Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 käyntihäiriö *KORJATTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djanni
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 883
    • 03

    M30 käyntihäiriö *KORJATTU*

    No niin. Taas on Baijerin bensiini-kaniinin (3,5 litrainen M30-motti) kanssa tapeltu oikein urakalla. Käyntihäiriötä vaan riittää. Nyt on tullut uusi hieno ominaisuus mukaan:

    Aina lähtee hyvin käyntiin, mutta kylmänä ehkä aavistuksen sammumisherkkä. Otat ja ajelet kauppaan. Käyt vähän shoppailemassa (5-10min). Kone uudestaan käyntiin, käynnistyy hienosti, mutta hipaisepa kaasua, niin jo sammuu... Reilummin kaasua peliin (tai sitten antaa rauhassa "kuumeta") , niin "toimii", jos ei oteta sitä lukuun, että välillä pätkäsee ihan tasakaasulla, varsinkin alamäessä pintakaasulla.

    Tulpat vaihdettu, tulpanjohdot myös. Liittimet ravisteltu, ja imuvuotoja yritetty etsiä.

    Kuulostaako kellään tutulta? Yritin penkoa vanhoja threadeja, mutta en löytänyt ihan vastaavaa hommaa...

    EDIT: Tyhjäkäynnillä täristää ihan mukavasti... jos tämä yhtään auttaa selvittämään...

    Kiitokset vinkeistä etukäteen!
  • djanni
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 883
    • 03

    #2
    Ei ole näköjään tullut ehdotuksia... Noh. Huomenna (eikun siis tänään) on purkupäivä. Otetaan ilmamassamittari ja kaikki letkut irti ja tutkitaan... jos vielä tutkisi bensansyöttöhärväkkeitä, ja katsoisi onko 2 litraisessa M20:ssä osia joilla voisi ristiinkokeilla...

    Comment

    • herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

      #3
      Virranjakajankansi pitäs olla molemmissa sama, että se on ainakin yks mitä voi kokeilla, ja tietty pyörijä kanssa.
      Retard Member

      Comment

      • pelti kiinni
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 72

        #4
        sähköinen läppä

        jaa-a , katsoin kuvistasi että sulla lienee sama sähköisesti ohjattu kaasuläppä kuin mullakin. [ ASC - nappiko se siellä luuraa ? ]

        Huollatin sen talviseisonnan jälkeen ( kun oli pakko , ei moottori käynyt pelkällä bensalla ja kipinällä , ilmaakin se kaipasi ... ) , kyllä sen arvaa että
        se on uutena toiminut paremmin , eli ei siitä hyvä tullut mutta toimiva.
        1 ½ h työt siitä sain maksaa , ei ollut mahdollisuuksia itse moiseen ryhtyä.

        Se ylimenokohta tyhjäkäynnin ja pienen tasakaasun välillä kulunee ( arvaus ) eniten , ja sille alueelle kosketus- & muu häiriö pesiytyy ,

        eli kulkeekos' sun siis antaen samantien reippaammin kaasua , vai hyytyykö / kuoleekos' se sellaiseen pintakaasuun ?

        OK , tarkemmin lukiessa postaustasi ym. tuntuu tutulta. Vähän.
        Eli mekaanisilla läpillä olevat sisältävät erikseen tyhjäkäyntipiirin , kun taas tämä sähköinen yrittää säätää myös tyhjäkäynnin , ja - yllätys,yllätys - kone elinaikanaan käynee eniten tyhjäkäyntiä -->> läpän liu'ut kuluvat juuri siltä alueelta eniten.

        Netissä oli hyviä ohjeita sen huoltamiseen ( ollee - toiminnallisesti ?- sama läppä kuin 750 per puoli ) , nyt niitä saa vähän etsiä [ google reconditioning 750 iL throttle assemblies ] , tai toivottavasti joku nöördimpi ja muutenkin tietävämpi kuin minä voi antaa lisää vinkkejä.

        yst. t. pe_ki 735 iA vm. 11/88 ( ei ollu siihen aikaan paljon sähköisiä läppiä muilla , joitakin mutta ensimmäiseksi sukupolveksi sitä lienee kutsuttava )

        Comment

        • herja
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1649

          #5
          Mulla on yksi ylimääräinen sähköinen kaasuläppä mutta tarvis ensin rempata se, täytyy tällä viikolla yrittää jos on aikaa.

          edit. Tosin mulla oireet ei olleet kaasuläppäviassa ihan tollasia, sieltä tuli lähinnä sellaista täyskaasua on-off malliin. Kierrokset hyppi 1500-2500 välillä sekunnin välein, about. Kaasuläpän palautusjousesta tämän pysty toteamaan hyvin kun se nyki eestaas.
          Last edited by herja; 08-08-2006, 07:51.
          Retard Member

          Comment

          • djanni
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 883
            • 03

            #6
            No nyt ainakin tuntuisi toimivan melko hyvin. Tuntuu, että tehoja on tullut takaisin ja tyhjäkäynti on tasaisempi.

            Ja mitäkö tein? Piti ottaa koko kaasuläppä systeemi auki, mutta jäikin ottamatta kun ei löytynyt torxeja. No katselin siinä kun se oli irti, että läppä oli ihan julmetun paksun möhnän peitossa. Ei muuta kuin putsasin sen kunnolla starttipilotilla ja yritin voidella akselin niistä paikoista mistä siihen pääsi käsiksi.. katsotaan nyt minkä pituinen ilo puhdistuksella saavutettiin

            Comment

            • bemari320mies
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 788
              • Suodenniemi

              #7
              Ootko mittaillut moottorinlämpöanturin arvoja, jos antaa väärää tietoa boksille?
              Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
              EX: BMW E34 525i -90
              EX: BMW E28 528iA -85
              EX: BMW 320i Taxi -86

              Comment

              • djanni
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 883
                • 03

                #8
                Originally posted by bemari320mies
                Ootko mittaillut moottorinlämpöanturin arvoja, jos antaa väärää tietoa boksille?
                Täytyy tarkistaa vielä sekin. Onhan tuolla oltava enemmänkin vikoja kuin likainen kaasuläppä .
                Eikös ne yleismittarilla saa katottua? On mulla jossain sellainen...

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by bimmer735hml
                  Eikös ne yleismittarilla saa katottua? On mulla jossain sellainen...
                  Saa ja ne arvotkin löytyy haulla/Bentleyn korjausoppaasta.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • djanni
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 883
                    • 03

                    #10
                    Originally posted by pelti kiinni
                    jaa-a , katsoin kuvistasi että sulla lienee sama sähköisesti ohjattu kaasuläppä kuin mullakin. [ ASC - nappiko se siellä luuraa ? ]
                    Niin sen ASC:n kanssa on ollut vähän ihmeitä. Silloin tällöin paukkaa ilmoitus EML-viasta. Eikös se ole naimisissa tuon ASC:n kanssa. Tuntuu, että silloin kun k.o. vikailmo on päällä auto toimii vielä huonommin kuin normaalisti.
                    Last edited by djanni; 08-08-2006, 22:19.

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6935
                      • N/A

                      #11
                      muistaakseni kun EML valo syttyyä niin se sähköinen kaasuläppäsysteemi on vikatilassa, ja näinollen varmasti toimii huonommin.
                      Oireet selkestä viittaavat nytten siihen sähköseen kaasuläppään, itsellä oli entisessä autossani tämä EML läppä ja koskaan ei EML valo palanut / häiriöitä ollut. pelasi kuin kello.

                      Comment

                      • pelti kiinni
                        Bimmer Rookie
                        • May 2003
                        • 72

                        #12
                        Originally posted by bimmer735hml
                        Niin sen ASC:n kanssa on ollut vähän ihmeitä. Silloin tällöin paukkaa ilmoitus EML-viasta. Eikös se ole naimisissa tuon ASC:n kanssa. Tuntuu, että silloin kun k.o. vikailmo on päällä auto toimii vielä huonommin kuin normaalisti.
                        No per***e niin pitääkin , tuo alkuaikojen diagnoosihan vain yrittää suojella moottoria vaurioutumasta vakavammin , eli EML:n palaessa ei koneen pidäkään toimia kuin "vähän sinne päin" !

                        Tämä EML ongelma olikin mun alkuaikojen ainoa ongelma esim. Mûnchen - Tallinn 2200 km marraskuussa 2004 :
                        - talvikin oli jo tuloillaan
                        - ei ainuttakaan työkalua
                        - ei syventävää tietoa ( lähinnä vain pelkoja ) vanhojen bemujen ongelmista
                        - autokin ostettu sellaiselta pahamaineiselta autopihalta vittuilevilta turkkilais-kreikkalaisilta http://home.mobile.de/Efendic , auto ei meinannut ekaan 5-10 min. edes käydä kunnolla , uutta bensaa tankkiin ja A8:lle Salzburgin suuntaan ja hanaa !! Eli rikkoen kaikkia - tietämiäni - autonostovinkkejä ostin sian säkissä , eikä tarvinnut heti paloitella sitä sikaa vaikka joulu olikin jo ovella !

                        - EML ongelma tuli enää muutaman kerran talvella 2005 poistuen kesään mennessä , mikähän sillekin tuli , saattoi olla käytön puutetta


                        Sittemmin pikkasen kulutusosia vaihtaneena ( iskarit eteen , raidetanko ) ja pari pientä huoltohommaa myöhemmin olen varsin tyytyväinen , silleen ihan oikeesti ! Halpoja ja hauskoja kilometrejä takana , ehkä vielä muutaman edessäkin ?!? [ kopkopkop , ensi katsastus ja se pahamainen ZF:n laatikko ... .. . ]

                        yst.t. pe_ki

                        Comment

                        • djanni
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 883
                          • 03

                          #13
                          Olen vähitellen myös kallistumassa sille kannalle, että viat tulee ja menee ihan vain ajamalla .

                          No mutta oikeasti. Mulla on tämä oma systeemi, kun autoista en tiedämitään, niin sitten vaan opetellaan ja arvataan. En löytänyt yleismittaria, niin rohkeesti aloin vaihtelemaan lämpötila-anturien johtojen paikkoja. Sieltäpä näyttäisikin jotain löytyvän: Eli liittimet ovat "väärin", niin lähes kaikki loputkin kadotetuista tehoista löyty. Kulutus pieneni (?) ja lämpömittari näyttää ihan mitä huvittaa (kylmällä koneella näyttäisi muka olevan keittämisen rajoilla).

                          Nyt näyttää hyvältä, mutta katsotaan nyt toimiiko huomenna taas enää mikään
                          Last edited by djanni; 20-07-2007, 16:49.

                          Comment

                          • djanni
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 883
                            • 03

                            #14
                            Jep. Selvältä näyttäisi nyt parin päivän kokeilemisen jälkeen, eli viallinen lämpötila-anturi oli ongelmien takana.

                            Kyllä nyt jaksaa taas hymyilyttää

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎