Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hartge h26 männät ja kansi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    Hartge h26 männät ja kansi

    Ostin osina tuollaisen hartgen myllyn. Siihen pitäis nyt löytää uudet männät, onko kellään mitään hajua mistä kannattais kysellä?
    Männissä lukee mahle 84 v60, jossain fiiatissa kait niitä on käytetty.
    Männät on tasalakiset ja niissä on kolot venttiileille.

    Sitten kansi on ottanut osumaa aika pahasti, tuskin kannattaa korjata. Mistä kannesta (b20,b23?) kannattais lähteä rakentamaan tuohon koneeseen kantta? b25 kannessa varmaan liian isot palotilat?
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia
  • jii.veivo
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 564
    • Haapavesi

    #2
    Muakin kiinnostais nuo männät. Olen kuullut että ne olisi 1500:sta ritmosta, mutta en ole varma.:think
    e38 750ial
    Husaberg 650 fs -05
    http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

    Comment

    • 325E
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1227
      • LAHTI

      #3
      Kuningasmoottori

      Originally posted by machine_head View Post
      Ostin osina tuollaisen hartgen myllyn. Siihen pitäis nyt löytää uudet männät, onko kellään mitään hajua mistä kannattais kysellä?
      Männissä lukee mahle 84 v60, jossain fiiatissa kait niitä on käytetty.
      Männät on tasalakiset ja niissä on kolot venttiileille.

      Sitten kansi on ottanut osumaa aika pahasti, tuskin kannattaa korjata. Mistä kannesta (b20,b23?) kannattais lähteä rakentamaan tuohon koneeseen kantta? b25 kannessa varmaan liian isot palotilat?

      Odota T3:ta se kertoo Kuningasmoottorista sieltä
      löytyy sinulle tietoa....

      325E

      Comment

      • Racink
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 840
        • Jkl

        #4
        Originally posted by machine_head View Post
        Ostin osina tuollaisen hartgen myllyn. Siihen pitäis nyt löytää uudet männät, onko kellään mitään hajua mistä kannattais kysellä?
        Männissä lukee mahle 84 v60, jossain fiiatissa kait niitä on käytetty.
        Männät on tasalakiset ja niissä on kolot venttiileille.

        Sitten kansi on ottanut osumaa aika pahasti, tuskin kannattaa korjata. Mistä kannesta (b20,b23?) kannattais lähteä rakentamaan tuohon koneeseen kantta? b25 kannessa varmaan liian isot palotilat?

        Männät ovat mäntäkirjan mukaan vuoden 1972-75 1756cc Fiat 132:sta eli jostain fiatin varaosapuljusta kannattaa varmasti kysellä.

        Puristus suhde moottorissa on 10:1, kansi b20/b23 124.4mm korkeana.Schrick 280° nokka-akseli. Imuventtiilit 41mm, pako 35mm.

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #5
          Uskaltaakohan tuota lohkoa porata 84,25mm?
          Taisin jostain lukea että b20/23 lohkosta tulee letku yli 84 porauksilla?:think
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • Nipsu
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 202
            • Tampere

            #6
            Miksei sitä voisi tehdä sitä konetta b25 alakertaan? Olisi valmiina 84mm poraus lähtökohtana. Vai haluatko välttämättä tehdä tuohon lohkoon?

            Comment

            • Racink
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 840
              • Jkl

              #7
              Originally posted by machine_head View Post
              Uskaltaakohan tuota lohkoa porata 84,25mm?
              Taisin jostain lukea että b20/23 lohkosta tulee letku yli 84 porauksilla?:think
              Ei missään nimessä yli 83.5mm.

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #8
                Originally posted by Racink View Post
                Ei missään nimessä yli 83.5mm.
                Muistelinkin jotain tuohon suuntaan. Mut se h26 lohkohan on alunperin 323i lohko(80mm poraus) josta porattu 84mm, ja on kestänyt ihan hyvin.
                Niin tietysti olis sama vaihtaa lohkoa mutta onko b25 lohkossa virranjakajan reikää?
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • Racink
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2004
                  • 840
                  • Jkl

                  #9
                  Originally posted by machine_head View Post
                  Muistelinkin jotain tuohon suuntaan. Mut se h26 lohkohan on alunperin 323i lohko(80mm poraus) josta porattu 84mm, ja on kestänyt ihan hyvin.
                  Niin tietysti olis sama vaihtaa lohkoa mutta onko b25 lohkossa virranjakajan reikää?
                  En menisi vannomaan tuosta 323i lohkosta, saattaa ollakkin mutta epäilen että ei samaa valua ole kuin yleiset 80mm porauksella olevat.Kyllä on virranjakajan reikä b25 lohkossa.
                  Last edited by Racink; 02-03-2007, 09:51.

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    Jees. no lohkossa on ainakin merkinnät "236 EB H 26" , "12789210" ja 2,7.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      #11
                      "M20 on olemassa kahta lohkoa - 80mm ja 84mm männänhalkasijalla. 80mm lohkoa ei voi porata 84mm kokoon koska se menee veltoksi. Se ei ole pituussuunnassa kiinteä vaan sylinterien välillä olevat vesitilat eivät ole kiinni viereisessä sylinterissa. 84mm lohkossa näin taas on ja lohko pysyy jäykkänä."

                      Tuollanen viesti löyty m20ylikoko-topicista jacekin kirjoittamana.
                      Tuossa h26 lohkossa vesitilat on kiinni sylinterien välillä eli pitäis olla vahvempaa mallia. Lisäksi siinä on sylinterien välillä kahdet pienet vesikanavat, joita ei 80mm porauksella olevissa lohkoissa ole.
                      Eli tuon kait uskaltaa porata turvallisesti..
                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • Racink
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 840
                        • Jkl

                        #12
                        Originally posted by machine_head View Post
                        "M20 on olemassa kahta lohkoa - 80mm ja 84mm männänhalkasijalla. 80mm lohkoa ei voi porata 84mm kokoon koska se menee veltoksi. Se ei ole pituussuunnassa kiinteä vaan sylinterien välillä olevat vesitilat eivät ole kiinni viereisessä sylinterissa. 84mm lohkossa näin taas on ja lohko pysyy jäykkänä."

                        Tuollanen viesti löyty m20ylikoko-topicista jacekin kirjoittamana.
                        Tuossa h26 lohkossa vesitilat on kiinni sylinterien välillä eli pitäis olla vahvempaa mallia. Lisäksi siinä on sylinterien välillä kahdet pienet vesikanavat, joita ei 80mm porauksella olevissa lohkoissa ole.
                        Eli tuon kait uskaltaa porata turvallisesti..
                        Eli se on normaali b25 lohko.Uskaltaa porata.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎