Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B20 ihmeellinen käyntiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arssi
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 9
    • Raahe

    M50B20 ihmeellinen käyntiongelma

    Juu, eli kyseessä on e34 ia vm. '90 m50b20 moottorilla. Ongelmana on moottorin käynti, jonka vikaa en ole vielä saanut paikallistettua.

    Moottori lähtee käyntiin kuin "palmun alta" tilanteessa kuin tilanteessa, mutta usein kylmänä tai jonkin aikaa sammutettuna käyntiinlähdössä ilmenee vajailla sylintereillä käyntiä joka korjaantuu muutamalla kaasunpainalluksella. Usein myös pitkään valoissa tyhjäkäynnillä laatikon d vaihteella ollessa kierroksien laskiessa jossain vaiheessa käynti alkaa röpöttämään, ja kaikki pytyt ei ole koko ajan mukana. Samalla kuulostaa kuin pakoputkesta tulisi pientä putputusta jota ei normaalisti kuulu (jonkinlaista "vaimeaa paukkumista").

    Normaalissa sievässä ajossa moottori käyttäytyy hienosti: Kulutus ei seilaa, moottorijarrulla kulutus tipahtaa nollaan, ja kiihtyvyys ja ajo on tasaista. Ongelmia tulee vasta kun alle 3000 rpm:n polkastaan pedaalia ripeämpää kiihdytystä tavoitellen. Moottori paukuttaa imusarjaan päin pikaisista "full load" polkasuista ja poksuttelu jatkuu aina tuonne 3000 paikkeille. Sen yli mennessä paukkuminen loppuu, mutta vedossa on huomattavissa silloin tällöin pientä epätasaisuutta.

    Kulutus matka-ajossa D-vaihteella on normaalia n. 8 litraa sataselle. Vain kylmällä moottorilla vie matkassa n. 10l tai hieman yli. Mitä olen tämän foorumin lambda ongelmia tutkinut, en ole vielään uskaltanut kallista lambdaa liittimineen mennä tämän vuoksi ostamaan.

    No joo, Autolla on jo n. 300tkm ajettu ja siinä on ollu hieman lämpöongelmia ilmeisesti johtuen hieman vuotavista linjoista sekä vuotavasta paisuntasäiliön tiivisteestä (ilmoja silloin tällöin), mutta mittasin puristusmittarilla sylintereiden paineet jotka olivat mielestäni OK ( tosin mittari hieman valehteli, 17Bar! ), heittoa sylintereiden välillä oli vain noin 0,3 Bar!. Tulppia, jotka olin joitakin viikkoja sitten vaihtanut, katsellessani kaikki olivat kärjiltään samanvärisiä: luonnonvalkoisia, korkeintaan hieman tosi vaalean ruskeita. Eli laihalla käy! Vai kuinka?

    Ajattelin että jos jollakulla olisi samantapaisesta ongelmasta kokemusta, ja tarkempaa tietoa vian paikallistamiseen, koska kalliista autosta ei ole enään kysymys niin turhaa kiikuttaa autoa 100 kilsan päähän "voi ei me pysty näin vanahoille mittään" -hoitoon.

    Olen täällä lukenut mitä ihmeellisimmistä viosta tähän liittyen, ja joitakin tärkeitä onkin jo tämän keskustelualueen vuoksi karsiutunut pois, elikkä KIITOKSIA KAIKILLE JOTKA LAITATTE VIESTIÄ ONGELMISTANNE TÄNNE, NIISTÄ ON SUURI APU KANSSABEMARISTEILLENNE! Tosin vieläkin useammat viestit ongelmia koskien voisivat sisältää myös korjaustiedon.

    Hauskaa Vappua kaikille ja etenkin BMW:n omistajille!

    Niin ja koneeseen on vaihdettu nämä ngk:n bkr6ek tulpat, yksi haljennut puola (kaikki puolat näytti askettäin kun miitain n. 1,3 Ohm vanhalla yleismittarillani) ja kampiakselin asennontunnistin.
    Last edited by Arssi; 01-05-2006, 00:08.
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #2
    Eipä nyt äkkiseltään tullut muuta mieleen kuin että ilmamäärä mittarissa olisi vikaa. Onko tuota ruuvvailtu ns. virityksen toivossa?
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • Arssi
      Newbiemmer
      • Apr 2006
      • 9
      • Raahe

      #3
      Mittaria ei ole ruuvattu/aukaistukaan. Aloin miettimään noita jäähyttimen ilmavaivoja, mahtaakohan pahvi siltikin vuotaa kun taas sai ilmata. Kun tosiaan sylintereiden välillä ei kuitenkaan ole merkittäviä eroja puristuksissa ja tulpatki on kaikki samanvärisiä. Mistä kaikkialta toi jäähytysjärjestelmä voi ilmoja vetää kun siellähän pitäis olla paine kokoajan?

      Massamittarin piuhat oon käyttäny käynnissä irti. Koneen tyhjäkäynti heiluu hetken mutta poksumiseen se ei vaikuta.

      Comment

      • Arssi
        Newbiemmer
        • Apr 2006
        • 9
        • Raahe

        #4
        Jees, nyt on vika korjattu. Paukkumiset loppu kun vaihtoin puolat, tulpat, nokka-akselin asentotunnistimen ja lambdan. Vian ilmeisin aiheuttaja oli puolat jotka olivat tarkkaan katottaessa täynnä hiushalkeamia.

        Vielä ku keksis mistä se ilmoja vetää nesteisiin.

        Comment

        • kivari83
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 253
          • Kouvola / Lahti

          #5
          Jaahas löytyhän täältä yks threadi jossa oli oli samanlaista ongelmaa kun meikällä välillä tossa koneen käynnissä... Elikkäs meikällä tekee välistä semmosta että kun auto on vähän aikaa seisonu parkissa sammutettuna, ni siitä kun vielä koneen ollessa lämpösenä se käynnistyessään käy vajaalla sylinterimäärällä... ja sit kun tosiaan vähän polkee kaasua ni herää taas käymää ihan kunnolla. mut kylmällä koneella ei oo tätä ilmenny, vain ainoastaan silloin ku menee käynnistämää lämpösenä ton koneen.. ja ei silloinkaa välttämättä aina tee tätä.
          Auto on E34 m50b20 koneella vm. -90. Onkos se nyt sitte puolissa vika?

          Muuten tosiaan auto käyttäytyy hienosti ja vetää silloin ku tarvii yms..
          Ja mites tollasta vois testata?
          -Antti-

          -Ex E34 520i 24v- -chipattu-
          -Ex E30 318i-

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Ei kai bensanpaineen varaaja/tasaaja oireile (?). Oletko tsekannut, ettei sytytystulppien koloissa ole öljyä?

            Comment

            • kivari83
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 253
              • Kouvola / Lahti

              #7
              Originally posted by Lanttu
              Ei kai bensanpaineen varaaja/tasaaja oireile (?). Oletko tsekannut, ettei sytytystulppien koloissa ole öljyä?
              Mikähän tuo bensapaineen varaaja oikein sitte on ja missä... Bensapumppu on uusittu tossa alkuvuodesta.. Ja en oo katellu niitä tulppien koloja-> täytyy varsin huomenna katella. Elikkä jos siellä on öljyä, niin mistäs se sinne sitte tulee(tiivisteet?/venttiilikumit mäsänä?) ja kuinkas hintava rojekti tästä voikaan tulla..
              -Antti-

              -Ex E34 520i 24v- -chipattu-
              -Ex E30 318i-

              Comment

              • Lanttu
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 1643

                #8
                Jos tulppien syvennyksessä/-sissä on öljyä, se on mielestäni aina peräisin venttiilikopan tiivisteestä. Tiivistesarja on esimerkiksi KL:ssä noin 35 euroa muistaakseni.

                Comment

                • kivari83
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 253
                  • Kouvola / Lahti

                  #9
                  Originally posted by Lanttu
                  Jos tulppien syvennyksessä/-sissä on öljyä, se on mielestäni aina peräisin venttiilikopan tiivisteestä. Tiivistesarja on esimerkiksi KL:ssä noin 35 euroa muistaakseni.
                  No sepä ei pahan hintanen setti sitte oo.. mutta mutta, minkäslainen homma niitä on ruveta vaihtamaa.? Eipä oo ikinä tarvinnu tollasia tehä.
                  -Antti-

                  -Ex E34 520i 24v- -chipattu-
                  -Ex E30 318i-

                  Comment

                  • Kouris
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 685

                    #10
                    Ehkä tunnin homma ku ei pidä kiirettä. Muovi koneen päältä pois, johdot irti puolista ja puolat pois. Sit ei muuta ku kopan mutterit auki ja koppa pois. Uudet tiivisteet ja käänteisessä järjestyksessä kasaus.

                    Comment

                    • kivari83
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 253
                      • Kouvola / Lahti

                      #11
                      Originally posted by Kouris
                      Ehkä tunnin homma ku ei pidä kiirettä. Muovi koneen päältä pois, johdot irti puolista ja puolat pois. Sit ei muuta ku kopan mutterit auki ja koppa pois. Uudet tiivisteet ja käänteisessä järjestyksessä kasaus.
                      No jumaliste... Meikä luuli että se on viikon homma ja vehkeet korjaamolle jajaja.. Mut hitto, kiitoksia näistä ohjeista! Täytyy ens viikol käyä kooälläs.
                      -Antti-

                      -Ex E34 520i 24v- -chipattu-
                      -Ex E30 318i-

                      Comment

                      • kivari83
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 253
                        • Kouvola / Lahti

                        #12
                        Joo-o.. tänään kerkesin kattelemaa niitä tulppia että kuinka rankasti ne killuu öljyssä ja tulokset ovat: 1,2,3,4 pytyt ok, 5 pytyn tulpan juuressa yks tippa öljyä ja 6 pytyn tulppa oli puoliks öljyn peitossa! Elikkä oisko tässä nyt juuri sitä vikaa mitä ikäänkuin haettiin?
                        -Antti-

                        -Ex E34 520i 24v- -chipattu-
                        -Ex E30 318i-

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #13
                          No sanoisin että se öljy on menny sinne tulpanreikiin jo talvella, pakkasella jäätyneen huohotinletkun vuoksi, näin ainakin mulle kävi Vaihdoin tiivisteet, kuivasin puolat ja nyppäsin huohotinletkun siitä öljyn mittatikunholkista irti lopputalveksi, ei ongelmia
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎