Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mistä M20 apuakselin laakerit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikko_83
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 110
    • Lappeenranta

    Mistä M20 apuakselin laakerit?

    Huomasin lohkoa pyöritellessäni apuakselin liukulaakereiden olevan vaihtokunnossa. Tarvikkeena noita laakereita ei näytä olevan myynnissä, eikä ainakaan irrallisina edes alkuperäisinä. Auto-Sunin myyjä selaili ETK:ta ja epäili laakereiden tulevan apuakselin mukana.

    Pitääkö sitä tosiaan ostaa koko akseli (120e) parin laakerin takia vai saako noita jostain irrallisena?

    Lohko on b20 9/85.
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1227
    • LAHTI

    #2
    Laakerit tulle ainoastaan lohkon mukana...

    Originally posted by mikko_83
    Huomasin lohkoa pyöritellessäni apuakselin liukulaakereiden olevan vaihtokunnossa. Tarvikkeena noita laakereita ei näytä olevan myynnissä, eikä ainakaan irrallisina edes alkuperäisinä. Auto-Sunin myyjä selaili ETK:ta ja epäili laakereiden tulevan apuakselin mukana.

    Pitääkö sitä tosiaan ostaa koko akseli (120e) parin laakerin takia vai saako noita jostain irrallisena?

    Lohko on b20 9/85.
    Olen törmännut samaan ongelmaan M20 lohkoissa...yritin
    itsekkin selvitellä laakereita..useista lohkoista koppasin laakerit pois ja sen sain selville ,että Kolben smits tekee
    ne laakerit niistä löyty sen tehtaan stanssi logo...siitä kehittelin
    ja sorvautin molemmille laakereille poisto ja asennus työkalun eli
    tuurnat joilla ne lyödään pois ja asennetaan takaisin laakerilukitteen kanssa täytyy merkata se takimmaisen laakerin öljyntulo reikä ..niin ne laakerit pitää asentaa siinä
    olleen apuakeselin kanssa jonka kanssa ne ovat pyörineet..
    minulla on varastossa ainakin 2-laakeri ja akseliparia joilla voi korjata ns. risan lohkon taas kuntoon.
    Laakerit on samat kaikissa M20 lohkoissa.

    Terveisin 325E
    Last edited by 325E; 06-09-2006, 22:53.

    Comment

    • mikko_83
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 110
      • Lappeenranta

      #3
      Onko muutkin asentaneet käytettyjä laakereita lohkoihin ja miten nuo ovat kestäneet?
      Vai onko laakerivammaisista lohkoista tehty olohuoneen pöytiä?

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        #4
        Originally posted by 325E
        Olen törmännut samaan ongelmaan M20 lohkoissa...yritin
        itsekkin selvitellä laakereita..useista lohkoista koppasin laakerit pois ja sen sain selville ,että Kolben smits tekee
        ne laakerit niistä löyty sen tehtaan stanssi logo...siitä kehittelin
        ja sorvautin molemmille laakereille poisto ja asennus työkalun eli
        tuurnat joilla ne lyödään pois ja asennetaan takaisin laakerilukitteen kanssa täytyy merkata se takimmaisen laakerin öljyntulo reikä ..niin ne laakerit pitää asentaa siinä
        olleen apuakeselin kanssa jonka kanssa ne ovat pyörineet..
        minulla on varastossa ainakin 2-laakeri ja akseliparia joilla voi korjata ns. risan lohkon taas kuntoon.
        Laakerit on samat kaikissa M20 lohkoissa.

        Terveisin 325E
        Suorastaan ihailtavaa pioneerityötä. Tällainen on todellista harrastamista.

        Vain yhdessä asiassa haluan nu**ia pilkkua. Firma ei ole Kolben smits, vaan KOLBENSCHMIDT = KS. Mutta älä anna tämän pikku huomautuksen häiritä.
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16465
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by T3
          Suorastaan ihailtavaa pioneerityötä. Tällainen on todellista harrastamista.

          Vain yhdessä asiassa haluan nu**ia pilkkua. Firma ei ole Kolben smits, vaan KOLBENSCHMIDT = KS. Mutta älä anna tämän pikku huomautuksen häiritä.
          Tunnen 325e:n, kannatetaan.
          Edit: Sorry, isolla E:llä.

          Comment

          • mikko_83
            Bimmer Rookie
            • Oct 2003
            • 110
            • Lappeenranta

            #6
            Originally posted by 325E
            Olen törmännut samaan ongelmaan M20 lohkoissa...yritin
            itsekkin selvitellä laakereita..useista lohkoista koppasin laakerit pois ja sen sain selville ,että Kolben smits tekee
            ne laakerit niistä löyty sen tehtaan stanssi logo...siitä kehittelin
            ja sorvautin molemmille laakereille poisto ja asennus työkalun eli
            tuurnat joilla ne lyödään pois ja asennetaan takaisin laakerilukitteen kanssa täytyy merkata se takimmaisen laakerin öljyntulo reikä ..niin ne laakerit pitää asentaa siinä
            olleen apuakeselin kanssa jonka kanssa ne ovat pyörineet..
            minulla on varastossa ainakin 2-laakeri ja akseliparia joilla voi korjata ns. risan lohkon taas kuntoon.
            Laakerit on samat kaikissa M20 lohkoissa.

            Terveisin 325E


            Kehtaatko laittaa vaikka tänne mitat noista asennustuurnista, nyt ei itse pääse lohkoa mittailemaan.
            Mielellään sitä laittaisi uudet laakerit, mutta eiköhän se apuakseli pyöri käytetyilläkin laakereilla. Toivottavasti lukite pitää liuskan paikoillaan, muutenhan öljyn tulo loppuu ja sitten taas jumpataan

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #7
              Kyllä on kestänyt kaikki mitä olen tehnyt

              Originally posted by jr66
              Tunnen 325e:n, kannatetaan.
              Edit: Sorry, isolla E:llä.
              Kestohan perustuu,että moottorin öljynpaineet ja laakerit kaikki on kunnossa..uskoisin kyseisen laakerin menoon olevan pari syytä ..öljynpaine vaurio eli ei paineita ja 'myöskin sitä rasittaa jakohihnan kireys vaikka sen todennäköisyys on öljynpaine vauriota pienempi..
              se kannattaa tehdä ,että testaa kyseisen laakeri välyksen pesee kaikki öljyt pois ja sovittaa varovasti akselia ja kokenut
              moottori mies kyllä tietää onko välystä sopivasti ilman mittaamattakin.
              Kannattaisi pelastaa romulohkosta ne pari laakeria ja akseli
              niitä vaurioisia on tullut eteeni useita, vaikka
              pidän M20 moottoria henkilökohtaisesti yksi niistä
              vahvimmista..en sano suoraan..että vahvin ja kaunein..
              se voi ärsyttää joitakin lukijoita..jokainen tehköön
              moottoreista omat päätelmänsä..mutta kun puhutaan asiaa
              ja tästä on kokemusta ja ammatillista tietoa ..se riittäköön.
              Kyllä ne varmaan ilman lukitettakin pitää,tosin en suosittele tekemään
              pitää tehdä varman päälle ja ei lukite siinä välystä muuta.....
              mainittakoon vielä ,että kaikki kyseiset remontit ovat kestäneet
              myöskin kovaa käyttöä....voin laittaa mitat kunhan ehdin tallilla käydä ne
              mittaamassa...siihen tarvitaan pari tuurnaa ..takimmainen on ns. pienempi.

              Terveisin 325E
              Last edited by 325E; 09-09-2006, 22:25.

              Comment

              • ZoMbiE
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 2583
                • Lohja, Virkkala

                #8
                Originally posted by 325E
                Olen törmännut samaan ongelmaan M20 lohkoissa...yritin
                itsekkin selvitellä laakereita..useista lohkoista koppasin laakerit pois ja sen sain selville ,että Kolben smits tekee
                ne laakerit niistä löyty sen tehtaan stanssi logo...siitä kehittelin
                ja sorvautin molemmille laakereille poisto ja asennus työkalun eli
                tuurnat joilla ne lyödään pois ja asennetaan takaisin laakerilukitteen kanssa täytyy merkata se takimmaisen laakerin öljyntulo reikä ..niin ne laakerit pitää asentaa siinä
                olleen apuakeselin kanssa jonka kanssa ne ovat pyörineet..
                minulla on varastossa ainakin 2-laakeri ja akseliparia joilla voi korjata ns. risan lohkon taas kuntoon.
                Laakerit on samat kaikissa M20 lohkoissa.

                Terveisin 325E
                Veljeni teetti omaansa uudet. Otti apuakselin ja vanhat laakerit mukaan ,ja mittasi lohkon aukot. GT-Motor taisi sorvata uudet laakerit, ja hienosti toimi.. Välykset tehtiin ihan sorvarin "mututuntumalla", eli kokenut tekijä tietää todellakin mittaamatta.

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #9
                  Meneehän sileenkin ....taas muistutus laakereista

                  Originally posted by ZoMbiE
                  Veljeni teetti omaansa uudet. Otti apuakselin ja vanhat laakerit mukaan ,ja mittasi lohkon aukot. GT-Motor taisi sorvata uudet laakerit, ja hienosti toimi.. Välykset tehtiin ihan sorvarin "mututuntumalla", eli kokenut tekijä tietää todellakin mittaamatta.
                  Ainahan ammatti ihminen voi tehdä ne ,mutta uskoisin niiden olevan ns. punametallilaakereita joita runko ja kiertokankien laakerit ovat..esim. sitä ei tiedä aina koneistamotkaan esim.Lahdessa kansityö teki koneistukset ja katsottiin ja halusin ns. punametalliset laakerit ja hain ne
                  kiireessään perjantaina jotta kasaisin viikonloppuna konetta
                  kotona pussin avattuani näin laakeripaketin kirkkaan
                  muovin läpi että laakerit ei ole punametalliset vaan
                  tavallista valkometallia...kerron tässä tietoa mikä ero niillä on punametalliset ovat kovemmat kun KAIKKI
                  bemarin akselin ovat nitrattuja eli kovia akseleita vaikka
                  pojat puhuvat takoakseleista ...KAIKKI ovat kovia ja kaikissa kuuluu käyttää punametallilaakereita niitä ne
                  alkuperäisetkin ovat...en taas käsitä miksi tämä Fakta
                  tieto ei mene kaikkien tietoon...voin kertoa ,tämä tieto
                  on saatu jo koulunpenkillä käydessäni autonasentajaksi.
                  Tietysti jokainen voi ostaa pussilleen sopivia valkometalli
                  karkki laakereita...saati sitten kun konetta vähän piristetään
                  puristuspaineet ovat kovat aina iskutahdin aikana tapahtuu
                  potkua joka kohdistuu kampiakselin laakereille ja kiertokankienkin laakereille.
                  Voihan sanoa,että historia toistaa itseään kaikkien tai valitettavan monen täytyy opiskella virittäminen kantapään kautta kun
                  esim.uskottaisiin mitä kirjoitetaan..toivottavasti edes joku
                  uskoo kirjoituksiini ettei ne mene tieto ihan hukkaan.
                  Tapoihini kuuluu vastata asiallisesti ja rehellisesti ..minusta
                  on kiva neuvoa jos vaan voi.

                  Terveisin 325E

                  Comment

                  • ZoMbiE
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 2583
                    • Lohja, Virkkala

                    #10
                    Originally posted by 325E
                    Ainahan ammatti ihminen voi tehdä ne ,mutta uskoisin niiden olevan ns. punametallilaakereita joita runko ja kiertokankien laakerit ovat..esim. sitä ei tiedä aina koneistamotkaan
                    Terveisin 325E
                    Kyllä ne olivat ja oikeat tuli tilalle myös

                    Se on todellakin hyvä, kun joku jaksaa ja viitsii jakaa tietonsa, niin ei kaikkien tarvitse opetella kaikkea itse.

                    Comment

                    • TheLoial
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 1109
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by 325E
                      Ainahan ammatti ihminen voi tehdä ne ,mutta uskoisin niiden olevan ns. punametallilaakereita joita runko ja kiertokankien laakerit ovat..esim. sitä ei tiedä aina koneistamotkaan esim.Lahdessa kansityö teki koneistukset ja katsottiin ja halusin ns. punametalliset laakerit ja hain ne
                      kiireessään perjantaina jotta kasaisin viikonloppuna konetta
                      kotona pussin avattuani näin laakeripaketin kirkkaan
                      muovin läpi että laakerit ei ole punametalliset vaan
                      tavallista valkometallia...kerron tässä tietoa mikä ero niillä on punametalliset ovat kovemmat kun KAIKKI
                      bemarin akselin ovat nitrattuja eli kovia akseleita vaikka
                      pojat puhuvat takoakseleista ...KAIKKI ovat kovia ja kaikissa kuuluu käyttää punametallilaakereita niitä ne
                      alkuperäisetkin ovat...en taas käsitä miksi tämä Fakta
                      tieto ei mene kaikkien tietoon...voin kertoa ,tämä tieto
                      on saatu jo koulunpenkillä käydessäni autonasentajaksi.
                      Tietysti jokainen voi ostaa pussilleen sopivia valkometalli
                      karkki laakereita...saati sitten kun konetta vähän piristetään
                      puristuspaineet ovat kovat aina iskutahdin aikana tapahtuu
                      potkua joka kohdistuu kampiakselin laakereille ja kiertokankienkin laakereille.
                      Voihan sanoa,että historia toistaa itseään kaikkien tai valitettavan monen täytyy opiskella virittäminen kantapään kautta kun
                      esim.uskottaisiin mitä kirjoitetaan..toivottavasti edes joku
                      uskoo kirjoituksiini ettei ne mene tieto ihan hukkaan.
                      Tapoihini kuuluu vastata asiallisesti ja rehellisesti ..minusta
                      on kiva neuvoa jos vaan voi.

                      Terveisin 325E
                      Bmw:llä on ainakin valkometallipinnoitteiset laakerit, jos ollaan tarkkoja. Mitä punametallia tarkoitat? Niitä kun taas on erilaisia seoksia eri tarkoituksiin.

                      Comment

                      • 325E
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1227
                        • LAHTI

                        #12
                        Originally posted by TheLoial
                        Bmw:llä on ainakin valkometallipinnoitteiset laakerit, jos ollaan tarkkoja. Mitä punametallia tarkoitat? Niitä kun taas on erilaisia seoksia eri tarkoituksiin.
                        Tarkennus, tarkoitan kun aina bemarin kampiakseli on nitrattu eli kova akseli niin siinä kuuluu käyttää ns.
                        punametalli seoksisia laakereita.
                        Jotka kestää kierrätystä ja kovempia iskun paineita...
                        alkuperäiset on on "punametallilaakereita" ja tarvikkeena
                        löytyy punametallilaakereita esim. KS:nä....
                        Tämä on tietoa ei arvailua tai tiedon hakemista, kunhan
                        kysyt tosi ammattilaiselta saat saman vastauksen.
                        Kuten jutuissani kerroin eräät koneistamotkaan ei tiedä tai ei sitten välitä tietää mitä laakereita asiakkaileen tulee..
                        valitettavasti sopivia valkometalli laakereita tehdään
                        bemariin sopiviksi ...vai olisko jossakin merkissä sama
                        kaulan mitta...
                        Toivottavasti uskotte asiassa minua, että Bemarissa
                        pitää olla punametallilaakerit , jottei teidän koneenne
                        ja remonit mensisi hukkaan saati siihen sijoitetut rahat.

                        Tässä 325i E-30 sopivat punametalli varaosanumerot
                        KS laakereina seuraavasti:(yhdellä isommalla liukueste nastalla)
                        Käy ns. vanhempiin lohkoihin vm. 1984-1987, uudemmat tulee
                        2-pienemmällä liukuestenastalla joilla tarkoitan pykälää laakerissa joka
                        estää sen pyörähtämisen lohkossa..niihinkin löytyy punametallilaakerit
                        niihin minulla ei ole ylhäällä laakeri numeroita.

                        seuraavat varaosanumerot on, ns. yhdellä isolla liukueste nastalla:

                        Runkolaakeri KS 87491 (STD)
                        kk-Laakeri KS 87490 (STD)

                        Laakeria edustaa Atoy Oy

                        Terveisin 325E

                        Jos haluatte kysyä tarkemmin, soittakaa 040-5054994
                        Last edited by 325E; 17-09-2006, 11:25.

                        Comment

                        • BMW 325I avo
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 832
                          • Tampere

                          #13
                          Katsoppas kun täällä on sama ongelma kuin itselläkin oli. Mittasin akselin ja reiät ja sorvasin itse pronssiholkit voitelu-uralla.

                          Ohessa kuvat. Sen verran kuviin muutosta, että muutaman satkun saa lisätä välystä sisäreikään, tuli aluksi hiukan liian tiukka. Laakerit asensin loctiten laakerinasennusliimalla (vaikka oli sen verran jämptit, että olisi pysynyt ilmankin).

                          Ja tosiaan itsellä tämä vaurio johtui siitä, että kampiakselin laakerit olivat leikannut kiinni. Tästä johtuen metallipuru mennyt myös ö-pumpun laakereihin. Jos sulla on käynyt näin, niin luultavasti se öljynkierron painerajaventtiili on myös paskana tai ainakin pahasti ruvella. Lisäksi täytyy putsata ö-pumppu ja koko öljynkierto niin hyvin kuin mahdollista.
                          Attached Files
                          // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                          Comment

                          • mikko_83
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2003
                            • 110
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by BMW 325I avo View Post
                            Katsoppas kun täällä on sama ongelma kuin itselläkin oli. Mittasin akselin ja reiät ja sorvasin itse pronssiholkit voitelu-uralla.

                            Ohessa kuvat. Sen verran kuviin muutosta, että muutaman satkun saa lisätä välystä sisäreikään, tuli aluksi hiukan liian tiukka. Laakerit asensin loctiten laakerinasennusliimalla (vaikka oli sen verran jämptit, että olisi pysynyt ilmankin).

                            Ja tosiaan itsellä tämä vaurio johtui siitä, että kampiakselin laakerit olivat leikannut kiinni. Tästä johtuen metallipuru mennyt myös ö-pumpun laakereihin. Jos sulla on käynyt näin, niin luultavasti se öljynkierron painerajaventtiili on myös paskana tai ainakin pahasti ruvella. Lisäksi täytyy putsata ö-pumppu ja koko öljynkierto niin hyvin kuin mahdollista.


                            Tuossa omassa lohkossani ei ollut muita laakerivaurioita kuin apuakselin etummaisen laakerin mureneva pinta. Liekkö ollut joskus jakoremmi liian tiukalla.

                            Yhdestä romulohkosta yritin irrottaa laakereita, mutta ainakaan siitä ei tyssäytymättä laakerit irti lähteneet. Pitänee etsiä jostain laakerimateriaalia ja houkutella joku kaveri sitä sorvailemaan. Onko esim. joku tämän sivun http://www.keskipakovalu.fi/TUOTTEETMA.htm punametalli tai lyijytinapronssi sopiva tuohon tarkoitukseen?

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1651
                              • Pk-seutu

                              #15
                              Katsopa tuolta:

                              http://www.johnson-metall.fi

                              Sieltä löytyy varmasti asiantuntemusta ja oikeat materiaalit. En tiedä onko välttämättä halvin paikka, mutta eivät ne hinnat mitään kohtuuttomiakaan ole.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎