Announcement

Collapse
No announcement yet.

VANOS vika, tyhjäkäynti 1000 ja tippuu yht'äkkiä 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • UPI
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 115
    • Oulu

    VANOS vika, tyhjäkäynti 1000 ja tippuu yht'äkkiä 500

    Moro

    Auto on 328i vm. 99. Vikana on seuraavaa, kuullostaako tutulta:

    Auto pakkasella käyntiin ja hyvin toimii. Ajat eka valoihin jolloin kiekat ovat noin 1000 ja moottori ei ole vielä normaalilämpöinen. Sitten auto käy noin 5-10s, jolloin yht'äkkiä kiekat tippuu noin 500:aan ja samantien tyhjäkäynti nousee takaisin sinne reiluun tonniin, kun ICV huomaa ongelman ja kaasuttaa tms. Tätä jatkuu kunnes auto on normaalilämpöinen, eikä ongelmaa enään ole.

    No vika on vanoksessa ainakin noiden mukaan ja tämä on valmistevika vanoksen O-rengas tiivisteissä:
    Kuten E39:ssä...
    http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/7494631-1.html

    ja lisää juttua löytyy:
    http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=145540
  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    #2
    Kuulostaisi ennemmin joltain anturivialta, mutta mistä noista ikinä tietää. Kävisin kuitenkin ensin luetuttamassa vikakoodit ennekuin alkaa vanosta purkamaan.
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

    Comment

    • UPI
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 115
      • Oulu

      #3
      Originally posted by antti79 View Post
      Kuulostaisi ennemmin joltain anturivialta, mutta mistä noista ikinä tietää. Kävisin kuitenkin ensin luetuttamassa vikakoodit ennekuin alkaa vanosta purkamaan.
      Jep, suhtaudun toistaiseksi asiaan "ominaisuutena". Auto ei ole kertaakaan sammunut, joten elektroniikka osaa piettää sen vielä hengissä. Jos tilanne pahenee, niin viedään potilas tutkimuksiin. Auto kuitenkin kulkee kuten pitääkin ja tyhjäkäynti ei seilaa mihinkään lämpimänä. Bensankulutuskin on normaali, joten odotellaan niitä -30 asteen pakkasia :think

      Comment

      • nollakakkonen
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 40
        • Helsinki

        #4
        Omani oireili samalla tavalla ja "ominaisuus" poistui nokka-akselin asentotunnistimen vaihdolla, oli n.100-120€. Siitä vaan lukemaan vikakoodit ja laittamaan peli kuntoon, hop,hop

        Comment

        • maukka86
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 488
          • Pirkanmaa

          #5
          Saman "ominaisuuden" olen itsekin huomannut kylmien kelien tultua. Aivan starttauksen jälkeen käy tasaisesti, mutta lämpömittarin noustessa pois siniseltä alueelta ollen sinisen ja ensimmäisen viivan välissä, tekee tuota tyhjäkäynnin tiputtamista. En nyt ainaskaan vielä ole siitä mitenkään huolestunut, mutta toivottavasti ei tuosta pahene.
          f22 220i

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            #6
            Joissakin M50 moottorilla olevissa autoissa esim. 325i vika johtui siitä kun autoon oli asennettu Euro2 yms muutossarja Saksassa. Eli ylimääräisiä alipaine hässäköitä ja ohjausboxi. Tällä paketilla saatiin päästöluokitus tuoreemmaksi ja auton vuotuiset käyttömaksut pienemmiksi. Haittapuolena oli tuo ilmiö kun auton moottori on lämpiämisvaiheessa ja pysähdytään esim. liikennevaloihin. Tietysti tämä ei välttämättä liity mitenkään autossasi olevaan vikaan mutta tulipahan sanottua.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • 5er
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 208
              • Savo

              #7
              Myös oma M52TU tuplavanos tekee tuollaista. Eli kylmällä koneella kierrokset seilaa mutta en ole jaksanut paneutua asiaan sillä itse ajoon ei vaikuta mitenkään eikä ole sammunut.
              ex E60 530iA -07 M-Sport
              ex E39 528iA -99

              Comment

              • UPI
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 115
                • Oulu

                #8
                Originally posted by nollakakkonen View Post
                Omani oireili samalla tavalla ja "ominaisuus" poistui nokka-akselin asentotunnistimen vaihdolla, oli n.100-120€. Siitä vaan lukemaan vikakoodit ja laittamaan peli kuntoon, hop,hop
                Miten lähti käyntiin? Oliko ongelmia siinä suhteessa, eikö tuo tunnistin vaikuta myös auton käynnistymiseen?

                Comment

                • nollakakkonen
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 40
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by UPI View Post
                  Miten lähti käyntiin? Oliko ongelmia siinä suhteessa, eikö tuo tunnistin vaikuta myös auton käynnistymiseen?
                  Käyntiin lähti ihan normaalisti, ei muita oireita kuin nuo mainitsemasi...

                  Comment

                  • Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

                    #10
                    Onko ajossa tuntuvaa nykimistä havaittavissa..muijan 328iA -00 nykii noin 2000rpm kieppeilla lämpimällä koneella..kylmänä käy ja kulkee hyvin.

                    Testeri antoi viaksi pakonokan tunnistinanturin, mutta sen vaihto ei vaikuttanut muuhun kuin vikakoodin poistumiseen. Lisäksi tulee Lambda Bank 2 preheating errori.

                    Joskus hyvin harvoin tehnyt myös tota tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella kierrosten seilausta.

                    Nämä ongelmat alkoi kun kelit kylmeni. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=82918
                    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                    Tiedustelut priva tai 0452210069

                    Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

                    Comment

                    • maukka86
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 488
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Robi View Post
                      Onko ajossa tuntuvaa nykimistä havaittavissa..muijan 328iA -00 nykii noin 2000rpm kieppeilla lämpimällä koneella..kylmänä käy ja kulkee hyvin.

                      Testeri antoi viaksi pakonokan tunnistinanturin, mutta sen vaihto ei vaikuttanut muuhun kuin vikakoodin poistumiseen. Lisäksi tulee Lambda Bank 2 preheating errori.

                      Joskus hyvin harvoin tehnyt myös tota tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella kierrosten seilausta.

                      Nämä ongelmat alkoi kun kelit kylmeni. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=82918
                      Mulla ainaskin toimii moottori aivan normaalisti. Eli ei nyi millään kierrosalueella eikä millään lämpötilalla. Ainoastaan tuo tyhjäkäynti kylmänä nyykähtää noin 1/2 minuutin välein. Ja raja tuolle ilmiölle on mielestäni joku +4 astetta, eli sen yläpuolella ei tee tuota. Ihan tuntuis kuin moottori koittais mennä normaaliin lämpimänäkäyntiohjelmaan liian aikaisin, ja sitten kun moottori meinaa sammua korjaa tilanteen?
                      f22 220i

                      Comment

                      • Antza
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 2143
                        • Espoo

                        #12
                        Mulla on 99 328 ja sama "ongelma" alle 13'C käynnistettäessä. Ja todella monilla muilla TU-moottoreiden omistajilla. Ilmiön syyksi on veikkailtu eri puolilla nettiä vaikka mitä ja joillakin mm. softan uudelleenpäivitys, asentotunnistimien vaihto tms on auttanut. Muttei kaikilla. Vikakoodejahan ko. ilmiö ei heitä vaikka auto sammuisikin.

                        Vika on oikeasti todennäköisimmin vanoksen solenoidissa joka jumittaa kylmällä (osa 2) http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=15 ja näin ollen käynnistyksen jälkeen closed loopissa säätää nokka-akseleiden ajoitusta virheellisesti (eli yrittää mennä normaaliin ajo-ohjelmaan). Onko kukaan yrittänyt itse puhdistella tuota solenoidia? Itse ajattelin kokeilla tässä joku ilta.
                        Current rides:
                        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                        Previous rides:
                        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                        Comment

                        • UPI
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2006
                          • 115
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Antza View Post
                          Mulla on 99 328 ja sama "ongelma" alle 13'C käynnistettäessä. Ja todella monilla muilla TU-moottoreiden omistajilla. Ilmiön syyksi on veikkailtu eri puolilla nettiä vaikka mitä ja joillakin mm. softan uudelleenpäivitys, asentotunnistimien vaihto tms on auttanut. Muttei kaikilla. Vikakoodejahan ko. ilmiö ei heitä vaikka auto sammuisikin.

                          Vika on oikeasti todennäköisimmin vanoksen solenoidissa joka jumittaa kylmällä (osa 2) http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=15 ja näin ollen käynnistyksen jälkeen closed loopissa säätää nokka-akseleiden ajoitusta virheellisesti (eli yrittää mennä normaaliin ajo-ohjelmaan). Onko kukaan yrittänyt itse puhdistella tuota solenoidia? Itse ajattelin kokeilla tässä joku ilta.
                          No eikös tuosta pitäis tulla vikakoodit tai joku koodeista:

                          BMW code/P-code
                          - 19/P1529 VANOS solenoid valve activation, exthaust
                          - 21/P1525 VANOS solenoid valve activation, intake
                          - 103/P1519 VANOS faulty reference value intake
                          - 104/P1520 VANOS faulty reference value exhaust
                          - 105/P1522 VANOS stuck (Bank 1) intake
                          - 105/P1523 VANOS stuck (Bank 2) exhaust

                          Comment

                          • dunkelblau
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 1151
                            • Uusimaa

                            #14
                            M50:ssä noita vikoja aiheuttaa mm. imuvuodot, lambda & olikohan tyhjäkäyntiventtiili, jonne kertyy kökköä...
                            "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                            Comment

                            • BMWFW24
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 276
                              • Jämsä

                              #15
                              Originally posted by Antza View Post
                              Vika on oikeasti todennäköisimmin vanoksen solenoidissa joka jumittaa kylmällä (osa 2) http://www.realoem.com/bmw/showparts...70&hg=11&fg=15 ja näin ollen käynnistyksen jälkeen closed loopissa säätää nokka-akseleiden ajoitusta virheellisesti (eli yrittää mennä normaaliin ajo-ohjelmaan). Onko kukaan yrittänyt itse puhdistella tuota solenoidia? Itse ajattelin kokeilla tässä joku ilta.
                              Mulla oli koko VANOS levällään omasta m52 koneesta, jolloin oli toi solenoidikin irti. Aika tiukat välykset on tuossa männässä mikä liikkuu, mutta toisaalta sen pitäisi kylpeä öljyssä. Jos solenoidi jumittaa, pitäisi siitäkin tulla vikakoodi ja lisäksi pitäisi tulla muita vanokseen liittyviä vikakoodeja.
                              ex. 316i e36 1991
                              ex. 318iS Coupe e36 1992
                              ex. 528iA Touring e39 1997
                              ex 316i e30 1990, vaimon
                              ex. X5 4.4i e53 2001
                              ex 316 e46 2003, vaimon
                              525iX e60 2008
                              Z4 e85 2003, vaimon​

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎