28
                            Originally posted by Tzeimi
                            Minkä autonvalmistajan autonmoottoreista tämä jonnenjoutava tunnelmointi on jätetty pois?

                            Pakopuolella aina ylipaine!
                            http://webhome.idirect.com/~trini/car/muffler.html
                            tosta nyt pääsee alkuun...
                            Hyvä linkki. Pakopulssien välinen alipaine ei ole edes mitattavissa sen lyhyen vaikutuksen vuoksi. Sellainen teoriassa on olemassa mutta jotta se ehtisi imemään öljyä ohjurin läpi vaikutusaikanaan ennen uutta painepulssia, tarvittaisiin suuren alipaineen lisäksi hyvin hidas sykli (joka taas poistaisi alipaineen). Sykli kun on noin 100 Hz @ 6000 rpm. Usein moottorit rakennetaan jättämällä pakoventtiileistä ohjurinkumit kokonaan pois ellei kyseessä ole erityisen lyhyillä/väljillä ohjureilla varustettu kansi. Tämä ei ole kustannuskysymys vaan ongelma tulee pakoventtiilin varren sekä ohjurin lämpötilasta, joka lähentelee pakokaasun lämpöä. Jos ohjurinkumit ovat olemassa myös pakopuolella, kertoo se jonkin verran ohjurin pituudestakin, eli lämpöä ei enää siirry kumin alueelle tehokkaasti (tämä kertoo samalla pitkästä ohjurista, joka itsessään tiivistää/hidastaa öljyn kulkua). Jokainen pakopulssi vie hieman pakokaasua ohjurin läpi ja seuraava pulssinväli vetää sen takaisin. Tämä voisi teoriassa väljällä ohjurilla viedä takaisinvedossa öljyä mukanaan mutta siinä tapauksessa pakopulssi veisi kannen öljytilaan vielä suuremman määrän pakokaasua ennen sitä.

                            Jos moottorijarrutuksessa näkyisi sinistä savua, olisi todennäköisin korjauskohde imuventtiilien ohjurit/ohjurinkumit. Sillä puolella alipaine ei keskeydy suuripaineiseen pakopulssiin. Myös öljyn imu ohi väljien männänrenkaiden on moottorijarrutuksessa suurimmillaan, koska puristushetken paine on pieni.

                            Pakosarjan vaihto erillisputkitettuun (valurautasarjasta peltisarjaan) ei vaikuta pakopulssien taajuuteen, eikä niiden voimakkuuteen. Se vaikuttaa vasta pidemmällä putkistossa nostamalla virtausnopeutta pulssien auttaessa toisiaan. Jos tämä toimii täydellisesti, on pakoventtiilin kohdalla hieman suurempi virtausnopeus, joka teoriassa voi suurentaa alipainetta pulssien välillä. Tätä varmaan Tzeimi, ajoit takaa? Todennäköisyys pulssien välisen alipaineen kasvusta öljyä imeväksi tuntuu aika epäilyttävältä, koska pulssien välinen aika ei muutu miksikään. Jotta öljy saataisiin ohjurin läpi, tarvittaisiin aikaa, ei lisä-alipainetta.

                            Korjatkaa jos olen väärässä.

                            Tämänhetkisestä kalustostani yhdessä viidestä ajoneuvosta on pakoventtiileissä kumit (Kawasaki ZX-10). Ohjuri on melko pitkä ja kumien hyöty on vain nimellinen. Kumi periaatteessa estää pakokaasun pääsyä venttiilikoppaan.
                            ---

                            Comment

                            • Tzeimi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 2068
                              • Banshee - Jyväskylä

                              #29
                              Hyvä linkki. Pakopulssien välinen alipaine ei ole edes mitattavissa sen lyhyen vaikutuksen vuoksi. Sellainen teoriassa on olemassa mutta jotta se ehtisi imemään öljyä ohjurin läpi vaikutusaikanaan ennen uutta painepulssia, tarvittaisiin suuren alipaineen lisäksi hyvin hidas sykli (joka taas poistaisi alipaineen). Sykli kun on noin 100 Hz @ 6000 rpm. Usein moottorit rakennetaan jättämällä pakoventtiileistä ohjurinkumit kokonaan pois ellei kyseessä ole erityisen lyhyillä/väljillä ohjureilla varustettu kansi. Tämä ei ole kustannuskysymys vaan ongelma tulee pakoventtiilin varren sekä ohjurin lämpötilasta, joka lähentelee pakokaasun lämpöä. Jos ohjurinkumit ovat olemassa myös pakopuolella, kertoo se jonkin verran ohjurin pituudestakin, eli lämpöä ei enää siirry kumin alueelle tehokkaasti (tämä kertoo samalla pitkästä ohjurista, joka itsessään tiivistää/hidastaa öljyn kulkua). Jokainen pakopulssi vie hieman pakokaasua ohjurin läpi ja seuraava pulssinväli vetää sen takaisin. Tämä voisi teoriassa väljällä ohjurilla viedä takaisinvedossa öljyä mukanaan mutta siinä tapauksessa pakopulssi veisi kannen öljytilaan vielä suuremman määrän pakokaasua ennen sitä.
                              Kaasun pulssimainen eteneminen ja paineaaltojen olemassaolo ovat syinä, minkä takia pakosarjoja kuitenkin tehdään ja ajetaan dynoissa. Jos moottori toimii, pitäisi suurimman osan kuumuudesta siirtyä venttiilistä/ohjurista kanteen,jäähdytydnesteeseen ja moottoriöljyyn. Mielestäni ohjusin kumin lämmönkesto ei ole ongelma. Pakokaasujen pääseminen venttilikoneistoon tuntuu epätodennäköiseltä. Kaasut menevät sinne, minne helpoiten pääsevät eli pakokanavaan (myös partikkeleiden inertia vaikuttaa tähän),


                              Jos moottorijarrutuksessa näkyisi sinistä savua, olisi todennäköisin korjauskohde imuventtiilien ohjurit/ohjurinkumit. Sillä puolella alipaine ei keskeydy suuripaineiseen pakopulssiin. Myös öljyn imu ohi väljien männänrenkaiden on moottorijarrutuksessa suurimmillaan, koska puristushetken paine on pieni.
                              Aikaansaadun pakopuolen imun ideanahan on saada nokan overlapilla parempi huuhtelu (parempi, "puhtaampi" seos) sylinteriin jolloin teoriassa myös imu puoli voisi vuotaa öljyä. Käytännössä kuitenkin ensimmäisenä pakopuoli kuluu väljemmäksi.

                              Pakosarjan vaihto erillisputkitettuun (valurautasarjasta peltisarjaan) ei vaikuta pakopulssien taajuuteen, eikä niiden voimakkuuteen. Se vaikuttaa vasta pidemmällä putkistossa nostamalla virtausnopeutta pulssien auttaessa toisiaan. Jos tämä toimii täydellisesti, on pakoventtiilin kohdalla hieman suurempi virtausnopeus, joka teoriassa voi suurentaa alipainetta pulssien välillä. Tätä varmaan Tzeimi, ajoit takaa? Todennäköisyys pulssien välisen alipaineen kasvusta öljyä imeväksi tuntuu aika epäilyttävältä, koska pulssien välinen aika ei muutu miksikään. Jotta öljy saataisiin ohjurin läpi, tarvittaisiin aikaa, ei lisä-alipainetta.
                              Siihen suuntaan...
                              Mielestäni pulsien (alipaine kohtien) välisellä ajalla ei ole merkitystä vaan alipaine imee öljyä nykäyksittäin pakokanavaa kohti.

                              Kumi periaatteessa estää pakokaasun pääsyä venttiilikoppaan.
                              Olen eri mieltä.

                              Alkaa mennä akateemiseksi, mutta ei kai ketään pahasti häiritse? Alkuperäiseen ongelmaan palatakseni... jos auto ei pösyttele sinistä missään tilanteessa, ei ongelma voi olla ohjuri/männänrengas-puolella?!
                              Vaihtaako Juspa nyt sitten valusarjan takaisin ja katsoo palautuuko öljynkulutus takaisin aiemmalle tasolle? Moottori/vaihteisto on kuiva - ei lätäköitä auton alla?
                              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                              & 02 tulpo saniteetti dyno




                              Älä väkisin, ota isompi vasara.
                              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                              Comment

                              • jvakeva
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2433
                                • Kouvola

                                #30
                                itelläni on semmonen ihan virallinen peltisarja, eikä tuo kiikutin vie kovassa kengityksessä kun 1,5L / 5000km.. eikä sillä peltisatsilla mun mielestä pitäisi olla yhteyttä öljyn kulutukseen, paitsi ehkä hengellisesti..
                                B10 V8 # 108
                                saab r560 8X4

                                Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎