Announcement

Collapse
No announcement yet.

M535iA ZF4HP22 ja mittariston huutomerkki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • full
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1214
    • Tampere

    M535iA ZF4HP22 ja mittariston huutomerkki

    Eli ongelmat alkoi tuossa muutama päpivä sitten kun normaaliajon jälkeen illalla tulin kotia. kohta kuitenkin piti jossain lähteä käymään mutta mittaristoon syttyi rattaan sisässä oleva huutomerkin kuva. ruotsinkielinen manuaali sanoo kyseisen kuvakkeen syyksi växellåda elektrik eli tarkoittanee automaagin sähköongelmaa?

    osaako joku sanoa mistä tuota kannattaisi mahdollisesti lähteä etsimään. aina välillä tuo nimittäin häipyy ja toimii taas hetkenaikaa ja jopa mahdollisesti koko päivän.

    itse aloitin kuitenkin tutkimalla mekaanista puolta ja jotenkin tuntui että tuo johtui liiasta öljystä laatikossa. tarkistus ja ilmeni että sitä oli litra liikaa noh öljyä ensin pois pari litraa niin että alkoi tikussa näkymään missä mennään ja kokeilu. taas oli merkkivalo hävinnyt ja pelasi hienosti. testiajo 300 metriä ja ensimäisen kerran merkkivalo sitten syttyi kesken ajon.

    loput öljyt pois ja pistin uuden öljypohjan tiivisteen ja suodattimen.. vanha suodatin oli kaikenlisäksi mennyt rikki joten siitä oli päässyt paskaa läpi :(

    sitten huomasin että öljypohjan yläpuolella on vaihdekepiltä tuleva kierteillä oleva liitin johon tuli johtoja. vai onko se kierteillä?

    tuo liitin olisi hieno saada auki mutta on kyllä niin ahtaassa paikassa että oksat pois. liittimen päällä on kumitutti joka on lähtenyt minulla irti. sisäpuolella on ainakin jonkinverran öljyä joten taitaa olla mahdollista että piuhat on oikosessa siellä vai johtaako tuo automaattiöljy sähköä?

    jos joku osaa kertoa mistä lähteä niin olisi todella upea juttu
    BMW M535iA -86
    Volvo V90 -18
  • full
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1214
    • Tampere

    #2
    Jatketaan hieman. eli laitoin tänään öljyt sisään mutta eihän tuo mihinkään auttanut :/

    tässä muistui mieleen että yksi vesiletku hajosi syylärin juuresta jonka jälkeen ois tuntunut että tuo laatikkokin on heitellyt tuota merkkivaloa useammin/enemmän

    voiko tuolla olla merkitystä jos ilmaus on esimerkiksi tehty huonosti koneeseen? onko siis koneella mitään tekemistä tuon lodjun kanssa?

    koitin edelleen jatkaa tuon yhden liittimen irroitusta mutta huonolla menestyksellä eli osaako joku sanoa minkälainen liitos tuossa on vai onko siinä vain läpivienti laatikon sisälle jossa nuo letkut menevät mukana? tuntui ihan siltä kuin laatikosta olisi vähän tullut öljyä kun koitin raottaa tuota liitintä

    apuja kaivataan siis edelleen. otetaan myös vastaan infoa mikä firma tai yksityishenkilö voisi mahdollisesti korjata automaagilootaa tampereella tai lähialueilla.
    BMW M535iA -86
    Volvo V90 -18

    Comment

    • full
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 1214
      • Tampere

      #3
      jatketaanpa hieman.

      otinpa taas öljyt pihalle ja koitin katsell atuota liitosta mutta se onkin ilmeisesti pelkkä piuhojen läpivienti eli taitaa jäädä rauhaan.

      jätin laittamatta samalla hieman vähemmän öljyä ja taas merkkivalo häipyi.. ajoin lenkin ja hups lisäsinkin liikaa kun meni mitasta yli ja taas paloi merkkivalo :(

      eli alko tuntumaan siltä että tuo oiskin öljynmäärästä johtuva?

      noh senverran siinä vielä ukon kanssa testailin että hoksattiin tuon ohjausboksin taputtelun poistavan tuon merkkivalon eli boksi irti ja kolvailen huomenaamulla josko johtuiss kylmäjuotoksista.

      eli huomenna uusi päivä ja uudet kujeet. eikö tosiaan kenelläkään ole aiheesta mitään sanomista? eikö muka ole kenellekkään muulle käynyt tällaista?
      BMW M535iA -86
      Volvo V90 -18

      Comment

      • full
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 1214
        • Tampere

        #4
        ei tule kyllä nyt mitään... :/ ei auttanut tuo ohjausboksin kolvaus yhtään mitään joten jossain laatikon läheisyydessä täytyy tuon vian olla.

        voiko näissä tuo vaihdemekanismi hajota kuinka?

        edelleen tuo liitin kiinnostaa jossa menee ainoat piuhat laatikon sisälle. kai joku on nähnyt tällaisen laatikon joka on autosta purettu? eli millä tekniikalla tuon mahdollisesti voisi saada auki ahtaassa tilassa vai onko ainoa mahdollisuus ottaa koko laatikko irti ja vsta sitten irroittaa tuo?

        huono kuva ko liittimestä
        BMW M535iA -86
        Volvo V90 -18

        Comment

        • full
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 1214
          • Tampere

          #5
          ei se perkeles ollut tuo liitinkään :( taino en kerinnyt vielä mittailemaan mutta auki sain kun vaan kättä sain kunnolla väliin.

          nyt alkaa jo oikeasti usko loppumaan ja vaihtoehtoina on enää solenoidit ja ohjausboksi. solenoidit varmaan löytyy jopa kohtuuhintaan kl:stä mutta ohjausboksia en pysty kyllä haaveilemaankaan ellei joltakulta mukavalta ihmiseltä löytyisi sellaista.

          seuraava vaihtoehto ehkä on tehdä muutostyö tuohon eli vaihtaa normaalit hydrauliset aivot ilman sähköjä jolloin tuon pitäisi vielä toimia mutta ilman mitään sport/economy hommia. tuskin tuo haittakaan olisi kun noita nyt ei niin hirveästi ole tullut käytettyä. turhaan vaan joutuu vipuja kääntelemään
          BMW M535iA -86
          Volvo V90 -18

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎