Announcement

Collapse
No announcement yet.

TUV-hyväksytyt ahdin setit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ThemeJ
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 997
    • Turku/Raahe

    #31
    Originally posted by intfreak View Post
    Noh, ei oo näihin asioihin tarvinnu perehtyä pariin vuoteen, mutta jos katsotaan Autoasetuksen liitteen 8 soveltamisohjetta ja esim. Lisapoytakirja_EURO_M1N1_ko_ennen_112010, niin näistä ainakin ymmärtäisi, että rekisteröinti/muutoskatsastuksessa riittäisi H: Hyväksytyn asiantuntijan pätevyysaluettaan vastaavalla selvityksellä.

    Tarkin vastaus varmaan tulis jos kysyis trafilta tai test worldilta, saavatko he antaa todistuksen mitatusta (muutetun) moottorin päästötasosta.
    Enpä ole koskaan yhtään suomalaisen testilaitoksen lappuja päästöihin liittyen nähny ainakaan missään yksityisen ihmisen autossa, ehkä joskus joku VTT:n tekemä lappu vilahtanu silmien edessä mutta enpä ole sen enempää lueskellu.
    Pykälät ja soveltamisohjeet on kyllä tuttuja, mutta eipä nuista testilaitoksista oikeen taida olla kukaan perillä paitsi asianosaiset. Aikaisemmin ei ollu ku VTT:llä tuo laboratorio nuihin mittauksiin, mutta voi toki olla että test world on investoinu omat mittalaitteet ja hakenu luvat. Trafin sivut on kyllä maailman paskin sivusto muutenkin, ylläpitäjä on varmaan joku ykskätinen kääpiö mikä ei osaa lukea eikä kirjottaa. Osa sivuista päivitetty viimeksi kolme vuotta sitten ja asiat muuttunu jo moneen kertaan näiden kolmen vuoden aikana. Sähköposti ei tunnu Trafin sivujen ylläpitäjää kiinnostavan, ainakaan niihin ei mitään vastausta saa.
    Bmw E30
    Bmw 2000Touring Scrap
    Ex. Bmw E30 316
    Ex. Bmw E36

    Comment

    • intfreak
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 2966
      • Uusikaupunni

      #32
      Originally posted by ThemeJ View Post
      Enpä ole koskaan yhtään suomalaisen testilaitoksen lappuja päästöihin liittyen nähny ainakaan missään yksityisen ihmisen autossa, ehkä joskus joku VTT:n tekemä lappu vilahtanu silmien edessä mutta enpä ole sen enempää lueskellu.
      Pykälät ja soveltamisohjeet on kyllä tuttuja, mutta eipä nuista testilaitoksista oikeen taida olla kukaan perillä paitsi asianosaiset. Aikaisemmin ei ollu ku VTT:llä tuo laboratorio nuihin mittauksiin, mutta voi toki olla että test world on investoinu omat mittalaitteet ja hakenu luvat. Trafin sivut on kyllä maailman paskin sivusto muutenkin, ylläpitäjä on varmaan joku ykskätinen kääpiö mikä ei osaa lukea eikä kirjottaa. Osa sivuista päivitetty viimeksi kolme vuotta sitten ja asiat muuttunu jo moneen kertaan näiden kolmen vuoden aikana. Sähköposti ei tunnu Trafin sivujen ylläpitäjää kiinnostavan, ainakaan niihin ei mitään vastausta saa.
      Ainakin joitain vuosia sitten tääläkin foorumilla esillä ollut e36 M3 turbotettiin (vai remmitettiin?) ja mittaus tehtiin silloisen Test Center Tiililän (nyk. siis test world?) mittalaitteilla, jotka sijaitsivat Helsingin Ammattikorkeakoulun Autolabran tiloissa. Eipä muutoskatsastuksessa tainnut olla ongelmia kuin omamassan kanssa...
      edit: tai omistaako AMK ne vehkeet vai kumminpäin meneekään
      Last edited by intfreak; 22-11-2012, 22:39.
      N62 Money Spender Club

      Comment

      • Vauhtivaunu
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 2714
        • P-Karjala

        #33
        Originally posted by intfreak View Post
        Ainakin joitain vuosia sitten tääläkin foorumilla esillä ollut e36 M3 turbotettiin (vai remmitettiin?) ja mittaus tehtiin silloisen Test Center Tiililän (nyk. siis test world?) mittalaitteilla, jotka sijaitsivat Helsingin Ammattikorkeakoulun Autolabran tiloissa. Eipä muutoskatsastuksessa tainnut olla ongelmia kuin omamassan kanssa...
        edit: tai omistaako AMK ne vehkeet vai kumminpäin meneekään
        A-test taitaa olla firma joka ne omistaa.

        Ja se M3 on ainut Suomessa jälkikäteen ahdettu sekä pussitestattu vähäpäästöinen joka on leimattu...

        Koskien kaikkia vähäpäästöisiä Suomalaisia autoja. Luen aika monia autofoorumeja ja missään ei kukaan ole vielä toista esittänyt. Muut on sitten erilaisilla selityksillä, CARB-luvilla, TÜV-lapuilla tai laittomasti tiellä.


        Mun mielestä hommaan pitäs saada pikkuhiljaa älyä vaikka Kekkoslovakiassa eletään. Tässä vois eri autokerhot yrittää vetää vähän yhtä köyttä :think

        Ps. Siis noihin muutoskatsastus-sääntöihin pitää saada joku järki...
        Last edited by Vauhtivaunu; 22-11-2012, 23:35.
        sigpic


        Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          #34
          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
          A-test taitaa olla firma joka ne omistaa.

          Ja se M3 on ainut Suomessa jälkikäteen ahdettu sekä pussitestattu vähäpäästöinen joka on leimattu...

          Koskien kaikkia vähäpäästöisiä Suomalaisia autoja. Luen aika monia autofoorumeja ja missään ei kukaan ole vielä toista esittänyt. Muut on sitten erilaisilla selityksillä, CARB-luvilla, TÜV-lapuilla tai laittomasti tiellä.


          Mun mielestä hommaan pitäs saada pikkuhiljaa älyä vaikka Kekkoslovakiassa eletään. Tässä vois eri autokerhot yrittää vetää vähän yhtä köyttä :think

          Ps. Siis noihin muutoskatsastus-sääntöihin pitää saada joku järki...

          Niin TOTTA! Ite ainaki vaihtasin näitten 70-80 -lukujen kulkineista harrastamisen heti uudelle vuosikymmenelle mikäli tuo virittäminen olis ees jotenki rahallisesti ja muutenkin järkevissä raameissa lakien puolesta (eli jälkiturbotus)

          Comment

          • QUASIMODO
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 2542
            • Pirkkala

            #35
            Originally posted by Vauhtivaunu View Post

            Ja se M3 on ainut Suomessa jälkikäteen ahdettu sekä pussitestattu vähäpäästöinen joka on leimattu...

            Koskien kaikkia vähäpäästöisiä Suomalaisia autoja. Luen aika monia autofoorumeja ja missään ei kukaan ole vielä toista esittänyt. Muut on sitten erilaisilla selityksillä, CARB-luvilla, TÜV-lapuilla tai laittomasti tiellä.
            Näitä ahdettuja autoja kuitenkin pyörii silloin tällöin myynnissä. Tiedä sitten moniko muutoskatsastettu...Tässä ainakin tätä mainostetaan.
            sigpic

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              #36
              Originally posted by QUASIMODO View Post
              Näitä ahdettuja autoja kuitenkin pyörii silloin tällöin myynnissä. Tiedä sitten moniko muutoskatsastettu...Tässä ainakin tätä mainostetaan.
              http://www.nettiauto.com/bmw/320/5228844
              Veikkaan että linkin autosta otetaan katsastukseen remmi pois...

              Tai sitten menee tuurilla ettei katsastaja huomaa. Noista voidaan kyllä jälkikäteenkin vaatia sitä pussitestiä jos siitä ei ole merkintää Trafin rekisterissä.

              Älytön tilannehhan on että 60-luvun jenkkilossiin saa laittaa 400hv 8-litraisen veekasin vaikka siinä on tehostamattomat rumpujarrut ja simpukkaohjaus, muttei nykyaikaisiin ja turvallisiin autoihin yhtään mitään kun niistä tulee muuten vaarallisia ja saastuttavia :think
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • ThemeJ
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 997
                • Turku/Raahe

                #37
                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Veikkaan että linkin autosta otetaan katsastukseen remmi pois...
                Eipä oteta kun on autoon hyväksytty jo.
                Last edited by ThemeJ; 23-11-2012, 10:43.
                Bmw E30
                Bmw 2000Touring Scrap
                Ex. Bmw E30 316
                Ex. Bmw E36

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  #38
                  Originally posted by ThemeJ View Post
                  Eipä oteta kun on autoon hyväksytty jo.
                  On näköjään määräaikaiskatsastus suorittamatta. Kannattaa autosta kiinnostuneiden kysellä niitä pussitestilappuja (nehän auton omistajalla varmasti on jos kaikki kunnossa...) ettei tule konttorilla ongelmia.

                  Niitä laillisia vähäpäästöisiä jälkiahdettuja ei edelleenkään ole tullut vastaan kuin yksi...
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • McBeast
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2007
                    • 2998
                    • Tallinn

                    #39
                    Kenes se viininpunainen E46 330i Cabriolet oli, joka oli keväällä myynnissäkin? Rottrexin ahtimella varustettu ja otteessakin mainintaa ilmeisesti remmistä?
                    Last edited by McBeast; 23-11-2012, 13:48.
                    Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #40
                      Joku mainitsi tuolla tuon Lexuksen. Sen ahdinpaketin on tyyppihyväksyttänyt TTE, eli se on periaatteessa vähän sama juttu kuin JCW-cooper minin tehokkaampi ahdinpaketti. Ei voi suoraan verrata vaikka G-poweriin, jolla ei nyt suoranaista yhteyttä ole BMW:n tehdastuotantoon. Tehtaan hyväksyntäpapereilla ei varmaan ongelmia olekkaan, eikä tarvitse pussitestejä tehdä, kun paperit ovat kunnossa.

                      On tässä maassa ainakin yksi turboahdettu vähäpäästöinen v-tec civicci, joka oli muistaakseni ihan pussitettu ja papereiltaan kunnossa. Ne, jotka tuon vaivan ovat nähneet eivät vaan kauhean mielellään jaa tietoa siitä. Varmaan siitä syystä, ettei kukaan ole siitä kuitenkaan valmis maksamaan ja itse on saanut latoa euroja varmaan riittävästi projektiin.
                      Last edited by Juppe; 23-11-2012, 16:19.

                      Comment

                      • Make H.
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1278
                        • Kokkola

                        #41
                        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                        On näköjään määräaikaiskatsastus suorittamatta. Kannattaa autosta kiinnostuneiden kysellä niitä pussitestilappuja (nehän auton omistajalla varmasti on jos kaikki kunnossa...) ettei tule konttorilla ongelmia.

                        Niitä laillisia vähäpäästöisiä jälkiahdettuja ei edelleenkään ole tullut vastaan kuin yksi...
                        Ihan mielenkiinnosta tilasin trafilta kopion tuon cabrion rekisteriotteesta ja siel kyl näytti erikoisehdoissa lukevan näin:

                        "Ahtopaine 0,5 bar.
                        Varustettu Albrex 8122 mekaanisella ahtimella."

                        ...että tuota niin:think

                        Comment

                        • ThemeJ
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 997
                          • Turku/Raahe

                          #42
                          Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                          On näköjään määräaikaiskatsastus suorittamatta. Kannattaa autosta kiinnostuneiden kysellä niitä pussitestilappuja (nehän auton omistajalla varmasti on jos kaikki kunnossa...) ettei tule konttorilla ongelmia.

                          Niitä laillisia vähäpäästöisiä jälkiahdettuja ei edelleenkään ole tullut vastaan kuin yksi...
                          Eipä tämä jälkiahdettu vähäpäästöinen auto nyt sentään mikään yksisarvinen ole. On niitä Suomessa useampia ja luulis että maailmalta hyväksyttyjä sarjoja löytyy myös bemareihin.
                          Last edited by ThemeJ; 23-11-2012, 16:00.
                          Bmw E30
                          Bmw 2000Touring Scrap
                          Ex. Bmw E30 316
                          Ex. Bmw E36

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #43
                            Onhan noita, esimerkiksi mersuihin Kleemann tarjoaa remmipaketteja. Hintaa on, mutta eipä se ole ilmaista noita suunnitella/valmistaa.

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              #44
                              Ei mun asenne ole ettei näitä voisi tehdä mutta suosittelen kaikkia asiasta kiinnostuneita ottamaan selvää ettei tule jälkikäteen mitään epäselvyyksiä. Trafi osaa vaatia niitä päästöselvityksiä jälkikäteenkin jos joku ei ole mennyt pykälien mukaan. Silloin on harrastaja heikoilla

                              Lisäksi ahdetun auton muuttaminen vaatii sen pussitestin uudelleen eli siitä moottorista ei sitten pysty yhtään osaa vaihtamaan. Perseestähän nuo säännöt on mutta kun valitettavasti voima on toistaiseksi viranomaisella
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              • Make H.
                                BTCF Member
                                • Jul 2006
                                • 1278
                                • Kokkola

                                #45
                                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                                Ei mun asenne ole ettei näitä voisi tehdä mutta suosittelen kaikkia asiasta kiinnostuneita ottamaan selvää ettei tule jälkikäteen mitään epäselvyyksiä. Trafi osaa vaatia niitä päästöselvityksiä jälkikäteenkin jos joku ei ole mennyt pykälien mukaan. Silloin on harrastaja heikoilla

                                Lisäksi ahdetun auton muuttaminen vaatii sen pussitestin uudelleen eli siitä moottorista ei sitten pysty yhtään osaa vaihtamaan. Perseestähän nuo säännöt on mutta kun valitettavasti voima on toistaiseksi viranomaisella
                                Niin kuin ei periaatteessa pysty mistään muutoskatsastetusta jälkiturbotetusta ilman teholappuja jne. Näin maallikkona pystyy kuitenkin melko helposti tuota cabriotaki ruuvaan kuhan kilpi/tarra ahtimen päällä on "oikea" ja ahtopaineet 0,5bar koska ei ole muuta merkattu otteeseen ja niin kunhan se on mekaanin ahdin mikä siel on ...eihän näin toki kukaan koijaa mutta kunhan aattelin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎