Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF4HP22:n Täysremontti kotioloissa. Kysymyksiä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vitonen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 139

    ZF4HP22:n Täysremontti kotioloissa. Kysymyksiä!

    Terve!
    Mulla on menossa otsikon mukaisen laatikon remontti. Ajatuksena on vaihtaa kaikki kitkalevyt, teräslevyt ja osan tiivisteistä. Homma on kohta puolessa välissä.
    Kyselenkin, että mitä tuossa hommassa on erityisesti huomioitava, että laatikko joskus toimii?

    Olen kuullut pari kertaa, että asennusvaiheessa pitää turbiini saada tarpeeksi syvälle, että ei öljypumpun siivet menis sileeksi tms..? Mitä tuo niinku tarkalleen meinaa? En vaan oikein ymmärrä, että miten laatikon saa paikoilleen jos turbiini ei ole perillä. Täytyisihän moottorin ja laatikon väliin jäädä rako??

    Toinen juttu sitten: Onko tärkeää vaihtaa KAIKKI tiivisteet? Tarkoitan esimerkiksi tuossa kuvassa osia 4 ja 5: http://www.realoem.com/bmw/showparts...52&hg=24&fg=15

    Jos tuota jousta (6) ei tuosta irrota, ei tiivisteiltä (4,5) puristukset katoa. Eli onko tarvetta vaihtaa? Noitahan on useammassa pakassa ja toisi mukavasti hommaa.. Lähes kaikki muut tiivisteet olenkin jo vaihtanut. Öljypumppua tosin en ole vielä avannut. Täytyy varmaan avata, että saa etupään stefan vaihdettua.

    Kolmantena voisin kysyä, että mitä tekee tuossa edellisessä kuvassa osa 10? Vapaakytkin?

    Laatikko tosiaanki hajosi A-pakan luistamisen takia. Kilometrejä oli kertynyt 220t.

    Nyt laatikon tuntijat, vastatkaa!
  • Guest's Avatar

    #2
    Noi mäntien kumit on ehkä tärkeimmät vaihtaa. Niitten kuluminen aiheuttaa sen että levyt ei puristu kunnolla kokoon vaan luistavat, ja sen johdosta palavat.

    Eli vaihda ne. Äläkä sössi vaihtaessa, vielä kaikien lisäksi. Kaikki oikeinpäin ja rikkomatta paikalleen.

    Osa 10 on se, joka välittää voiman ulosmenoakselille kun levyt on kiinni.

    Comment

    • vitonen
      Bimmer Rookie
      • Sep 2003
      • 139

      #3
      Kiitos tiedosta, tiivisteet menee siis armotta vaihtoon.
      Edelleen kiinnostaisi tietää tarkemmin tuosta asentamisesta! Onhan näitä porukka paikoilleen pistäny..?
      Ja tuo osa 10. Mitä muuta se tekee kuin välittää voiman ulosmenoakselille, siinä nääs oli niin hieno räikkätoiminto. Osaako kukaan valaista?

      Comment

      • Guest's Avatar

        #4
        Se räikkätoiminto on mm sen takia ettei fiude rullais taaksepäin. Se toiminto on ihan oikeesti nimeltään vapaakytkin. Eli jos kasaat väärin -> auto saattaa rullata taaksepäin parkilla tai tehdä jotain muuta älytöntä. Korjauskirjassa on varmasti selitetty oikea toiminta, kumpaan suuntaan pitäis rullata ja kumpaan suuntaan ei pitäis. Todnäk myötäpäivään rullaus ja lukitus vastapäivään. Turbiini voi jäädä jotenkin "huulille" ja laatikko menee silti kiinni, mutta väitän että sen huomaa kun se menee paikoilleen. Kandee käännellä vaikka ulosmenopäästä jos et oo varma että osuuko poorit kohdilleen vai ei.

        Itse olen korjannut vain BW:n ja GM:n laatikoita, ja nyt työn alla on eka Ford. Tosin mulla on tossa tarkoituksena korjata ja modata yks zf 4hp22 tai 4hp24 keväämmällä. Noita laatikkoja oon kuullu rikkovan asennusvaiheessa vaikka millä, mutta ainoa asennusvirheellä rikottu jota itse olen ollut purkamassa, oli tukittu würthin punasella silikoonilla. En kuitenkaan pelkäisi tuota turbiinipuolen asennusvirhettäkään. Jos mies osaa mitata kytkinpakkojen päittäisvälykset tai kasata spragin, niin on hyvin epätodennäköistä että turbiini aiheuttaa pulmia. Turbiinin vaihto on kumminkin sellainen "lepopäivän ratoksi"-puuha IMO.

        Comment

        • Cee.Koo
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 354
          • Twilight zone

          #5
          Originally posted by vitonen View Post
          Kiitos tiedosta, tiivisteet menee siis armotta vaihtoon.
          Edelleen kiinnostaisi tietää tarkemmin tuosta asentamisesta! Onhan näitä porukka paikoilleen pistäny..?
          Ja tuo osa 10. Mitä muuta se tekee kuin välittää voiman ulosmenoakselille, siinä nääs oli niin hieno räikkätoiminto. Osaako kukaan valaista?
          Kato sitten kanssa et toi kyseinen vapaakytkin tulee oikein päin, tosin siinä kyllä lukee kumminpäin se tulee. Tarkista myös muiden vapaakytkimien toiminta kun niitä löytyy yhteensä 3kpl.
          Kato kans kaikista kytkinrummuista se pinta johon kitkalevyjen "hammastus puree" . Ite törmänny neljässä laatikossa samaan "ongelmaan", F-kytkimen kitkalevyt ovat pureutuneet E-rumpuun sen verran pahasti että koko pakka takertelee.
          With jap crap, life sucks and then you die

          Comment

          • artsi520i
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 301
            • siuntio

            #6
            Nyt laatikon tuntijat, vastatkaa! [/QUOTE]

            asennuksessa moottoriin tarttee olla tarkka ettei turbiini tuu yhtään ulos laatikosta kokemuksesta tiedän kuinka helposti öljypumpun lätkät hajoo voit kysellä 050-3000652

            Comment

            • vitonen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2003
              • 139

              #7
              KIITOKSIA erittäin hyvistä vinkeistä!
              Pitääkin lähteä talliin.
              Kiitti artsi520i tarjouksesta! Soittelen jos tulee ongelmia!

              edit: artsi520i:lle, olen sama mies joka ostatteli sulta syyläriä, jota ei sitten löytynytkään. Kerroit silloinkin tuosta öljypumpun hajoamisesta ja sitä olenkin sitten mietiskellyt viimeaikoina..
              Last edited by vitonen; 20-12-2006, 09:26.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Purin joskus takapään ZF 4HP 22 A-mallista ja siinä parkkilukko oli kaksisuuntainen (tai siis lukko piti kumpaankin suuntaan) ja oli eri näköinen kuin tuossa kuvassa. Onko kuvan osa varmasti parkkijarru, ettei olisi kyseessä jokin muu toiminto?
                ---

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #9
                  Parkkilukko on eri osa. Se on yleensä ihan mekaaninen lukko.

                  Comment

                  • vitonen
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2003
                    • 139

                    #10
                    Nyt on korjattu laatikko vaihdettu autoon. Hyvin tuntuis pelaavan, 10km vasta olen ajanut.
                    Vaihtaa paremmin kuin ajatus..

                    Turbiinikin löysi paikkansa kun käytti mauseria. Mittasinkin turbiinin ja vauhtipyörän välistä 2,2mm kun laitoin laatikon paikoilleen. Eräs opas antoi tuoksi väliksi 1,56 - 3,13mm.

                    Cee.Koon:n kertomasta kytkinrumpujen kulumasta en löytänyt merkkiäkään. Tietysti pinta oli kiillottunut, mutta koloja tms. ei löytynyt. Kiitos vinkistä Cee.Koo.

                    Mäntien kumit sain vaihdettua. Piti tosin "erikoistyökalut" väsäillä..

                    Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Ja nyt

                    Comment

                    • Cee.Koo
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 354
                      • Twilight zone

                      #11
                      Originally posted by vitonen View Post
                      Cee.Koon:n kertomasta kytkinrumpujen kulumasta en löytänyt merkkiäkään. Tietysti pinta oli kiillottunut, mutta koloja tms. ei löytynyt. Kiitos vinkistä Cee.Koo.
                      :
                      Noi laatikot mitä olen ropannut ovat olleet raskaissa maastureissa (Range Rover). Niissä on ollu kytkinrummuissa pientä tuskaa.
                      Ilmeisesti henkilöautokäytössä laatikko pääsee hieman helpommalla.

                      Hyvä että pelittää, ei muutako kovaa ajoa
                      With jap crap, life sucks and then you die

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        #12
                        Hyvä hyvä, onneksi olkoon.

                        Comment

                        • vitonen
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2003
                          • 139

                          #13
                          Kiitos kiitos!
                          Kyllä on ollut hymy herkässä! Sen voin reilusti sanoa.
                          Kokonaista 400km on nyt takana ja hienosti pelaa. Tänään tehtiin 250km:n lenkki, vaikka vähän jänskätti lähtä reissuun ilman pitempiä koeajoja..

                          Comment

                          • 525TDS Touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 483
                            • Sahalahti

                            #14
                            Originally posted by vitonen View Post
                            Kiitos kiitos!
                            Kyllä on ollut hymy herkässä! Sen voin reilusti sanoa.
                            Kokonaista 400km on nyt takana ja hienosti pelaa. Tänään tehtiin 250km:n lenkki, vaikka vähän jänskätti lähtä reissuun ilman pitempiä koeajoja..
                            Öljyt kannattais vaihtaa kohtapuoliin ainakin kertaalleen. Varsinkin jos turbiinia ei ole erikseen pesty remontin yhteydessä.
                            Ex-525TDSa Touring -98
                            Ex-MB E220T CDi -02
                            E61 520D -09
                            F11 518d -16

                            Comment

                            • vitonen
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2003
                              • 139

                              #15
                              Ei tullut turbiinia pestyä. Kaiken vanhan öljyn valutin pois mitä tuli. Jäi sinne varmasti pari desiä vanhaa öljyä kiertoon. Toisaalta eihän turbiiniin kerry samalla lailla palanutta kökköä kuin jäähdyttimeen, öljypohjaan ja venttiilipöytään. Turbiinissa kuitenki öljyn virtaus on vähän eri luokkaa.
                              Riittäisikö vain öljypohjan tyhjentäminen (3litraa) ja suodattimen vaihto? Vai onko tarvetta vaihtaa enemmän?
                              Mikähän olisi hyvä ajomäärä näille eka öljyille? 1000km? 2000km?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎