Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 koneen viritys vaparina?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hasardi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1860
    • Der Hauptstad

    M30 koneen viritys vaparina?

    Mitkä ovat mielestänne oleellisimmat pullonkaulat M30 konetta vaparina viritettäessä? Jos kansi ja alakerta on tehty, sytkäennakot, bensansyöttö säädetty, järeämpää nokkaa, ja peltisarjaa...voisiko olla tarpeen vielä hakea "loputkin reservit" veistämällä jotain tästä kokonaisuudesta?

    Ajattelin lähinnä tuota sisäänhengitystä ja on pähkäilty juuri tätä kaasuläpän + imusarjan osuutta...myöskin ilmamäärämittarin jousen jäykkyys on ollut testattavana. Vapaavirtaussuodatin toimisi paremmin ellei olisi tuota peltisarjaa alla tuomassa hirveää kuumuutta. Toki on kokeiltu heittää se tötterö sinne keulaankin mistä saa viileämpää ilmaa. Tosin siinä tulee aika pitkä putki väliin. Melkein vakioilmanputsari toimii parhaiten mittausten mukaan. Suuttimet näyttää ruiskivan ihan hyvin kun bensapaineet on tuolla 3.8 barissa. Eli eikös tuo menisi laihalle jos suuttimista loppuisi kapasiteetti kesken?

    Siis loppukysymys on: mitkä olikaan tämän kokoonpanon rajoittavimmat tekijät? (jos näillä tiedoilla sitä keksii). :wink:
    Stadtluft macht frei.
  • LoudPipe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1434

    #2
    Ihan vaan ajatus... Oletkos harkinnut Alpina B6 3.5 tyylistä imusarjaa (kaasuläppä toisella puolella)? Ei tulisi imuilmat pakosarjan päältä... Tai pakosarjaan Thermotecciä

    Comment

    • Hasardi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1860
      • Der Hauptstad

      #3
      Originally posted by LoudPipe
      Ihan vaan ajatus... Oletkos harkinnut Alpina B6 3.5 tyylistä imusarjaa (kaasuläppä toisella puolella)? Ei tulisi imuilmat pakosarjan päältä... Tai pakosarjaan Thermotecciä
      Mjoo...tuota Rännärikin ehdotti. Voisi olla yksi vaihtoehto. Tosin vaatii vähän modausta tuolle vakioimusatsille. Hitsaisi kaasuläpän toiselle puolelle, heittäisi paisuntasäiliön vastakkaiselle sivulle jne.

      Ja tuo keraaminen suoja auttaisi lämmöissä.
      Mutta oisko muita "kuristavia" tekijöitä mielessä?
      Stadtluft macht frei.

      Comment

      • Jaghaath
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1273
        • Helsinki

        #4
        Muistaakseni 430hp tjsp noista otettiin sillon aikanaan rata-autoissa, joten varaa ainakin pitäs vielä olla :wink: Imusarjan laitto ainakin varmaan kannattaa jos ei ole jo laitettu.

        Comment

        • f1zz
          GTi:stä tuttu
          • Sep 2003
          • 1469
          • Veikkola

          #5
          Milläs ykkösissä otetaan tehoa vapareista? no kierroksilla tietysti. Joten eikun keventämään mikä tarkoittaa myös sitä ihanaa stadista töistä himaan lähdössä joka valoissa 3000rpm lasiin ja sintteri kytkin nykimään .

          JA kun sulla on vapari niin 6 kertaa 48mm läppärunko jonka päihin imutorvet. Voit kokeilla sitä että siirrät suuttimet ylemmäs joka takaa myös kierroksilla toimivuuden ja väännön hävittämisen alakierroksilla.

          Ja sitten kun olet kaikki rahasi upottanut vajaa 300hv vapariin joku junnu ajaa sun ohi teini e30 turbolla :lol:

          edit: Kerro vielä mikä nokka sulla on?

          Comment

          • Hasardi
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1860
            • Der Hauptstad

            #6
            :lol: Tätähän se vaparin viritys on...("aika turhaa", vois joku sanoa!)

            Tuossa on Schrickin nokka 284/280, nostoa 10.8 mm. Pako- ja imupuolen aukiolot on säädetty Sch:n ohjeiden mukaan. Toimii kuin se kuuluisa Vee Ärrän wc. Veto on aika mahtavaa tuon 3 krpm jälkeen. Tosin vääntöä on jo ihan buenosti tyhjäkäynniltä ylöspäin.
            Stadtluft macht frei.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎