Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50B30 ahdettuna kilpiin...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exorcist
    Wax on - Wax off
    • Dec 2004
    • 1806
    • Riihimäki

    S50B30 ahdettuna kilpiin...

    Lähinnä vasta ajatuspohjalta lähden kysymään neuvoa ja herättämään keskustelua.

    Kun tavoitteena on saada S50B30 koneesta ahtamalla, joko remmillä tai turbolla, ~500hp pyörätehoa niin mikä on järkevin tapa lähteä tuota toteuttamaan. Ja tarkoituksena siis rakentaa laillinen, eli hoitaa päästömittaukset asianmukaisesti.

    Ruotsin puolelta löytyy aika hyviä reseptejä ainakin turbopuolen osavalintoihin jne. mutta nuohan ei tietenkään päde täällä tuon kilpiinsaamisen osalta. Valmiita remmiahdin pakettejakin näyttää olevan saatavilla jo melkein noilla tehoilla, mutta miten mahtaa olla niiden kanssa. Eli onko turbo esim. helpompi saada kilpiin käyttämällä olemattomia ahtoja noissa testeissä
    vai onko noissa valmis remmikiteissäkin jotain toivoa.

    Eli puhtaasti kilpiin saamisen kannalta, kumman pohjalle kannattaa lähteä suunnittelemaan.
  • jarci
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 783
    • Sawo

    #2
    heti ku saat tuon leimattua niin sitten mullekiin samat pulikat.
    ja ilmeisesti tarkoitit "päästömittaukset asianmukaisesti", niin omaasi e36.sta?
    Last edited by jarci; 26-06-2006, 01:04.
    Nykyisin mennään X3 E83

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #3
      Voi kun näistä jutuista edes yksi sadasta pääsis joskus projektiasteelle, ja valmistuiskin vielä.

      Mutta mitäs ihmeellistä tossa muka on? Nakkaat sen padan vaan sellaseen autoon, missä ei tarvita päästömittauksia, ja teholaput vaan katsastuskuntoon, niin siinähän se on. Pelkästä koneestahan oli kyse.

      Katsastusaseman sheriffille on varmaan ihan sama, minkä mallinen ahdistin siellä on.


      Comment

      • Exorcist
        Wax on - Wax off
        • Dec 2004
        • 1806
        • Riihimäki

        #4
        Auto on jo valmiina ja se on vähäpäästöinen. Vastoin yleistä vittuilua niin ei anneta sen häiritä vaan jatketaan omien suunnitelmien mukaan. Eli lähinnä kyse nyt siitä kummalla noista on paremmat saumat päästä tuosta testistä läpi mahdollisimman vähillä yrityskerroilla.

        Comment

        • 328 e36
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2003
          • 488
          • pori

          #5
          hiukan ohi aiheen menee mutta mihin autoon kyseistä tekniikkaa olisit laittamassa?sitä kun ei ihan mihin vaan pistetä laillisesti..
          e36 320 cabrio.
          e36 328 coupe.

          Comment

          • Exorcist
            Wax on - Wax off
            • Dec 2004
            • 1806
            • Riihimäki

            #6
            Auto on E36 M3 '94.

            E: Ja hevosethan haetaan sitten myöhemmin mutta tarkoitus että papareissa lukee kaikki muutokset.
            Last edited by Exorcist; 26-06-2006, 06:16.

            Comment

            • jmp2002
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 5727
              • Rovaniemi

              #7
              ainakin remmi setin kans tulee ongelmia siin mieles et hankalampi saada ahdot alas kun maksimi teho verrataa 3,2 m3 + 20% ja silloin alustan pitää vastata tuota 3,2 m3:a


              tieten jos ostaa sitten tuv-hyväksytyn remmi setin ja tehot saa alas, niin eiks sen pitäny sitten mennä läpi ilman testejä?? tästä tietää Jyrka enemän, vai pitikö se olla jo valmis remmillä varustettu auto missä on tuv-hyväksyntä, niin saa kilpiin suomes..
              E30 325i Touring -89
              E30 325i touring -88 m50tbo
              G20 330e M-Sport -20

              Comment

              • Exorcist
                Wax on - Wax off
                • Dec 2004
                • 1806
                • Riihimäki

                #8
                Originally posted by jmp2002
                tieten jos ostaa sitten tuv-hyväksytyn remmi setin ja tehot saa alas, niin eiks sen pitäny sitten mennä läpi ilman testejä?? tästä tietää Jyrka enemän, vai pitikö se olla jo valmis remmillä varustettu auto missä on tuv-hyväksyntä, niin saa kilpiin suomes..
                Tästä taas koituu muita ongelmia jo sen suhteen että ilmeisesti ainoa joka tarjoaa tüv hyväksyttyä kittiä on g-power ja tuonkin asennus pitää tehdä pajalla paikan päällä. Muutenkin vähän tuntuu siltä ettei taida pelkkä tuo tüv hyväksyntä kilpiin saattamiseksi riittää.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Lähemmäs vakiokuntoisen päästöjä pääset aivan varmasti remmillä. Remmin kannattanee toteuttaa siten, että magneettikytkimellä se kytketään pois käytöstä pienillä kierroksilla (ja pienellä kaasulla), sekä rajoittaa ahtoja välityssuhteella tai päästämällä painepuolelta imupuolelle esim. toisen kaasuläpän kautta ilmaa (tosin tämä ei taida toimia kaikilla ahdintyypeillä). Tällöin remmi ei kuormita nimeksikään moottoria pienillä kierroksilla, ja silloin kun kuormittaakin, on se vähäistä. Kun ahdot vielä pysyvät alhaalla päästötkin muuttuvat vain vähän. Voi hyvinkin olla, ettei tästä maasta löydy säätäjää joka tietäisi millä asetuksilla päästöt saadaan alas, joten tehtaan ohjelma voi olla "se oikea".

                  Turbo on aina putkessa "tukkeena" ja sen asentaminen vaatii suurempia muutoksia ennen testiin menoa, mahdollisimman vakiona kannattaa pitää jos mielii päästä läpi, rakentaa sitten lisää kun ahdin on papereissa.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • jyrka
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2002
                    • 138

                    #10
                    Originally posted by Exorcist
                    Tästä taas koituu muita ongelmia jo sen suhteen että ilmeisesti ainoa joka tarjoaa tüv hyväksyttyä kittiä on g-power ja tuonkin asennus pitää tehdä pajalla paikan päällä. Muutenkin vähän tuntuu siltä ettei taidah pelkkä tuo tüv hyväksyntä kilpiin saattamiseksi riittää.
                    Itselläni oli se G-Powerin setti merkitty jo Saksan otteelle (päästöluokka, ahtimen merkki ja malli, ahtopaine) ja sen perusteella se hyväksyttiin Suomessa kilpiin. Toinen vaihtoehto olisi ollut valmistajan toimittama TÜV-todistus ko. setin ominaisuuksista. Sitten tietysti on nuo F..ing tehorajat ja vertailu mallisarjan tehoikkaampaan etc. vastaavuuskysymykset, mutta ne on varmaankin pieni murhe sen jälkeen, kun ahdin on hyväksytysti paikallaan.

                    Helpoiten (lue halvimmalla) varmaan selviää, jos löytää valmiin aihion ulkomailta ja katsastaa sen sitten Suomeen. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto vois olla ettiä sellainen tehdasasennettu Lotecin turbosetillä varustettu 318IS (E36) ja siihen käsittääkseni sais sitten vaihtaa vaikka 320IS:n koneen siis sen 20%:n säännön mukaan. Potentiaalia ainakin pitäis riittää tuollaisessa.

                    -Jyrka-
                    -= AUDI A6 3.0 Supercharged =-
                    -= VW Golf R32 3.2 =-

                    Comment

                    • Exorcist
                      Wax on - Wax off
                      • Dec 2004
                      • 1806
                      • Riihimäki

                      #11
                      Onko sinulla jyrka muuten merkattuna tuo ahdin oikeilla ahtopaineilla kilvissä, eli poikkeusluvan kautta?

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 9990
                        • KVLA

                        #12
                        Originally posted by jyrka
                        Itselläni oli se G-Powerin setti merkitty jo Saksan otteelle (päästöluokka, ahtimen merkki ja malli, ahtopaine) ja sen perusteella se hyväksyttiin Suomessa kilpiin. Toinen vaihtoehto olisi ollut valmistajan toimittama TÜV-todistus ko. setin ominaisuuksista. Sitten tietysti on nuo F..ing tehorajat ja vertailu mallisarjan tehoikkaampaan etc. vastaavuuskysymykset, mutta ne on varmaankin pieni murhe sen jälkeen, kun ahdin on hyväksytysti paikallaan.

                        Helpoiten (lue halvimmalla) varmaan selviää, jos löytää valmiin aihion ulkomailta ja katsastaa sen sitten Suomeen. Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto vois olla ettiä sellainen tehdasasennettu Lotecin turbosetillä varustettu 318IS (E36) ja siihen käsittääkseni sais sitten vaihtaa vaikka 320IS:n koneen siis sen 20%:n säännön mukaan. Potentiaalia ainakin pitäis riittää tuollaisessa.

                        -Jyrka-
                        Mikähän moottori sinulla on remmitettynä?

                        Comment

                        • Muumi
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 1702
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31
                          Mikähän moottori sinulla on remmitettynä?
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=36316
                          E24 635csi

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 9990
                            • KVLA

                            #14
                            Tätä hieman ajattelinkin,että ei S-sarjalainen,kuten topiikin aloittajalla.Silloin olisi itselläkin hieman mielenkiinto herännyt.

                            Comment

                            • jyrka
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2002
                              • 138

                              #15
                              Originally posted by Exorcist
                              Onko sinulla jyrka muuten merkattuna tuo ahdin oikeilla ahtopaineilla kilvissä, eli poikkeusluvan kautta?
                              Auto ei ole enää minulla, myyty vuoden alussa uuteen kotiin. Yritin sitä poikkeusluvan kautta kilpiin, mutta käsittelyaika olisi venynyt aivan järjettömäksi -> tehot tarkistettiin dynossa ja 0.25 barin ahdoilla mahtui tehorajan sisälle -> leima tuli. Eli auto leimattiin ilman poikkeuslupaa alkuperäistä Saksan otetta pienemmillä paineilla. Tähän kysyttiin AKE:n lupa.

                              AKE:n poikkeusluvan käsittely olisi kestänyt minun kohdallani 1v 5 kk, eli tämän vuoden toukokuussa AKE:lta soitettiin ja kyseltiin, että vieläkö poikkeuslupahakemus on ajankohtainen ????? Helvetti mitä viivyttelyä niilläkin se toiminta, ei kait ne tosissaan oleta, että kukaan odottaisi näin kauaa poikkeusluvan saamista ????

                              -J-
                              -= AUDI A6 3.0 Supercharged =-
                              -= VW Golf R32 3.2 =-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎