Announcement

Collapse
No announcement yet.

Millä dampperi kiinni M50 koneessa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hekemon
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 96

    Millä dampperi kiinni M50 koneessa?

    Eli miten? Niillä kuudella 8mm:n pultilla vain onko viellä tuolla isolla pultilla mikä tulee kampuran päähän jossa momentti oli kai 410Nm? Tuli hieman epäselvyyttä hakua luettaessa? Että onko omassa dampperi oikein paikoillaan kylläkin samallalailla kuin ennen mut onko joku joskus laittanut väärin. Tuosta kuvasta http://www.realoem.com/bmw/showparts...35&hg=11&fg=18
    ymmärtäisin että tulee kiinni vain 8 millisillä mutta tästä tekstistä saisin erinlaisen käsityksen jonka löysin haulla.

    Katoppa ensin öljypohjan ruuvit että ne on kiinni. Kyllähän siinä stefan vaihdossa saa vähän hommia tehdä, nimittäin pelkästään sen dampperin kiristysmomentti on 410Nm ja se siitä on saatava tieltä pois. Sitä en osaa sanoa voiko sen stefan vaihtaa ilman että ottaa jakopäänkopan alapuoliskon irti vai ei (luulisin että voi), mutta joku M50 moottoriin ko. homman tehnyt varmaan tietää.

    Tosiaan itsellä taitaa tulla eteen tuo öljypohjantiivisteen ja kampuran stefan vaihto. Että vinkkejä saa antaa jos joku on vaihtanut.
    I hope u touch this car only whit your eyes.
  • mr.b
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 169
    • pietarsaari

    #2
    Dampperi on kiinni niillä 8mm pulteilla ja laippa (nr 6) sillä isolla pultilla ja siinä on tappi (nr 7) joka määrää oikean asennon. stefan vaihtamiseen pitää ottaa laippa pois. pulttaa kiinni kunnon lattarauta siihen laippaan niin ei ole paha homma iroittaa/kiinittää se keskipultti.

    ps. vedä keskipultti oikeaan momenttiin ja liimaa myös. jos se loystyy niin kiila (nr 8) katkeaa ja sytkät/ruisku menee pieleen. siinä on ihmettelemistä ennenkuin vika löytyy...
    Last edited by mr.b; 01-11-2006, 21:17.
    BMW 320iA Touring -95
    Porsche 944 -86
    Buell xb9r -03
    Marin san rafael ~89
    Jalat -70

    Comment

    • hekemon
      Bimmer Rookie
      • Feb 2006
      • 96

      #3
      Kiitti tiedosta tuota kuvaa katsellessa ja muistellessa miten oma oli kiinni alkoikin tuntuun ettei se sillä isolla pultilla voi olla kiinni. Juu pitää tehdä siihen sellainen aputyökalu.
      I hope u touch this car only whit your eyes.

      Comment

      • 325E
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1227
        • LAHTI

        #4
        stefan vaihtoa vai....

        Originally posted by hekemon View Post
        Eli miten? Niillä kuudella 8mm:n pultilla vain onko viellä tuolla isolla pultilla mikä tulee kampuran päähän jossa momentti oli kai 410Nm? Tuli hieman epäselvyyttä hakua luettaessa? Että onko omassa dampperi oikein paikoillaan kylläkin samallalailla kuin ennen mut onko joku joskus laittanut väärin. Tuosta kuvasta http://www.realoem.com/bmw/showparts...35&hg=11&fg=18
        ymmärtäisin että tulee kiinni vain 8 millisillä mutta tästä tekstistä saisin erinlaisen käsityksen jonka löysin haulla.

        Katoppa ensin öljypohjan ruuvit että ne on kiinni. Kyllähän siinä stefan vaihdossa saa vähän hommia tehdä, nimittäin pelkästään sen dampperin kiristysmomentti on 410Nm ja se siitä on saatava tieltä pois. Sitä en osaa sanoa voiko sen stefan vaihtaa ilman että ottaa jakopäänkopan alapuoliskon irti vai ei (luulisin että voi), mutta joku M50 moottoriin ko. homman tehnyt varmaan tietää.

        Tosiaan itsellä taitaa tulla eteen tuo öljypohjantiivisteen ja kampuran stefan vaihto. Että vinkkejä saa antaa jos joku on vaihtanut.
        Tein viimme perjantaina Stefan vaihdon M50 moottorin etupäähän.Helppo homma...etupäässä on 8mm pulteilla
        6-kpl se dampperi kiinni irroita se ..käytä irroitus spraytä
        voi olla kesireijästään kiinni hapettunut ja ruostunut.
        koputtele kevyesti vaikka kuminuijalla molemmin
        puolin ja ruiskuttele irroitinta..kyllä lähtee...kun se sitten
        on irti..Lukitse kampiakseli moottorin kehällä alhaalla
        edessä olevasta reijästä siinä on soikio kumitulppa .
        Ota se pois ja pyöritä kamiakselia etu päästä 22mm
        avaimella niin kauan kuin tulee soikio reijän keskelle
        ajoitus reikä joka on vauhtipyörällä osoittaen auton
        menosuuntaan.
        Tee siihen lukite käyttäen 8mm sellaista pulttia jossa on
        ns. jengatonta osaa eli pultin suora osa on sopiva siihen
        reikään...itse käytin 10.9 kovaa teräspulttia ....johon
        hitsasin n.30-35mm holkin joka tukee, vauhdelaatikossa
        olevaa soikio reijän reunaa .Kyseinen lukitus pysyi
        minulla paikallaan ilman sitä sen kummemmin
        pitelemättä...Oleellista on lämmittää pulttia kuumailmapuhaltimella n.5-minuuttia sitten vaan hyvä
        22mm hylsy ja väännin ainakin 1-metri ...kyllä lähtee..
        Kun pultti on pois irroita tarvittaessa stefa tumppi
        kampiakselilta tarvittaessa ulos vetäjällä...mahtuu
        ottamaan ilman ettei syyläriä tarvii irroittaa...kasaus
        vaiheessa laitoin pari tippaa kierrelukitetta siihen isoon
        pulttiin ja väänsin arviolta riittävästi kiinni...
        Helppo homma...

        Terveisin 325E

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎