Täällä nyt puhutaan paljon kampiakselin laakereista, ja niiden materiaalista, niin miten se liittyy apuakselin laakereihin? Saako se apuakseli niin kovaa selkäsaunaa koko ajan, että laakerien on pakko olla jotain punametallia? Mitä erikoista siinä punametallissa on? Luulis helposti, että apuakselin laakeriksi kelpaa mikä vaan, mikä on hyvää laakerimateriaalia.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mistä M20 apuakselin laakerit?
Collapse
X
-
Originally posted by Bullitt View PostTäällä nyt puhutaan paljon kampiakselin laakereista, ja niiden materiaalista, niin miten se liittyy apuakselin laakereihin? Saako se apuakseli niin kovaa selkäsaunaa koko ajan, että laakerien on pakko olla jotain punametallia? Mitä erikoista siinä punametallissa on? Luulis helposti, että apuakselin laakeriksi kelpaa mikä vaan, mikä on hyvää laakerimateriaalia.
Itse soitin nimenomaan johnssonmetallille ja sanoin mistä on kyse. He suosittelivat normi tinapronssilaakeria ja siitä sitten laakerit teinkin. Ja hinnasta sen verran, että vitun kallista oli omasta mielestä tämäkin materiaali.// If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //
Comment
-
-
No mitäs tuli hintaa laakereille? Itsellä ei ole juuri nyt huutavaa tarvetta, mutta varmaan tulee vehkottua noiden M20-moottorien kanssa vielä kuitenkin jonkun aikaa, niin eiköhän tuokin joskus edessä ole.
Edelleen tekis mieli kuulla siitä punametallin ylivertaisuudesta. Mulle on koulussa opetettu suurin piirtein niin, että siinä vaiheessa kun voitelu pettää syystä tai toisesta, ja metalli on metallia vasten, niin se on aika sama mitä materiaalia se laakeri on.
Tietysti se on parempi, että laakeri uhrautuu ja hajoaa ensin, ennen kuin kampiakselin laakeripinta kärsii, mutta jos ei öljynpaineen merkkivalo tai esim. ääni ehdi varoittamaan viasta ajoissa, niin se on sitten morjens kampiakselillekin. Hommia tiedossa joka tapauksessa.
Jos voitelu on kunnossa, niin miksi laakeri ei kestäisi, oli se sitten mitä laakerimateriaalia tahansa?
Comment
-
-
Originally posted by BMW 325I avo View PostItse soitin nimenomaan johnssonmetallille ja sanoin mistä on kyse. He suosittelivat normi tinapronssilaakeria ja siitä sitten laakerit teinkin. Ja hinnasta sen verran, että vitun kallista oli omasta mielestä tämäkin materiaali.
Pronssiseokset
Punametalli SS 5204-15
- Edullisin vaihtoehto yleiskäyttöön
- Hyvä kulutuskestävyys
- Soveltuu hyvin meriveteen
- Hyvät lujuusominaisuudet
- Sietää korkeita lämpötiloja
- Erittäin lujaa ja kulutuskestävää
- Sietää hyvin merivettä
- Iskumaisille kuormille
- Paras kulumiskestävyys
- Sietää merivettä
Comment
-
Originally posted by Bullitt View PostNo mitäs tuli hintaa laakereille? Itsellä ei ole juuri nyt huutavaa tarvetta, mutta varmaan tulee vehkottua noiden M20-moottorien kanssa vielä kuitenkin jonkun aikaa, niin eiköhän tuokin joskus edessä ole.
Edelleen tekis mieli kuulla siitä punametallin ylivertaisuudesta. Mulle on koulussa opetettu suurin piirtein niin, että siinä vaiheessa kun voitelu pettää syystä tai toisesta, ja metalli on metallia vasten, niin se on aika sama mitä materiaalia se laakeri on.
Tietysti se on parempi, että laakeri uhrautuu ja hajoaa ensin, ennen kuin kampiakselin laakeripinta kärsii, mutta jos ei öljynpaineen merkkivalo tai esim. ääni ehdi varoittamaan viasta ajoissa, niin se on sitten morjens kampiakselillekin. Hommia tiedossa joka tapauksessa.
Jos voitelu on kunnossa, niin miksi laakeri ei kestäisi, oli se sitten mitä laakerimateriaalia tahansa?
Punametallista sen verran, että se on halvinta liukulaakerimateriaalia mitä esim. Johnnsonmetallilta löytyy johtuen luultavasti siitä, että se on eniten käytetty materiaali. Ominaisuudet ovat hyvät sekä kulumisenkeston, että liukunopeuden kannalta, mutta esim. tinapronssiin nähden ei kestä vertailua kuormituksen kestossa. Lisäksi materiaali on sen verran pehmeätä, että sallii reunapuristusta ja ei vaadi karkaistua vastinpintaa.
Eli punametallin ylivertaisuus tarkoittaa halvinta hintaa ja hyviä ominaisuuksia juuri tähän kohteeseen.
Ja nyt kun muistelen, niin en voi olla varma, ettei olisi itsellekin tullut punametalliaihio? Koska tosiaan tinapronssi alkaa olla jo "ylimitoituksen" puolella.// If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //
Comment
-
-
Nostetaas tätäkin topiccia etusivulle. Joku kyseli privalla, että miten laakerihommassa loppujen lopuksi kävi, ja onhan se kohteliastakin kertoa miten ongelma ratkesi.
Itselle tuli apuakselin laakerit juuri tinapronssista kun sitä sattui koneistamolla sopiva pätkä olemaan. Välykset tuli sorvarin näppituntumalla ja hyvin tuo kone on talven toiminut. Hintaa tuli muistaakseni muutamia kymppejä. Jos joku painii saman ongelman kimpussa, niin marssii lohko ja akseli kainalossa lähimpään ammattitaitoiseen koneistamoon ja ongelma ratkeaa.
Vielä juttua noista rk- ja kk-laakereista: Mistä sen päällepäin tietää onko joku laakeri "punametallia" vai "valkometallia". Syksyllä pyörittelin käsissä alkuperäistä laakeria ja tarvikkeena saatavaa AE:n tekelettä, enkä huomannut niissä mitään eroa. Oli niin tai näin, muutamat kaverit on ajanut varmaan 150tkm noilla "motonet" laakereilla ja kyllä niissä koneissa vielä öljynpainetta on.
Comment
-
-
Originally posted by BASTARD View Postolin jo rupeamassa konetta kasaamaan kun huomasin että on apuakselin laakereissa aika reilu välys. Mahtaako tuohon saada mistään valmiita laakereita vai pitääkö ne teetättää?Myyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
-
Originally posted by JJT View PostMerkkiliikkeestä saanee laakeriaihiot, tai sitten teettää koneistamolla.e30 m20 328 cäbi 532hv/608nm 1bar...
Comment
-
-
Tässä osanumerot:
11 11 1 264 196 - BEARING BUSH
11 11 1 280 863 - BEARING BUSH
Kyllä saa merkkiliikkeestä. Olen itse ne sieltä ostanut. Varaosanumerot löytyy mun jostain vanhasta postauksesta ylikoko-topiciin. Tulevat ns puoli valmiinaLast edited by Peksu_M20; 11-02-2016, 16:21.Mahtiala kustom - No connectionBmw E21 320A -81 "330i"Bmw e30 318is
Comment
-
-
Originally posted by pekka_hirvonen View PostTässä osanumerot:
Kyllä saa merkkiliikkeestä. Olen itse ne sieltä ostanut. Varaosanumerot löytyy mun jostain vanhasta postauksesta ylikoko-topiciin. Tulevat ns puoli valmiinaMyyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
-
Originally posted by pekka_hirvonen View PostTässä osanumerot:
Kyllä saa merkkiliikkeestä. Olen itse ne sieltä ostanut. Varaosanumerot löytyy mun jostain vanhasta postauksesta ylikoko-topiciin. Tulevat ns puoli valmiinae30 m20 328 cäbi 532hv/608nm 1bar...
Comment
-
Comment