Joopa joo. Ei tuo kallis tikki ole eikä siitä kannata mitään ongelmaa tehdä.
Jos kanteen on uusia osia laitettu niin ei niitä nyt enää tarvi sinne toiseen kertaan vaihtaa, taikka jos muuten toimii ok niin miksikä kummassa sinne nostajia pitäisi alkaa vaihtelemaan taikka täydellistä kansiremppaa tekemään???
Ei muutakuin kansi pois, vika löytyy todennäköisesti vuotavasta tiivisteestä (näkee silmällä) eli ilmaus jäänyt tekemättä ja on keittänyt. Pitäisi keitellä kyllä edelleenkin (jossain vaiheessa) mikäli nestettä häviää. Mutta jos näin on niin tiiviste uusiksi, uudet pultit ja paikoilleen. Ja muistetaan ilmata niin että kaikki ilma tulee varmasti pois. Puristellaan letkut jotta ovat varmasti täynnä nestettä. Jos vielä epäilet (pientä) kansihalkeamaa niin käytä samalla termari pois ja tee 1,5 millin reikä peltilätkiin (yläreunan puolelle). Ei haittaa mitään mutta estää ilmalukon muodostumisen vaikka kansi ei niin 100% ehjä olisikaan. Ehjässäkin koneessa helpottaa ilmausta. Autolla voi ajaa satoja tuhansia kunhan muistaa nesteitä lisäillä kun vajenee, pikkuhalkeamien takia ei näy savutusta ja nestettä tarvinnee lisätä korkeintaan muutaman tuhannen km:n välein. Ei yleensä kannata mitään virheettömiä kansia tämän takia alkaa metsästämään.
Niin ja täällä nyt hehkutetaan niistä uusista pulteista, menee se vanhollakin momenttiin mutta riski on siinä jotta menevät poikki asennettaessa kun kiristys on kuitenkin tehtävä ohjeen mukaan jotta momentti on ok. Jos on ehjänä saatu paikoilleen niin toimii yhtä hyvin kuin uusillakin, ko riskin vuoksi hommaa tosin ei voi suositella kenellekään.
Oliko kansiremontin jälkeen vaihdettu uudet kannenpultit tuolla amiksessa? periaatteessa jos ei niin vois korvausta lähtee kyselee sieltä päin? :think meinaan on voinut korkkaa kansi sen takia että on vanhat pultit ollu kiinni, ei olis eka kansi joka sellasesta menee
Niin ei se sinänsä niiden pulttien vuoksi mene vaan siksi ettei vanhoja pultteja laittavalla kaverilla meinaa hermo kestää kiristää niitä oikein. Kun venymät käytetään tuplasti niin saattaahan se napsahtaa... -> niinpä hemmo jättää liian löysälle. Eli ei voi suositella mutta jos on saatu katkaisematta oikeaan kireyteen paikoilleen niin kestää kyllä.
Eipä nuo erota välillä millejä asteistakaan, että..?
"Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007
No paha sitä on mennä kertomaan ennekuin selvität mitä vaurioita on syntynyt. Hyvällä tuurilla vain kansipahvi ja pultit.
Voihan vian alkuperäinen aiheuttaja olla tukkeutunut syyläri tai muu osa jäähdytyksestä.
Suosittelen kyllä että korjaat samalla lämpömittarin tai jos et onnistu niin edes tarvike lämpömittarin asennus. On meinaan aika tärkeä mittari, näin moottorin toimivuuden ja kestävyyden kannalta.
Noniin, palataan takaisin aiheeseen.
Aloittavana taseena on samat ongelmat kuin viime tilikaudellakin päätävässä taseessa
Eli BMW M40 1.8i savuttaa edelleen kuin jauhesammutin. Korjausehdotuksia tuli, ja viimesimmät tais olla koneen vaihdon kannalla. Jos kuitenkin tämä nykyinen kone on kunnossa niin miksei sitä korjais kuntoon. Toi moottorin vaihto on siitä hiukan hankala kun ei ole paikkaa missä sen toteuttaa. Ja siitäkin seuraisi kuitenkin lisäkustannuksia yms.
Noi autopajat on antanu hintoja akselilla 500-700€ (sisältäen sitten plaanauksesta koeponnitukseen).
Onko moni tehnyt ja viittiikö/voiko/onnistuuko kannentiivisteen vaihtamisremontti ilman plaanausta ja koeponnistusta. Kyseessä on kuitenkin kansi joka on plaanattu 1000km sitten ja jossa ei pitäisi olla halkeamaa. Ja 1000km sitten kun kansiremontti tehtiin niin kansi oikaistiin(ei ponnistettu) venttiilit läpätettiin, nokkaremmi + ohjuripyörät uusittiin.
Taitaa olla turha toivo että sais auton kuntoon 200-300€:lla ???
Onko moni tehnyt ja viittiikö/voiko/onnistuuko kannentiivisteen vaihtamisremontti ilman plaanausta ja koeponnistusta. Kyseessä on kuitenkin kansi joka on plaanattu 1000km sitten ja jossa ei pitäisi olla halkeamaa. Ja 1000km sitten kun kansiremontti tehtiin niin kansi oikaistiin(ei ponnistettu) venttiilit läpätettiin, nokkaremmi + ohjuripyörät uusittiin.
Taitaa olla turha toivo että sais auton kuntoon 200-300€:lla ???
Onnistuu, kansinahan vaihto ei edellytä plaanausta tai koeponnistusta.
Toki suositeltavaa olis ainakin käyttää se jossain tarkistettavana. Tollanen "suoruuden" ja halkeamien tarkastelu ammatti ihmiseltä ei vie paljoa aikaa, enkä usko hinnankaan olevan kova.
Se paljonko siitä on siellä amiksessa plaanattu ratkaisee voiko siitä enään plaanata.
Suoruuden pystyy kohtuu tarkasti itsekkin tsekkaamaan varmasti suoralla teräsviivottimella. Halkeamiakin pystyy näppärästi silmillä etsimään, kaikkia tietysti ei välttämättä havaitse/voi havaita, mutta kuitenkin.
Eli kansi käteen ja tutkimaan. Kyllä 200-300e pitäs riittää, riippuen kuinka paljon pystyt itse tekemään. Nopeesti laskettuna, Tiivisteet,pultit,oluet ja tupakat tekee ton 200e (suoraan verrannollinen oluen ja tupakin määrään.)
Yläpään tiivistesarja ~70 €
Kansinahka ~20 €
Pultit ~20 € (mutu)
Tupakit x €
Oluet x €
Oma tuntiveloitus x € /h
Noniin, palataan takaisin aiheeseen.
Aloittavana taseena on samat ongelmat kuin viime tilikaudellakin päätävässä taseessa
Eli BMW M40 1.8i savuttaa edelleen kuin jauhesammutin. Korjausehdotuksia tuli, ja viimesimmät tais olla koneen vaihdon kannalla. Jos kuitenkin tämä nykyinen kone on kunnossa niin miksei sitä korjais kuntoon. Toi moottorin vaihto on siitä hiukan hankala kun ei ole paikkaa missä sen toteuttaa. Ja siitäkin seuraisi kuitenkin lisäkustannuksia yms.
Noi autopajat on antanu hintoja akselilla 500-700€ (sisältäen sitten plaanauksesta koeponnitukseen).
Onko moni tehnyt ja viittiikö/voiko/onnistuuko kannentiivisteen vaihtamisremontti ilman plaanausta ja koeponnistusta. Kyseessä on kuitenkin kansi joka on plaanattu 1000km sitten ja jossa ei pitäisi olla halkeamaa. Ja 1000km sitten kun kansiremontti tehtiin niin kansi oikaistiin(ei ponnistettu) venttiilit läpätettiin, nokkaremmi + ohjuripyörät uusittiin.
Taitaa olla turha toivo että sais auton kuntoon 200-300€:lla ???
Kuulostaa nyt pahasti siltä, et amikset on unohtanut venaohjurinkumit pois? Melkein alottaisin homman venakopan irrotuksella ja kattoisin näkyykö niitä kumeja jousien välistä
Tavoitin yhden kaverin, joka lupautui tekemään kansitiivisteen vaihtoprojektin.
Eli mitäs kyseinen projekti sitten tarvii, muuta kuin yläpään tiivistesarjan, kannenpultit ja uudet jäähdytysnesteet?
Ja mites tuon ilmauksen kanssa? Pystyykö ilmaamaan korkin kautta kun se ruuvi oli liimattu kiinni?
Tästä on parisen kuukautta aikaa kun tuli kuntoon mutta laitetaan tännekin nyt ne lopputekstit.
Eli:
Kansi oli halki. Joku oli muinoin fiilaillu pakoaukkoja muutama lisähevonen kiikarissa. Ja viskotuuletin veteli viimeisiä ja tunneli puuttui -> lämmöt korkealla -> kansi halkesi.
Noh rahalla tästäkin selvittiin.
Kansi, plaanaus, ponnistus, tiivisteet, pultit, viskotuuletin ja tunneli + TYÖ (ihka aidossa korjaamossa)= 800€.
Comment