Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57:n suuttimien irrotus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 324
    • Hml

    M57:n suuttimien irrotus?

    Viikonloppuna piti vaihtaa yksi huonosti toimiva suutin, mutta yritykseksi jäi :( Juttuja on ollut paljon jumiutuneista suuttimista, mutta onko ne tosiaan järjestäen lujaa jumissa. Nytkyttelin ja koputtelin suutinta jonkin aikaa polttoaine liitynnästä, mutta ei mitään eloa. Kokeilin tämän jälkeen mersu miesten vinkkiä eli käyttää autoa suuttimen kiinitys löysällä, mutta ei mitään vaikutusta. Tämän jälkeen ajoin vielä pienen lenkin suuttimen kiinitys löysällä, mutta ei irronnut. Pakko oli luovutta tämän jälkeen ja pistää auto kasaan, että pääsis töihin.

    ETK:sta on luettu bmw:n ohjeet suuttimien irrottamisesta ja sielä käsketään käyttään jumiutuneiden suuttimien kohdalla erikoistyökalua. Ilmeisesti pitää seuraavaksi väsätä kyseinen työkalu kun ei muutakaan keksi. Työkalu on sellainen liukuvasaran oloinen himmeli, joka näyttää tulevan kiinni suuttimen polttoaine liityntään. ETK:n kuvasta tän pystyy kyllä väsäämään melko helposti. Onko kellään ollut vastaavia ongelmia ja mitä keinoja suuttimen irroittamiseen ehjänä on olemassa? Onko joku saanut suuttimen irti helposti?
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6325
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Mites tämä sinun viallinen suutin oireili ?
    Kuuluko siitä sellainen nakuttava ääni (vrt ääntänvä venttillin nostin ).

    Itsellä on korjausta yhdellä suuttimella todella paljon ja siitä kuuluu tuo ed mainittu äänikin ja käynti on kylmänä myös hieman epätasaista,lämmetessä tasoittuu ja tuo naku naku ääni tulee mukaan

    Ja mistä hommasit suuttimen ja mitä kustansi ?
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3452
      • Janakkala

      #3
      Onhan noi joskus tiukassakin ollut, itse tein vanhasta käytetystä suuttimesta erikoistyökalun, purin suutimen osiin ja sain sieltä semmoisen kierre holkki mutterin, jonka hitsailin semmoiseen vetovarteen kiini. Sillä olen ainakin saanut muutaman tiukan suuttimen irti: Eli suutin pitää ensiksi purkaa päältä auki ja sielä on sitten sisällä kierre johon tämä omatekoinen kaluni kierretään, ja massavasaralla naputellaan suutin irti, ja kaveri voi samalla vängätä leveällä meisselillä/taltalla venttiilikoppa vasten (toki likaa voimaa ei saa käyttää ettei muovi koppa halkea, pitkä paksu lattarauta vielä väliin pitkittäin.) Ja sitten kun suutin on irronut niin tarvitset myös raspit / puhdistus kalut joilla puhdistetan suuttimen potero ja pohjan tiiveys kuntoon. ja mahdollisesti vielä itse suuttimen kärjen reikä sylinteri kannesta. Jos näitä kyseisiä puhdistus hommia ei tee niin saatta jäädä uusi suutin pahimmassa tapauksessa vuotamaan.
      Ja olisihan se hyvä saada vielä häiriömuistikin nollattua kyseisen toimenpiteen jälkeen.

      Miten olet todennut viallisen suuttimen, kuinka se oireilee ja missä sylinterissä häiriö on?
      Ja hämeenlinnassa vissiin vaikutat?
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • MakeJ
        BTCF Member
        • Jun 2005
        • 324
        • Hml

        #4
        Uuden suuttimen ostin ebaystä aika sopivaan hintaan. Huonosti toimiva suutin aiheuttaa epätasaista käyntiä tyhjäkäynnillä. Nakuttavaa ääntä en niinkään ole huomannut. Voi olla, että sitäkin on. Välillä auto hytkyy todella ikävästi tyhjäkäynnillä useinmiten kylmänä, mutta tapahtuu tätä kuumanakin. Joskus kone käy taas hienosti tasaisesti kuten tänään aamulla.

        Viallinen suutin on sylinterissä 2 ja tämä on todettu BMW:n omalla testerillä, jolla näkee suuttimien korjausarvot. Muiden suuttimien korjausarvot oli speksissä, mutta tässä yhdessä oli arvo oli vähän niinkuin tapissa. Periaatteessa vika vois olla myös johtosarjassa, mutta en oikein usko. Näitäkin on kuulemaa ollut.

        Suuttimen poteron puhditus on varmasti tärkeää, että uusi suutin on tiivis. Meinasin käyttää sopivaa puukapulaa ja rättiä poteron puhditukseen. Vai onko paska kuinka lujassa poterossa? Tolla puu kapulalla ei ainakaan aiheuta mitään vaurioita mihinkään. Se bmw:n erikoistyökalu raspi kuulostaa vähän rajulta. Vikamuistin lukeminen ja nollaukset onnistuu kyllä omalla värkillä. Mitään vikakoodia tästä suuttimesta ei ole tullut.

        Jep tässä Hämeenlinnan lähellä vaikutan. Ilmeiesti teet Spekte työkseni näitä juttuja kun tuntuu oleva aika hyvin tietämystä hommasta?
        E60 535dA LCI -07 M-sport
        E39 530dAT -99 "M-sport"

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #5
          Spetke on "alan" mies

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3452
            • Janakkala

            #6
            Juu voipi olla, että olen jopa itse ne korjaus arvot tarkistanut autostasi BMW:een virallisella testerillä
            Se pelkkä puukapula rätti ei välttämättä riitä jos on pahemmin palanutta karstaa, mutta sen näkee vain sitten kun suutin on irti.
            Mutta jos tuntuu, että hommat menee yli hilseen niin poikkee vaikka länsiautoon jutulle
            Kysyt pemari miestä tai seppää niin kyllä ne sitte neuvoo
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • MakeJ
              BTCF Member
              • Jun 2005
              • 324
              • Hml

              #7
              Taisit olla lomalla tai jotain kun kävin lukemassa koodeja. Mulle ainakin kerrottiin, että heidän "bmw tuntija" on poissa. Saatiin onneksi kuitenkin luettua korjausarvot. Nyt vähän harmittaa, että et ollut paikalla silloin. Pitääpä poiketa jutteleen joku päivä kun tulen hakeen taas osia tohon vessaan
              E60 535dA LCI -07 M-sport
              E39 530dAT -99 "M-sport"

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3452
                • Janakkala

                #8
                Juu, tartteehan sitä joskus lomaillakkin
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • sand
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 155
                  • palokka

                  #9
                  Originally posted by MakeJ View Post
                  Viallinen suutin on sylinterissä 2 ja tämä on todettu BMW:n omalla testerillä, jolla näkee suuttimien korjausarvot.
                  Oudon usein viallinen on juuri sylinterin 2 suutin, kuten myös minulla oli aikoinaan.

                  Comment

                  • MakeJ
                    BTCF Member
                    • Jun 2005
                    • 324
                    • Hml

                    #10
                    No noniin suuttimen irroitus yritys II menossa ja eihän se %¤#& meinaa lähteä sieltä millään. Nyt oireet alkaa olemaan sen verran pahat, että suutin pakko saada vaihdettua tälläkertaa.

                    Rakensin TIS:n kuvan perusteella liukuvasaran näköisen väliineen. Värkki tulee siis kiinni siihen suuttimen polttoaine sisäänmenoon. Laite tuntuu toimivan ihan hyvin eli suutinta pystyy löymään aika mukavasti ylöspäin. Aivan suoraan isku ei suuttimeen tule. Hakkailin tällä suutinta, mutta ei mitään eloa.

                    Veto/isku pitäisi ilmeisesti saada suoraan suuttimen päälle, että saisi paremmin voiman vaikuttamaan. Suoraan suuttimen yläosaa ei saa mitään kiinni muuten kuin purkamalla suuttimen yläosan. Yläosan sain auki, mutta irti asti sitä ei saa, koska liittin ottaa venttiilikoppaan kiinni. Liitin pitäis ilmeisesti rikkoa, että suuttimen kannen saa pyöriteltyä auki asti. En kuitenkin haluaisi rikkoa tätä vanhaa suutinta, jos sen vaikka pystyis korjaamaan.

                    Ilmeisti mun on pakko huomena rikkoa suutinta sen verran, että saan kannen auki ja hitsattua tai ruuvattua tähän jonkun ison kangen josta pääsee humauttaan isolla lekalla suutinta suoraan ylöspäin. Olisko muita ideoita?
                    E60 535dA LCI -07 M-sport
                    E39 530dAT -99 "M-sport"

                    Comment

                    • MakeJ
                      BTCF Member
                      • Jun 2005
                      • 324
                      • Hml

                      #11
                      Nyt on suutin vaihdettu ja autokin toimii vielä Vanhan suuttimen yläosa oli pakko irrottaa, että suutinta pystyi kunnolla löymään ylöspäin. Jouduin tosin rikkomaan vanhan suuttimen yläosan, että sain mutterin siitä irti. Mutteriin hitsasin aikaisemmin tekemäni liukuvasaraan. Tälläkin värkillä suutinta sai hakkailla hetken ennen kuin se oli ulkona. Välissä ei ollut yhtään nokea eli suutin ei ollut vuotanut yhtään. Ruostetta sen sijaan oli aika mukavasti.

                      Jos joku sattuu tarvitsemaan hml:n lähellä tälläistä työkalua lainaan niin pistä privaa. Sopii ainakin M57:n suuttimiin, mutta sopinee varmaan muihinkin boschin suuttimiin.
                      E60 535dA LCI -07 M-sport
                      E39 530dAT -99 "M-sport"

                      Comment

                      • Tuomas S
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2012
                        • 65
                        • jarvenpaa

                        #12
                        Tietääkö kukaan mikä kierre tuossa suuttimen päässä on? Siis se iso n. 20mm kierre joka paljastuu kun suuttimen hatun ottaa pois? Auto jäi vähän pahaan paikkaan kun en saanutkaan suutinta irti, eikä minulla tallilla tietenkään ollut tarpeeksi hyviä mittalaitteita tuon kierteen mittaamiseen.

                        Comment

                        • Tuomas S
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2012
                          • 65
                          • jarvenpaa

                          #13
                          Vastaan itselleni: M27x1, ja Biltemasta löytyi kätevä ulosvedin tuohon suuttimeen hintaan 75€, (käy varmaan monille muillekin Boschin suuttimille) ja samoin hylsysarja jolla saa tuon solenoidin kierrettyä irti 45€. Noilla tuo suutinten irroitus oli suorastaan mukavaa.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎