Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B20 kuin hyttynen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    M50B20 kuin hyttynen

    Huomasinpa tuossa autossa perjantaina pienen ininä äänen tulevan jostain. No oletin että hihna vain vähän inisee ja matka jatkui.
    Autolla ajeltu viikonloppuna niin matkaa kuin rinkiäkin kaupungissa.
    Tänään sitten huomasin että vinkuna oli lisääntynyt..Alkuun siis vinkui ~3500rpm jälkeen..nyt vinkuilee jo 2000:nin jälkeen.

    Mistä moinen voisi tulla? Koitin kuulostella mistä vika tulee mutta eihä siitä ottanut selkoa erkkikään. Haulla koitin hakea myös samantyylisiä vikoja mutta ei vastausta löytynyt.
    Voisiko tuo ininä tulla vaihtokunnossa olevasta vesipumpusta? Vesipumpun vaihto olisi seuraavassa huollossa edessä..
    Pahiten tietty pelkään että vinkuna tulee koneesta jostain laakereista mutta toivottavasti ei.

    Niin ja kone on vanoksellinen e36 korissa.

    Kysytään myös samalla että onko kytkin kulunut jos kylmänä toimii ok mutta lämpimänä luistattaessa täristää ja vaihteet tahmaa myös lämpösenä?
    Auto ollut ennen todella vanhalla naishenkilöllä joten kytkintä luultavasti luistatettu todenteolla.

    Kiitokset vastauksista !
    Sähköposti.
    IG: janzki_
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Hieman samaa vikaa, 525ia -94. Tyhjäkäynnillä kuuluu kitinä, mutta ei kierroksilla. Laturissa uudet laakerit, vesipumppu uusi. Hihnan kiristimet?

    Comment

    • tumppu86
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 900
      • E-pohjanmaa

      #3
      Mun bemarissa ininää aiheutti viallinen vesipumppu. Suosittelen sen vaihtamaan, jos et oo lähiaikoina vaihtanu.

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        #4
        Mulla kans vinkuu (kuin turbo) n. 1800 rpm:ssa voimakkaimmin. Ääni häviää kun remmin irrottaa, VP ja yksi ohjuri vaihdettu...
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          #5
          Vesipumppu autossa on alkuperäinen, samaten hihna..

          Montakos noita kiristäjiä siinä on? Jos vaihtelis kaikki vesipumpun kanssa samaan aikaan.
          Pelottaa tuo ujellus jo sen verta että pitää faijan nousevalla auringolla ajella
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #6
            Kaksi rullaa siinä on, toinen on siinä hydraulisessa kiristäjässä ja toinen se hieman epäkesko ohjuri. Ota pois se hihna ja laita tulille kone, ja jos ääni häviää, niin peruskoneessa ei ole vikaa. Saat paljon mielenrauhaa . Mutta älä keitä konetta, ja ajamaan ei oikein pysty ilman hihnaa.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #7
              Hmm..Onkos tuohon hihnan irroitukseen jotain dokumentaatiota? Mahdollisimman hyvin kuvin?

              Kattelin noita faq:n juttuja mutta niissä oli kovin huonot kuvat..Joudun tätä meinaa pihassa ropailemaan, jotenka monttua tai muita mukavuuksia ei ole
              Ts. Millainen homma tuo hihna on hetkeksi pudottaa sieltä pois?

              Katselin että ihan muikeen hintanen tulee jos ottaa molemmat kiristäjät, hinna(t) ja vesipumpun. Mutta varmaan paras ne on kaikki kerralla laittaa ettei kaduta jälkeenpäin
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                #8
                Siis kallista vai? Mun mielestä on aika halpa jos ne osat maksaa yhteensä n. 110€. Saa mielenrauhan ja kitinät ym. äänet hiljenevät.

                Hihna lähtee helposti, kun painaa pitkään hartaasti siitä yhdestä ohjurista/kiristäjästä alas päin. Voi tuntua aluksi, että se ei painu alaspäin, mutta siinä on hydraulinen kiristin joten pitää painaa kauan ennemmin kuin nopeasti ja lujaa.



                Tässä melko alhaalla kuva jossa 8 mm kuusiokololla painetaan rullaa alaspäin.

                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • Janzki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 4947
                  • Lohja

                  #9
                  Originally posted by alspe
                  Siis kallista vai? Mun mielestä on aika halpa jos ne osat maksaa yhteensä n. 110€. Saa mielenrauhan ja kitinät ym. äänet hiljenevät.

                  Hihna lähtee helposti, kun painaa pitkään hartaasti siitä yhdestä ohjurista/kiristäjästä alas päin. Voi tuntua aluksi, että se ei painu alaspäin, mutta siinä on hydraulinen kiristin joten pitää painaa kauan ennemmin kuin nopeasti ja lujaa.



                  Tässä melko alhaalla kuva jossa 8 mm kuusiokololla painetaan rullaa alaspäin.

                  http://www.pelicanparts.com/BMW/tech...water-pump.htm
                  Mistähä helkkarista sitten oikeen kattelin kun yhteishinnaksi tuli vähän vajaa 200e
                  Pitää soitella paikalliseen bmw-varaosapuljuun ja kysellä mitä heillä alkup palikat maksaa.

                  Täytynee tänään koittaa sitä hihnaa katsella ja irroitella mahdollisuuksien mukaan. Kivat kelit kyllä ulkona mutta just sillonhan pitää jotain hikistä duuni-kiirettä olla
                  Sähköposti.
                  IG: janzki_

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    #10
                    motonetissa 44 vp + 16 hihna + rullat 15 + 25 = 100€. KL:ssä hieman enemmän, ei paljon.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      #11
                      Originally posted by alspe
                      motonetissa 44 vp + 16 hihna + rullat 15 + 25 = 100€. KL:ssä hieman enemmän, ei paljon.
                      Hmm..Onkohan tuo motonetin pumppu metallisilla vai muovisilla siivekkeillä?Muovista en sinne kyllä laita.

                      Kaketi varmaa kannattaa tuo toinenkii hihna sinne vaihdella..Ja nyt taidan tietää mistä repäsin sen ison hinnan, katselin koko hydraalista kiristäjää ilmeisesti.
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #12
                        Onhan ne olleet metallisilla siivillä Motonetissa, mutta itse sain ja laitoin muovisiipisen. Muovilaatua kuulemma parannettu ja se kestää sen mitä pumpun laakeri ja auto muutenkin. Tosin vaihdan taas 420 000 km:ssa VP:n jos auto vielä on mulla

                        Juu, ei hydaraulista kiristäjää tarvita, vain se rulla sen päähän.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • tumppu86
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 900
                          • E-pohjanmaa

                          #13
                          Mun biimeriin oli viime vuonna vaihdettu motonetin muovisiipinen vesipumppu ja tänä keväänä jouduin sen vaihtamaan. Siitä oli laakeri paskana ja piti juuri tuota ihme vikinää. Luultavasti se oli kuitenkin maanantai kappale

                          Comment

                          • Janzki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 4947
                            • Lohja

                            #14
                            Joopati. Tänää tuli autoa taas kokeiltua, eihän se alkuun vinkunu. Ei vaikka anto paikallaan lämpimäks pyöriä, mutta kun lähti ajelemaan niin hetken päästä alkoi vikinä taas kuulumaan ~2krpm paikkeilla ja siitä ylös.
                            Sitten aattelin että no käyn kuitenkii tankkaamassa kun sinne asti pääsin niin harmikseni olin haistavinani pienen palaneen käryn, kumin palaman.

                            Voiskohan olla, että joku noita kiristin rullista olisi sökönä, laakeri juntturassa..?
                            Katselin tuota laturin ja näiden remmiä niin siinä ei äkkiseltää näkynyt mitään erikoista mutta ilmastoinnin remmin päällä näkyi kaksi kirkasta "rantua". Voisiko tuo siis viitata siihen että ilmastoinnin remmin kiristin rulla jumittelee siellä ja se siihen polttaa remmiä? Koska mielestäni vikinäkin siltä suunnalta tulee tai voi toki olla että VANOS vikisee

                            Hihnaa en ruvennut purkaan pois koska katsoin että en välttämättä sitä näissä oloissa enää takaisin
                            Sähköposti.
                            IG: janzki_

                            Comment

                            • Lanttu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 1643

                              #15
                              Rannut remmin ulkopuolella voivat tarkoittaa, että hihnan tukirakenne on väsähtänyt.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎