Announcement

Collapse
No announcement yet.

m50 ja venttiilit kantaa???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kalkkuna
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 864
    • vaajakoski

    m50 ja venttiilit kantaa???

    Eli semmonen juttu olis kun eräästä e34 520i m50 koneella ei saanut pakokaasupäästölappua katsastukseen koska esim hc arvo oli joutokäynnillä ihan hillitön (muistaakseni 4-700). No itse en sen enempää kerennyt tutkimaan mutta tuossa kyselin että mikä vika siinä autossa on, niin vastaus oli että kaikki pakoventtiilit ja pari imuventtiiliä kantaa. Aloin vaan itsekseni pähkäilemään että miten helvetissä hydraulisetnostajat voi kantaa? Koska itse olen ollut siinä käsityksessä että ne vaan alkaa kalkattamaan kun ne hajoo. Ja se on erään koneistamon tutkima juttu että venat kantaa ja auto on nyt siellä kansirempassa.
    Toinen asia mikä mietityttää on se kun omassa autossa kansiremontin jälkeen ilmaantui hieman samanlainen ongelma eli pakokaasulapun saa kierroksilla helposti mutta heti kun moottorin laskee joutokäynnille niin hc nousee 4-500. Eli kun venttiilit on koneistettu niin onko unohtunut tehdä venttiilien "perus-säätö". Jos niin on ja kansi pitää irrottaa niin pitäisikö yrittää tehdä jonkunlainen stroukkeri kone ja muutenkin hieman piristellä (tiedän että rahaa menee paljon vapariviritykseen mutta turbo ei onnaa tän ikäseen autoon ja elämä on).
    VW sharan 1,8T
    e30 318i 4d -89 projekti
    e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Olisiko kuitenkin jokin ilmavuoto tai Lambda anturi kaputt. Mikä oli O2, eli jäännöshappi?

    Comment

    • kalkkuna
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 864
      • vaajakoski

      #3
      Ei ole niissä vikaa, kaikki muut arvot suht hyvät ja autossa oli uusi lambda,ilmamassamittari ja katti.
      Omassa autossa voi olla lambda sökö mutta en ole ihan varma siitä pitäisi tarkastaa. Niin ja omassa autossa kaikki muut arvot lukuunottamatta hc:tä on ok joutokäynnillä.
      Aikoinaan oli eräs corolla 12v ruiskukoneella (edellisessä työpaikassa) missä oli myös hc joutokäynillä korkeella ja siinä kanto pari pakovenaa mutta siinä olikin ruuvisäätö.
      VW sharan 1,8T
      e30 318i 4d -89 projekti
      e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

      Comment

      • ankkuli
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 938
        • Hyvinkää

        #4
        kuulostaa aika erikoiselta toi venavika. mistä on diagnoosi kotoisin? miten todettu? jos venttiili(t) oikeasti kantaa, niin luulisi jo käyvänkin aika huonosti ja ontuen. pikemminkin: tulppa/ puola pimeänä, ilmamassamittari sekasin, lambda sökö tai sen johto poikki tms. kuinka korkea tyhjäkäynti? pitäs vissiin olla 700-750rpm, eli rundarin viisari vaakasuorassa?
        Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3019
          • Kuopio

          #5
          Voisko olla sen verran karstanen kone, että sillä jäänyt venttiilit kantamaan???
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • kalkkuna
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 864
            • vaajakoski

            #6
            Kyllä se välillä kävi huonosti ja joutokäynti kierrokset oli muistaakseni noin 800. Koneistamolla on tehty lopullinen vika diagnoosi. Ja autossa oli uusi ilmamassamittari,lambda ja katti. Kyllä vähän itseänikin ihmetyttää että hydrauliset kantaa. Mitenkäs jos öljypumppu työntäis liian kovalla paineella öljyä ja sotkis nostajien toiminnan.
            Ja uskosin että koneistamolla on tehty puristuspaine/ohivuoto mittaukset että on asia selvinnyt.
            Myöskin tämä auto on tuotu saksasta ja ollut nykyisellä omistajalla vasta vähän aikaa, ainakin näin uskon auto on erään automyyjän tutun auto ja itse en tunne omistajaa,mutta koneistamolla voisin vierailla jos joku päivä ennätän.
            VW sharan 1,8T
            e30 318i 4d -89 projekti
            e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

            Comment

            • dunkelblau
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 1151
              • Uusimaa

              #7
              Tankkaa välillä esim. Nesteen tai Jetin 98:a sen xx:n tarran sijaan, ja antaa vähän monoa... Autot on tehty ajettaviksi, ben-sal-la!

              Tarkistitteko jo sen ilmansuodattimen ja imusarjan välisen haitariletkun rei'ityksen???
              "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9997
                • KVLA

                #8
                Kyllä ne venttiilit voi kantaa,ainakin parista syystä.Tankkailet "Teboilia",niin jossain vaiheessa...
                Myös hydraulisäätimet voi jumia ylipitkistä öljynvaihto väleistä ja runsaan kaupunkiajon yhdistelmällä.Tiedän parikin tapausta,joissa nostajat oli "pikeentyneet" jumiin.Ja kun säätö ei toiminut,niin jossain vaiheessa ne venttiilit alkaa kantaa (ei tosin Bemari noista kumpikaan).
                Ne voi kyllä jumiintua pidemmässä seisokissa myös "löysälle",jolloin ääni on todella kaamea.

                Comment

                • kalkkuna
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 864
                  • vaajakoski

                  #9
                  Siis itse ajelen vain nesteen bensalla ja auto saa monoa riittämiin. Mutta tuosta toisesta autosta en tiedä. Ja omastani on vasta nyt katsottu tuo haitariletku ja se on rikki mutta kun päästöjä mittailin niin se oli ok! Ja jos jollekulle ei ole selvinnyt (en ole tainnut sitä mainita) niin olen automekaanikko (en ole ylpeä siitä) ja 10v kokemuksella tiedän/ymmärrän asioista jotain. No onhan se varmaan mahdollista että ne nostimet on pikeentyneet ja siksi jumittaa. Kuulemani mukaan saksan öljyt on vissiin ihan eri kamaa kun täällä suomessa, ja johan sen näkee kun avaa tuontiauton venakopan (myös omani) niin se on sellasen ruskeen paskan peitossa. Ja jos huolto on ollut sitä sun tätä niin en ihmettele vaikka nostajat jumittaa.


                  Mutta osaako joku sanoa siihen mitään kuinka paljon tohon m50b25 koneeseen saa iskutilavuutta ja löytyskö jostain nokkia ja peltisarjaa?
                  VW sharan 1,8T
                  e30 318i 4d -89 projekti
                  e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #10
                    Ja vaikka kuinka mekaanikko olisit, niin epäselvästi ainakin osaat kirjoittaa . Kahta eri autoa selostat kokoajan sekaisin

                    Laittakaa nyt sitä forten litkua öljyihin ja kunnon ölpät perään, sekä bensaan jotain karstanpoistoainetta. Kai ne (karstanpoistoaine) suurimmaksi osaksi ovat huuhaata, mutta on niistä juttuja puolestakin kuulunut. n. 1000€ maksaa kuitenki se vaihtajaremontti jos kaikki meinaa vaihtaa.

                    Onko se auto saksan pommi ja öljyistä ei ole tarkempaa tietoa? Siellä ei gyntterit välttämättä 10000 km välein öljyjä vaihtele.
                    Last edited by alspe; 01-06-2006, 15:19.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Extremaah
                      Bimmer Rookie
                      • May 2006
                      • 143

                      #11
                      Niin, muttakun jos sinne on tehty se ohivuoto mittaus, niin sitä ei tehdä sillon kun kone on käynnissä, eli voit poistaa ton öljypumppu jutun laskuista.Jos ne on saanut ohivuotoa jostain, niin kyllä siellä venat kantaa taikka männänrenkaat on väljät.Eipä muuta vaihtoehtoa ole
                      BMW e39 535i -98
                      Volvo s80 2,4 -02

                      Comment

                      • kalkkuna
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 864
                        • vaajakoski

                        #12
                        Niinpä niin yhtäsekasta on kirjotus kun on ukkokin. Se auto mikä nyt on koneistamolla niin se on saksanpommi kilometrejä en muista enkä tiedä huoltohistoriaa.

                        Oma autoni on myös saksanpommi ja siihen hc:n joutokäynnillä korkealla olo vika tuli kansirempan jälkeen.

                        Tiedän erään tapauksen jossa saksasta tuotu "auto" vw transporter oli täydellä huoltokirjalla varustettu, mutta kun katsottiin koneelta niin saksassa ei ollut yhtään huoltoa tehty. Ja auto oli jonkun suurehkon vw liikkeen käytössä ollut laitos. Ja myös kaikkien suodattimien valmistuspäivät sopivat auton valmistuspäivään.
                        VW sharan 1,8T
                        e30 318i 4d -89 projekti
                        e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2816
                          • Kuusankoski

                          #13
                          Taitaa olla noissa ongelmana katin toiminta, sijoittuu sen verran taakse ettei lämpene tarpeeksi ja sen takia HC tyhjäkäynnillä koholla, aiheesta löytyy aika monta juttua foorumilta...
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            #14
                            Lyhyesti : mitä huoltoa siihen autoon nyt tehty sen jälkeen kun Saksasta on tuotu?
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • kalkkuna
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 864
                              • vaajakoski

                              #15
                              Tämän hetkisen omistajan toimesta ainakin lambda,katti,ilmamassamittari,syylärinkorkki ja visko. Mahdollisista huolloista/ öljyjen vaihdoista en tiedä koska en ole ollut suoraan ko. autonomistajan kanssa tekemisissä.
                              Auto oli menossa katsastukseen ja siitä ei siis saatu pakokaasulappua mistä sitten alkoi tämä osienvaihto rumba. Auto oli tullut käymään pajalla ensimmäisen kerran helmi/maaliskuun vaihteessa kun itse olin isyyslomalla ja työkaveri oli tarkastanut päästöt ja ne oli mitä sattuu, josta seurasi se että omistaja vaihtoi/vaihdatti katin,ilmamassamittarin ja lambdan. Palasin töihin ja auto tuli pajalle josta yritin ottaa päästölapun sen jälkeen kun olin käynyt ajamassa mootorin kuumaksi moottoritiellä vaan eipä ollut päästöt kohdallaan kokeilin vesiletkuja painetta oli riittävästi ja visko pyöri kokoajan mutta alavesiletku oli kylmä. Annoin moottorin jäähtyä hieman ja kokeilin että pyöriikö visko edelleen mukana no pyörihän se. Tarkastin syylärinkorkin merkintä oli 2,0 bar suosittelin korkin ja viskon vaihtoa (ajattelin että moottori ei lämpene kunnolla kun visko puhaltaa kokoajan). Nekään eivät siis olleet syyllisiä ja sen jälkeen auto meni koneistamolle josta diagnoosi että venat kantaa.
                              Siinäpä sitä juttua "lyhyesti". Autoa käytettiin myös sisätiloissa n.3000 rpm paikallaan varmaan 15min. moottoritielenkin jälkeen.
                              VW sharan 1,8T
                              e30 318i 4d -89 projekti
                              e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎