Tosta mäntä jutusta on niin monta mielipidettä kun on tekijöitäkin.Itel 2002 porattu 90.5 ja kuplan männät ja aikasemmin ahdettu 1.2 bar ja nyt tarkotus kasvattaa ahtoja reilusti.Ei ne sula eikä ne omatkaan männät hajoo jos se ei pääse laihaille.Tiedän yhen 8 renun jolla kiihdytellään tosissaan ja kone 1.6 talbotin 15e kpl hintasil männil ja otettu voimaa yli 500 heppaa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
m10 viritys (turbo)
Collapse
X
-
elikkä näist asioista on niin monta mielipidettä kun on tekijääkin. ja tohon tehotavoitteeseen on paha sanoo. olis kiva kuulla et mitä muut on saanut samanlaisella kokoonpanolla ni tietäis osviittaa. onpahan tää vaan tollanen harrastusjuttu et en oo tekemässä mitää nitrodragsteria. yli 200hp pitäis saaha. niinku varmaan edellä olen jo sanonutkin. mut mikäs siinä jos saa vaik 500hp samalla vaivalla. et niin pali otetaan tolla kokoonpanolla ku se vaan kestää.
Comment
-
-
Originally posted by MuumiKuten aikaisemmin sanoin, kyllähän ne kestää kunhan kaikki muut osa-alueet ovat kunnossa.Mutta miksi ne tapit taipuu?
Comment
-
-
Up..
Tässä tullut näitä ajatuksia tuon m10b18-kaasari koneen osalta ja yksi vaihtoehto olisi turbottaa kaasarin kanssa vai onko turbosta sama hyöty kun esim. tupla-kaasareista tuollaisessa vakio motissa? Tarkoitus hakea maltillista viritystä ja en oikein näistä tiedä mitään, siksi koitan tässä näistä kysellä ja hakea vaihtoehtoja.Eli, pitääkö kaasari olla jokin paineistettu malli? Polttoainepumppu pitäisi vaihtaa tehokkaampaan ja jokin kunnon paineensäädin? Tarviiko vaihtaa kanteen osia/männät uusiin? Kertokaa suurinpiirtein mitä tarvii koko hommaan?
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostUp..
yksi vaihtoehto olisi turbottaa kaasarin kanssa
Sitten tarvitaan ruiskukoneen bensapumppu ja kaasuttimille turbokäyttöön tehty paineensäädin. Kaasuttimille tarkoitetut pumput ei jaksa tehdä tarvittavaa bensanpainetta joka on ahtopaine+kaasuttimen vaatima normaali bensanpaine (yleensä 0,2-0,3 bar). Tai on olemassa mekaanisia kaasutinmallin bensapumppuja joissa ahtopaine "summataan" perusbensanpaineeseen mutta en ole varma löytyykö bemariin tällaista. Itse sellaisen tekeminen on erittäin vaikeaa.
Ruiskumallin paineensäädin ei yleensä käy koska sitä ei saa säädettyä tarpeeksi pienelle peruspaineelle ja tämä aiheuttaa kaasuttimen tulvimisen.
Sitten virranjakajaan täytyy tehdä muutoksia jos haluaa saada moottorin toimimaan nakuttamatta. Alipainesäätäjä täytyy vaihtaa kahteen suuntaan liikkuvaksi ali/ylipainesäätimeksi että ennakko pienenee ahtopaineella. Mahdollisesti jakajan jousia ja painoja joutuu muuttamaan että ennakkokäyrä soveltuu paremmin ahtokäyttöön. Tässä voisi olla mahdollista etsiä turbomallin M10 jakaja (=2002 turbo?) tai sen ennakkokäyrä ja muokata vakiojakajasta vastaavalla varustettu.
Tai sitten laittaa ohjelmoitavan sytytyksen mutta siihen laittaa jo samalla vaivalla ruiskunkin joten kannattaa tarkaan miettiä lähteekö tekemään alunperinkään kaasutinturboa.
Pienillä ahtopaineilla kone kyllä kestää sellaisenaan kunhan se ei pääse nakuttamaan. Nakutus tappaa sen koneen ja kaasuttimien kanssa säätäminen on sitten tarkkuutta vaativa prosessi. Laajakaistalambda on hyvä varuste aina kun turbokonetta ollaan tekemässä.
Siinäpä joitakin mietteitä kun yhden kaasariturbokoneen olen kasannut ja hajottanutkin
Ps. Luonnollisesti välijäähdytin on hyvä olla olipahan kaasuttimet tai ruisku turbon kaverina.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostKaasuttimen pitää tosiaan olla ns. paineistettu malli. Weberin 32/32 DAT on ehkä tunnetuin mutta muistaakseni kaikki vaakamallin DCOE:t on "paineistettuja". Dellortolla oli erikseen merkitty onko kaasari turbomalli. Strömbergin muuttuvakurkkuisista on helppo tehdä paineistettu malli ja niitä löytyy myös valmiina. Tosin väljä muuttuvakurkkuinen ei ole hyvä lähtökohta ahtokäyttöön.
Sitten tarvitaan ruiskukoneen bensapumppu ja kaasuttimille turbokäyttöön tehty paineensäädin. Kaasuttimille tarkoitetut pumput ei jaksa tehdä tarvittavaa bensanpainetta joka on ahtopaine+kaasuttimen vaatima normaali bensanpaine (yleensä 0,2-0,3 bar). Tai on olemassa mekaanisia kaasutinmallin bensapumppuja joissa ahtopaine "summataan" perusbensanpaineeseen mutta en ole varma löytyykö bemariin tällaista. Itse sellaisen tekeminen on erittäin vaikeaa.
Ruiskumallin paineensäädin ei yleensä käy koska sitä ei saa säädettyä tarpeeksi pienelle peruspaineelle ja tämä aiheuttaa kaasuttimen tulvimisen.
Sitten virranjakajaan täytyy tehdä muutoksia jos haluaa saada moottorin toimimaan nakuttamatta. Alipainesäätäjä täytyy vaihtaa kahteen suuntaan liikkuvaksi ali/ylipainesäätimeksi että ennakko pienenee ahtopaineella. Mahdollisesti jakajan jousia ja painoja joutuu muuttamaan että ennakkokäyrä soveltuu paremmin ahtokäyttöön. Tässä voisi olla mahdollista etsiä turbomallin M10 jakaja (=2002 turbo?) tai sen ennakkokäyrä ja muokata vakiojakajasta vastaavalla varustettu.
Tai sitten laittaa ohjelmoitavan sytytyksen mutta siihen laittaa jo samalla vaivalla ruiskunkin joten kannattaa tarkaan miettiä lähteekö tekemään alunperinkään kaasutinturboa.
Pienillä ahtopaineilla kone kyllä kestää sellaisenaan kunhan se ei pääse nakuttamaan. Nakutus tappaa sen koneen ja kaasuttimien kanssa säätäminen on sitten tarkkuutta vaativa prosessi. Laajakaistalambda on hyvä varuste aina kun turbokonetta ollaan tekemässä.
Siinäpä joitakin mietteitä kun yhden kaasariturbokoneen olen kasannut ja hajottanutkin
Ps. Luonnollisesti välijäähdytin on hyvä olla olipahan kaasuttimet tai ruisku turbon kaverina.
Joo, eli jos nyt hankkii ruiskun, niin pitääkö kansi vaihtaa ruisku malliseen? Minkälainen turbo olisi hyvä tai minkä kokoinen olisi sopiva?
Kuinka paljon tollasesta koneesta saisi tehoja irti siinä määrin, että kestää normaalia ajoa(ei tarvi radalla revitellä)? Tarkoitan, että ei sisuskalut kovin sulaisi?Löytyiskö jostain kuvia kaasarin kanssa turbotetuista e30:stä?
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostKiitos kattavasta ohjeistuksesta.
Joo, eli jos nyt hankkii ruiskun, niin pitääkö kansi vaihtaa ruisku malliseen? Minkälainen turbo olisi hyvä tai minkä kokoinen olisi sopiva?
Kuinka paljon tollasesta koneesta saisi tehoja irti siinä määrin, että kestää normaalia ajoa(ei tarvi radalla revitellä)? Tarkoitan, että ei sisuskalut kovin sulaisi?Löytyiskö jostain kuvia kaasarin kanssa turbotetuista e30:stä?
Ei se täysin välttämätöntä ole hankkia ruiskun kantta mutta M10:pin ruiskuimusarjan sovitus kaasarikanteen on aika tarkkaa. Joissakin kohti menee tiivistepinta aika ohueksi. Foorumilla kuitenkin on projekti jossa näin on tehty ja ainakaan kertomuksessa ei mainittu että olisi vuotanut. Toinen vaihtoehto on laittaa suuttimenpaikat kaasari-imusarjaan tai tehdä kokonaan se imusarja. Yksi budjettivaihtoehto olisi laittaa yksi tai kaksi isoa suutinta sopivaan kaasuläppäkoteloon jonka liittää kaasarin paikalle siihen imusarjaan. Ikäänkuin yksipisteruiskuna. Toimii se ihan yhtä hyvin kuin se DAT-weeberi.
Turbon on oltava käyttöalueeseen sopiva. Tarkoittaa että on turha laittaa mörkö-holsettia jos ajo pääsääntöisesti on kadulla ja ns. normaaliliikenteessä tapahtuvaa. Garretin T25 ja TO3 kokoluokkaa kannattaa katsella. Tai Mitsun TD04-sarjalaisia joita löytyy Suomesta aika paljon irrotettuna turbo-Saabeista ja -Volvoista. Riittävät sinne parinsadan hevosen luokkaan.
Ja tehoja noista on vakiosisuksilla otettu siinä parin-kolmensadan väliin mitä olen kotimaan ja ulkomaan foorumeja seurannu. Luonnollisesti suuremmat tehot tarkoittaa lyhyempää elinikää koneelle mutta tuskin näillä enää satojatuhansia kilometrejä muutenkaan rullataan.
tuossa yksi näkemys tuplilla+turbolla:
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
-
Minkäslaisilla ennakoilla uskaltaa ajaa? Lumenition sytkäkamat löytyy konehuoneesta. Eli mikäli nyt oiken boksin sielunelämää ymmärsin niin tuossa täysin kiinteät ennakot? Eli lampulla laitetaan kohilleen vaan kohilleen?
Paljonko pitäis laittaa et uskaltaa kaasareita ruveta säätämään?E30 M52b28 M122h Amme
E28 x monta
E23 728i Ministeri
E10 1600-2 Garret
VW LT50 Huoltoajoneuvo
HD lapio jätskikruiseri
Comment
-
-
Kohteena M10B18 Ruiskumoottori
Kysymyksenä sama kuin Jomalla, eli minkälaisen ratkaisun teen sytkäennakon kanssa? Kiinteenä? Proboostin lisärikastimella erillisillä suuttimilla.Nissan 300zx N52? Turbo
BMW E61 525d 6gang missile
BMW E39 527i turbo 666whp
BMW E46 316ia mammankulkine
BMW E66 745ial
BMW E92 320i
BMW E46 300 raato
Comment
-
-
Originally posted by stalinthecat View PostKohteena M10B18 Ruiskumoottori
Kysymyksenä sama kuin Jomalla, eli minkälaisen ratkaisun teen sytkäennakon kanssa? Kiinteenä? Proboostin lisärikastimella erillisillä suuttimilla.1502 turbo -77
316 m10 2.0 NA -88
316i original -90
525i touring -03
Comment
-
-
Originally posted by aisi316 View PostItselle laitoin m10b20 ahdettuun tune123 ohjelmoitavan jakajan , voi olla että halvemmalla saa rakennettua vaikka megasta mutta mielenkiinnosta kokeilin, oldschool miehiä kun olenE30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by GOOFY View PostOnko toi 123 vastapäivään pyörivä? Linkki?Last edited by aisi316; 08-07-2015, 19:36.1502 turbo -77
316 m10 2.0 NA -88
316i original -90
525i touring -03
Comment
-
Comment