Kansi-ja lämpöongelmat BMW

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timppa30
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 259
    • Jaala

    Kansi-ja lämpöongelmat BMW

    Tuntuu olevan, ainakin allekirjoittaneella, harmittavan yleisiä nuo kansi-ongelmat.., joten mielipiteitä ja ennaltaehkäisevää tietoa asiasta kaivataan, syitä ja seurauksia, kokemuksia etc.

    Miksi niin pirun usein...
    Diesel on köyhien polttoaine

    Kesäleluna -06 hayabusa
  • Mr_Doctor
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 226
    • Parolannummi

    #2
    Samoja ongelmia on täälläkin päin. Tietysti auton käyttö lämpimäksi ennen ku antaa kenkää ja jälkikäyttö ennen kuin sammuttaa ovat itestään selviä ennaltaehkäseviä toimenpiteitä. Ja nuo nyt pätee vehkeeseen ku vehkeeseen. Ja toinen homma sitte moottoriremontin jälkeen jäähdytysjärjestelmän huolellinen ilmaus. Nimimerkillä Hemi kirjoittava taisikin antaa hyvät ohjeet tästä ilmaushommasta. Mutta ainakin M50-koneiden kohalla kyllä täytyy sanoa että paskoja kansia joka tapauksessa.

    Comment

    • timppa30
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 259
      • Jaala

      #3
      ei oo tullu toi käynti ennen sammutusta mieleen, pitääkin muistaa tehä täst lähin.
      Tuntuu joo olevan enemmän ominaisuus toi kansien heikkous
      Diesel on köyhien polttoaine

      Kesäleluna -06 hayabusa

      Comment

      • Kyytsis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 3472
        • Helsinki

        #4
        No onko ne oikeasti niin heikkoja?

        Tuli tuossa käytettyä auki 280tkm ajettu m20b20 eikä siinä ollut mitään vikaa.

        Väitän (mielipide = kenenkään ei tarvitse itkeä itseään uneen tämän takia) että 90% kansien halkeamisia vika löytyy joko ratin ja kuskinpenkin välistä TAI sitten siitä viimeisestä ilmaajasta / korjaajasta / roplaajasta / hiplaajasta. Kun nestettä on tarpeeksi ja se myös kiertää järjestelmässä ei kannen kanssa pitäisi olla mitään ongelmia.

        Tyhmyydellä ne siis rikotaan.

        t.Ville

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by Kyytsis
          No onko ne oikeasti niin heikkoja?

          Tuli tuossa käytettyä auki 280tkm ajettu m20b20 eikä siinä ollut mitään vikaa.

          Väitän (mielipide = kenenkään ei tarvitse itkeä itseään uneen tämän takia) että 90% kansien halkeamisia vika löytyy joko ratin ja kuskinpenkin välistä TAI sitten siitä viimeisestä ilmaajasta / korjaajasta / roplaajasta / hiplaajasta. Kun nestettä on tarpeeksi ja se myös kiertää järjestelmässä ei kannen kanssa pitäisi olla mitään ongelmia.

          Tyhmyydellä ne siis rikotaan.

          t.Ville
          Aamen.

          Ex. M20B20:n kansi käytettiin irti 330 tkm:n kohdalla eikä korjaamolla tarvetta korjauksille todettu. Venttiilinvarren kumit tietty vaihdettiin kun kerran kansi oli pöydällä.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Mr_Doctor
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 226
            • Parolannummi

            #6
            Originally posted by timppa30
            ei oo tullu toi käynti ennen sammutusta mieleen, pitääkin muistaa tehä täst lähin.
            Tuntuu joo olevan enemmän ominaisuus toi kansien heikkous
            Juu varsinkin suorassa kuutoskoneessa ja isommissa koneissa tuo on aika tärkeä juttu. Jos tulee paljo annettua kenkää ni on hyvä muutaman minuutin käyttää autoa tyhjäkäynnillä että tasaantuu lämmöt.

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Mr_Doctor
              Juu varsinkin suorassa kuutoskoneessa ja isommissa koneissa tuo on aika tärkeä juttu. Jos tulee paljo annettua kenkää ni on hyvä muutaman minuutin käyttää autoa tyhjäkäynnillä että tasaantuu lämmöt.
              Turbossa tämän kyllä ymmärrän, mutta en kyllä vapareissa. Miten siellä koneessa niin isoja lämpöeroja kengittämisen tuloksena olisi että niitä pitäisi erikseen tasoitella? Varsinkin kun ehjä kone pitää varmasti ajossa lämmöt kurissa jolloin tyhjäkäynti vain nostaa lämpöjä..

              t.Ville

              Comment

              • Mr_Doctor
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 226
                • Parolannummi

                #8
                Originally posted by Kyytsis
                No onko ne oikeasti niin heikkoja?

                Tuli tuossa käytettyä auki 280tkm ajettu m20b20 eikä siinä ollut mitään vikaa.

                Väitän (mielipide = kenenkään ei tarvitse itkeä itseään uneen tämän takia) että 90% kansien halkeamisia vika löytyy joko ratin ja kuskinpenkin välistä TAI sitten siitä viimeisestä ilmaajasta / korjaajasta / roplaajasta / hiplaajasta. Kun nestettä on tarpeeksi ja se myös kiertää järjestelmässä ei kannen kanssa pitäisi olla mitään ongelmia.

                Tyhmyydellä ne siis rikotaan.

                t.Ville
                Kyllä varmasti nuo on helppo saada omilla ajotottumuksilla rikki. Mutta miksi sitten nämä M50-sarjan kannet halkeaa aina samasta kohti? Olen nähnyt neljä M50-sarjan alumiinikantta, joista jokainen on ollut samasta kohti halki (kolmossylinterin palotilasta viereiseen vesikanavaan kulkeva hiuksen hieno halkeama). Itsekkin jouduin korjauttamaan oman autoni kannen, ja kantta korjannut mies kertoikin että verouudistuksen jälkeen kun autojen tuonti Euroopasta alkoi, hänelle on sen jälkeen tullut säännöllisesti bemarin 24-venttiilisiä alumiinikansia, jokainen samasta kohti halki.

                Eli kyllä kansi voidaan saada halki ihan omasta syystä, mutta miksi se sitten halkeaa aina samasta kohti? Kyllä se jotakin kertoo kannen laadusta.

                Comment

                • Jusaus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1122
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by Mr_Doctor
                  Kyllä varmasti nuo on helppo saada omilla ajotottumuksilla rikki. Mutta miksi sitten nämä M50-sarjan kannet halkeaa aina samasta kohti? Olen nähnyt neljä M50-sarjan alumiinikantta, joista jokainen on ollut samasta kohti halki (kolmossylinterin palotilasta viereiseen vesikanavaan kulkeva hiuksen hieno halkeama). Itsekkin jouduin korjauttamaan oman autoni kannen, ja kantta korjannut mies kertoikin että verouudistuksen jälkeen kun autojen tuonti Euroopasta alkoi, hänelle on sen jälkeen tullut säännöllisesti bemarin 24-venttiilisiä alumiinikansia, jokainen samasta kohti halki.

                  Eli kyllä kansi voidaan saada halki ihan omasta syystä, mutta miksi se sitten halkeaa aina samasta kohti? Kyllä se jotakin kertoo kannen laadusta.
                  Se kertoo että kannet ovat tasalaatuisia, ja että siinä kohti sattuu olemaan heikoinlenkki M50 kannessa. Onko muuten minkä kokoiset pannut olleet kyseessä?
                  Nyk: GSX1300R -00
                  Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                  ---------------------------------------------
                  -Official member of BTCF-Sauna Team-
                  ---------------------------------------------

                  Comment

                  • Mr_Doctor
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 226
                    • Parolannummi

                    #10
                    Originally posted by Jusaus
                    Se kertoo että kannet ovat tasalaatuisia, ja että siinä kohti sattuu olemaan heikoinlenkki M50 kannessa.
                    Kyllä nimenomaan! Kolme rikkoutuneista kansista oli M50B25:sesta, mukaanlukien omani. Siitä yhestä en tienny mistä se oli.

                    Comment

                    • Mr_Doctor
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 226
                      • Parolannummi

                      #11
                      Originally posted by Kyytsis
                      Turbossa tämän kyllä ymmärrän, mutta en kyllä vapareissa. Miten siellä koneessa niin isoja lämpöeroja kengittämisen tuloksena olisi että niitä pitäisi erikseen tasoitella? Varsinkin kun ehjä kone pitää varmasti ajossa lämmöt kurissa jolloin tyhjäkäynti vain nostaa lämpöjä..

                      t.Ville
                      Empä kyllä mitään teknistä selitystä osaa antaa ku ei tuota tietämystä kuitenkaan niin hirveästi ole. Mutta oon lähinnä ajatellu tuon jälkikäytön vähän samaan tapaan kuin turbokoneissa. Niissähän jälkikäyttö on tärkeää ettei öljynkierto lopu kesken kun ahdin vielä pyörii. Niin näissä vapareissa oon ajatellu että jälkikäyttö ois suotavaa ettei jäähytys loppus heti kun kengittämisen lopettaa (ja sammuttaa auton). Eihän kierroksilla ajaminen pitäs autoa sen enempää kuumentaa kuin rauhallisesti ajaminenkaan (jos kaikki vaan on kunnossa), mutta itestä vaan on aina ollu härskin tuntosta sammuttaa auto heti "kovan ajon" jälkeen. Voi tietysti olla ihan psykologinen juttu . Mutta toisaalta eihän se tyhjäkäyntikään lämpöjä nosta jos vain flekti on kunnossa.

                      Comment

                      • timppa30
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 259
                        • Jaala

                        #12
                        mulla ollu m20b25 kannet missä eniten vikaa ja kyllä ne koneistamossa virnistää kun bemarin kantta vie koeponnistukseen..
                        Mitähän kaikkea keinoja siihen ennaltaehäisyyn olisi?
                        Itsellä ei ajotapa mitenkään hurja ja öljyt tulee vaihdettua 10tkm:n välein.

                        Toi nyt koneistamolle viimeksi viety oli likipitäen päästä-päähän halki, oli tosin jo ostettaessa.
                        Diesel on köyhien polttoaine

                        Kesäleluna -06 hayabusa

                        Comment

                        • jomppi
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2005
                          • 28
                          • vantaa

                          #13
                          itse olen ainakin huomannut voitelusta että ei kannata tukkia ihan mitä tahansa öljyä koneeseen. täys-synteettistä sen pitää olla. (10v60).

                          Comment

                          • timpa
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 257
                            • Akaa

                            #14
                            Niin sehän on ihan varma jos ton 24v kannen päästät kiehuun kunnolla ni halki menee.Olisko osa syynä liian ohut valu?Mut vanhat 12v ei oo lähellekkään yhtä herkkiä ton lämpö ongelman suhteen.Ja jos kunnolla ilmattu ja kunnossa vesipumppu ja syyläri ni ei pitäs kuumeta liikaa vaik antaa monoo kunnolla
                            speed limits are for pussies

                            Comment

                            • Kyytsis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 3472
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by jomppi
                              Täys-synteettistä sen pitää olla. (10v60).
                              Taas kummastuttaa että miksi ihmeessä? Silloin kun m20 kone on keksitty ei täyssyynteettisenä ollut edes spärdäreitä (nekin tehtiin siansuolesta).

                              Väitän että vanhempi kone voi ihan hyvin vaikka mineraaliöljyillä kunhan palikat on muuten kunnossa. Uudet koneet on sitten asia erikseen kun toleranssitkin ovat hieman supistuneet.

                              t.Ville

                              Comment

                              Working...
                              X