Announcement

Collapse
No announcement yet.

mahle männät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Brawler
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1093
    • Mynämäki

    mahle männät

    Eli pitäisi 2litraista m10:ä varten hommata tuollaiset kuplan tarkoitetut mahlen männät, ja ongelmana on tuo lakikorkeus. Eli kummalla se pitäisi olla 39,6mm vai 34mm ja mistä mihin se mitataan. Oma veikkaukseni on tuo 34mm mutta kysytään nyt vielä.

    http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=872
    http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=748

    VW Bora 2.0 '99
    UrS4 230hp + alv 22%+more...
    E21 315 '83 future chassis for turbo engine
    E28 518i '86

    -Turku Connection-
  • mortimer
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1079
    • Satulinna kaukomaan

    #2
    39.6mm mitalla ja mitataan männän yläreunasta tapin keskelle.

    i3S -20
    E30M3 slotcar 1:32
    XKE FHC 1971
    Mgb Gt -66
    T6 -19
    E91 -08

    Comment

    • Brawler
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1093
      • Mynämäki

      #3
      Juu mittasin tänään männät ja ne olivat n. 42mm. Entä onko jollain suoraa tietoa/muistia mikä noilla 39.4mm männillä tulee puristukseksi?

      VW Bora 2.0 '99
      UrS4 230hp + alv 22%+more...
      E21 315 '83 future chassis for turbo engine
      E28 518i '86

      -Turku Connection-

      Comment

      • mortimer
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 1079
        • Satulinna kaukomaan

        #4
        Originally posted by Brawler View Post
        Juu mittasin tänään männät ja ne olivat n. 42mm. Entä onko jollain suoraa tietoa/muistia mikä noilla 39.4mm männillä tulee puristukseksi?
        Karvan yli 7:1 eli vähän.

        i3S -20
        E30M3 slotcar 1:32
        XKE FHC 1971
        Mgb Gt -66
        T6 -19
        E91 -08

        Comment

        • Brawler
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1093
          • Mynämäki

          #5
          Nuita mahleja ei varmaan muualtakaan saa korkeampina, paitsi tilaamalla? Eikös nuilla kuitenkin ole moni tehnyt ja kohtalaisia tehoja ottanut?

          VW Bora 2.0 '99
          UrS4 230hp + alv 22%+more...
          E21 315 '83 future chassis for turbo engine
          E28 518i '86

          -Turku Connection-

          Comment

          • timpa
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 257
            • Akaa

            #6
            Teetkö ahdettua vai vaparia?Meinään jos teet vaparia niin mettästä siihen jostai 520/4 männät.Niissä on n.6-7mm korkee patti jolla saa sit jo aika kivat puristukset.Niitä saa myös uutena täältä: www.wallothnesch.com
            speed limits are for pussies

            Comment

            • Brawler
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1093
              • Mynämäki

              #7
              Ahdettuahan tässä yritetään väsätä, ja konekin on itse asiassa -74 520.4 kone, mutta yksi mäntä on jo melko finaalissa. Mutta sitten tuollaiset 39,4mm mahlet lähtee tilaukseen, vai onko jotain muita ehdotuksia. Ja nyt ei laiteta mitään wisecon tai rossin mittatilausmäntiä tulemaan!

              VW Bora 2.0 '99
              UrS4 230hp + alv 22%+more...
              E21 315 '83 future chassis for turbo engine
              E28 518i '86

              -Turku Connection-

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #8
                Originally posted by timpa View Post
                Teetkö ahdettua vai vaparia?Meinään jos teet vaparia niin mettästä siihen jostai 520/4 männät.Niissä on n.6-7mm korkee patti jolla saa sit jo aika kivat puristukset.
                520/4-koneen männissä on 4,5mm:n patti, jos ne ovat E12-kannen kanssa yhteensopivat. Puristukset tuolla yhdistelmällä on 9,0:1.
                Uudemmissa 520/4-koneissa, joissa on käytetty E21-2,0-kantta, männän patin korkeus on 2,7mm. Tässä uudemmassa yhdistelmässä on kannen pienemmän palotilan ansiosta puristukset myöskin samat 9,0:1
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • Brawler
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1093
                  • Mynämäki

                  #9
                  onkos 2002:sen koneessa jotain suuria eroja tuohon e12 koneeseen, kun autodatan mukaan siinä olis 8,5:1 puristukset. Ja serkku ei sieltä tuota e12 m10b20 konetta edes löytänyt:think . Olisko sulla vaikka T3 laittaa jotain mahdollisia eroavaisuuksia?

                  VW Bora 2.0 '99
                  UrS4 230hp + alv 22%+more...
                  E21 315 '83 future chassis for turbo engine
                  E28 518i '86

                  -Turku Connection-

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #10
                    Originally posted by Brawler View Post
                    onkos 2002:sen koneessa jotain suuria eroja tuohon e12 koneeseen, kun autodatan mukaan siinä olis 8,5:1 puristukset. Ja serkku ei sieltä tuota e12 m10b20 konetta edes löytänyt:think . Olisko sulla vaikka T3 laittaa jotain mahdollisia eroavaisuuksia?
                    Tuntuu olevan nuo Autodatan(kin) tiedot perseestä.

                    2002 kansimerkinnällä 121, 121T, 121TI (kaikissa sama palotila) on vakiona puristussuhteella 8,3:1. Näissä oli tasapäinen mäntä.
                    Samainen auto on vuodesta -72 ylöspäin E12-kannella ja myös tuossa koneessa oli puristussuhde 8,3:1. Näissä koneissa oli pattimäntä ja patin korkeus 1,5mm.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • teemu272
                      Newbiemmer
                      • Sep 2006
                      • 11

                      #11
                      puristus suhteesta semmottii vielä että: minkälainen olis hyvä tuommoselle raskaasti ahdetulle m10 koneelle (2,0), että kestäsikö sitä vielä laskea vaikka noilla matalemmilla kuplan mahleilla(vai taitaapi mennä liian ales!) ja sitten onko kukaan koskaan silponu kantta niin että tietäis että miten kestää palotiloista ottaa tavaraa pois ettei vesi/oili luraha pyttyyn? ite en ole vielä urpottamassa mitään ku ei ole mitään aihiota. mutta joskus kuitenki tuo tulee eteen (viimeistään ensimmäisestä eläkkeestä!!!) eikös täällä vasta joku rakennellu jotain turpo kalua 6:1 suhteella. eikös sit perjaatteessa sais pyttyyn enemmän seosta jos olis enemmän palotilaa ja kunnon hyrrä avittamassa => pirusti kaakkeja ite en kyllä yhtään epäile noita kuplan osia löyhiksi ainakaan kun kaverilla on ranta kirppu jossa on reilut 180heposta vaparina eikä ole sunnuntai ajelua ajeltu ja vielä toimii täysin!! ja onhan sitä tietenki ilmakoneessa paljon enemmään lämpörasitusta?!

                      Comment

                      • sturer Bock
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 312
                        • Häme

                        #12
                        Originally posted by T3 View Post
                        520/4-koneen männissä on 4,5mm:n patti, jos ne ovat E12-kannen kanssa yhteensopivat. Puristukset tuolla yhdistelmällä on 9,0:1.
                        Uudemmissa 520/4-koneissa, joissa on käytetty E21-2,0-kantta, männän patin korkeus on 2,7mm. Tässä uudemmassa yhdistelmässä on kannen pienemmän palotilan ansiosta puristukset myöskin samat 9,0:1
                        Tähän on hyvä kysyä kommenttia sulta, kun tietoa näyttää kerran olevan ja ei tarvitse uutta aihetta aloittaa, että mihin asti oikein noita e21-2.0-kansia on valmistettu, kun kyselin yhtä 520/4-konetta niin valun mukaan kone on -77, mutta kannessa valuvuosi -84! OEM ei ainakaan näytä, että olis enää tuolloin valmistettu. Onko jotain jälkituotantoa vai mikä kansi on kyseessä?

                        Comment

                        • bmwm5e28
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 474
                          • suomusjärvi

                          #13
                          Originally posted by timpa View Post
                          Teetkö ahdettua vai vaparia?Meinään jos teet vaparia niin mettästä siihen jostai 520/4 männät.Niissä on n.6-7mm korkee patti jolla saa sit jo aika kivat puristukset.Niitä saa myös uutena täältä: www.wallothnesch.com
                          Minulla oli m10-koneen männät 6,8mm patilla. E12 kansi oli moottorissa päällä.

                          Nuo oli mahlen männät, mutta en muista mistä mallista, olisko ollu jostain usa mallista?
                          Gentlemen prefer Blondes

                          Dodge Challenger R/T 1970


                          ex:323i -79,528i -86,535i -84,520ia -85,520i -85,
                          315 -83,315 -83,518 -82,1502 -77,318is -89,M-5 -86,540i -94,e21 turbo -83, 750ial -88.

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            #14
                            Originally posted by sturer Bock View Post
                            Tähän on hyvä kysyä kommenttia sulta, kun tietoa näyttää kerran olevan ja ei tarvitse uutta aihetta aloittaa, että mihin asti oikein noita e21-2.0-kansia on valmistettu, kun kyselin yhtä 520/4-konetta niin valun mukaan kone on -77, mutta kannessa valuvuosi -84! OEM ei ainakaan näytä, että olis enää tuolloin valmistettu. Onko jotain jälkituotantoa vai mikä kansi on kyseessä?
                            Viimeinen varsinainen valmistusvuosi on 1979, mutta onhan noita tehdasuusia varaosia tietenkin saanut/valmistettu paljon myöhemminkin.
                            Itsellä on yksi 121TI-kansi vuodelta 1983, vaikka viimeinen sarjavalmistuksessa koneeseen tintattu 121TI-kansi pitäisi olla vuodelta 1972.

                            Viimeinen tehtaalta ulos putkahtanut E21-323i on mallia 1983 ja kannessa merkintä 1 264 200. Itseltä löytyy kuitenkin hyllystä vastaava kansi, jossa valumerkintä -91.
                            Noh, tämä jälkimmäinen ei varsinaisesti liittynyt M10-koneeseen, mutta sivuutti kysymystäsi aika läheltä.

                            Vastaus: Tehdas ON valmistanut kansia ja kaikkia muitakin osia jälkituotantona vielä vuosia varsinaisen sarjavalmistuksen loppumisen jälkeen. Onpa joitain osia alettu valmistamaan jopa uudelleen, kovan maailmanlaajuisen kysynnän vuoksi---> Mobile Tradition osat.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • T3
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 8530
                              • Karhe

                              #15
                              Originally posted by bmwm5e28 View Post
                              Minulla oli m10-koneen männät 6,8mm patilla. E12 kansi oli moottorissa päällä.

                              Nuo oli mahlen männät, mutta en muista mistä mallista, olisko ollu jostain usa mallista?
                              E12-kansi ja 6,8mm:n patti (flyygelin muotoinen) on selvästi uudemmasta 2002tii/520i-moottorista. Näissä koneissa on ollut just tuo mäntä ja E12-kansi. Puristussuhde tuolla yhdistelmällä oli 9,5:1. Vanhemmassa 121TI-kannellisessa 2000/2002tii-moottorissa oli puristussuhde tasan 10:1

                              USA on aina ollut höpöhöpömaa, niin myös tälläkin saralla. USA-malleissa on rankempien päästörajojen vuoksi alennettu puristuksia---> laskettu tehoja, lyijyttömät matalaoktaaniset bensat jne jne.
                              .

                              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎