Tulipa taas tilattua EBAY:stä. Tällä kertaa kwp2000 eprom:n lukulaite ja DVD-levyllinen tuning tiedostoja. Mukana tuli myös kaapelinippu, jolla sen saa lähes autoon kuin autoon kiinni.
Vähän aikaa meni ihmetellessä ja ohjelmaa asennellessa. Ohjelman avautuessa sillä saa valittua seuraavat autot ja niiden ohjausyksiköt - joihin ohjelmalla pääsee lukemaan/kirjoittamaan.
Autolista: http://koti.mbnet.fi/~sailor/E36/varastettu/autot.txt
Omaa autoa tuolta nyt ei löytynyt kuin "vapaalla tulkinnalla", mutta tuumasta toimeen:
Ei muuta kuin läppäri kiinni vm.96 E39 528iA:n konehuoneen pistokkeeseen ja imuroin ensin koneen "vakio-ohjelman" läppärin kovalevylle, ja sitten lastuttamaan. Hommahan tyssäsi siihen että koko dvd:llä ei ollut sopivaa ohjelmaa, vaan koittaessani ajaa 328:n ohjelmaa ohjelma ilmoitti ettei onnistu. Imuroimani vakio-ohjelma olisi kyllä kelvannut "lastutukseen"
Pistin DVD-levyn sisällön (30500 fileä) näkyviin tänne: http://koti.mbnet.fi/~sailor/E36/varastettu/tuned.txt
Jos joku tuntee vakavaa halua kokeilla "lastuttaa" autonsa niin sovitaan pelisäännöt heti alkuun. En tee tällä bisnestä (kuolletan laitteen hinnan= 250 euroa), enkä ota mitään vastuuta yhtään mistään. Mikäli haluat asiaa kokeilla niin otat tietoisen riskin siitä että lähdet pihasta työntämällä alamäkeen tai "tyhjin käsin".
Toisaalta taas koko hommahan perustuu siihen että eprom:n tiedosta otetaan ensin "varmuuskopio" ja sitten vasta syötetään uutta ohjelmaa kehiin. En näe mitään syytä miksei varmuuskopiota voisi halutessaan palauttaa.
Pidetään tämä viestiketju KOHTUU siistinä ja hoidetaan aikataulutus privaviesteinä. Tähän ketjuun laitetaan sitten mahdolliset tulokset.
Mistä löytyisi tietoa ohjelmista, joilla tuota alkuperäistä imuroitua ohjelmaa voisi muokata "kansantajuisesti". Löytyykö asiasta selkokielistä tekstiä, ohjelmien kotisivuja tjms. Heittäkää myös linkkiä jos asiaa on käsitelty esim.BTCF:n sivuilla. Parhaimmillaan hommahan toimisi siten että imuroidaan ecu:n sisältö korpulle, muokataan vähän ja kirjoitetaan se takaisin. Kirjoitus/luku kestää vain muutaman minuutin.
Mikäli tunnet pakottavaa tarvetta asian kokeiluun tee näin:
1. selaa ensin autot.txt file läpi, mikäli löydät oman automallisi sieltä niin silloin todennäköisesti autoon saa kaapelit kiinni ja laitteisto pystyy lukemaan/kirjoittamaan autosi ecua
2. selaa tuned.txt file läpi. Huomaa että kunnon kauppamiestyyliin on nahkahousu laittanut saman filen monta kertaa. Käytä tekstinkäsittelyä ja search toimintoa. Mikäli samasta automallista löytyy filet: *.org/norm ja joku muu ja vielä info.txt/vast niin tulkitsen sen niin että ko. alihakemistosta löytyy normaali ja viriohjelma ja info teksti auton ecun numerosta.
3. Jos kohdat 1 ja 2 natsaa ja sinulla on kulkua sopivasti JKL:n seudulle niin heitä privalla viestiä niin sovitaan kokeilusta.
4. Toivotaan että viritys on onnistunut ja pääset pois paikalta muutoinkin kuin vapaalla alamäkeen
Jani
P.S Jos jollakulla on omassa samanikäisessä 528:ssa lastu, ja jos se vähentää polttoaineen kulutusta tai lisää vääntöä niin ottakoot yhteyttä.
Vähän aikaa meni ihmetellessä ja ohjelmaa asennellessa. Ohjelman avautuessa sillä saa valittua seuraavat autot ja niiden ohjausyksiköt - joihin ohjelmalla pääsee lukemaan/kirjoittamaan.
Autolista: http://koti.mbnet.fi/~sailor/E36/varastettu/autot.txt
Omaa autoa tuolta nyt ei löytynyt kuin "vapaalla tulkinnalla", mutta tuumasta toimeen:
Ei muuta kuin läppäri kiinni vm.96 E39 528iA:n konehuoneen pistokkeeseen ja imuroin ensin koneen "vakio-ohjelman" läppärin kovalevylle, ja sitten lastuttamaan. Hommahan tyssäsi siihen että koko dvd:llä ei ollut sopivaa ohjelmaa, vaan koittaessani ajaa 328:n ohjelmaa ohjelma ilmoitti ettei onnistu. Imuroimani vakio-ohjelma olisi kyllä kelvannut "lastutukseen"
Pistin DVD-levyn sisällön (30500 fileä) näkyviin tänne: http://koti.mbnet.fi/~sailor/E36/varastettu/tuned.txt
Jos joku tuntee vakavaa halua kokeilla "lastuttaa" autonsa niin sovitaan pelisäännöt heti alkuun. En tee tällä bisnestä (kuolletan laitteen hinnan= 250 euroa), enkä ota mitään vastuuta yhtään mistään. Mikäli haluat asiaa kokeilla niin otat tietoisen riskin siitä että lähdet pihasta työntämällä alamäkeen tai "tyhjin käsin".
Toisaalta taas koko hommahan perustuu siihen että eprom:n tiedosta otetaan ensin "varmuuskopio" ja sitten vasta syötetään uutta ohjelmaa kehiin. En näe mitään syytä miksei varmuuskopiota voisi halutessaan palauttaa.
Pidetään tämä viestiketju KOHTUU siistinä ja hoidetaan aikataulutus privaviesteinä. Tähän ketjuun laitetaan sitten mahdolliset tulokset.
Mistä löytyisi tietoa ohjelmista, joilla tuota alkuperäistä imuroitua ohjelmaa voisi muokata "kansantajuisesti". Löytyykö asiasta selkokielistä tekstiä, ohjelmien kotisivuja tjms. Heittäkää myös linkkiä jos asiaa on käsitelty esim.BTCF:n sivuilla. Parhaimmillaan hommahan toimisi siten että imuroidaan ecu:n sisältö korpulle, muokataan vähän ja kirjoitetaan se takaisin. Kirjoitus/luku kestää vain muutaman minuutin.
Mikäli tunnet pakottavaa tarvetta asian kokeiluun tee näin:
1. selaa ensin autot.txt file läpi, mikäli löydät oman automallisi sieltä niin silloin todennäköisesti autoon saa kaapelit kiinni ja laitteisto pystyy lukemaan/kirjoittamaan autosi ecua
2. selaa tuned.txt file läpi. Huomaa että kunnon kauppamiestyyliin on nahkahousu laittanut saman filen monta kertaa. Käytä tekstinkäsittelyä ja search toimintoa. Mikäli samasta automallista löytyy filet: *.org/norm ja joku muu ja vielä info.txt/vast niin tulkitsen sen niin että ko. alihakemistosta löytyy normaali ja viriohjelma ja info teksti auton ecun numerosta.
3. Jos kohdat 1 ja 2 natsaa ja sinulla on kulkua sopivasti JKL:n seudulle niin heitä privalla viestiä niin sovitaan kokeilusta.
4. Toivotaan että viritys on onnistunut ja pääset pois paikalta muutoinkin kuin vapaalla alamäkeen
Jani
P.S Jos jollakulla on omassa samanikäisessä 528:ssa lastu, ja jos se vähentää polttoaineen kulutusta tai lisää vääntöä niin ottakoot yhteyttä.
Comment