Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30B34 iskun pidennys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    M30B34 iskun pidennys

    Tässä on armeija alkamassa ja auto menossa seisontaan (tai myyntiin), joten nyt pitää selvittää kaikki vaihtoehdot mitä armeijan aikana voisi tuolle keksiä. Vakiokoneella ei tulla enää ajamaan ja suunnitelmat on välillä olleet sellaisia että helpompi olisi päästä kuuhunkin kuin toteuttaa .

    No, asiaan. Turbottaa ei voi kun on vähäpäästöinen, joten rakennetaan sitten hieman vaparia jos tuo koppa jää omistukseen. Iskun pidentäminen taitaa olla halvin keino, neljä milliä lisää olisi optimi, mutta miten? M5 3.8 koneessa olisi tuollainen kampura, mutta miten etupään sovitus kun ei tuosta vanhasta mosasta tuplaketjua löydy. Muutenhan taitaa olla bolt-on osa kun lohkot läheistä sukua? Toinen vaihtoehto olisi tietysti täyttöhitsaus ja koneistus, mutta miten paljon tuolla tekniikalla voidaan iskua muuttaa? Mäntiä ja kankia en lähde vaihtamaan, joten männille ja palotiloille pitää antaa vähän kovuutta, mutta se on sitten jo eri ongelma.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2560
    • .

    #2
    Joo

    Yksi vaihtoehto voisi olla laittaa kampiakseli M55 moottorista jota käytettiin 70-luvulla 3.3Li -mallissa. Tilavuutta on 3299 kuutiota eli iskun täytyy olla aika pitkä sillä oletuksella, että siinä käytettiin 89mm porausta. Tällä porauksella ja tilavuudella pitäisi olla noin reilu 88mm isku.
    Myöhemmin tämä 3299 kuutioinen kone korvattiin yleisemmällä 3210 kuution koneella, jossa on 89mm poraus ja 86mm isku.
    93,4mm poraus tuli vasta 3453 kuutioisen koneen yhteydessä ja 92mm poraus joskus 80-luvun alussa.
    Mistä moisen kampiakselin löytää onkin sitten toinen juttu. Taitaa olla kuitenkin helpompi hommata se S38B38:n kampi.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4647
      • Tuusula

      #3
      Eikös Maza väkerrelly pidemmän iskun kanssa M30 koneen suhteen?

      Ja sitten se pakollinen "kannattaako tuo"? Eikös sen M5 koneen saa tuohon E34 koppaan laittaa, "samalla vaivalla" enempi tehoa
      ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Noita B38 kampia tosiaan pitäisi olla mahdollista löytää, lohkovikaisesta semmoisen voi keikata, luulisi kierivän romiksilla jonkin verran kun ei ihan harvinainen vika tunnu olevan. Mielellään saisi sen 90mm iskua, 88mm iskullakin toki tilavuus kasvaa jonkin verran mutta enempi parempi, tulee muuten liikaa €/hp. Kiinnostaa kuitenkin tuon koneistuksen mahdollisuudet, millaisiin iskun muutoksiin tuolla yleensä pystytään?

        Tekniikanvaihto tulisi varmaan halvemmaksi, mutta tehdään nyt kerrankin jotain mitä ei kaupasta saa.

        Jonsku: M5 koneella saa enemmän tehoa, mutta käytettävyydessä (se voima mitä M30:stä löytyy alhaalta, ai ett&#228 ja varaosien hinnassa se häviää aika tavalla. Sen jälkeen auto olisi vielä tekniikanvaihto. Jos kone menee vaihtoon niin sinne tulee jotain mitä ei kaupasta e34:ään ole saanut, jos sen saa alkuperäisenä sitä ei kannata rakentaa.
        Last edited by Cell; 26-06-2006, 16:18.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          AC Schnitzer S5 Silhouettessä on 90mm iskuinen kampi, mutta noita ei taida löytyä ihan joka nurkasta...
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Nyt on kone pöydällä, joten tarvittaisiin tietoa. Myös mitat ja kuvat S38 koneen kampiakselista riittävät. Kampuran etupää on suurin kysymysmerkki.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎