Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuttimien putsausta kotikonstein?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • apina
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 274
    • Espoo

    #16
    Voiko suutin vuotaa polttoainetta ulospäin jostain muusta kohtaa kun o-renkaista ?

    Kun on suuttimien ympärillä aika märkää niin ajattelin että jos vaihtais nuo o-renkaat kumpaankin päähän. Mitäs alppilan autohuollossa o-renkaat maksaa (6suutinta, eli 12kpl o-renkaita)?
    318iA Touring -02
    ex 316 2.5l -87
    ex 525tdsA Touring -95

    Comment

    • Erich
      BTCF Member
      • Apr 2005
      • 783
      • Hämeenkyrö

      #17
      Originally posted by mikko_83 View Post
      Juu. 12V napoihin, mutta ei kovin pitkäksi aikaa kerralla, epäilen että palaa käämit sisältä.
      Ei ne mihinkään pala... Huoletta voi testailla. Olettaen että nääkin on 16 ohm suuttimia, niinkuin vanhat Boschit tapaa usein olla? Jos U = 12 V ja käämi tuo 16 ohm, niin virta on 0.75 A, jolloin suutinta lämmitetään 9 W teholla. Ei pala ihan hetkessä. Tuodusta lämmöstä osa siirtyy vielä läpi virtaavan polttoaineen mukana pois. Mutta kädessähän sen tuntee kuinka kuumana se käy.

      Mutta mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin itse en uhraisi paljoa eforttia vanhojen suuttimien elvyttämiseen. Vanhoista teräsrunkoisista bossilaisista (oletan, että niistä on kyse tässäkin?) ei paljoa hyvää sanottavaa ole, hetken hyllyttämisen jälkeen joko jumittavat kokonaan tai sitten se, mitä joskus kutsuttiin suihkutuskuvioksi, on enää onneton kusinoro, joka ei paljoa sumuunnu. Ainakin kolme kierrosta olen heittänyt roskiin kun ei ole huvittanut alkaa paskoja elvyttämään. Jonkun sihdin aukaiseminen ei vielä välttämättä vaikuta yhtään suihkutuskuvioon (ellei aivan mykkä ole), fortesta nyt puhumattakaan.

      Uusia suuttimia saa kohtuurahalla. Toinen vaihtoehto on hommata tilalle jotkut käytetyt 90-lukulaisen muovirunkoiset, noissa kuvio on paljon järkevämpi, usein ovat jo 4-piste sumuttimia. Noita virtaukseltaan pieniä muovirunkoisia kaupitellaan edukkaasti monen foorumin myyntipalstalla, kun jengi päivittää isompiin. Olen ostanut jopa sen forte pullon hinnalla kierroksen noita nelireikäisiä.

      Mun mielestä suuttimiin kannattaa panostaa, hyvälaatuinen suihkutuskuvio = parempi palaminen ja tasainen käynti. Ja jos lähtökohta on oikeasti huono niin kulutuskin saattaa hieman laskea. Siis suuttimet vaihtamalla, ei millään litkuilla.
      6 - E24 635
      7 - E38 740
      8 - E31 850

      Comment

      • Happo
        BTCF Member
        • Sep 2004
        • 922
        • Kauhajoki

        #18
        Originally posted by hamann View Post
        oulun ammattikorkeakoululla maksoi 60e 6 kappaletta suuttimia.. ja testasivat vielä virtaukset.
        Seinäjoen ammattikorkeakoululla 20€ / suutin. Ultraäänipesu, virtausmäärien mittaukset ja suihkutuskuvioiden tarkastus ennen ja jälkeen pesun. Uusi suodatinkuppi, o-renkaat ja kärkikuppi.

        Harjotustyöhön sattui täysin jumittunut suutin. Jumiutuminen johtui ilmeisesti pitkästä käyttämättömyydestä, koska se otettiin toimivasta moottorista, joka oli ollut käyttämättömänä todella kauan. Suutin alkoi toimimaan pesun jälkeen. Suihkutuskuvio ja virtausmäärät tulivat samanlaiseksi muiden kolmen moottorista otetun suuttimen kanssa. Tämä tässä vaan esimerkkinä.
        Last edited by Happo; 04-01-2007, 11:05.
        Ford S-Max 2.0
        Kilpuri VW Golf III VR6
        ex:

        F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

        Comment

        • Z3BMW3
          Bimmer Rookie
          • Jun 2004
          • 159
          • Tampere

          #19
          Ultraäänellä noita suuttimia kait yleisesti pestään ja vesi on sisuskaluille myrkkyä.

          Jos suutin on metallirunkoinen ja jo peli melkein menetetty, voisi kokeilla puhdistusliuoksessa asetonia (sulattaa myös muovia).

          Miten Tampereen alueella, mitkä firmat noita puhdistuksia tekee ja mihin hintaan?
          Toisaalta ei kait uudetkaan muovirunkoiset paljon enempää kustanna n.60€ /kpl?
          Z3BMW3

          Comment

          • M40 Power
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 584
            • Turun seutu

            #20
            Nostetaas tätäkin. Eli nyt kaikki turussa ja sen lähistöllä asustelevat hereille.
            Mikä firma myy noita suuttimien huolto-osia turun alueella?
            EX: E30, E34, E36, E36 compact

            Nyk. -99 320D

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2314
              • Uusimaa

              #21
              Hieman ohi alkuperäisen aiheen, mutta mikähän ero mahtaa olla M62:seen tarjottavissa BOSCH/LUCAS suuttimissa? Onko hintaerolle jokin järkevä selitys? Lucas maksaa n.50 euroa ja Bosch 130 euroa?

              Minkä verran ajetuissa autoissa on aiheellista alkaa kyseenalaistamaan suuttimien kuntoa? Ei kait normaalissa käytössä ollut auto vaadi vielä alle 200tkm suuttimien huoltoa?
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • M40 Power
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 584
                • Turun seutu

                #22
                Originally posted by M40 Power View Post
                Nostetaas tätäkin. Eli nyt kaikki turussa ja sen lähistöllä asustelevat hereille.
                Mikä firma myy noita suuttimien huolto-osia turun alueella?
                Tähän etsitään vieläkin vastausta.
                EX: E30, E34, E36, E36 compact

                Nyk. -99 320D

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎