mahle männät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sturer Bock
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 312
    • Häme

    #16
    Originally posted by T3 View Post
    Viimeinen varsinainen valmistusvuosi on 1979, mutta onhan noita tehdasuusia varaosia tietenkin saanut/valmistettu paljon myöhemminkin.
    Itsellä on yksi 121TI-kansi vuodelta 1983, vaikka viimeinen sarjavalmistuksessa koneeseen tintattu 121TI-kansi pitäisi olla vuodelta 1972.

    Viimeinen tehtaalta ulos putkahtanut E21-323i on mallia 1983 ja kannessa merkintä 1 264 200. Itseltä löytyy kuitenkin hyllystä vastaava kansi, jossa valumerkintä -91.
    Noh, tämä jälkimmäinen ei varsinaisesti liittynyt M10-koneeseen, mutta sivuutti kysymystäsi aika läheltä.

    Vastaus: Tehdas ON valmistanut kansia ja kaikkia muitakin osia jälkituotantona vielä vuosia varsinaisen sarjavalmistuksen loppumisen jälkeen. Onpa joitain osia alettu valmistamaan jopa uudelleen, kovan maailmanlaajuisen kysynnän vuoksi---> Mobile Tradition osat.
    Kiitokset hyvästä vastauksesta!

    Comment

    • timpa
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 257
      • Akaa

      #17
      Mul on ahdettu m10 noilla 39.6 tappikorkusilla männillä eikä oo mun mielestä yhtään liian alhanen puristus.Vois se vetää alempaakin mutta taas kun nokka on 292 ni ei siellä tapahdu muutenkaan kunnolla alle 3500rpm
      speed limits are for pussies

      Comment

      • vpernu
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 522
        • Kouvola

        #18
        Originally posted by teemu272 View Post
        puristus suhteesta semmottii vielä että: minkälainen olis hyvä tuommoselle raskaasti ahdetulle m10 koneelle (2,0), että kestäsikö sitä vielä laskea vaikka noilla matalemmilla kuplan mahleilla(vai taitaapi mennä liian ales!) ja sitten onko kukaan koskaan silponu kantta niin että tietäis että miten kestää palotiloista ottaa tavaraa pois ettei vesi/oili luraha pyttyyn? ite en ole vielä urpottamassa mitään ku ei ole mitään aihiota. mutta joskus kuitenki tuo tulee eteen (viimeistään ensimmäisestä eläkkeestä!!!) eikös täällä vasta joku rakennellu jotain turpo kalua 6:1 suhteella. eikös sit perjaatteessa sais pyttyyn enemmän seosta jos olis enemmän palotilaa ja kunnon hyrrä avittamassa => pirusti kaakkeja ite en kyllä yhtään epäile noita kuplan osia löyhiksi ainakaan kun kaverilla on ranta kirppu jossa on reilut 180heposta vaparina eikä ole sunnuntai ajelua ajeltu ja vielä toimii täysin!! ja onhan sitä tietenki ilmakoneessa paljon enemmään lämpörasitusta?!
        ite otin 1.8 L-jet kannen palotiloist 6cm2 pois ja hyvin on kestäny ainaki toistaseks kasas..http://www.btcf.fi/forum/attachment....6&d=1117398309

        Comment

        • S.Kaulaote
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1579
          • Woikkaalla

          #19
          Originally posted by vpernu View Post
          ite otin 1.8 L-jet kannen palotiloist 6cm2 pois ja hyvin on kestäny ainaki toistaseks kasas..http://www.btcf.fi/forum/attachment....6&d=1117398309
          Miksi pitää ottaa vielä poies tavaraa kannesta kuplan männillä kun puristukset muutenki jo aikas alhaalla.?
          Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

          -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
          -Mitsubishi "runkkari"

          Comment

          • Brawler
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1093
            • Mynämäki

            #20
            ^Muistaakseni Vpernulla ei ollut kuplan mäntiä vaan sorvatut vakiot:think . Niin ainakin muistelisin.

            VW Bora 2.0 '99
            UrS4 230hp + alv 22%+more...
            E21 315 '83 future chassis for turbo engine
            E28 518i '86

            -Turku Connection-

            Comment

            • vpernu
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 522
              • Kouvola

              #21
              joo vakioist 1,8 männist sorvattu 2mm pois patista..

              Comment

              • Blacksatin
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2007
                • 954
                • Mäntsälä

                #22
                No niin. Nyt pitäisi alkaa asentaa mäntiä ja kiertokankia ja kysymys on että mihin päin männän nuolen pitää osoittaa tuollaisissa mahlen kuplaan tarkoitetuissa männissä? Kun kuulin että tulisi se nuoli eri suuntaan noissa kuin ns normaali männissä? Olisiko jollain faktaa??

                Comment

                • Tuiske
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1442
                  • Lempäälä

                  #23
                  Originally posted by Blacksatin View Post
                  No niin. Nyt pitäisi alkaa asentaa mäntiä ja kiertokankia ja kysymys on että mihin päin männän nuolen pitää osoittaa tuollaisissa mahlen kuplaan tarkoitetuissa männissä? Kun kuulin että tulisi se nuoli eri suuntaan noissa kuin ns normaali männissä? Olisiko jollain faktaa??
                  Joo kuplan mahleissa nuoli vauhtipyötään päin. Siitä faktasta en sitten tiiä. Sitä pystyy hiukan päätteleenkin kun katto että kummalla puolella se männäntappi on. Eli tappi niinkun kauimmaiselle puolelle kampiakselista, tulikohan selvästi selitettyä?
                  Last edited by Tuiske; 05-08-2008, 10:26.
                  Corvette C4 LT4 TURBO
                  Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                  Comment

                  • Mörökölli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 1735
                    • Turku

                    #24
                    Originally posted by Blacksatin View Post
                    No niin. Nyt pitäisi alkaa asentaa mäntiä ja kiertokankia ja kysymys on että mihin päin männän nuolen pitää osoittaa tuollaisissa mahlen kuplaan tarkoitetuissa männissä? Kun kuulin että tulisi se nuoli eri suuntaan noissa kuin ns normaali männissä? Olisiko jollain faktaa??
                    Kuplan mahle/M10-yhdistelmässä nuoli vauhtipyörään päin, fakta.
                    www.nenifab.com

                    Comment

                    • Blacksatin
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2007
                      • 954
                      • Mäntsälä

                      #25
                      Originally posted by Tuiske View Post
                      Joo kuplan mahleissa nuoli vauhtipyötään päin. Siitä faktasta en sitten tiiä. Sitä pystyy hiukan päätteleenkin kun katto että kummalla puolella se männäntappi on. Eli tappi niinkun kauimmaiselle puolelle kampiakselista, tulikohan selvästi selitettyä?
                      Kyseessä on m30 moottori mutta varmaan sama sääntö kuin m10 motissa.

                      Comment

                      • Mörökölli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 1735
                        • Turku

                        #26
                        Originally posted by Blacksatin View Post
                        Kyseessä on m30 moottori mutta varmaan sama sääntö kuin m10 motissa.
                        Valtaosassa rivikoneissa sama sääntö, oli merkki mikä hyvänsä.
                        www.nenifab.com

                        Comment

                        • Blacksatin
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2007
                          • 954
                          • Mäntsälä

                          #27
                          Originally posted by Mörökölli View Post
                          Valtaosassa rivikoneissa sama sääntö, oli merkki mikä hyvänsä.
                          Selvä ja kiitos paljon. Nyt on mukit paikoillaan.

                          Comment

                          • Jusa20
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2009
                            • 251
                            • Tampere

                            #28
                            Täytyy tässä herätellä vanhaa topikkia eloon. Eli m10b18 koneeseeen kun iskee nuo mahlen 39.6 männät 90.5 porauksella niin laskeskelin että puristukset tippuisivat tuonne noin 5:1 Voiko pitää paikkansa? Mäntä jää ykk:ssa 8mm kansitasosta ja iskunpituushan on tuossa 71mm ja halkaisija jo mainitsemani 90.5.

                            Laskuissa en ottanut edes huomioon kannentiivistettä, joka laskee ennestään puristuksia.. Kuinkas paljon noille puristuksille uskaltais ahtoja iskeä varmaa jotain 2-3bar??
                            E30 316 2.1 tic projektina
                            Käyttis E34 525iA -89 M50

                            Comment

                            • V W
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2009
                              • 335
                              • Salo

                              #29
                              Originally posted by Jusa20 View Post
                              Täytyy tässä herätellä vanhaa topikkia eloon. Eli m10b18 koneeseeen kun iskee nuo mahlen 39.6 männät 90.5 porauksella niin laskeskelin että puristukset tippuisivat tuonne noin 5:1 Voiko pitää paikkansa? Mäntä jää ykk:ssa 8mm kansitasosta ja iskunpituushan on tuossa 71mm ja halkaisija jo mainitsemani 90.5.

                              Laskuissa en ottanut edes huomioon kannentiivistettä, joka laskee ennestään puristuksia.. Kuinkas paljon noille puristuksille uskaltais ahtoja iskeä varmaa jotain 2-3bar??
                              8mm alle dekkitason o aika paljon,miten ois kakslitrasen kampura

                              Tuskin herää alta kahden kilon...
                              Ford 4500 :think Nuffield
                              Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

                              Kawasaki ZX-12R
                              Borat

                              Comment

                              • Thuppu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 3626
                                • Seinäjoki

                                #30
                                Originally posted by Jusa20 View Post
                                Täytyy tässä herätellä vanhaa topikkia eloon. Eli m10b18 koneeseeen kun iskee nuo mahlen 39.6 männät 90.5 porauksella niin laskeskelin että puristukset tippuisivat tuonne noin 5:1
                                Huh, melko alhaiseksi menee puristukset. Naapurimerkkifoorumilla päiviteltiin jo kun kyselin 8,5:1 puristeisien takojen järkevyyttä, suosittelivat jopa ruttujen nostoa ~9:1 -> 9,5:1 ja tämä siis 500+hv suunnitelmalle. Tosin, eihän näitä koneita voi suoraan verrata...
                                BMW 740iA "ALPINA"
                                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                                Comment

                                Working...
                                X