Announcement

Collapse
No announcement yet.

M51 TD välijäähdyttimen lisäämisen hyödyt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hene
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 399
    • Joensuu

    M51 TD välijäähdyttimen lisäämisen hyödyt?

    Onko kellään tarkkaa tietoa, autona kun on 525TD ilman välijäähdytintä. Jos sellaisen siihen lisää niin onko MITÄÄN hyötyä siitä jos ei moottorinohjaukseen ja ahtopaineisiin koske pitkällä tikullakaan?

    Eli yksinkertaisesti vain laitetaan jäähdytin keulille ja ajamaan? Huomaako eroa? Vaikuttaako moottorin kestoikään positiivisesti?
    X5 E53 3.0d
  • DiisseliKiisseli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 550
    • Uusimaa

    #2
    Persedynolla mitattuna mielestäni TD kulkee hieman paremmin kylmänä. Luulen että välijäähy nostaisi tehoja vähän. Kulutuksenkin pitäisi tippua.

    Tämä on spekulointia!

    Comment

    • Hene
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2002
      • 399
      • Joensuu

      #3
      Mutta onko kukaan kokeillut tai onko tarkkaa tietoa kellään?
      Välijäähyn saattaisi lisätä mutta mitään muuta en rupea tekemään koska kyseessä on auto jolla pitää ajaa eikä korjata kansia. Kulutuksen tiputtaminen olisi myös yksi tavoite.
      X5 E53 3.0d

      Comment

      • Battery
        Bimmer Rookie
        • Feb 2006
        • 94

        #4
        Ihan maalaisjärjellä ajateltuna, mitä viileämpi ahtoilma sitä enemmän tehoa.
        Ex: E36 325 Coupe
        Ex: E39 530DA
        EX: E39 525TDS

        Comment

        • Hene
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2002
          • 399
          • Joensuu

          #5
          Ja eikös ahtopaine tipahda kuin lehmän häntä kun ahtoputkien tilavuus kasvaa?
          X5 E53 3.0d

          Comment

          • Luntti
            2Wheel Driver
            • Jul 2003
            • 5021
            • Yka

            #6
            Ei se ahtopaine siitä tipahda.
            Muuta en tiedä, mutta joskus tuli mittailtua ahtolämpöjä.
            1800 rpm ilman cooleria +25C ulkoläpötila. Ahtolämpö imusarjassa yli 60C astetta.
            Coolerin kanssa 34C astetta. Muistaakseni meni noin.
            Kai tuo sitten säästää ainakin kantta jos ei muuta.
            Ja ainahan kylmempi ilma on happirikkaampaa.

            Comment

            • -Dobermann-
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 1021
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by luntti
              Ei se ahtopaine siitä tipahda.
              Muuta en tiedä, mutta joskus tuli mittailtua ahtolämpöjä.
              1800 rpm ilman cooleria +25C ulkoläpötila. Ahtolämpö imusarjassa yli 60C astetta.
              Coolerin kanssa 34C astetta. Muistaakseni meni noin.
              Kai tuo sitten säästää ainakin kantta jos ei muuta.
              Ja ainahan kylmempi ilma on happirikkaampaa.
              asteen tiputus imuilmassa on 0.7 hv. lisää.

              Comment

              • _Naxu
                Newbiemmer
                • Jun 2006
                • 19

                #8
                Mitenkäs välijäähyn muutoskatsastus td:n -> minkälaista paperisotaa vaatii?

                Entäs käykö tds:n välijäähy suoraan?

                Comment

                • Matiska
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 170
                  • Helsinki

                  #9
                  eikö se oo niin et td:ssä on pienempi turbo ja eri ohjelma kuin tds:ssä...näin mun tietojen mukaan eli pelkän välijäähyn lisääminen ei autosta tee yhtä "tehokasta" kuin tds. toki moottoria toi säästää kun ahto ilma on viileämpää...

                  Comment

                  • Hene
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2002
                    • 399
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by _Naxu
                    Entäs käykö tds:n välijäähy suoraan?
                    Sen verran tiedän, että TD malliin TDS välijäähdytin ei mene heittämällä, koska TD:ssä öljynjäähdytin on heti syylärin alla ja syylärit on eri korkuisia. TDS:ssä matalempi.
                    X5 E53 3.0d

                    Comment

                    • jmp2002
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 5727
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by Matiska
                      eikö se oo niin et td:ssä on pienempi turbo ja eri ohjelma kuin tds:ssä...näin mun tietojen mukaan eli pelkän välijäähyn lisääminen ei autosta tee yhtä "tehokasta" kuin tds. toki moottoria toi säästää kun ahto ilma on viileämpää...
                      Mutta eikai tässä ollukkaan mikään tds:än tehojen hakeminen tarkoituksena, kerta mitään muuta ei haluta muuttaa..

                      Mutta se että kone varmasti kestää paremmin ja pieni tehon nousu ei ole pahaksi...
                      E30 325i Touring -89
                      E30 325i touring -88 m50tbo
                      G20 330e M-Sport -20

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Dieseliä ajetaan ilmaylimäärällä, joten välijäähyn lisääminen ei vaikuta samalla tavalla kuin bensakoneessa.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Hene
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2002
                          • 399
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Cell
                          Dieseliä ajetaan ilmaylimäärällä, joten välijäähyn lisääminen ei vaikuta samalla tavalla kuin bensakoneessa.
                          Eli onko huomattavissa mitään eroa kulkupuolessa onko välijäähyä vai ei jos sellaisen siihen asennan?

                          Ei silleen välttämättä tds tehot kiinnosta mutta polttoaineen kulutus kiinnostaa. Nyt kulkee semmosella 6,5-7,5 litran haarukassa /100km.
                          X5 E53 3.0d

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Sanotaan nyt vaikka näin, kulutuksessa saattaa olla eroa tai sitten ei, mutta joka tapauksessa se ero on niin pieni, että välijäähdyttimen hintaa et ikinä saa sillä kurottua takaisin.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • 315turbo
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 124
                              • Kalajoki

                              #15
                              Omaan 525 td:seen laitoin välijäähdyttimen huomasi kyllä vaikutuksen kulkupuolella.kulutus noin 6 l satasella.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎