Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kansi-ja lämpöongelmat BMW

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ville-325
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 213

    #16
    Originally posted by timpa
    Niin sehän on ihan varma jos ton 24v kannen päästät kiehuun kunnolla ni halki menee.Olisko osa syynä liian ohut valu?Mut vanhat 12v ei oo lähellekkään yhtä herkkiä ton lämpö ongelman suhteen.Ja jos kunnolla ilmattu ja kunnossa vesipumppu ja syyläri ni ei pitäs kuumeta liikaa vaik antaa monoo kunnolla
    Juu, kyllähän se on selvää että alumiininen kansi on herkempi pettämään ku "rautakansi".

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #17
      Originally posted by Ville-325
      Juu, kyllähän se on selvää että alumiininen kansi on herkempi pettämään ku "rautakansi".
      M20 kansi vain sattuu olemaan alumiinia myöskin.

      t.Ville

      Comment

      • timppa30
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 259
        • Jaala

        #18
        Originally posted by Kyytsis
        M20 kansi vain sattuu olemaan alumiinia myöskin.

        t.Ville
        näin on näppylät.

        ja tohon aiempaan öljykeskusteluun vielä, että kuulostaa loogiselta ajatus halvemmista öljyistä.
        Itse yleensä ostan öljyt "robbarista"..
        Diesel on köyhien polttoaine

        Kesäleluna -06 hayabusa

        Comment

        • Lakeson
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 649
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by Kyytsis
          Turbossa tämän kyllä ymmärrän, mutta en kyllä vapareissa. Miten siellä koneessa niin isoja lämpöeroja kengittämisen tuloksena olisi että niitä pitäisi erikseen tasoitella? Varsinkin kun ehjä kone pitää varmasti ajossa lämmöt kurissa jolloin tyhjäkäynti vain nostaa lämpöjä..

          t.Ville
          Mitä enemmän annat kenkää, sen enemmän koneessa tapahtuu työtahteja (syntyy lämpöä) ja tällöin se tarvitsee myös enemmän/nopeammin jäähdytystä pysyäkseen tasalämpöisenä.

          Jos sammutat auton täydestä tohinasta, veden kierto lakkaa siihen paikkaan. Tällöin ollaan tilanteessa jolloin palotilojen lämpötila on kaukana normiajon arvoista -> lämpö palotiloista johtuu sylinterikannessa olevaa veteen alkaen pahimmassa tapauksessa kiehua -> syntyy nopeita lämpötilan vaihteluita. Nämä nopeat lämpötilan vaihtelut jättävät terveisensä kannentiivisteelle/kannelle.
          Ei mopolla mahottomia..

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #20
            Originally posted by timppa30
            näin on näppylät.

            ja tohon aiempaan öljykeskusteluun vielä, että kuulostaa loogiselta ajatus halvemmista öljyistä.
            Itse yleensä ostan öljyt "robbarista"..
            Tasan väärä paikka säästää. Vaikka m20-peruskonstruktion synnyn aikoihin täyssynteettisiä öljyjä ei paljoa käytelty, niin eipä silloin niillä koneilla 300tkm ajettukaan. Kunnon täyssynteettisillä öljyillä m20b20-koneen nokka oli vielä 300tkm hyvässä kunnossa (ei porrasta), tämänkään kannen kanssa ei muuten ollut mitään ongelmia ja autoa on rankemman ajon jälkeen kyllä käytetty ainakin minuutti, jotta kone ehtii hieman jäähtyä. Näissä visko-vehkeissähän tosiaan jäähdytysnesteen kierto lakkaa samantien kun kone sammutetaan.

            Lämpöjen tasaantumisen vuoksi rankan ajon jälkeen uudemmat sähköflektillä varustetut autot pyörittävät flektiä melko pitkään sammutuksen jälkeen. Esson baarissa pojat kertoi, että 80-luvun alkupuolella taksissa volvon 2,4-litraisissa rivikutos-dieseleissä meni kansipahvit paskaksi jopa alle 100tkm välein, jos ei muistanut jälkikäyttöä. Jälkikäytön kanssa ei ollut ongelmia kansipahveista.

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #21
              Vaikka se visko pyöriikin, niin olellisempaa olisi varmaan nesteiden pyöriminen. En sitten tiedä onko uudemmissa vielä sähköinen kiertovesipumppu joka sammutuksen jälkeen vatkaa kuumaa vettä syyläriin flektin jäähdytettäväksi.

              Toki vesi kiertää hieman myös lämpötilaerojen takia.

              Öljykeskustelussa olisi mukava saada faktoja pöytään - markkinamiesten vakuutukset täyssynteettisten autuudesta eivät ihan vakuuta.

              ...tosin semmoiset sinne omaan koneeseen menee.

              t.Ville

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #22
                Originally posted by Kyytsis
                Vaikka se visko pyöriikin, niin olellisempaa olisi varmaan nesteiden pyöriminen. En sitten tiedä onko uudemmissa vielä sähköinen kiertovesipumppu joka sammutuksen jälkeen vatkaa kuumaa vettä syyläriin flektin jäähdytettäväksi.

                Toki vesi kiertää hieman myös lämpötilaerojen takia.

                Öljykeskustelussa olisi mukava saada faktoja pöytään - markkinamiesten vakuutukset täyssynteettisten autuudesta eivät ihan vakuuta.

                ...tosin semmoiset sinne omaan koneeseen menee.

                t.Ville
                Faktoja ovat ainakin, että mineraaliöljyjen viskositeetti riippuu voimakkaammin lämpötilasta, sen juoksevuus matalissa lämpötiloissa heikompi (Tästä johtuen moottori kuluu kylmäkäynnistyksessä enemmän kuin täyssynteettisillä) lisäksi hapettumisen kestävyys ja veden erottuminen on heikompaa kuin täyssynteettisissä.

                Suurimmat erot tulee siis kulumisessa kylmäkäynnistyksissä sekä vaihtoväleissä.

                E: Kieliasun korjausta..
                Last edited by SledgeHammer82; 16-09-2006, 09:29.

                Comment

                • ile01
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 191
                  • Helsinki

                  #23
                  baa

                  Kyllähän ne kestää, kun vain osaa käyttää, en puhu m50 kansista....
                  Mut b20-27 kannet on kyll niin yxin ketasia et kyllä niiden kunnosa pito on suht helppoa.....Mun mielestä nää ratkasee paljon, oikeet öljyt ei liijan luiruja koska keinuvipu pärskii liijan ohkaset kannen seinämille, m50 koneis 5w kelpaa jo hydr.venttiilien takia.....toinen juttu on, jaxaa säätää noi m20 koneen venat, ja pitää säädöt kohillaan, eli prikat kunnossa, jne.....toinen juttu on jos on viri nokkaa ni, vaihtaa oikeen laiset epäkeskot, ettei nostajat kulu vääräst kohtaa, ja kuluta nokkaa..siinä jotain
                  vhl:llän vemppa team

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #24
                    Originally posted by ile01
                    Kyllähän ne kestää, kun vain osaa käyttää, en puhu m50 kansista....
                    Mut b20-27 kannet on kyll niin yxin ketasia et kyllä niiden kunnosa pito on suht helppoa.....Mun mielestä nää ratkasee paljon, oikeet öljyt ei liijan luiruja koska keinuvipu pärskii liijan ohkaset kannen seinämille, m50 koneis 5w kelpaa jo hydr.venttiilien takia.....toinen juttu on, jaxaa säätää noi m20 koneen venat, ja pitää säädöt kohillaan, eli prikat kunnossa, jne.....toinen juttu on jos on viri nokkaa ni, vaihtaa oikeen laiset epäkeskot, ettei nostajat kulu vääräst kohtaa, ja kuluta nokkaa..siinä jotain
                    Miten ne epäkeskot sitä nokkaa syö? Kun ovat eripäässä keinuvipua...?

                    t.Ville

                    Comment

                    • jamoc8
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2005
                      • 277
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by timppa30
                      Tuntuu olevan, ainakin allekirjoittaneella, harmittavan yleisiä nuo kansi-ongelmat.., joten mielipiteitä ja ennaltaehkäisevää tietoa asiasta kaivataan, syitä ja seurauksia, kokemuksia etc.

                      Miksi niin pirun usein...
                      M52B25 moottorilla varustettu 523 poltti kannentiivisteen tässä kesällä. Kansi tuli sitten turhaan koeponnistettua kun peloteltiin, että kansikin halkee samalla.(160euroa) No, auto nosti ruuhka-ajossa helteellä lämmöt ylös, ei kuitenkaan ihan punaiselle kerinnyt ja sammutin ilmastoinnin(flekti siis rikki) ja lämmöt laski normaaliin. Tiiviste kuitenkin sai tästä siipeensä kun alkoi tämän jälkeen tupsahtelemaan käynnistysvaiheessa ja viikon sisällä meni kunnolla, heittäen vedet pihalle. (koko remppa 1270e )
                      ---- Bee äm dapl juu ----

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #26
                        Joo kyllä se lämpöjen tasaus tyhjäkäynti kannattaa KOVAN ajon jälkeen tehdä, ei nyt minuutti tolkulla kuitenkaan.

                        Öljyiksi riittää ihan hyvin m20 pataan 10w-40 tai jotkut synteettisetkin, mutta ihan turhaa laittaa 0w-40 tai vastaavia litkuja.

                        Kannen kestävyyteen auttaa myös, että ne jäähdytys nesteet vaihdetaan joskus. Neste kun vanhenee parissa vuodessa, siitä häipyy korroosion esto aineet. Tällöin etenkin alukansi alkaa syöpyä. Tämä alumiini sakka joka irtoaa, päätyy jäähdyttimen pohjalle, tukkii jäähdytintä ja sitten joku kaunispäivä huomaakin, että lämpömittarin neula on yli puolenvälin ja poks...

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #27
                          Originally posted by jamoc8
                          M52B25 moottorilla varustettu 523 poltti kannentiivisteen tässä kesällä. Kansi tuli sitten turhaan koeponnistettua kun peloteltiin, että kansikin halkee samalla.(160euroa) No, auto nosti ruuhka-ajossa helteellä lämmöt ylös, ei kuitenkaan ihan punaiselle kerinnyt ja sammutin ilmastoinnin(flekti siis rikki) ja lämmöt laski normaaliin. Tiiviste kuitenkin sai tästä siipeensä kun alkoi tämän jälkeen tupsahtelemaan käynnistysvaiheessa ja viikon sisällä meni kunnolla, heittäen vedet pihalle. (koko remppa 1270e )
                          Eli kannentiivisteen vaihto ja koeponnistus 1270 €? Mullahan kilahti myös samaisesta koneesta lämmöt punaiselle kun huollossa jättivät ilmauksen tekemättä. Sammutin heti sen jälkeen kun varoitusvalo syttyi.
                          Sitten myöhemmin annoin kyllä koneelle testimielessä kunnon fjongaa ja kyyläsin jäähdytysnesteitä ja öljyjä "peläten pahinta". Ei tuo näyttänyt siipeensä ottavan, toisaalta olisin ihmeissään jos Buimurissa jäähdytysnesteen varoitusvalo syttyy ilmoittaakseen "Peli menetetty: kansipahvi/kansi paskana".
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • Autobahnboy
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2006
                            • 400
                            • Espoo

                            #28
                            Siis hajooko ne m50 kannet ihan vaan kun ne on suunniteltu hajoaviksi vai? Tuntuu noita kyllä menevän ihan omasta tyhmyydestään aika paljon kun eivät viitsi vaihtaa sitä muovista vesipumppua ajoissa vaikka kuinka siitä tolkuttaisi! Itse en pelkää oman autoni kannen hajoamista, kun vaihdan öljyt ajoissa ja annan kenkää vasta kun kone on kunnolla lämmin ja tietenkin muovinen vesipumppu on vaihdettu.
                            Onko siis syytä pelkoon, että joku kaunis päivä nesteet lentää pellolle sen enempää varoittelematta?

                            Comment

                            • timppa30
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 259
                              • Jaala

                              #29
                              Originally posted by Bmw Master
                              Joo kyllä se lämpöjen tasaus tyhjäkäynti kannattaa KOVAN ajon jälkeen tehdä, ei nyt minuutti tolkulla kuitenkaan.

                              Öljyiksi riittää ihan hyvin m20 pataan 10w-40 tai jotkut synteettisetkin, mutta ihan turhaa laittaa 0w-40 tai vastaavia litkuja.

                              Kannen kestävyyteen auttaa myös, että ne jäähdytys nesteet vaihdetaan joskus. Neste kun vanhenee parissa vuodessa, siitä häipyy korroosion esto aineet. Tällöin etenkin alukansi alkaa syöpyä. Tämä alumiini sakka joka irtoaa, päätyy jäähdyttimen pohjalle, tukkii jäähdytintä ja sitten joku kaunispäivä huomaakin, että lämpömittarin neula on yli puolenvälin ja poks...
                              Itselle ei tullu toi nesteiden vaihto mieleen.. Samaa mieltä öljyn suhteen, toisin vain oma mielipide. Pitänee ottaa neuvoista vaarin ja alkaa vaihtelee nesteitä ja muistaa toi tyhjäkäynti-asia. Teilä "normaalit lämmöt karvan yli puolen? Ainakin omissa noissa vanhemmissa aina vakio lämpötila mittarissa.
                              Diesel on köyhien polttoaine

                              Kesäleluna -06 hayabusa

                              Comment

                              • ile01
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2004
                                • 191
                                • Helsinki

                                #30
                                Originally posted by Kyytsis
                                Miten ne epäkeskot sitä nokkaa syö? Kun ovat eripäässä keinuvipua...?

                                t.Ville

                                noh jos sulla on viri nokka, ni anna mennä vaan vakio epäkeskoilla, ja kerro mistä kohtaa sun keinuvipuset kuluu? niin ja kyllä keinuvipu on se osa mikä painaa nokkaa kyllä....arvasitko tuon?
                                vhl:llän vemppa team

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎