Pitää ihan kysästä oliko iso homma vaihtaa pakosarjat? mahtuko koneen välistä hyvin pois ja uudet tilalle.. ois itelläkin pakosarjan vaihtoa tulossa!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Peltipakosarja + öljynkulutus
Collapse
X
-
Originally posted by -Tapi..vaihda pakoventtiilien ohjurinkumit ja kerro sitten muillekin mistä ne löysit
Miten se erityisen laihalle voisi mennä pakovastuksen muutoksesta? Miten se seossuhde vaikuttaisi öljynkulutukseen? Perusasiat on tässä topicissa nyt ihan metsässä..
Jos taas seos menee laihalle, niin lämpötila sylinterissä nousee (voi sulattaa männät) ja kaiken järjen mukaan kovemmassa lämpötilassa voi öljykin "palaa" pois..E70 M-Sport AlpinWeiß 3
Ex.
F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
E90 320d -05 Schwartz 2
E36 328i touring -97 Diamantschwartz
E36 352i -91 Diamantschwartz
Comment
-
-
Originally posted by Simo69Pitää ihan kysästä oliko iso homma vaihtaa pakosarjat? mahtuko koneen välistä hyvin pois ja uudet tilalle.. ois itelläkin pakosarjan vaihtoa tulossa!
kyl on pakko olla monttu tossa hommassa, ei pysty yläkautta niitä vaihtaaE70 M-Sport AlpinWeiß 3
Ex.
F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
E90 320d -05 Schwartz 2
E36 328i touring -97 Diamantschwartz
E36 352i -91 Diamantschwartz
Comment
-
-
Originally posted by MeisseliNiin, mutta miksi ihmeessä ei korjaisi?E70 M-Sport AlpinWeiß 3
Ex.
F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
E90 320d -05 Schwartz 2
E36 328i touring -97 Diamantschwartz
E36 352i -91 Diamantschwartz
Comment
-
-
Itseasiassa virtaus ei kasva ennen kuin päästään yläkierroksille, syystä että isommassa putkessa virtausnopeus on pienempi. Tai siis, virtausvastus on toki pienempi, mutta virtausnopeuden laskiessa putki ei enää "jaksa" imeä pakokaasuja sylinteristä. Yläkierroksilla tilanne korjaantuu taas.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Juspakaiken järjen mukaan kovemmassa lämpötilassa voi öljykin "palaa" pois..
Jos sinulla kuluu öljyä, se ei liity mitenkään pakosarjaasi. Ja pakoventtiileissä ei ole edes tapana olla ohjurinkumeja. Pakopuolella kun on aina ylipaine, se huohottaa venttiilikoppaan päin eikä pakosarjaan. Vaikka laittaisit kuinka suuren putken, tilanne ei muutu.---
Comment
-
-
Originally posted by -TapiMistä? Öljypohjasta? öljykannusta tallin nurkassa? Mikä öljy palaa paremmin pois kun palotapahtuma on kuumempi? Mitä öljyä palotapahtumassa olisi ja miksi?
Jos sinulla kuluu öljyä, se ei liity mitenkään pakosarjaasi. Ja pakoventtiileissä ei ole edes tapana olla ohjurinkumeja. Pakopuolella kun on aina ylipaine, se huohottaa venttiilikoppaan päin eikä pakosarjaan. Vaikka laittaisit kuinka suuren putken, tilanne ei muutu.
mihin ne 12 muuta ohjurinkumia sit tulee jos siihen remonttiin vaaditaan 24 niitä ja pakopuolella ei oo??E70 M-Sport AlpinWeiß 3
Ex.
F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
E90 320d -05 Schwartz 2
E36 328i touring -97 Diamantschwartz
E36 352i -91 Diamantschwartz
Comment
-
-
Originally posted by Dr_inkTyöntääkö se sinistä savua moottorijarrutuksissa?
toisaalta meneekö niistä sit se litra/2000km sitä en osaa arvioida.E70 M-Sport AlpinWeiß 3
Ex.
F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
E90 320d -05 Schwartz 2
E36 328i touring -97 Diamantschwartz
E36 352i -91 Diamantschwartz
Comment
-
-
Originally posted by JuspaJos koko sylinteri on kuumempi ja mäntä myös, niin kai se männän ja sylinterin välissä oleva öljy voi sillon palaa pois yhtälailla kun mäntäkin voi sulaa. Luulen et ennen männän sulamista palaa se öljykin sieltä välistä pois.
mihin ne 12 muuta ohjurinkumia sit tulee jos siihen remonttiin vaaditaan 24 niitä ja pakopuolella ei oo??
Jos 24-bemarin kannessa on sekä imu- että pakoventtiileissä ohjurinkumit, pakoventtiileissä ne ovat vain "tunnelman vuoksi"---
Comment
-
-
Originally posted by -TapiJos 24-bemarin kannessa on sekä imu- että pakoventtiileissä ohjurinkumit, pakoventtiileissä ne ovat vain "tunnelman vuoksi"
Pakopuolella aina ylipaine!
http://webhome.idirect.com/~trini/car/muffler.html
tosta nyt pääsee alkuun...
Comment
-
-
Originally posted by TzeimiMinkä autonvalmistajan autonmoottoreista tämä jonnenjoutava tunnelmointi on jätetty pois?
Pakopuolella aina ylipaine!
http://webhome.idirect.com/~trini/car/muffler.html
tosta nyt pääsee alkuun...
Jos moottorijarrutuksessa näkyisi sinistä savua, olisi todennäköisin korjauskohde imuventtiilien ohjurit/ohjurinkumit. Sillä puolella alipaine ei keskeydy suuripaineiseen pakopulssiin. Myös öljyn imu ohi väljien männänrenkaiden on moottorijarrutuksessa suurimmillaan, koska puristushetken paine on pieni.
Pakosarjan vaihto erillisputkitettuun (valurautasarjasta peltisarjaan) ei vaikuta pakopulssien taajuuteen, eikä niiden voimakkuuteen. Se vaikuttaa vasta pidemmällä putkistossa nostamalla virtausnopeutta pulssien auttaessa toisiaan. Jos tämä toimii täydellisesti, on pakoventtiilin kohdalla hieman suurempi virtausnopeus, joka teoriassa voi suurentaa alipainetta pulssien välillä. Tätä varmaan Tzeimi, ajoit takaa? Todennäköisyys pulssien välisen alipaineen kasvusta öljyä imeväksi tuntuu aika epäilyttävältä, koska pulssien välinen aika ei muutu miksikään. Jotta öljy saataisiin ohjurin läpi, tarvittaisiin aikaa, ei lisä-alipainetta.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Tämänhetkisestä kalustostani yhdessä viidestä ajoneuvosta on pakoventtiileissä kumit (Kawasaki ZX-10). Ohjuri on melko pitkä ja kumien hyöty on vain nimellinen. Kumi periaatteessa estää pakokaasun pääsyä venttiilikoppaan.---
Comment
-
-
Hyvä linkki. Pakopulssien välinen alipaine ei ole edes mitattavissa sen lyhyen vaikutuksen vuoksi. Sellainen teoriassa on olemassa mutta jotta se ehtisi imemään öljyä ohjurin läpi vaikutusaikanaan ennen uutta painepulssia, tarvittaisiin suuren alipaineen lisäksi hyvin hidas sykli (joka taas poistaisi alipaineen). Sykli kun on noin 100 Hz @ 6000 rpm. Usein moottorit rakennetaan jättämällä pakoventtiileistä ohjurinkumit kokonaan pois ellei kyseessä ole erityisen lyhyillä/väljillä ohjureilla varustettu kansi. Tämä ei ole kustannuskysymys vaan ongelma tulee pakoventtiilin varren sekä ohjurin lämpötilasta, joka lähentelee pakokaasun lämpöä. Jos ohjurinkumit ovat olemassa myös pakopuolella, kertoo se jonkin verran ohjurin pituudestakin, eli lämpöä ei enää siirry kumin alueelle tehokkaasti (tämä kertoo samalla pitkästä ohjurista, joka itsessään tiivistää/hidastaa öljyn kulkua). Jokainen pakopulssi vie hieman pakokaasua ohjurin läpi ja seuraava pulssinväli vetää sen takaisin. Tämä voisi teoriassa väljällä ohjurilla viedä takaisinvedossa öljyä mukanaan mutta siinä tapauksessa pakopulssi veisi kannen öljytilaan vielä suuremman määrän pakokaasua ennen sitä.
Jos moottorijarrutuksessa näkyisi sinistä savua, olisi todennäköisin korjauskohde imuventtiilien ohjurit/ohjurinkumit. Sillä puolella alipaine ei keskeydy suuripaineiseen pakopulssiin. Myös öljyn imu ohi väljien männänrenkaiden on moottorijarrutuksessa suurimmillaan, koska puristushetken paine on pieni.
Pakosarjan vaihto erillisputkitettuun (valurautasarjasta peltisarjaan) ei vaikuta pakopulssien taajuuteen, eikä niiden voimakkuuteen. Se vaikuttaa vasta pidemmällä putkistossa nostamalla virtausnopeutta pulssien auttaessa toisiaan. Jos tämä toimii täydellisesti, on pakoventtiilin kohdalla hieman suurempi virtausnopeus, joka teoriassa voi suurentaa alipainetta pulssien välillä. Tätä varmaan Tzeimi, ajoit takaa? Todennäköisyys pulssien välisen alipaineen kasvusta öljyä imeväksi tuntuu aika epäilyttävältä, koska pulssien välinen aika ei muutu miksikään. Jotta öljy saataisiin ohjurin läpi, tarvittaisiin aikaa, ei lisä-alipainetta.
Mielestäni pulsien (alipaine kohtien) välisellä ajalla ei ole merkitystä vaan alipaine imee öljyä nykäyksittäin pakokanavaa kohti.
Kumi periaatteessa estää pakokaasun pääsyä venttiilikoppaan.
Alkaa mennä akateemiseksi, mutta ei kai ketään pahasti häiritse? Alkuperäiseen ongelmaan palatakseni... jos auto ei pösyttele sinistä missään tilanteessa, ei ongelma voi olla ohjuri/männänrengas-puolella?!
Vaihtaako Juspa nyt sitten valusarjan takaisin ja katsoo palautuuko öljynkulutus takaisin aiemmalle tasolle? Moottori/vaihteisto on kuiva - ei lätäköitä auton alla?
Comment
-
-
itelläni on semmonen ihan virallinen peltisarja, eikä tuo kiikutin vie kovassa kengityksessä kun 1,5L / 5000km.. eikä sillä peltisatsilla mun mielestä pitäisi olla yhteyttä öljyn kulutukseen, paitsi ehkä hengellisesti..B10 V8 # 108
saab r560 8X4
Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.
Comment
-
Comment