Announcement

Collapse
No announcement yet.

m10:n virittäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dantte
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1532
    • Helsinki

    m10:n virittäminen

    Eli ois tollanen m10 2.0l kannella. Isommat venat ilmeisesti. Oon ajatellut heittää cat camsin 304/305 asteisen nokan. Mitä muutoksia kannenosalta tarvitsee tehdä? Oon ajatellut koneistaa vaan kannen. Alakerta jää vakioksi. On viel vanhalla virranjakajalla eli pyörii myötäpäivään.
    Kannataako heittää jäykempiä venajousua? Mites paljon kantta tulee laskee jotta saavutettais se 304 asteisen nokan maksimi puristukset 11-12? Mites paljon sitä voi laskee ettei ota venat mukeihin? Jos kantta laskee nii meneekö ihan vakio pulteilla viel kiinni ja vakio kannentiiviste. Jostain luin että epäkeskot menis myös uusiks. Mites ajotukset saako niitä sitten kohdillen vakio nokapyörällä? Riittääkö enää virranjakajan säätö mahdollisuus?

    Tietysti lisäksi tulee peltipakosarja ja 2x40dhla:t.
    Last edited by dantte; 18-06-2006, 18:03.
  • dantte
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1532
    • Helsinki

    #2
    Eiks kukaan osaa virittää enää näitä m10:jä?

    Comment

    • Vilikki
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 6309
      • Raahe

      #3
      Kokeileppas hakua tai selaa tuota tekniikka osiota...siellä on monta topikkia aiheesta. Tsemppiä ja onnistumisia projektiin.
      BMW e36 316i Turbo Compact

      Comment

      • Freak
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 2539
        • .

        #4
        Originally posted by dantte
        Eli ois tollanen m10 2.0l kannella. Isommat venat ilmeisesti. Oon ajatellut heittää cat camsin 304/305 asteisen nokan. Mitä muutoksia kannenosalta tarvitsee tehdä? Oon ajatellut koneistaa vaan kannen. Alakerta jää vakioksi. On viel vanhalla virranjakajalla eli pyörii myötäpäivään.
        Kannataako heittää jäykempiä venajousua? Mites paljon kantta tulee laskee jotta saavutettais se 304 asteisen nokan maksimi puristukset 11-12? Mites paljon sitä voi laskee ettei ota venat mukeihin? Jos kantta laskee nii meneekö ihan vakio pulteilla viel kiinni ja vakio kannentiiviste. Jostain luin että epäkeskot menis myös uusiks. Mites ajotukset saako niitä sitten kohdillen vakio nokapyörällä? Riittääkö enää virranjakajan säätö mahdollisuus?

        Tietysti lisäksi tulee peltipakosarja ja 2x40dhla:t.
        No ensiksi olisi kiva tietää mitkä siellä nyt ovat ne puristukset. Kone on ilmeisesti se 2,0. Jos siellä on jotku vakiot 8,5:1 tai jopa 9,3:1 olevat puristukset, on kannesta plaanattava aika paljon tavaraa, että puristukset saadaan riittävän korkeaksi. Ilman riittäviä puristuksia on melko turhaa laittaa noin kireää nokkaa. Ikävä homma vain, että tarvittava määrä taitaa olla useita millejä mikä käytännössä on mahdotonta tässä tapauksessa tai ainakin mun mielestä typerää. Ajoitus on ongelmista varmasti pienimpiä...
        Mutta esim. nimimerkit Racing02 ja Tzeimi omaavat asiasta huomattavasti enemmän kokemusta ja ehkä auttavat tarvittaessa.
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • racing02
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 2027
          • Riihimäki

          #5
          Lueskele tosiaan ensin noita vanhoja juttuja pohjatiedoksi.
          11-12:1 purituksia ei kannata vakiomännillä tavoitella. Se nyt vaan ei onnistu kun kannesta/lohkosta joutuisi ottamaan niin paljon pois että a)kansi menee pilalle eikä kestä, b) et saa ketjua kiristettyä enää millään.

          Jos nyt sattuisi olemaan ruiskun männät eli vakiopuristukset siellä yli 9 tuntumassa niin kannesta pienen siivun ottamalla pääsisi kympin nurkille ja nokka alkaisi toimimaan jollain tavalla. Tämä olisi vielä edullinen tapa vaikka männistä joutuisi maksamaankin jotain. Ja muista että männät ja kansi pitää aina olla yhteensopivaa mallia, niitä EI saa sekoitella jos haluaa toimivan tuloksen.

          Kunnon puristuksiin joutuu sitten tilailemaan custom-made takomännät jostain. Tonnilla saa jo ihan kelpo setin.

          Lisätään vielä että nuo muut asiat, virranjakaja, ajoitus, tiiviste, pultit,.. ei ole ongelmia tuohon perusprobleemaan verrattuna.
          Last edited by racing02; 19-06-2006, 09:49.

          Comment

          • dantte
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1532
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by racing02
            Lueskele tosiaan ensin noita vanhoja juttuja pohjatiedoksi.
            11-12:1 purituksia ei kannata vakiomännillä tavoitella. Se nyt vaan ei onnistu kun kannesta/lohkosta joutuisi ottamaan niin paljon pois että a)kansi menee pilalle eikä kestä, b) et saa ketjua kiristettyä enää millään.

            Jos nyt sattuisi olemaan ruiskun männät eli vakiopuristukset siellä yli 9 tuntumassa niin kannesta pienen siivun ottamalla pääsisi kympin nurkille ja nokka alkaisi toimimaan jollain tavalla. Tämä olisi vielä edullinen tapa vaikka männistä joutuisi maksamaankin jotain. Ja muista että männät ja kansi pitää aina olla yhteensopivaa mallia, niitä EI saa sekoitella jos haluaa toimivan tuloksen.

            Kunnon puristuksiin joutuu sitten tilailemaan custom-made takomännät jostain. Tonnilla saa jo ihan kelpo setin.

            Lisätään vielä että nuo muut asiat, virranjakaja, ajoitus, tiiviste, pultit,.. ei ole ongelmia tuohon perusprobleemaan verrattuna.
            Juu mä lueskelin myös noita vanhoja mut jokainen tekee aina vähän eritavalla noi viritykset. No entä jos heittää sit vaikka 292 asteisen tai vielä loivemman nokan? Ku ei tällähetkellä ole tarkoitus tehdä alakerralle mitään.

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2027
              • Riihimäki

              #7
              292 on varmaan parempi valinta. Siitä loivempi ei sitten enää paljon vakiosta eroa.
              Silti pitäis tietää minkälaiset männät siellä on. Tasapäämännän kanssa täytyis olla 121-mallinen kansi että saa edes jotain puristuksia. Jos taas mäntä on pattipäinen on erilaisia muotovaihtoehtoja kolme (121, E12 ja E21 kansille) ja muutama eri patin korkeus. Nämä määrittää mikä on puristuksien lähtötaso ja paljoa ei lisättyä saa ilman ongelmia.

              "Juu mä lueskelin myös noita vanhoja mut jokainen tekee aina vähän eritavalla noi viritykset."

              Niinpä, se paras tapa riippuukin ihan lähtökohdasta ja budjetista.

              Comment

              • Tzeimi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 2067
                • Banshee - Jyväskylä

                #8
                Päästöt eivät ole ongelma? Saattaa hieman rajoittaa mahdollisuuksia. Kannet ja lohkot alkaa olla hakusessa, joten niiden plaanaamista kannattaa välttää vasta viimeseen pakkoon imo + paljon pienemmällä ressillä pääsee ton jakopään kanssa. Eli minä satsaisin oikeanlaisiin mäntiin tossa purkkariasiassa.
                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                & 02 tulpo saniteetti dyno




                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Tajusinko nyt oikein että alakerta on joku 316 mallinen?

                  Eikös olisi helpompi lähteä liikkeelle 2l alakerrastakin, kansihan sinulla on jo aika hyvä valmiiksi, tosin niitäkin on useata eri mallia...
                  Olli.

                  Comment

                  • dantte
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 1532
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Tzeimi
                    Päästöt eivät ole ongelma? Saattaa hieman rajoittaa mahdollisuuksia. Kannet ja lohkot alkaa olla hakusessa, joten niiden plaanaamista kannattaa välttää vasta viimeseen pakkoon imo + paljon pienemmällä ressillä pääsee ton jakopään kanssa. Eli minä satsaisin oikeanlaisiin mäntiin tossa purkkariasiassa.

                    Joo auto on -72:nen nii ei ilmeisesti enää vaikuta noi päästöt mitenkää ku ei niitä mitata. Täytyy nyt tosiaankin irroittaa kokonaan se kansi nii näkee mitkä männät siin on.

                    Comment

                    • dantte
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 1532
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Rocla
                      Tajusinko nyt oikein että alakerta on joku 316 mallinen?

                      Eikös olisi helpompi lähteä liikkeelle 2l alakerrastakin, kansihan sinulla on jo aika hyvä valmiiksi, tosin niitäkin on useata eri mallia...

                      heh et tajunnut oikein. Alakerran pitäisi olla 2litranen. Mistä sen voi tarkistaa. Mut pitäs kyl olla 2l. Kannessa lukee e21 2.0 -76

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2067
                        • Banshee - Jyväskylä

                        #12
                        Startin korvakkeen päällä lohkossa on koneistettuna taso, jossa meistettynä jotain... mitä? Siitä pääsee jäljille...
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • dantte
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 1532
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Tzeimi
                          Startin korvakkeen päällä lohkossa on koneistettuna taso, jossa meistettynä jotain... mitä? Siitä pääsee jäljille...
                          Jep jep eli lukee 2.0 SB. Eli 2litranen on. Mites nyt sit tän kutittelun kanssa?

                          Comment

                          • Tzeimi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 2067
                            • Banshee - Jyväskylä

                            #14
                            Jos nokka on hiottu (jostain johonkin), niin tarvit ne isommat vent.säätöpalat. Kaupan nokat toimii alkup. paloilla. Kaupan nokissa on yleensä enemmän nostoa kuin hiotuissa. Nokka on se juttu. Purkkareilla, Kannnen virtaus- ja kohdistustöillä, pakosarjalla/-putkistolla, Imusarjalla, pa-laitteistolla jne sitten tuodaan nokan tarjoamat mahdollisuudet esille ja käyttöön.

                            Mihin käyttöön? Sen mukaan pitäisi sitä nokkaa (moot. aluetta) lähteä miettimään... Paljonko budjetti?... teho/väätö tavoitteet?

                            Paperille vaan "rakentamaan" ensin eri vaihtoehtoja & laskemaan hintoja... eläkä unohda laskea koneistuksia eri versioissa...

                            Vaikea vastata tyhjentävästi annettujen tietojen pohjalta...
                            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                            & 02 tulpo saniteetti dyno




                            Älä väkisin, ota isompi vasara.
                            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                            Comment

                            • Xhawk
                              OBTCF Member
                              • Jul 2004
                              • 2326
                              • Kierrosalueella (hki)

                              #15
                              Lisää shaißee aiheesta
                              "Position One, Position One"
                              Punainen miesten voimisteluauto

                              BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎