Announcement

Collapse
No announcement yet.

Getragin asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • opa82
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 533
    • Tampere

    Getragin asennus

    Olen aikeissa istuttaa Getrag 265-vaihteiston Volvo 244 Turboon ja tästä operaatiosta olisi pari kysymystä:

    1. Volvoon tuleva kardaani on 15-20mm liian lyhyt ja tähän tarvisin ratkaisun. Onko ehdotuksia? Näitä laatikoita on sovitettu Volvon kardaaneihin käyttämällä sellaista kumilaippaa laatikon ja kardaanin välissä. Tietääkseni tämäkin laatikko on ollut vanhassa 535 BMW:ssä ja siinäkin on vakiona tuollainen.

    Onko kukaan "pidentänyt" kardaania laittamalla esim. näiden kumien väliin metallista sorvattua levyä, jolla pötköä saisi pidennettyä. Olisihan mahdolista laittaa vaikka etupäähän 10mm lisää ja taakse saman verran, jos tulevuus kärsii liian paksusta levystä?

    2. Kuulin myös että jossain M-Bemuissa olisi samalla jaolla oleva paksumpi ja tukevampirakenteinen kumikiekko, pitääkö tämä paikkansa ja missä malleissa sellainen olisi?
  • insp
    BTCF Member
    • Sep 2002
    • 827
    • Iittala

    #2
    Näin yleisesti ottaen kun kardaaneja voi lyhentää, niin miksi niitä ei voisi pidentää? Samalla saisi tasapainoitettua tuon ja vaihdettua myös vanhat ristinivelet.

    Tampereen päästä en kyllä tiedä yhtään firmaa mikä tuota tekisi, mutta etköhän sieltä koneistamoja löydä.
    ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

    Comment

    • opa82
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 533
      • Tampere

      #3
      Tuo on yksi tapa hoitaa homma, mutta jos löytyisi yhtään helpompia keinoja niin miettisin myös näitä.

      Comment

      • 325E
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1227
        • LAHTI

        #4
        Olenko BMW Foorumilla..Vai Volvon

        Originally posted by opa82
        Olen aikeissa istuttaa Getrag 265-vaihteiston Volvo 244 Turboon ja tästä operaatiosta olisi pari kysymystä:

        1. Volvoon tuleva kardaani on 15-20mm liian lyhyt ja tähän tarvisin ratkaisun. Onko ehdotuksia? Näitä laatikoita on sovitettu Volvon kardaaneihin käyttämällä sellaista kumilaippaa laatikon ja kardaanin välissä. Tietääkseni tämäkin laatikko on ollut vanhassa 535 BMW:ssä ja siinäkin on vakiona tuollainen.

        Onko kukaan "pidentänyt" kardaania laittamalla esim. näiden kumien väliin metallista sorvattua levyä, jolla pötköä saisi pidennettyä. Olisihan mahdolista laittaa vaikka etupäähän 10mm lisää ja taakse saman verran, jos tulevuus kärsii liian paksusta levystä?

        2. Kuulin myös että jossain M-Bemuissa olisi samalla jaolla oleva paksumpi ja tukevampirakenteinen kumikiekko, pitääkö tämä paikkansa ja missä malleissa sellainen olisi?
        Bemarin Sportti laatikon asennus Volvoon on kuin antaisi
        helmiä sioille...tämä on mielipiteeni ..sellainen
        kuuluisi olla bemarissa....niin...
        varmaan monen muunkin mielestä....en voinut olla
        kommentoimatta bermari fanaatikkona Volvo
        projektiasi, ei millään pahalla vaan bemaristin
        periaatteella...ja vielä näillä BTCF Foorumin sivuilla.

        "Suutari pysyköön lestissään.."

        Terveisin 325E

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10037
          • KVLA

          #5
          Originally posted by 325E
          Bemarin Sportti laatikon asennus Volvoon on kuin antaisi
          helmiä sioille...tämä on mielipiteeni ..sellainen
          kuuluisi olla bemarissa....niin...
          varmaan monen muunkin mielestä....en voinut olla
          kommentoimatta bermari fanaatikkona Volvo
          projektiasi, ei millään pahalla vaan bemaristin
          periaatteella...ja vielä näillä BTCF Foorumin sivuilla.

          "Suutari pysyköön lestissään.."

          Terveisin 325E
          Tälläinen paskanjauhanta ja elvistely auttoi varmaan kysyjää paljon.Ihan vaan vastaisuuden varalle.
          Last edited by Heguli 31; 20-09-2006, 01:58.

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4628
            • Tampere

            #6
            Originally posted by insp
            Näin yleisesti ottaen kun kardaaneja voi lyhentää, niin miksi niitä ei voisi pidentää? Samalla saisi tasapainoitettua tuon ja vaihdettua myös vanhat ristinivelet.

            Tampereen päästä en kyllä tiedä yhtään firmaa mikä tuota tekisi, mutta etköhän sieltä koneistamoja löydä.
            Sunila lyhentää/pidentää.. Tammer diesel tasapainottaa.. Sunilan numeron olen joskus tänne lattanutkin löytyy varmasti searchilla..

            Mutta käyttäisin ehdottomasti kyllä tuota kumilimppua siellä vaihdelaatikon ja kardaanin välissä.. niitä on yleisesti kahta eri pulttijakoa olemassa.. ainakin e34 m5:sta löytyy kohtuu järeää kumia. .
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • opa82
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 533
              • Tampere

              #7
              Selvitetään nyt aluksi, että tarkoitukseni ei suinkaan ollut millään tavalla halventaa tätä suosimaanne saksalaista automerkkiä, vaikka sellaisesta peräisin olevan laatikon Volvooni haluankin laittaa. Olisiko tilanne parempi, jos se olisi joskus 80-luvulla ollut vaikka jossain Opelissa tms?

              Syy alkuperäisen laatikon korvaamiseen johtuu ainoastaan siitä, ettei Volvon m46-laatikko kestä luotettavasti +250 hevosta.

              Onko kenelläkään tietoa tuon e34 M5:n kumilimpun paksuudesta ja pulttijaosta?

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16457
                • Asikkala

                #8
                Pulttijako 96 mm, paksuusVEIKKAUS 32 mm.

                Comment

                • opa82
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 533
                  • Tampere

                  #9
                  Kolmellako pultilla?

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    #10
                    kolmella pultilla kardaaniin ja kolmella laatikonperään..
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #11
                      Hyvä Opa82

                      Originally posted by opa82 View Post
                      Selvitetään nyt aluksi, että tarkoitukseni ei suinkaan ollut millään tavalla halventaa tätä suosimaanne saksalaista automerkkiä, vaikka sellaisesta peräisin olevan laatikon Volvooni haluankin laittaa. Olisiko tilanne parempi, jos se olisi joskus 80-luvulla ollut vaikka jossain Opelissa tms?

                      Syy alkuperäisen laatikon korvaamiseen johtuu ainoastaan siitä, ettei Volvon m46-laatikko kestä luotettavasti +250 hevosta.

                      Onko kenelläkään tietoa tuon e34 M5:n kumilimpun paksuudesta ja pulttijaosta?
                      Hyvä kun kestät kritiikiä tai huumoria.....se ei ole henkilökohtaista....asiaan tiedän laatikko ongelmasi miksi
                      sitä sovittelet...aikoinaan sovitin tosin M5 Sportti askin
                      M20B25 moottoriin sopivaksi...sanoisin käytä E-30 kardaania siis takapää ja tee etu pää E-28 mallisesta sopivan poorituksen takia ns.
                      M-läisestä siksi jotta siinä on sopiva kolmiolaippa ja on ns. iso kumi.Kardaanin lyhennys tehdään n.5-10cm putkeen tehdään sisä putki mitoiltaan n.10cm ja kardaani hitsataan hyvin ja sitten vaan tasapainoitukseen,
                      johonkin koneistamoon tai joka osaa sen tehdä.
                      Onko kytkin koppa katkeavaa mallia, jos niin 4-mutterilla
                      kiinni...ratkaise kytkin akselin pituus asiat seuraavaksi.

                      Kyllä sinussa pieni bemaristi on kun osaat arvostaa sen
                      hyviä osia, onnea rakenteluun...ole tarkka.

                      Terveisin 325E

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎