Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auto käy laihalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsl Bimmer
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 358

    Auto käy laihalla

    Auto käy laihalla, liitteenä kuvia live datasta.

    Ilmamassamittari antaa jännitteeksi maksimissaan 3,7V (5900 rpm).

    Useinmiten katalysaattorin jälkeinen lambda näyttää selkeästi alempia lukemia kuin ennen kattia oleva.

    Auton mittaristossa ei pala mikään merkkivalo. Mutta vikakoodi "171 fuel supply system" tulee aina uudestaan DME:hen vaikka sen välillä nollaisi. Auto on E46 1.9 M43-moottorilla. Periaatteessa auto toimii kaiketi normaalisti. Ehkä vähän laiska kiihtymään, mutta kun antaa kierroksia niin kyllä se lähtee. Kyseinen vikakoodi viittaa siihen, että auto käy laihalla, mutta mistä se voisi johtua?
    Attached Files
    Last edited by dsl Bimmer; 07-05-2006, 22:17.
  • dsl Bimmer
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 358

    #2
    Voisko olla ilmamäärämittari?

    Comment

    • Retze
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 422
      • Keski-Suomi

      #3
      Reply

      Ilmamassamittarin jännitesignaalin pitäisi käydä yli 4 voltin ryntäytystilanteessa eli omasi jää hiukka alle siitä. Sen vaihto voi olla aiheellista jos useemman kokeilun jälkeen ei nouse yli 4 voltin.
      Kokeilepas kuitenkin ensin seuraavaa.
      Kyseisessä moottorityypissä on ollut huohotuksessa ongelmaa joka aiheuttaa erilaisia vikoja, tosin yleensä sytyttää vikavalon sillon mutta kokeileppas piruuttas avata öljykorkkia kun auto on joutokäynnillä. Lähteekö helposti irti ?
      nyk. jalkapelillä
      ex BMW 320i

      Comment

      • dsl Bimmer
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 358

        #4
        Originally posted by Retze
        Kyseisessä moottorityypissä on ollut huohotuksessa ongelmaa joka aiheuttaa erilaisia vikoja, tosin yleensä sytyttää vikavalon sillon mutta kokeileppas piruuttas avata öljykorkkia kun auto on joutokäynnillä. Lähteekö helposti irti ?
        Kävin heti kokeilemassa ja lähti helposti irti. Korkin ollessa irti tuli reijästä vähän ilmaa. Alipainetta siellä ei ollut vaan pikemminkin vähän ylipainetta. Pitäisikö siellä olla alipainetta?
        Last edited by dsl Bimmer; 08-05-2006, 21:50.

        Comment

        • Retze
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 422
          • Keski-Suomi

          #5
          vs

          Ei vaan nimenomaan huohotusjärjestelmässä on vikaa jos venttiilikoneistossa on alipainetta. Eli kokeilemasi perusteella huohotuksessa ei ole vikaa.

          Tosissaan ilmamassamittarin signaaliarvo pitäisi olla karvan verran yli 4 volttia joten viisainta olisi kokeilla uudella mittarilla päästöarvoja. Eli jos ei tutulla satu olemaan uutta vastaavaa mittaria niin käänny lähimmän merkkikorjaamon puoleen , kerro huolesi ja pyydä kokeilemaan uudella mittarilla. M43 moottoreihin on uusittu reppukaupalla ilmamassamittareita joten voisi olettaa merkkikorjaamolla olevan niitä hyllyssä.
          nyk. jalkapelillä
          ex BMW 320i

          Comment

          • dsl Bimmer
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2005
            • 358

            #6
            Adaption mixture additive -arvo on alapuolella normaalin -0,77 mg/Hub ja
            Adaption mixture multiple active -arvo vastaavasti reilusti koholla 1.2mg/Hug.

            Eli moottorin ohjaus on vähentänyt tyhjäkännillä polttoaineen syöttöä -0,77 mg/Hub. Toisaalta bensan syöttökerrointa on kasvatettu 1.0:sta 1.2mg/Hug:iin, joka vaikuttaa koko kierrosalueeseen.

            Mitä tästä voi päätellä?

            Comment

            • E65
              Bimmer Rookie
              • Jan 2003
              • 130

              #7
              Laita vaan se ilmamassamittari niin autosi tulee kuntoon.

              Comment

              • pekkapu
                Newbiemmer
                • Apr 2005
                • 21

                #8
                Originally posted by Retze
                Ilmamassamittarin jännitesignaalin pitäisi käydä yli 4 voltin ryntäytystilanteessa eli omasi jää hiukka alle siitä. Sen vaihto voi olla aiheellista jos useemman kokeilun jälkeen ei nouse yli 4 voltin.
                Kokeilepas kuitenkin ensin seuraavaa.
                Kyseisessä moottorityypissä on ollut huohotuksessa ongelmaa joka aiheuttaa erilaisia vikoja, tosin yleensä sytyttää vikavalon sillon mutta kokeileppas piruuttas avata öljykorkkia kun auto on joutokäynnillä. Lähteekö helposti irti ?
                Minulla ollu bemussa (316i, -00) samoja oireita. Moottorin merkkivalo palanut. Kävin kerran luetuttamassa vikakoodit ja vika oli laiha seos. Kokeilin tuota öljykorkin avausta...eipä lähtenyt helposti, alipainetta tuntui olevan. Osaatko sanoa mikä on vikana?

                Mittasin myös ilmamassamittarin, max arvo oli n 3,5 V luokkaa...eli se ainakin näyttäs olevan rikki. Voiko tämä ilmamassamittari aiheuttaa tuon alipaineen? Ilmeisesti ei...

                Oisko vihjeitä, mistä kannattaa lähtä ongelmaa purkamaan???

                Comment

                • Retze
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 422
                  • Keski-Suomi

                  #9
                  vs.

                  Eli massamittari ei aiheuta sitä alipaine-ongelmaa mutta silti volttimäärät viittaisi jo parhaat päivänsä nähneeseen mittariin,joka olisi ehkä aihetta uusia.
                  Mutta alipaineen venttiilikoneistoon aiheuttaa rikkoutunut venttiili imusarjan takana. Venttiili löytyy kun seuraat venttiilikoneiston takapäästä kuljettajan puolelle lähtevää peukalon paksuista huohotusletkua joka siis menee siihen venttiiliin. Kyseinen ylhäältäpäin katsottuna pyöreän muotoinen venttiili on kiinni imusarjassa alaaltapäin kahdella 5 millin kuusiokolokantaisella ruuvilla. Monesti myös venttiilin rikkouduttua aiemmin mainittu huohotusletku pehmenee ja rikkoutuu eli kannattaa tarkistaa myös se.
                  Tässä kuvat kyseisistä osista : http://www.realoem.com/bmw/showparts...14&hg=11&fg=15

                  Eli venttiili on numero 1 ja letku numero 3 (huohotusletku on se ylempi johon on "teipattu" myös yksi vesiletku kiinni. "Teippauksen" voi varovasti leikata vaikka puukolla auki jotta saat letkut erilleen.

                  Kerro jos tästä ei ollut apua
                  nyk. jalkapelillä
                  ex BMW 320i

                  Comment

                  • pekkapu
                    Newbiemmer
                    • Apr 2005
                    • 21

                    #10
                    Originally posted by Retze
                    Eli massamittari ei aiheuta sitä alipaine-ongelmaa mutta silti volttimäärät viittaisi jo parhaat päivänsä nähneeseen mittariin,joka olisi ehkä aihetta uusia.
                    Mutta alipaineen venttiilikoneistoon aiheuttaa rikkoutunut venttiili imusarjan takana. Venttiili löytyy kun seuraat venttiilikoneiston takapäästä kuljettajan puolelle lähtevää peukalon paksuista huohotusletkua joka siis menee siihen venttiiliin. Kyseinen ylhäältäpäin katsottuna pyöreän muotoinen venttiili on kiinni imusarjassa alaaltapäin kahdella 5 millin kuusiokolokantaisella ruuvilla. Monesti myös venttiilin rikkouduttua aiemmin mainittu huohotusletku pehmenee ja rikkoutuu eli kannattaa tarkistaa myös se.
                    Tässä kuvat kyseisistä osista : http://www.realoem.com/bmw/showparts...14&hg=11&fg=15

                    Eli venttiili on numero 1 ja letku numero 3 (huohotusletku on se ylempi johon on "teipattu" myös yksi vesiletku kiinni. "Teippauksen" voi varovasti leikata vaikka puukolla auki jotta saat letkut erilleen.

                    Kerro jos tästä ei ollut apua
                    Noniin, nyt on venttili vaihdettu ja tiivis tuli! Enää ei alipainetta ole.

                    Oli se letku aika huonossa kunnossa, enkä saanut vastaavaa uutta siihen hätään hommattua, niin hain Biltemasta jäähdyttimen letkua ja leikkasin siitä sopivan mittaisen palasen ja laitoin klemmareilla kiinni.

                    Comment

                    • antti79
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 2499
                      • Littoinen

                      #11
                      Nostetaas hieman ikivanhaa topickia. Omaan autoon ilmestyi samanlainen ongelma kuin topicin aloittajalla dsl Bimmerillä. Livedataa kun katsoo niin arvot ovat lähes identtiset noiden dls Bimmerin laittamiin. Ilmamassamittariko mennyt??
                      Edit: moottori siis M43b19TU
                      sigpic
                      Originally Posted by jari kihlman
                      "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Moni arvo on kyllä lähes identtinen ihan ehjälläkin koneella. Se huohotin letkuineen kannattaa kyllä tarkistaa, kuten muutkin imupuolen letkut.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • antti79
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 2499
                          • Littoinen

                          #13
                          Originally posted by Cell View Post
                          Moni arvo on kyllä lähes identtinen ihan ehjälläkin koneella. Se huohotin letkuineen kannattaa kyllä tarkistaa, kuten muutkin imupuolen letkut.
                          Tottakai suurin osa arvoista on identtisiä sehän on selvä, mutta nyt jokin sytyttää vikavalon ja antaa tuota 171 vikakoodia. Huohottimet on OK. Lähinnä nyt kyselin että oliko noissa arvoissa jossain huomauttamista, esim. air adaptaatiot jne. Ilmamassamittarin jännite käy max 3,7v. OK?
                          sigpic
                          Originally Posted by jari kihlman
                          "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Massamittarin jännitteestä en osaa sanoa, siihen vaikuttaa moni muukin asia kuin kierrosluku. Jos tuo 171 on adaptaatioiden ylityksen koodi (carsoftin loistavasta fuel supply system tulkkauksesta ei selviä, mutta vaihtoehdot vähissä), niin imuvuotohan se siellä lähes varmasti kummittelee.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • antti79
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 2499
                              • Littoinen

                              #15
                              Ok. Imuvuotoa. Siitä sitten lähdetään...:thinkTosin olisi mukava kuulla myös muiden mielipide. Edelleen kiinnostaa adaptaatio arvot ja niiden tulkinta, mikä on normaalin rajoissa jne. Massamittarin jännitteet, korjatkaa jos olen väärässä mutta eihän siihen vaikuta mikään muu kuin kierrosluku eli mittarin läpi menevä ilma joka taas on täysin kiinni moottorin kierroluvusta.
                              sigpic
                              Originally Posted by jari kihlman
                              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎