Announcement

Collapse
No announcement yet.

M21 Remonttia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani1632
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 2243
    • Etelä-pohjanmaa

    M21 Remonttia

    No niin tarkoitus olisi tehdä tuohon M21:seen pieni perusremontti
    säätää venttiilit,kellottaa pumppu,tarkistaa kampi/nokka perusajoitus,
    uusia jakopään osat sekä korjata jakopäästä öljyvuoto,
    joka oletettavasti tulee kampiakselin stefalta.
    Kysymäs kuuluukin miten/onko bmw_llä oma erikois työkalunsa
    kampiakselin lukitsemiseen jotta tuo ns.kuningas pultti saadaan auki,sehän
    nyt luonnollisesti on pakko irrottaa kun vaihdan stefan/laipan tiivisteen.
    Yhtenä vaihtoehtona on pulttimopo mutta en ensihätään aio purkaa
    syyläriä/ilmastoinnin kennoa edestä pois.
    Muistanko väärin mutta lukittiinko tuo kampi/vp jolloin tapilla sieltä vp;n
    päästä?
    Tallin täytteet:
    E70 3.0d -09
    E34 540ia -94
    E39 520d -00
    E39 528i M-sport -00
    E60 520i -04
    E30 -86
    E61 520da -09
  • Veltsu
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 886
    • Varkaus

    #2
    Originally posted by jani1632 View Post
    No niin tarkoitus olisi tehdä tuohon M21:seen pieni perusremontti
    säätää venttiilit,kellottaa pumppu,tarkistaa kampi/nokka perusajoitus,
    uusia jakopään osat sekä korjata jakopäästä öljyvuoto,
    joka oletettavasti tulee kampiakselin stefalta.
    Kysymäs kuuluukin miten/onko bmw_llä oma erikois työkalunsa
    kampiakselin lukitsemiseen jotta tuo ns.kuningas pultti saadaan auki,sehän
    nyt luonnollisesti on pakko irrottaa kun vaihdan stefan/laipan tiivisteen.
    Yhtenä vaihtoehtona on pulttimopo mutta en ensihätään aio purkaa
    syyläriä/ilmastoinnin kennoa edestä pois.
    Muistanko väärin mutta lukittiinko tuo kampi/vp jolloin tapilla sieltä vp;n
    päästä?
    Muistaakseni jostain sen sai lukittua, mutta mistä?

    Kuulin joskus sellasen jutun että joku seppä olisi laittanut helvetin pitkän avaimen pultin päähän ja sitten antanut startilla vähän vauhtia

    Comment

    • tapio87
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2004
      • 235
      • Haapajärvi

      #3
      Originally posted by jani1632 View Post
      No niin tarkoitus olisi tehdä tuohon M21:seen pieni perusremontti
      säätää venttiilit,kellottaa pumppu,tarkistaa kampi/nokka perusajoitus,
      uusia jakopään osat sekä korjata jakopäästä öljyvuoto,
      joka oletettavasti tulee kampiakselin stefalta.
      Kysymäs kuuluukin miten/onko bmw_llä oma erikois työkalunsa
      kampiakselin lukitsemiseen jotta tuo ns.kuningas pultti saadaan auki,sehän
      nyt luonnollisesti on pakko irrottaa kun vaihdan stefan/laipan tiivisteen.
      Yhtenä vaihtoehtona on pulttimopo mutta en ensihätään aio purkaa
      syyläriä/ilmastoinnin kennoa edestä pois.
      Muistanko väärin mutta lukittiinko tuo kampi/vp jolloin tapilla sieltä vp;n
      päästä?
      kammen saa lukittua kuvan mukaisesti http://album.fotosafe.com/altiapp/is...k&r=1127984805
      324tdic savukonerojekti

      Comment

      • jani1632
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 2243
        • Etelä-pohjanmaa

        #4
        Originally posted by tapio87 View Post
        kammen saa lukittua kuvan mukaisesti http://album.fotosafe.com/altiapp/is...k&r=1127984805

        Jep,näin se oli,oliko tuon tapin halkaisija mikä?
        poranterä ajanee saman asian.
        Tallin täytteet:
        E70 3.0d -09
        E34 540ia -94
        E39 520d -00
        E39 528i M-sport -00
        E60 520i -04
        E30 -86
        E61 520da -09

        Comment

        • tapio87
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 235
          • Haapajärvi

          #5
          Originally posted by jani1632 View Post
          Jep,näin se oli,oliko tuon tapin halkaisija mikä?
          poranterä ajanee saman asian.
          enpä nyt äkkiseltään muista tapin halkasiaa tarkalleen. mutta jotain ~8-10mm muistaakseni, poranterä ajaa saman asian kuin joku virallinen bmw-osa muistaakseni tuossa reijässä pitäsi olla alunperin joku suoja tms? itellä ei tosin ollut mitään reijän päällä..
          324tdic savukonerojekti

          Comment

          • jpeltoma
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 600
            • pirkanmaa

            #6
            En tiedä pitääkö toi tappi sitä momenttia millä pultti on. BMW:llä on oma työkalu, eli haarukka joka ruuvataan hihnapyörän pultteihin. Ite tein M51:seen kotitarve työkalun, eli käyettyyn hihnapyörään hitsasin kulmarautaa ja sitä vasten väänsin.
            __________________________________________________ ________________________
            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

            Comment

            • tapio87
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 235
              • Haapajärvi

              #7
              Originally posted by jpeltoma View Post
              En tiedä pitääkö toi tappi sitä momenttia millä pultti on. BMW:llä on oma työkalu, eli haarukka joka ruuvataan hihnapyörän pultteihin. Ite tein M51:seen kotitarve työkalun, eli käyettyyn hihnapyörään hitsasin kulmarautaa ja sitä vasten väänsin.
              nii joo, perskeles se pulttihan on "vähän" tiukemmassa ku normi pultit uskosin silti, että kun lukitsee sopivalla tapilla vauhtiksen, niin eiköhän se irti lähde. ainakin mitä ite yhestä m21:sestä otin tuon kuningaspultin irti, niin voimaa sai kyllä käyttää siinämäärin että alkoi epäilyttää koko homman onnistuminen olikos se muuten vasenkätisellä kierteellä, se kuningaspultti..?
              324tdic savukonerojekti

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                Originally posted by jpeltoma View Post
                En tiedä pitääkö toi tappi sitä momenttia millä pultti on. BMW:llä on oma työkalu, eli haarukka joka ruuvataan hihnapyörän pultteihin. Ite tein M51:seen kotitarve työkalun, eli käyettyyn hihnapyörään hitsasin kulmarautaa ja sitä vasten väänsin.
                Juu,jotain tällaista mäkin suunnittelin.

                Mikä tuon "kuningas" pultin momentti on?
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • jani1632
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 2243
                  • Etelä-pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by Masa2.5 View Post
                  Muistaakseni jostain sen sai lukittua, mutta mistä?

                  Kuulin joskus sellasen jutun että joku seppä olisi laittanut helvetin pitkän avaimen pultin päähän ja sitten antanut startilla vähän vauhtia
                  Noh,tämä kyllä toimii monissa vastaavissa paikoissa,mutta tämä mainittu kuningaspultti ko moottorissa taitaa olla sellaisessa momentissa että tätä keinoa en käytä!
                  Tallin täytteet:
                  E70 3.0d -09
                  E34 540ia -94
                  E39 520d -00
                  E39 528i M-sport -00
                  E60 520i -04
                  E30 -86
                  E61 520da -09

                  Comment

                  • vexu524tdic
                    BTCF Member
                    • Jan 2004
                    • 776
                    • Gallia = Kinnula

                    #10
                    Jos otat öljypohjan pois, niin laita puupalikka ykkösen vastapainon ja lohkon väliin. Jos et ota, niin nelonen silmään ja jarrut päälle + lukitustappi tarvittaessa. Näin minä oon tehny. Laita sitten kasatessa loctitea kierteisiin...
                    e70 X5 3.0sd -08
                    f30 320i xdrive -16
                    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                    e30 316 -88 2,2TIC M10
                    e21 323i -81 ruostekasa...

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎