Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 tyhjäkäynti = ei käy.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17844
    • PKS

    M20B25 tyhjäkäynti = ei käy.

    Noniin, perkele pitihän se nyt sitten sattua. Ensimmäinen oikea ongelma 30tkm ajon jälkeen

    Tyhjäkäynti on pitempään jo seilannut kylmällä koneella, tosin joskus toiminut moitteetta (tasainen ja riittävän iso). Nyt lähipäivinä olen huomannut kuinka koneen käynnistyksessä jengat laskee kerrasta alas ja päätyvät jonnekkin 500rpm:n alle. Kone yrittää korjata tätä itse, mutta ei osaa kuin nostaa niitä muutaman satakierrosta, jolloin kone seilaa hyvin matalilla kierroksilla ja kuullostaa lähinnä valtamerialukselta.

    Tänä aamuna sitten se perkele sammui vaan koko ajan ekan minuutin verran kun jengat oli todella alhaalla. Kun annoin kaasua kevyesti auto otti jengaa noin 1000rpm ja keikkui niin perkeleesti. Tuli jo mieleen, että olisi yksi pytty pimeenä. Kuitenkin kun saavuin töihin asti ja kone oli lämmin, kierrokset olivat lähes normaalit (noin 700-750rpm) ja kone kävi normaalisti. Muutama päivä sitten kone piti kierrokset aika korkealla kovemman ajon jälkeen, noin 1000+rpm.. normaalia? Minkäänlaisia tyhjäkäyntiongelmia ei ole esiintynyt kuin vasta viimeiset 300-500km.

    Luin searchilla kaikenlaista juttua aiheesta ja nyt epäilys olisi aluksi a) lisäilmaluisti b) lambda. Onko kellään mitään ideoita / ajatuksia mistä lähteä etsimään?

    Dualfun kiittää ja kumartaa jo valmiiksi 8)
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4321
    • Kannus/Kokkola

    #2
    Tarkista:

    Ilmamäärämittarin liitin, tyhjäkäyntimoottori ja kaasuläpänasentotunnistin. Testaa naksahtaako asentotunnistin, kun kääntää kaasuläpästä. Pitäisi naksahtaa kun kääntää ihan vähän. Jostain noista luulisi vian löytyvän.

    Comment

    • Hebbu ///M3
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 1627
      • Dallas

      #3
      sulla vuotaa kansi tai jos se on viidellä käyny niin joku ventiili.. tulpat kannattaa kuiteski kattoo
      Sotkamo Connection

      Comment

      • mekstrm
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 836
        • Vantaa

        #4
        Tyhjäkäynti venttiili oli just omassa vähän jumissa. Tyhjäkäynti oli noin 500-700, välillä tasainen välillä ei... Otin sen irti ja huuhtelin bensalla ja CRC:tä perään niin sen jälkeen on toiminut. Tuli aika loputtomasti mustaa paskaa sieltä....
        Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

        Comment

        • jouskari318is
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 215
          • Tampere

          #5
          Itsellä tyhjäkäyntiongelmia aiheutti juuri tuo lisäilmaluisti. Eli kylmänä tiputteli kierroksia niin että melkein sammui. Huuhtelin puhdistinmokkulan WD-40:llä eikä sen jälkeen ongelmaa ole ollut. Saa nähdä kun kylmemmät ilmat tulee et miten sitten... Auto on 318is vm95.

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17844
            • PKS

            #6
            Originally posted by Hebbu ///M3
            sulla vuotaa kansi tai jos se on viidellä käyny niin joku ventiili.. tulpat kannattaa kuiteski kattoo
            Kaikkihan on mahdollista toki, mutta kansi on uusi (1500km) ajettu. Tulpat pitää tsekkaa vielä ja venttiilit menee jälkisäätöön joka tapauksessa aivan lähipäivinä. Tuntui silti kyseinen efekti vähän siltä kun olisi saanut liikaa bensaa.
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            ½
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • L.H
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2481
              • Lohja

              #7
              Eikös tuo tyhjäkäynti moottori lopeta kuitenkin toimintansa heti kun koskee vähänkin kaasuun?
              Voi olla ihan pelkkä ilma vuotokin, niin kun mulla on omassa koneessa.. Koneen käydessä suihkit sinne vaan jotain jarrucleaneriä tai vastaavaa, niin huomaat kyllä kun kierrokset nousee.
              “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17844
                • PKS

                #8
                Niijoo ja sen kumikenkän siihen ilmanputsarin ja imusarjan väliin uusin hiljattain kun siinä oli reikä lisäilmaluistin putkessa.

                Nyt taas toimii. Ihme juttu.

                Nollasin Motronic eli akun kenkä oli irti useita tunteja, painelin ilmanmäärämittarin ja lisäilmanluistin sähkökaapelit uudelleen kiinni ja testasin että se kaasuläpän rele naksuu. Tiedä sitten, nyt ainakin tyhjäkäynti kylmällä koneella oli normaali - ensi noin 900rpm, sitten laski hekten päästä 800rpm kieppeille. Eikä lähtenyt seilaamaan vaikka annoin kaasua.

                Pitää tarkkailla tilannetta, nyt ainakin toimii oikein hyvin taas 8)

                Kiitokset kaikille vinkeistä!
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                ½
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • AnatomiA
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 367
                  • Pori

                  #9
                  Mulle sit taas ilmeni vastaava kipu jos akku oli pois, paikalle laiton jälkeen just samat oireet jonkin aikaa... (e30 325 -89)
                  | Bmw 730d E65 & E24 635Csi | 12m Ford Excursion limo 220" |

                  | Design Rosendahl Oy |
                  | Automaalaamo & kolarikorjaamo |
                  | Brodeeraukset, painatukset, teippaukset, vanteiden maalaukset |
                  | T-paidat, tiimi-takit hupparit, pipot, lippikset brodeerattuna tai painettuna |
                  | http://www.designrosendahl.com |

                  Comment

                  • Tom1s
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2002
                    • 669
                    • .

                    #10
                    Originally posted by AnatomiA
                    Mulle sit taas ilmeni vastaava kipu jos akku oli pois, paikalle laiton jälkeen just samat oireet jonkin aikaa... (e30 325 -89)
                    Sama vika... Sitten kun antoi käydä tyhjäkäynnillä pitemmän aikaa alkoi taas toimia ok. Boksissa jotain "ohje"arvoja jota se sitten alkaa säätää...?

                    Se että jos yhtäkkiä taas toimii ok niin voisi kuvitella että kaasuläppä anturin "tyhjäkäyntiasentokytkin" ei sitten toimi välillä esim.
                    F31 328i M-Sport

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17844
                      • PKS

                      #11
                      Jaahas. Toistuihan se ongelma taas.

                      Eilen Juhiksen kanssa purettiin lisäilmaluisti pois, putsattiin se, kuunneltiin että se ainakin surisee käynnistyksessä. Kaasuläpän mikrokytkin ainakin naksuu, en sitten tiedä 100% toimiiko. Purettiin kaikki anturi yms. johdot ja puhdistettiin. Auto käyntiin -> sama homma edelleen. Kone lämmin, mutta kierroksia noin 450-500rpm

                      Viimeisenä keinona taas akun kenkä irti muutamaksi kymmeneksi minuutiksi -> kappas vaan taas toimii. Eli tuolla konstilla sen saa kuntoon, mutta ennemmin tai myöhemmin se taas tilttaa. Olisiko joka osa rikki, joka sekottaa Motronicin jossain vaiheessa? Tällöin sen luulisi paikallistuvankin vikakoodilaitteella kun tilttaus on jo tapahtunut?

                      Lisää ideoita otetaan vastaan :|
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                      ½
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • Tom1s
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2002
                        • 669
                        • .

                        #12
                        Kannattaa vielä testata se kaasuläpänasentotunnistin yleismittarilla.
                        Muistaakseni pitäisi keskimmäisen ja toisen reunimmaisen väliltä löytyä yhteys kun kaasuläppä kiinni.Ja sitten kun lisää kaasua niin kontakti häviää.

                        Samoin ilmaventtiili pitäisi löytyä sama resistanssi keskeltä sivuille.
                        Muistaakseni jotain 40ohmia tms.
                        F31 328i M-Sport

                        Comment

                        • bmw e34
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2002
                          • 633
                          • raahe

                          #13
                          tuossa -90:ssähän on jo motronic mistä pitäis saadaa ulos ne vikakoodit check-valosta polkemalla kaasupoljinta ?. http://www.baumtools.com/bmwcodes.htm osoitteesta löytyy vikoodi-lista missä on esim: code 1262 = idle speed actuator.

                          Comment

                          • Sami
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 1332
                            • Kajaani

                            #14
                            Ootko vaihtanu uusia tulppia korjauksen jälkeen...Ja onko tulpat oikeet kat tulpat..nimittäin ovat erilaiset katittomassa ja katillisessa...Monessa varaosa liikkeessä myyvät väärät tulpat vaikka kysyy oikein...Noissa katti koneissa toimii mielestäni parhaiten ngk:n R tulppa eli se mitä siellä oikeestikin pitäs käyttää, en muista numeroita mutta jos tarjoovat tulppaa joka ei oo R niin väärä tulppa....Boshilaisista tulpista m20:ssä huonoja kokemuksia kun eivät kestäneet jostakin syystä peliä....

                            Ajoin itse monta tulpanvaihto väliä väärillä tulpilla ja kone pyöri vähän huonosti tyhjäkäynnillä ja ei ollut virkeen tuntunen ylhäällä tai sitten sen vasta huomas kun laitto oikeet miten huonosti pelaskaan...

                            No toinen vikahan on sitten ilmavuoto ohi ilmamäärämittarin, mutta tämäkään ei ole järkevää koska toimii akun irrotuksen jälkeen kuitenkin hyvin eli voihan se olla että lamdan rikkoontuminen voi ja aiheuttaakin tyhjäkäynnin seoksissa muutosta ja yrittäs säätää rikkammalle jolloin pyörii huonosti...Yleensä m20 moottori ei niin tarkka tosta lambdasta kun m50 mutta pitäähän ne olla kunnossa että toimii hyvin..

                            Käy koodaamassa boxista lambda pois niin ei tarvii siitä huolehtia...Katti kyllä kestää noissa kun eivät oo ees vähäpäästösiä....Tai ei oo niin väliä katilla..

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17844
                              • PKS

                              #15
                              Originally posted by bmw e34
                              tuossa -90:ssähän on jo motronic mistä pitäis saadaa ulos ne vikakoodit check-valosta polkemalla kaasupoljinta ?. http://www.baumtools.com/bmwcodes.htm osoitteesta löytyy vikoodi-lista missä on esim: code 1262 = idle speed actuator.
                              Nyt alkoi kiinnostaa. Eli siis meinasitko, että koodit saa luettua ilman sitä laitetta? Linkki ei toimi :(

                              Vikakooditestausta meinasin joka tapauksessa tehdä, tulpatkin menee vaihtoon joka tapauksessa.
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              ½
                              G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎