Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 - tyhjäkäynnin säätöventtiili ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petteriu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1164
    • Pori

    M50 - tyhjäkäynnin säätöventtiili ?

    Irrotin kyseisen osan puhdista varten, koska tyhjäkäynti vaeltaa. Mutta venttiili ei ollut ollenkaan jumissa, itse asiassa se heilui ihan vapaasti. Tuntuu että venttiili ei saisi ihan noin vapaasti heilua. Venttiili heiluu jopa johto kiinni kytkettynä ja virrat päällä, jolloin itse säädönkin pitäisi pikkuhiljaa potkia peliin mukaan.
    Kone käynnissä en laitetta irtonaisena testannut. Säätömoottori toimii, kun johdot kiinni ja sytytysvirta päällä.

    Jos nyt jollakin sattuisi tuollainen venttiili löytymään irtonaisena, niin voisitko siitä tarkistaa heiluuko venttiili normaalisti vapaana vai onko se kiinteässä yhteydessä samassa paketissa olevaan käyttömoottoriin ?
    Kone on tarkemmin M50B25TU ja säätöventtiilin osanumero 0280140545 = Bosch, 13411738981 tai 13411744713 = BMW

    Petteri
    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990
  • petteriu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1164
    • Pori

    #2
    Pienen testauksen jälkeen totesin, että periaatteessa venttiili toimii: Sulkeutuu kun syöttää jännitettä keskimmäiseen ja reunimmaiseen pinniin ja toisaalta avautuu kun tekee saman keskelle ja siihen vastakkaiseen reunaan.
    Edelleen silti epäilyttää tuo heiluminen ja venttiilin äärimmäisen helppo liikkuminen asennosta toiseen.

    Petteri
    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

    Comment

    • antti79
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 2499
      • Littoinen

      #3
      En ole Bemusta ottanut vielä irti mutta entisestä Omegastani otin ja putsasin ja muistaakseni se kyllä heilui kuvaamallasi tavalla. Tosin niin heilui ooppelin tyhjäkäyntikin, mutta hyvin pienissä määrin silloin tällöin. Vähän off-topic mutta miten sait venttiilin irti? Puritko imusarja pois edestä vai pääsitkö muuten siihen käsiksi?? Ajattelin vaan jos ottaisin piruutani itseltänikin tuon irti ja putsaisin.
      sigpic
      Originally Posted by jari kihlman
      "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

      Comment

      • petteriu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 1164
        • Pori

        #4
        Originally posted by antti79
        Vähän off-topic mutta miten sait venttiilin irti? Puritko imusarja pois edestä vai pääsitkö muuten siihen käsiksi?? Ajattelin vaan jos ottaisin piruutani itseltänikin tuon irti ja putsaisin.
        En purkanut imusarjaa, mutta kone E30:ssä ja konepelti irti. Irrottaminen ei niinkään ongelma vaan takaisin asennus....

        Petteri
        BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

        Comment

        • petteriu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1164
          • Pori

          #5
          Pieni update aiheeseen:

          Venttiilissä ei sitten tosiaan ollut mitään vikaa - päinvastoin toimii niin herkästi, että Bosch huoltokin arvioi sen olevan rikki. Ei tullut silti uutta ostettua 270EUR hintaan.
          Vika tyhjäkäynnin aaltoiluun löytyi polttoaineen paluulinjasta, jossa jonkinasteinen tukos.

          Ja ilmeisti irroitus- tai asennusvaiheessa rikoin sellaisen pienen muovikielen liittimestä, jolla säätöventtiilin putki yhdistetään imusarjaan. Tuli jo kerran ostettua tuollainen uusi, joten antaa olla nyt toistaiseksi. Montaa euroa se ei tosin maksanut.

          Petteri
          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

          Comment

          • Tozi
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 2056
            • Epsoo

            #6
            Originally posted by petteriu
            Pieni update aiheeseen:

            Vika tyhjäkäynnin aaltoiluun löytyi polttoaine paluulinjasta, jossa jonkinasteinen tukos.
            Kerrotko hieman tarkemmin mitä tarkoita tuolla??

            BMW varaosat, tuning & styling!

            E92 335i -06
            ex E46 330Ci -02
            ex E46 328i Coupe -99
            ex E36 325i Coupe -92

            Comment

            • petteriu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 1164
              • Pori

              #7


              Tuolla asia paremmin selvitetty.

              Petteri
              BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

              Comment

              • Gonzalez
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 2632
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Tozi
                Originally posted by petteriu
                Pieni update aiheeseen:

                Vika tyhjäkäynnin aaltoiluun löytyi polttoaine paluulinjasta, jossa jonkinasteinen tukos.
                Kerrotko hieman tarkemmin mitä tarkoita tuolla??
                Tästä ois kyllä kiva saada vähä lisäinfoo! Itellä kans hieman tyhjäkäynti vielä aaltoilee ja kaikki muu on tsekattu...
                530d GT F07 2010
                325i E30 Cabriolet 1987

                Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                Comment

                • Calypsocoupe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 2932
                  • EFNU

                  #9
                  Originally posted by petteriu
                  Venttiilissä ei sitten tosiaan ollut mitään vikaa - päinvastoin toimii niin herkästi, että Bosch huoltokin arvioi sen olevan rikki. Ei tullut silti uutta ostettua 270EUR hintaan.
                  Oliko tuo Bosch-huollon hinta?
                  - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                  Comment

                  • petteriu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 1164
                    • Pori

                    #10
                    Originally posted by Calypsocoupe
                    Originally posted by petteriu
                    Venttiilissä ei sitten tosiaan ollut mitään vikaa - päinvastoin toimii niin herkästi, että Bosch huoltokin arvioi sen olevan rikki. Ei tullut silti uutta ostettua 270EUR hintaan.
                    Oliko tuo Bosch-huollon hinta?
                    Kyllä, oliko laitteen hinta alennuksilla jotain 238EUR mutta siihen olisi tullut rahteja päälle tuon verran.

                    Petteri
                    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                    Comment

                    • Calypsocoupe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 2932
                      • EFNU

                      #11
                      Originally posted by petteriu
                      Kyllä, oliko laitteen hinta alennuksilla jotain 238EUR mutta siihen olisi tullut rahteja päälle tuon verran.
                      Huhhuh, maksoin omastani BMW Orginal Teile paketissa 190e merkkiliikkeestä, ohvi silloin 211,40.

                      Edit; Eikä vanhassa ilmeisesti mitään vikaa ollut, eli jos joku tarvii niin sellainen löytyy..
                      - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎