Announcement

Collapse
No announcement yet.

OBD-lastutus "vehkeet" hommattu :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sailor
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2003
    • 369
    • Jyväskylä

    OBD-lastutus "vehkeet" hommattu :)

    Tulipa taas tilattua EBAY:stä. Tällä kertaa kwp2000 eprom:n lukulaite ja DVD-levyllinen tuning tiedostoja. Mukana tuli myös kaapelinippu, jolla sen saa lähes autoon kuin autoon kiinni.

    Vähän aikaa meni ihmetellessä ja ohjelmaa asennellessa. Ohjelman avautuessa sillä saa valittua seuraavat autot ja niiden ohjausyksiköt - joihin ohjelmalla pääsee lukemaan/kirjoittamaan.

    Autolista: http://koti.mbnet.fi/~sailor/E36/varastettu/autot.txt

    Omaa autoa tuolta nyt ei löytynyt kuin "vapaalla tulkinnalla", mutta tuumasta toimeen:
    Ei muuta kuin läppäri kiinni vm.96 E39 528iA:n konehuoneen pistokkeeseen ja imuroin ensin koneen "vakio-ohjelman" läppärin kovalevylle, ja sitten lastuttamaan. Hommahan tyssäsi siihen että koko dvd:llä ei ollut sopivaa ohjelmaa, vaan koittaessani ajaa 328:n ohjelmaa ohjelma ilmoitti ettei onnistu. Imuroimani vakio-ohjelma olisi kyllä kelvannut "lastutukseen"

    Pistin DVD-levyn sisällön (30500 fileä) näkyviin tänne: http://koti.mbnet.fi/~sailor/E36/varastettu/tuned.txt

    Jos joku tuntee vakavaa halua kokeilla "lastuttaa" autonsa niin sovitaan pelisäännöt heti alkuun. En tee tällä bisnestä (kuolletan laitteen hinnan= 250 euroa), enkä ota mitään vastuuta yhtään mistään. Mikäli haluat asiaa kokeilla niin otat tietoisen riskin siitä että lähdet pihasta työntämällä alamäkeen tai "tyhjin käsin".

    Toisaalta taas koko hommahan perustuu siihen että eprom:n tiedosta otetaan ensin "varmuuskopio" ja sitten vasta syötetään uutta ohjelmaa kehiin. En näe mitään syytä miksei varmuuskopiota voisi halutessaan palauttaa.

    Pidetään tämä viestiketju KOHTUU siistinä ja hoidetaan aikataulutus privaviesteinä. Tähän ketjuun laitetaan sitten mahdolliset tulokset.

    Mistä löytyisi tietoa ohjelmista, joilla tuota alkuperäistä imuroitua ohjelmaa voisi muokata "kansantajuisesti". Löytyykö asiasta selkokielistä tekstiä, ohjelmien kotisivuja tjms. Heittäkää myös linkkiä jos asiaa on käsitelty esim.BTCF:n sivuilla. Parhaimmillaan hommahan toimisi siten että imuroidaan ecu:n sisältö korpulle, muokataan vähän ja kirjoitetaan se takaisin. Kirjoitus/luku kestää vain muutaman minuutin.


    Mikäli tunnet pakottavaa tarvetta asian kokeiluun tee näin:
    1. selaa ensin autot.txt file läpi, mikäli löydät oman automallisi sieltä niin silloin todennäköisesti autoon saa kaapelit kiinni ja laitteisto pystyy lukemaan/kirjoittamaan autosi ecua
    2. selaa tuned.txt file läpi. Huomaa että kunnon kauppamiestyyliin on nahkahousu laittanut saman filen monta kertaa. Käytä tekstinkäsittelyä ja search toimintoa. Mikäli samasta automallista löytyy filet: *.org/norm ja joku muu ja vielä info.txt/vast niin tulkitsen sen niin että ko. alihakemistosta löytyy normaali ja viriohjelma ja info teksti auton ecun numerosta.
    3. Jos kohdat 1 ja 2 natsaa ja sinulla on kulkua sopivasti JKL:n seudulle niin heitä privalla viestiä niin sovitaan kokeilusta.
    4. Toivotaan että viritys on onnistunut ja pääset pois paikalta muutoinkin kuin vapaalla alamäkeen

    Jani

    P.S Jos jollakulla on omassa samanikäisessä 528:ssa lastu, ja jos se vähentää polttoaineen kulutusta tai lisää vääntöä niin ottakoot yhteyttä.
    Last edited by sailor; 24-09-2006, 21:10. Reason: kirotusviheet
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    #2
    pitääkös tässä olla se lisävirtalähde kiinni? jyväskylässä tulee joka viikko liikuttua tolla 328:lla, mutta toi stonen tapaus kyllä vähän jänskättää...
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • sailor
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 369
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by bemu2000 View Post
      pitääkös tässä olla se lisävirtalähde kiinni? jyväskylässä tulee joka viikko liikuttua tolla 328:lla, mutta toi stonen tapaus kyllä vähän jänskättää...

      Ohjeen mukaan BMW:ssä pitää olla akkujännite yli 13 volttia, jotta Eprom:n kirjoitus onnistuu. Tämä varmistetaan siten että laitetaan akkulaturi akkuun kiinni ja varmistetaan yleismittarilla että jännite on riittävän korkea. Löytyy myös säädettävä virtalähde, jolla jännitettä saa nostettua tarpeeksi korkealle jos akku on "puolikuntoinen" (20A radioamatöörihommista)

      Luku onnistuu pienemmälläkin akkujännitteellä. Autossahan pitää olla virrat päällä (mutta kone sammuksissa) toimenpidettä tehtäessä.

      Jani
      Last edited by sailor; 25-09-2006, 09:45.

      Comment

      • sailor
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2003
        • 369
        • Jyväskylä

        #4
        Pienellä googlettamisella löysin yhden autofoorumin kautta tälläisen kaverin. Hän myy samaa luku/kirjoituslaitetta ja re-mappaa luetun filen. Filehän sinänsä on tosi pieni 32-512 kb.

        Maksaa 80 euroo...vaikka siellä foorumissa kyllä taidettiin puhua 60 eurosta.



        Annas kattoo kuinka ukon käy.

        Jani

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #5
          Moro!

          Sattuipa käsiin softa millä saa muuteltua autojen alkuperäisiä epromien sisältöjä ja mikäli sinulta löytyy tuo kwp2000:lla luettu softa 328:sta niin voisin huvikseni katsoa löytyykö minulta tuosta ohjelmasta ajuri siihen että saa kaikki kartat heti näkyviin ja muuteltua..

          lähetä softa vaikka sähköpostiin [email protected] jos löytyy..
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • vexu524tdic
            BTCF Member
            • Jan 2004
            • 776
            • Gallia = Kinnula

            #6
            Pääseekö näillä muuttamaan esim. M57 koneen egr pyyntiä?
            Tehoja on sopivasti mutta tuo egr pitäis saada ohjelmallisesti poistettua, kohtuu hintaan.
            e70 X5 3.0sd -08
            f30 320i xdrive -16
            e30 325i Cabriolet -88 M52b28
            e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
            e30 316 -88 2,2TIC M10
            e21 323i -81 ruostekasa...

            Comment

            • Matula
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1706

              #7
              Originally posted by fraatti View Post
              Moro!

              Sattuipa käsiin softa millä saa muuteltua autojen alkuperäisiä epromien sisältöjä ja mikäli sinulta löytyy tuo kwp2000:lla luettu softa 328:sta niin voisin huvikseni katsoa löytyykö minulta tuosta ohjelmasta ajuri siihen että saa kaikki kartat heti näkyviin ja muuteltua..

              lähetä softa vaikka sähköpostiin [email protected] jos löytyy..
              Saakos sulle muut lähettää?

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                #8
                en ole varma..

                tuossa on kuvaukset vajaaseen 4000:n auton ecun softiin ja niistä pääsee sitten muokkamaan jotain yleisimpiä asioita kuten sytytystä, ruiskutusta, rajoitinta, ahtopainetta, väännönrajoitusta jne..
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Matula View Post
                  Saakos sulle muut lähettää?
                  annatulla vaan niin katsotaan mitä saadaan selville.. täytyy myös tietää auton ecun nro ja softaversio
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • -TM-
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 208
                    • Nurmes

                    #10
                    Onkos tuolla laitteella saatu nyt sitten mitään aikaan?

                    Comment

                    • turbopuusti
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 823
                      • Lahti

                      #11
                      Nostellaas vanhaa topicia eli onko tuloksia/palautetta ?
                      e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                      Comment

                      • jr86
                        Newbiemmer
                        • Jul 2012
                        • 1
                        • Suomi

                        #12
                        Originally posted by turbopuusti View Post
                        Nostellaas vanhaa topicia eli onko tuloksia/palautetta ?

                        Heh, taitaa olla nää "lastutetut" penarit multaa jo? Olis kyllä kiva kuulla kokemuksia tuosta KWP:stä... ei vaan taho keneltäkään irrota tietoa, liekkö ihan susi sitten?

                        Comment

                        • Sene
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 925
                          • Enschede, The Netherlands

                          #13
                          Mulla on myös KWP tallissa, mut ei tolla M52 Siemenssin boksilla löytyny suoraan karttoja enkä tiedä mikä olis missäkin niin ei oikeen tohtinu testailla.

                          Pitäiskin kattoa josko olis kartat 2.0 VVTi motille kun semmonen on tossa RAV4 käyttiksessä :P
                          F11 LCI 535xi


                          Ex.

                          E36 320i sedan
                          E36 LCI 328i coupe
                          E61 LCI 530xi

                          Comment

                          • Perlenbacher
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2010
                            • 1103
                            • Suomi

                            #14
                            Tuo KWP2000 kyllä toimaa, Galletto-mallin vastaavaa on myös isosti kehuttu. Käytetään siis siihen että saadaan luettua ja kirjoitettua muistipiiri ilman ecun purkamista. Noilla mukana tulevilla kartoilla ei tee mitään, paitsi harvoihin satunnaisiin autoihin. Eli tarkoitus on että se luettu dumppi säädetään sitten itse kohdalleen, joka on se homma missä sitä taitoa kysytään.

                            Kunnon lastutus tällä vehkeellä vaatii siis tietämystä, ainoa on ettei tarvii osata kolvata. Eli Siemensin lastuttamisesta tulee siis yhtä "helppoa" kuin vanhojen irtomuistipiiri-Motronicin.

                            Comment

                            • Sene
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 925
                              • Enschede, The Netherlands

                              #15
                              Originally posted by Perlenbacher View Post
                              Tuo KWP2000 kyllä toimaa, Galletto-mallin vastaavaa on myös isosti kehuttu. Käytetään siis siihen että saadaan luettua ja kirjoitettua muistipiiri ilman ecun purkamista. Noilla mukana tulevilla kartoilla ei tee mitään, paitsi harvoihin satunnaisiin autoihin. Eli tarkoitus on että se luettu dumppi säädetään sitten itse kohdalleen, joka on se homma missä sitä taitoa kysytään.

                              Kunnon lastutus tällä vehkeellä vaatii siis tietämystä, ainoa on ettei tarvii osata kolvata. Eli Siemensin lastuttamisesta tulee siis yhtä "helppoa" kuin vanhojen irtomuistipiiri-Motronicin.

                              Juu onhan se siemenssin lastutus helppoa jos tietää missä offsetissä ne kartat on, kun ei softat sitä suoraan löytänyt. Vaikee arvailla mitä sillon säätäis enkä ainakaan sillon katsoessani mistään noita tietoja löytänyt.
                              F11 LCI 535xi


                              Ex.

                              E36 320i sedan
                              E36 LCI 328i coupe
                              E61 LCI 530xi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎