Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B20 paha käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTJ
    Bimmer Rookie
    • Jan 2007
    • 83
    • Kitee

    M20B20 paha käyntihäiriö

    Oon nyt istunu pari tuntia koneella etsitnyt search:lla tietoa mut ei ole tullut vielä vastaan vastaavaa...
    Eli ongelman kuvaus:
    Koneen kun laittaa kylmänän käyntin niin aivastelee aluks vähän, sit selviää ja käy ja ottaa kierrosta kunnolla MUTTA sitten kun kone tulee normaali lämpöön niin kone käy tyhjäkäynnillä tärisemmään ja ottaa laiskasti kierrosta ja pahimmillaan kun on tyhjäkäynnillä ja painaa kaasua ni ampuu imusarjan puolella. No sit kun sammuttaa koneen ja laittaa uudestaan käymään ni toimii hyvin kunnes laskee eka kerran tyhjäkäynnille, ja sit alkaa taas se ampuminen... Ajossa laiska ja nykii kiihdyttäessä.
    Kun ottaa tyhjäkäynti moottorin johdon irti> ei vaikutusta mihinkään(puhdistettu)
    Kun ottaa kaasuläpäntunnistimen johdon irti, nostaa kierroksia mutta paukkaminen jatkuu.
    Tulpat ja johdot vaihdettu. Tulpat ovat miltei mustat eli soppaa varmaan saa...
    auto on vm. -90
    Last edited by JTJ; 24-02-2007, 18:51.
  • masi300
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 262
    • Pori

    #2
    Kuulostais äkkiseltään sytkäpuolen hommilta...maittaile vaikka ensin tulpan johdoista vastukset(ohmi mitarilla, pitäis olla siin kuuden kilon paikkeilla.) Tarkista möys virranjakajan kansi...voi olla pelkää kosteuttakin sisäpuolella liikaa.
    Last edited by masi300; 24-02-2007, 18:55.
    - Muutamia riisejä
    - Muutamia saksalaisia
    - Ex E36 325im -92 coupe saksanpommi
    - Ex E30 320i -84

    Comment

    • JTJ
      Bimmer Rookie
      • Jan 2007
      • 83
      • Kitee

      #3
      Tulpan johdot on mitattu kaikki alle 6K ohmin... Virranjakajan kannen otan tänään auki.
      No otin sen kannen auki ja se oli vasta vauhdettu ja kuiva...
      Last edited by JTJ; 25-02-2007, 09:17.

      Comment

      • Bavaria
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2002
        • 494

        #4
        Mittaisin ihan varmuuden vuoksi moottorin lämpötilatunnistimen (sininen, kaksinapainen) ja tarkistaisin johtosarjan pyöreän liittimen imusarjan alta.

        Lämpötilatunnistin:
        15-30 celsiusta 1,3-3,6 kOhm
        80 celsiusta 250-390 Ohm

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          #5
          [quote=JTJAjossa laiska ja nykii kiihdyttäessä.
          [/quote]

          Tuo viittaa sytytysongelmaan. Tarkista koneen ajoitus, ei vaikuta olevan kohdallaan.

          Nykimistä kiihdyttäessä aiheuttaa väärä ennakko, joko alipainesäätö ei toimi (letku vuotaa, kalvo rikki) tai ajoitus ei ole kohdallaan.

          Comment

          • timppa30
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 261
            • Jaala

            #6
            Vois olla imuilmavuoto. Selvii helpoiten sprayaamalla sitä mikä lie ainetta moottorin käydessä sinne imupuolelle. WD40:n tukkii siks aikaa vuotoa että selviää oikea kohta.
            Jako/ajoitus lienee seuraavaks tarkistaa.
            Diesel on köyhien polttoaine

            Kesäleluna -06 hayabusa

            Comment

            • TheLoial
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 1109
              • Helsinki

              #7
              Motronicin arvoja:

              Jäähdytysnesteanturi
              -10C 7-11,6 ohm
              +20C 2.1-2.9 ohm
              +80C 0.2-0.4 ohm

              Tyhjäkäynti 680-720
              Lämpenemisen aikana 900-1000

              Kaasuläpän anturi:
              keskimmäisestä pinnistä kaasu kiinni kontakti toiseen pinniin. Hieman kaasua ja kontakti katkeaa. Täyskaasulla vastakkainen pinni kontaktissa keskimmäiseen.

              Comment

              • Makee28
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 527
                • Kitee

                #8
                Heiteetääs kommenttia JTJ:n puolesta.

                Eli auto käy normaalisti vaikka tuomiopäivään asti,kunhan vaan pitää kierroksia koneessa.Heti kun laskee tyhjäkäynnille,käy muutaman sekunnin hyvin tyhjäkäyntiä ja alkaa röpöttämään,eikä ota kunnolla kierrosta ja paukkaa imusarjassa.
                Auto sammuksiin ja uudestaan käyntiin,taas toimii hyvin niin pitkään kun laskee tyhjäkäynnille.

                Eli joku sähköinen osa ottaa itseensä,ja kuittaantuu sammuttaessa auton.
                Kysymys kuuluu,kuka se on?

                Voiko näissä M20 koneissa kampiakselin asentotunnistin (sijaitsee tässä hihnapyörän päässä) alkaa oireilemaan,vai onko se mallia joko toimii tai sit ei?
                Eli jos se menee auto ei lähde ollenkaan käyntiin??

                Comment

                • Makee28
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 527
                  • Kitee

                  #9
                  Väliaikatietoa:

                  Lämpöanturi on annettujen arvojen sisässä lämpimänä.Kaasuläppäanturi toimii.

                  Kaasuläppä anturin johdon kun ottaa irti,ja yhdistää täyskaasukärjet johdonpätkällä ,eli huijaa boksin luulemaan että kaasu on aina päällä
                  auto toimii kierroksilla normaalisti!
                  Tyhjäkäynti on tietysti korkeampi,palauttaa kaasun hitaammin,eikä katkaise bensiinin syöttöä moottorijarrutuksessa.

                  "huijausjohdon kun ottaa pois ja antaa käydä vähän aikaa tyhjäkäynnillä,alkaa röpöttely eikä ota kierrosta kunnolla.lisäksi polttaa imusarjassa.
                  Eli boksi pistää ilmeisesti jonkun tyhjäkäyntipiirin tms. tiedot peliin(kääntää sytytystä aikaisemmalle),eikä tajua poistaa niitä vaikka kierrokset nousee.
                  Auto sammuksiin ja käyntiin,niin taas toimii normaalisti.

                  Eli kyseessä puhtaasti sähköinen vika,jos olisi vuoto tms.,tuskin sammutus/käynnistys poistaisi vian.

                  Kysymys kuuluu:Onko ruiskunboksi rikki,vai voisiko vika olla vielä jossakin?
                  Mistä Boksi tietää pistää tyhjäkäynti ohjelmat peliin,vaikka kaasuläppäanturin johto on irti?

                  Comment

                  • TheLoial
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 1109
                    • Helsinki

                    #10
                    Tyhjäkäynnillä moottorin ajoitus on myöhäistä verrattuna esim korkeisiin kierroksiin. Täyskuormalla sytytystä on ajoitettava jotta seos ehtii palaa. Tyhjäkäynnillä sitä myöhäistetään "perusarvoon".

                    Vilkaisepa ajoituslampulla että sytytys tosiaan muuttuu silloin kuin röpellys tyhjäkäynnillä alkaa. Kerkiät varmaan todeta sen silloinkin kun se käy nätisti.

                    Jos sytytys muuttuu, niin boksi tekee sen. Mutta miksi, se pitää kahtoa sen mukaan mitä boksin pitäisi tyhjäkäynnin aikana tehdä, mistä se katsoo tyhjäkäynnin tiedot.

                    Ihmeellisestihän tuo sitä siirtää myöhäisemmälle, kuulostaa siltä että boksi säätää seosta tyhjäkäynnillä suuremman kierroksen- tai isomman kuorman-säätöarvojen mukaan => myöhäisempi sytytys ja suurempi bensamäärä. Boksi voi saada väärää anturitietoa tai siinä itsessään voi olla vika, esimerkiksi kartastoissa on tyhjäkäynnin kohdalla vikaa (epätodennäköistä koska se näyttää muuten toimivan hyvin).

                    Yksi on ainakin kaasuläpän kärjet. Muut voin tarkistaa huomenna. Toinen on varmaan pyörimisnopeusanturi. Siellä voi olla muitakin. Esimerkkinä tyhjäkäynninsäätöventtiiliä ohjaa neljä muuttujaa: moottorin lämpötila, käyntinopeus, kaasuläpän anturin tyhjäkäyntikärjet ja järjestelmän jännite.

                    Kaasuläpän asentotunnistin näyttää ainakin toimivan koska oireet sen ollessa irti täsmäävät (kaasu laskee hitaasti, ei syötönkatkaisua moottorijarrutuksessa ym).

                    Jospa ilmamassamittari antaa tyhjäkäynnillä väärää tietoa => suuri ilmankulutus => lisää bensaa ja ennakkoa => rikas tyhjäkäyntiseos ja aikainen sytytys(imusarjassa palaminen)?

                    Kaivan huomenna esille motronicin toimintakuvaukset. Niistä näkee järjestelmän eri tilojen anturitiedot ja kuvaukset miten niiden pitäisi toimia. Niistä on ollut helppo etsiä vikoja.
                    Last edited by TheLoial; 26-02-2007, 21:18.

                    Comment

                    • TheLoial
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 1109
                      • Helsinki

                      #11
                      Seuraavassa on tietoa motronicin toiminnasta mutta siitä uupuu osittain lambda-säädön tiedot ja sen aiheuttamat muutokset.

                      Motronicin toiminta ja yleistietoa:


                      - Kaksianturijärjestelmässä pyörimisnopeus ja kampiakselin asema-anturi ovat erikseen
                      - Yksianturijärjestelmässä pyörintänopeus ja kampiakselin asema tunnistetaan samalla anturilla hammastetulta pyörältä
                      Anturit ovat induktiivisia. Ohjainlaite muuttaa anturin signaalin astekulmiksi.

                      Kaasuläppäkytkin jakaa toimintansa kolmeen tilaan: Osakuorma, täyskuorma ja joutokäynti.

                      Osakuorma
                      Toimintaedellytys:
                      -kaasuläppäkytkimen joutokäynti- tai täyskuormakärki ei ole yhteydessä maadoitukseen

                      Suihkutussignaali muodostuu:
                      - Pyörintänopeuden,
                      - kuormituksen (ilmamassamittarin signaali)
                      - sekä lambdakäyrästön perusteella.

                      Sytystysennakko muodostuu:
                      - kuormituksesta (ilmamassamittarin signaali) ja
                      - pyörintänopeudesta ennakkokäyrästön mukaan joka on ohjelmoitu ohjainlaitteelle.

                      Täyskuorma

                      Toimintaedellytys:
                      - Täyskuormakärki kaasuläppäkytkimessä on kytkeytynyt

                      Toimintaedellytyksenä on lisäksi riittävän korkea pyörintänopeus (ohjelmoitu arvo ohjainlaitteelle, lambda 0,85-0,95)

                      Sytytysennakko muodostuu:
                      - ohjelmoidun käyrän perusteella pyörimisnopeuden mukaan

                      Joutokäynti

                      Toimintaedellytys:
                      - Joutokäyntikärki kaasuläppäkytkimessä on kytkeytynyt
                      - pyörintänopeus on alle syötönkatkaisuraja-arvon

                      Joutokäyntipyörintänopeus määräytyy ohjelmoidun käyrästön perusteella ja joutokäyntisäädin määrää varsinaisen pyörimisnopeusarvon.

                      Sytytysennakko muodostuu:
                      - ohjelmoidun sytytyskäyrästön avulla pyörintänopeudeskäyrästöstä riippuen

                      Käynnistys

                      Käynnistyksessä suuttimien aukioloaika määräytyy seuraavasti:
                      - jäähdytysnesteen lämpötila
                      - pyörintänopeus
                      - sytytyksien lukumäärä käynnistettäessä

                      Ilmamäärämittarin signaalilla ei ole merkitystä.

                      Suuttimien aukioloaika käynnistyksen jälkeen on muuttuva (suurempi heti käynnistyksen jälkeen ja pienempi moottorin ollessa käyntilämpöinen) . Moottorin lämpötila vaikuttaa ohjelmoidun käyrästön avulla lopulliseen pyörintänopeustasoon.

                      Lämpimäksikäynti

                      Nopean joutokäynnin aikana suuttimien suihkutusmääriin vaikuttavat moottorin lämpötila, pyörintänopeus ja kuormitus.

                      Sytytysennakkoa korjataan moottorin lämpötilasta riippuen.

                      Kiihdytysrikastus

                      Ilmamääränmittarin signaalin muutoksen perusteella tapahtuu ohjainlaitteeseen ohjelmoidun käyrästön avulla portaittainen suuttimien aukioloajan kasvu kiihdytettäessä.

                      Kiihdytysrikastuksen suuruus on riippuvainen seuraavista tekijöistä:
                      - moottorin lämpötila
                      - pyörintänopeus
                      - kuormitus
                      - ilmamääränmittarin signaalien muutos

                      Syötönkatkaisu

                      Toimintaedellytykset:
                      - kaasuläppäkytkimen joutokäyntikärjet ovat kiinni
                      - imuilman lämpötila-arvo on yli ohjelmoidun raja-arvon

                      Takaisinkytkeytymispyörintänopeusarvo on riippuvainen moottorin lämpötilasta ja pyörintänopeustason muutosajasta.

                      Hätäkäynti

                      Hätäkäyntitilanteessa vääristynyt tunnistetieto ohitetaan ja ajaminen rajoitetulla teholla ja nopeudella on täten mahdollista. Ohjainlaite tuottaa signaaleja tasaisin välein määrittämällä korvaavan arvon.

                      Vian ollessa ilmamäärämittarissa, ohjainlaite määrittää kiinteän suuttimen aukioloajan joutokäynnille ja osakuormalle. Syötönkatkaisu ei tällöin ole toiminnassa.

                      Comment

                      • TheLoial
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 1109
                        • Helsinki

                        #12
                        Testaukset:

                        M20B20
                        Motronic

                        Joutokäynti 760 +- 40
                        Ohjataan elektronisesti, ei ole säädettävissä

                        Polttoaineen paine 2,5bar +- 0,05
                        Tuotto 1,75 litraa minuutissa
                        Tarkastus:
                        Irroita pumppurele
                        Kytke painemittari
                        Silloita johdolla nastat 87 ja 30

                        Kiertyvä joutokäynnin säädin
                        Liittimet 1 ja 3 noin 40 ohmia
                        liittimet 2 ja 1 noin 20 ohmia
                        liittimet 2 j 3 noin 20 ohmia

                        Testaa venttiilin liikkuminen käsin. Kytke sytytysvirta ja tarkista että venttiili avautuu liikematkansa puoliväliin.

                        Lambda-anturin resistanssi liittimien 3 ja 4 välillä 5 ohmia


                        Johdinkaavio (ensin osan pinni, sitten motronicin moninapaliittimen pinni)

                        Kaasuläppäkytkin
                        6 - 52
                        5 - 5
                        4 - maa

                        Jäähdytysnesteen lämpötila
                        1 - 45
                        2 - maa

                        Vertailumerkin tunnistus
                        Motronic 31 ja 8

                        Lambda
                        4 - 2
                        2 - 28
                        1 - 10
                        3 maa

                        Pyörimisnopeustunnistin
                        Motronic 48 ja 47

                        Suuttimet
                        1, 2 ja 3 - 16
                        4, 5 ja 6 - 17
                        1, 2, 3, 4, 5 ja 6 - 2

                        Joutokäynnin säädin
                        2 - 2
                        3 - 4
                        1 - 22

                        Ilmamassamittari
                        5 - 44
                        2 - 26
                        4 - 7
                        3 - 12

                        Comment

                        • ihu412
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 263
                          • Tampere/Rovaniemi

                          #13
                          Oletko koittanut vaihtaa tuota ilmamäärämittaria?

                          Comment

                          • JTJ
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2007
                            • 83
                            • Kitee

                            #14
                            Kaikki anturit ja ilmamäärämittari on mitattu ja todettu toimivaksi...
                            Eli nyt ku tulee vika päälle ja ottaa lambdan johdon irti tai sammuttaa auton vika häviää, mutta palaa kun laskee koneen tyhjäkäynnille JOS on lambdan johto paikallaan. Lambda on mittausten mukaan kunnossa.
                            Jos laittaa boksille jatkuvan virran että vaikka sammuttaa auton niin vika pysyy päällä.
                            Eli kysymys kuuluu: Onko vika lambdassa vai boksissa???

                            Comment

                            • JTJ
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2007
                              • 83
                              • Kitee

                              #15
                              Nyt ois sitten vaihdettu boksi ja lambda ja sama vika jatkuu...
                              Nyt varmaan sit pitää vaihtaa se ilmamäärämittari jos se vika ois vaikka siinä...
                              Mitttausten mukaan se toimii oikein kuten toimiva mittari mut mikä siinä oikein vois olla?? Vai onko se ilmamäärämittari menny vai mikä???
                              Jos jollain ois pohjois-karjalassa samanlainen mittari omassa autossa ja ois niin ystävällinen että antaisi kokeilla sitä oisin kovin kiitollinen, mittari on BOSH 0 280 202 083, alkaa hermot ja rahat loppumaan...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎